Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gurdigutt2005-12-08 08:41
Antal inlägg: 37

Jag tror på Vulcan. Det ska till en ärlig, riktig, man för att erkänna nörderi hos män .. :)

Gavin, de tjejer du känner som inte sitter så länge framför datorn kanske har sambos som vill använda datorn? Det har jag märkt är vanligt bland de som jag känner - att killarna liksom ser datorn som sin. Jag tror på två datorer i sambo/giftas förhållanden! :)

Humble Bug .. jajaja tänkte jag först men så kom jag på. Vad smart att hitta en rik man som kunde försörja mig! då kunde jag spela Betapet hela dagarna! Bra tips ;)

Skippy - Ej medlem längre2005-12-08 15:28
Antal inlägg: 98

Jag ser att många på topplistan är slumpspelare och gissar att den höga rajten beror på det eftersom man kan få snuskigt med poäng enbart av 4-5-bokstavsord. Det skulle vara mer intressant att se topplistor för normalbräde och slumpat bräde var för sig. Om det skulle ändra på könsfördelningen låter jag vara osagt, jag är nog också inne på teorin att män är mer nördigare och ordpluggar i större utsträckning. ;-)

diplopopi2005-12-08 15:28
Antal inlägg: 69

Man utgår ju oftast från sig själv. Man antar att andra tänker/ är lika sig själv. Därför kan uttalanden från kvinnor, t.ex. Gurdigutt och Willas, vara väldigt olika.

Sanningen är väl varken det ena eller det andra. Men det är nog vanligare att kvinnor har det synsättet Willas står för. Men för den skull betyder det inte att det finns kvinnor som är tävlinginriktade.

Jag hörde en väldigt bra liknelse om kvinnligt och manligt.

Men har i allmänhet stora fötter, kvinnor har i allmänhet små fötter.

Men det utesluter inte att det finns kvinnor som har storlek 42 eller 43. Det finns män som har stl. 38 i skor. Men det tillhör det vanliga.

I tävlingssammanhang har jag nog personligen väldigt små fötter. Typ 37. Om jag spelar mot en som det går dåligt för, hjälper och tipsar jag gärna den, var den kan lägga för att få högre poäng. Samma sak med min dotter. Jag hör ofta henne säga, när hon spelar här på Betapet, ?det är pinsamt mamma, jag leder jättemycket. Så släpper hon de röda rutorna till motspelaren. Inte speciell ?ManliKt? beteende.

Men jag tror det nog finns ett antal ?Taggade? tjejer här. Men de tillhör nog inte majoriteten av tjejerna.
Och bland dem är nog inte det ?nörderi? som Vulcan beskriver lika vanligt.

willas - Ej medlem längre2005-12-08 18:10
Antal inlägg: 59

Jag håller nog fast vid mitt påstående att män vill tävla mer än kvinnor. Det betyder ju inte att inte kvinnor vill tävla och vinna!

Egentligen har jag kommit fram till den slutstasen då jag ser på ridstallen. Det kryllar av flickor, en och annan vilsen pojke. Men då man kommer till topptävlingsnivå så finns nog pojkarna (och männen) där... Slutsats: de pojkar som rider gör det på allvar ochkommer ut på tävlingsbanorna.

nybörjaren12 - Ej medlem längre2005-12-08 19:00
Antal inlägg: 5

jag säger bara en sak männen har makten i världen på grund av en anledning: dom är bäst...
tjejer är iallafall bra på en sak att se bra ut... men men längre än så kan jag inte sträcka mig...

sengalf2005-12-08 20:17
Antal inlägg: 7

haha lol det var det sämsta inlägget jag sett på länge...
LÄGG NER nybörjaren 12....dessutom suger du på beta ...bäst?

gurdigutt2005-12-08 20:29
Antal inlägg: 37

Diplopopi: Ja, alla - även du - utgår från sig själv i diskussioner. Efter de referensramar var och har. Men jag varken antar eller utgår ifrån, att andra ska tänka som lika som jag.

