Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade33
Mobilspel
Pågående20 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mamman - Ej medlem längre2007-10-26 10:09
Antal inlägg: 6379

Vet ej vad "fickafjong" är och JAG VILL HA RECEPT!

mamman - Ej medlem längre2007-10-26 10:15

After eight-miffins (ca 12 st. beroende på muffinsformarna)
225*

2 ägg
2dl socker
vispas
2dl gräddfil
1dl smör (flytande)
blandas i äggen och sockret

4,5dl vetemjöl
2-4msk kakao
2tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
Blandas
Blanda ihop till en ganska stabbig smet.
Fyll formarna ganska mycket
Tryck ner en after eight i varje form, smeten är så pass tjock att after eighten står kvar.

grädda ca 15 minuter

SheDeVille2007-10-26 13:18
Antal inlägg: 2243

En "röd fickafjong" är säkert ett syltat körsbär/cocktailkörsbär. Här kan du hitta ett recept på en sådan: www.hemmetsjournal.s...ip eID=2503

Vad vet jag - kanske Persan har ett godare recept.

Bettan2007-10-26 23:47
Antal inlägg: 6

Mozartkulor är mycket gott!
Kavla marisan tunt. skär små fyrkanter som du rullar in en nougat bit i. Smält mörk choklad och doppa marispan-nougaten i. Låt stelna.

Bountygodis är också en favorit. 200 gr kokos 200 gr florsocker 5tsk vaniljsocker. 100 gr smör 2 msk mjölk. rör ihop och rulla små bollar. låt ligga kallt i kyl eller frys. doppa i smält choklad. vit ljus elle rmörk. Dekorativt att ha olika färger på chokladen. fint att lägga i cellofan som små julklappar.

Bettan2007-10-26 23:48
Antal inlägg: 6

Det skulle förstås stå marsipan och inte marsian i början av mitt meddelande.

Forticert2007-10-27 01:28
Antal inlägg: 271

Äntligen har Julmusten dykt upp i hyllorna igen...
Jag har längtat.

Jojo - Spelvärd2007-10-27 12:50
Antal inlägg: 208

Göra julgodis är ju det roligaste decemberpysslet. Favoriter som jag gör varje år är hallontryffel och wienernougat.

Det allra enklaste är ju annars att smälta choklad och blanda i massa gott, klicka ut och låta stelna. Krossat knäckebröd ger riktigt krispiga godisar, men det funkar bra med cornflakes eller hackade nötter också. Russin kanske om man gillar det eller nån annan torkad frukt.

zero_cool2007-10-27 15:03
Antal inlägg: 171

Det godaste julgodiset jag vet är ingefärsknäck. Bara att blanda i färskriven ingefära i vanlig knäcksmet - supergott!

mina1112007-10-28 08:54
Antal inlägg: 85

jag brukar göra i ordning min egen marsipan. jag smälter smör och blandar i vetemjöl så att jag får en jämn degklump sen när den har svalnat så river jag ner den och mandelmassa och bakar ihop det med florsocker tills det blir en jämn och fin marsipan. det ska vara mandelmassa inte den andra med aprikoskärnor i.
sen kan man färga den om man vill. den är mycket godare än den färdiga marsipanen man köper

mina1112007-10-28 09:02
Antal inlägg: 85

jag tycker som mamman. man ska börja att planera det gottiga man ska ha till jul i god tid. mycket gott ska det finnas till jul både mat och godis. och sen mycket frukt. alltid fullt fruktfat hela julen.så att man kan äta så mycket man vill av det.
längtar till jul. då får man äta så mycket man vill sen får man ta den smällen som blir i form av viktökning och för hög socker halt i efterhand efter nyår. det ska vara gott att leva.

mamman - Ej medlem längre2007-10-28 22:47

Ja, det är ju lika roligt att planera som att fixa allt.
Älskar julen och skulle gärna starta nu, men har en sambo som inte delar mitt intresse av jul och julgrejer.
Jag är ju inte så bra på att äta det jag bakar/lagar/kokar (även om problemet med viktökning finns) utan jag gillar att fixa.
Köpte idag en hög Dajm, en chokladkaka (marabou) och Nougat och lite sånt... sa till kassörskan att även om det ser ut så så ska jag inte äta det utan baka.... man ser ut som en gottegris när man handlar... ;-)

mamman - Ej medlem längre2007-10-29 23:45

Vill också berätta att vi alltid har ett roligt pepparkakshus.
Vi har haft en kopia av vårat eget hus, en borg och andra roliga saker... ALLTID med tillbehör som garage, staket, parabol. älgar bland träden osv....
EN gång tror jag vi hade ett sånt där köpta hus man bara behöver sätta ihop... men man måste ju ändå ha tillbehör...
Det är SÅ kul för barnen att göra och sedan äta (fullt med damm) efter jul

mamman - Ej medlem längre2007-11-05 14:58

HALLÅ ELLER!!!
Är ni helt snåla eller lata med era recept???

Cassano2007-11-05 23:07
Antal inlägg: 335

Min favorit:

www.skapligtenkelt.s...no ugat.htm

Vigdir2007-11-05 23:40
Antal inlägg: 3722

Enkelt och gott och obligatoriskt på julbordet är följande:

Billigt chokladgodis

1 dl sirap
3 dl socker
100 gr margarin
2 msk kakao

Koka samman allt utom kakaon till kulprov (man ska alltså kunna forma en kula av smeten om den hälls i kallt vatten). När kulprovet kan göras blandar man ner kakaon och häller sedan smeten direkt i knäckformar eller på smord plåt. I det senare fallet kan man sedan bryta godiset i bitar när det stelnat.

SheDeVille2007-11-05 23:46
Antal inlägg: 2243

Ett tips: Gör ljuslykta av pepparkaksdeg. Fyra sidor av lämplig storlek, kvadratiska eller rektangulära. Ta med mini-kakmått ut t ex ett eller ett par hjärtan på varje sida. Gör sidorna hyfsat tjocka så de blir stabila och sätt ihop alla sidorna. Placera ett värmeljus på ett lämpligt fat, sätt pepparkakslyktan på fatet - värmen gör att det luktar gott av pepparkaka när ljuset brinner.

Hittade ett exempel men "taket" på denna är inte så fin:
www.pronline.dk/dani...os ugar/se/

Hittade några fina pepparkakshus också för den händiga.
home.swipnet.se/merj...ak shus.htm

levakdörB2007-11-06 00:28
Antal inlägg: 1471

Jotack dags att blie fetlagd o knappt kunna röra sig... Julgodis är gott! Vi kommer ha massor på arbetet, tyvärr itne så mycket till att äta men 15 meter med julgodis är en exponering värd namnet=)

potti2007-11-06 03:08
Antal inlägg: 48

jag hatar mit liv!!1 jag har inga kompis ock komer inte få en endaste julklap iår :((:(:(:(:(:(:(:(:(:(:( ala e duma mot mej

Vigdir2007-11-06 13:26
Antal inlägg: 3722

Mejla mig din adress så skickar jag en sats chokladkola, potti!

potti2007-11-06 19:39
Antal inlägg: 48

vigdir du komer inte lägga alkåhål i eller sprit eller knark eller gift eller annat otekt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?