Willas: Det jag tror jag reagerade på var att du skrev ordet tillräckligt. (att kvinnor tyckte det var tillräckligt att ha roligt). För mig blir det negativt, som om kvinnor skulle vara nöjda med att ha det tillräckligt och inte vilja ha mer. Men det stämmer kanske in på ridtjejerna då, eftersom de inte rider på allvar ...

Jag tror för övrigt att vi har hittat svaret på ursprungsfrågan.

Graciella2005-12-09 11:46
Antal inlägg: 76

Det intressanta och i denna diskussion, precis som ofta gällande diskussioner om kön, genus och olikheter mellan dessa, är att argumenten alltid rör sig kring det man tycker sig kunna bevisa av det man explicit ser i sin omgivning. Människan har en tendens att vilja förklara och försvara saker och ting genom att hävda att det är "naturligt. I detta fall konstaterandet att män är mer tävlingsinriktade än kvinnor. Må så vara. Men, borde inte det hela istället handla om orsaken till detta?

Jag vägrar att acceptera att män skulle ha någon liten tävlingsgen som inte kvinnor besitter, det vill säga att det har med vår biologi att göra. Flickor och pojkar behandlas, tilltalas och ges olika möjligheter från de att de ligger i sin mammas mage. Det finns åtskilliga vetenskapliga undersökningar som testat detta, exempelvis genom att låta olika personer träffa ett spädbarn i tron att det är en flicka ibland och pojke i bland. Föga förvånande används ord som "söt", "liten", "gullig" när man tror att man möter en flickbebis, och "tuff", "stor", "stark" när man möter det man tror är en pojkbebis.

Fortsättningsvis ser, förutom tilltalet till pojkar och flickor, också till exempel de ofta väldigt könsstereotypa leksaker man ger pojkar och flickor mycket olika ut. Pojkars leksdockor (som lanseras med ord som"häftig", "snabb", "tuff" etc) har sällan synliga ögon, kan ofta stå själva, kan vridas i olika positioner och är gjorda så att de hålls med dockansiktet utåt. De inbjuder till aktiva, utåtriktade lekar. Flickleksaker (som lanseras med ord som "gullig", "romantisk", "söt" etc) rör sig i betydligt större utsträckning än pojkarnas inom hemmets sfär, de har stora ögon som inbjuder till kommunikation och intim lek.

Vad jag vill komma fram till är att det är ingen slump och inte heller enbarn biologi som avgör hur vi konstruerar våra könsroller och könstypiska "egenskaper". Givetvis finns det undantag men det handlar inte om enskilda undantag utan om strukturer, som behöver blottläggas och också finnas i varje människas medvetande.

Att män generellt skulle kunna ses som mer tävlings inriktade har därmed, enligt mig, inte med biologi att göra utan om hela samhällets strukturer. De har sedan barnsben tränats i tävlingslekar medan många flickor ägnat sig åt andra sorters lekar. Därför att det är detta som bjuds och också vad de själva kanske väljer. Min poäng är dock att vi måste börja inse att det handlar just om strukturer och lära oss att presentera fler alternativ för våra barn.
Jag menar absolut inte att vi ska börja tvinga pojkar att klä sig i rosa eller flickor att leka med actionman. Barn anammar snabbt de könsrollsstereotyper som genomsyrar hela samhället, och de vet vid tidig ålder att rosa är en tjejfärg och att actionman är en killgrej. Många tjejer vill leka princessor i rosa klänningar, och de ska de verkligen få göra. Men varför inte visa prinsessan att hon kan rädda prinsen från draken och presentera actionfigurernas bebisar för pojkarna. Vidga vyer och blottlägga strukturer för att kunna förändra dem är nyckeln till ett jämställt samhälle.

Lästips för den som är intresserad av just barn och genus är tex
Kajsa svaleryds "genuspedagogik"
Birgitta Odelfor " Olika villkor? Vardagskultur i förskolan för flickor och pojkar" eller
konsumentverkets skrift "drömprinsen och glamourgullet"

sorry för detta lååånga inlägg...

Brandonwalsh2005-12-09 15:11
Antal inlägg: 67

Mycket bra inlägg Graciella. Din avslutningsfras exemplifierar faktiskt precis det du säger. Vi anpassar oss till de strukturer som omger oss.
I chattforum säger strukturen åt oss att skriva kortfattade och förenklade inlägg; detta gör att Graciella ser sig nödgad att be om ursäkt för att hon upplyser hos om saker som borde, men tyvärr ej är, självklara. Det enda sättet att bryta ned dessa strukturer är faktiskt att bryta mot dem. Man kan skriva långa inlägg eller kan man ge ett maskingevär i plast till lilla Lotta på treårsdagen.
Det finns ett egenvärde i att bryta mot strukturer enkom för att göra andra människor uppmärksamma på att de finns.
Strukturen som borde uppmärksammas här är varför vi tillåter killar att sitta och nörda ner sig medan tjejer inte får göra det.
Andrea på min tidning till exempel, anses vara en kuf,. Jag själv däremot blir till hjälte.

helena2005-12-10 18:35
Antal inlägg: 214

Det finns dom som hävdar att mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig i uppbyggnad, och som pekar på att autism och aspergers syndrom drabbar män i flera gånger högre utsträckning än kvinnor. Det skulle i så fall kunna handla om hur hjärnan växer i fosterstadiet och hur många kopplingar som går mellan hjärnans olika delar. Fast biologism är inte pk nuförtiden. Jag tycker ändå att teorierna är intressanta ;)

eurythmech - Ej medlem längre2005-12-10 19:08
Antal inlägg: 567

Ja, det är ju fastställt hur mäns och kvinnors hjärnor rent generellt är fysiskt ollika. Och det vore sannerligen intressant att forska på varifrån detta härrör, vad är biologi och vad är miljö.

Ordaren - Ej medlem längre2005-12-11 16:33
Antal inlägg: 64

Jag tror absolut inte att kvinnor är mindre tävlingsinriktade än män.

Tänk bara på skolbetygen. Tjejer har numera bättre betyg i allt (kanske pga mognad). Men jag tror mycket hänger på att tjejer verkligen tävlar om betygen fast inte uttrycker det rent ut.

Jag är också tränare för tjejer i olika sporter och de flesta vill hela tiden få spela match.

I min grundskoleklass höll fler tjejer än killar på med idrott och tävlingar.

boktok2005-12-17 12:40
Antal inlägg: 326

För er som vill ha lite kött på benen när ni diskuterar kan följande sida rekommenderas: www.psych.ucsb.edu/r...ri mer.html

Även boken Från neuron till Neuros av Stefan Hansen rekommenderas, liksom även Kön och kognition av Doreen Kimura

SämstpåBeta2008-11-13 20:55
Antal inlägg: 1761

kvinnor kommer nog mer och mer på nästan alla områden av den enkla anledningen att de ges större möjligheter i större utsträckning. Varför det könsmässigt är en sådan snedfördelning hör på på Beta top 100 finns det nog flera anledningar till. Min fru är bättre än mig men spelar inte lika frekvent så det har lett till att jag har högre ranking, så kanske det är för många medlemmar. Men TS statistik är från 2005 då det 85-15 till de manligas fördel, det kanske var fler manliga medlemmar på beta då pxå. Jag undrar hur det ser ut nu. Skulle inte förvåna mig om top 100 har jämnat ut sig något nu!

Mismatch - Ej medlem längre2008-11-13 20:57
Antal inlägg: 744

Du ska helt enkelt ge fan i att gräva upp döda trådar.

Mismatch - Ej medlem längre2008-11-13 20:59
Antal inlägg: 744

Jag glömde att plita ner en liten sån här: ;-)

SämstpåBeta2008-11-13 21:01
Antal inlägg: 1761

jag har hittat en ny hobby!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?