Spelrum
Giraffen | 8 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 19 724 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Stormfrun | 2008-04-26 06:53 | |
![]() | Nemi, har du så dålig syn att du MÅSTE ha glasögon? Var det inte bara en rekomendation? Ta reda på vad värdena får vara, du kanske får körkort UTAN glasögon. Sen kan du ju i lugn o ro bestämma när o om du vill ha dem. Lycka till | |
Kirkelina | 2008-04-26 10:18 | |
![]() | Har en bekant vars dotter precis fått hem ett par glasögon från Favoptic. De är jättenöjda med den service de fick och priset för ett par enkelslipade glasögon är ca 400 kr (beroende på båge). Komplett! Alldeles innan jag såg den här tråden så beställde min man hem provbågar därifrån. Han har också bokat synundersökning genom dem, men det behöver man ju inte göra om man redan har en färsk sådan. Och du har alltid rätt att få ditt glasögonrecept. | |
Nemi | 2008-04-26 11:09 | |
![]() | Stormfrun: Jag vet inte exakt hur pass dålig syn jag har då jag inte minns vad optikern sa och jag har inte hämtat intyget än. Dock var jag rätt så närsynt på höger öga och skulle inte se lika bra som jag gör nu om jag inte hade långsynthet på det vänstra ögat. Blev inte klok på om mina ögons "samarbete" kan vara bra eller om det riskerar att slita på dom på något sätt, ska fråga ut optikern lite mer idag :) Jag ifrågasatte behovet av glasögon på slutet av undersökningen och då fick jag ha på mig "provisoriska" glasögon en stund med de slas+slipningar optikern kommit fram till att jag behöver och sedan ta av mig dom och jag blev lite paff när jag såg (hah..) skillnaden i vad jag såg. Jag förstår att jag behöver glasögon men däremot behöver jag dom inte "akut", jag kan ju läsa på skyltar och i böcker och liknande men på "bekostnad" av att anstänga ögonen mer än normalt. Typ. :) Som sagt, aningens förvirrande och nytt det här med glasögon och synproblem :) Är på väg ut i det härliga försommarvädret för att besöka olika optiker och se vad försnygga bågar det finns som jag kan välja på :) myran_64 och kirkelina: kan man beställa via nätet även om man ska ha olika slipningar på glasen? Verkar kanon att få prova hemma även vid köp via internet, ska kolla upp nät-optiker lite senare helt klart. E Solu: äh :) jag har inget potentiellt dåligt samvete idag när jag "sovit på saken" och kan se saken klarare (hah, många ordvitsar man kan göra på detta område..), jag kan gå dit och drämma näven i bordet och kräva intyget och betala för enbart undersökningen om det är det jag vill. Nemas problemas. | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-26 11:32 | |
![]() | Nemi: visst, men priset kanske blir lite högre, dom får ju ditt recept som sagt! =) Men jämför bara delen om du vill ha solglaseffekt på dina nya brillor=blir mörka i solljus, den kostar ca 2000 hos en vanlig optiker medan favoptic tar ca 700 för samma sak! Bågar som kostar 2000 hos en vanlig är superbilliga på nätet. OK, som nackdel ska nämnas att det inte finns lika många bågar som i butiken, och inte lika "fina" märken, men om man är lite halvfattig så vad spelar märket på bågarna för roll? Det är väl utgiften i det hela som räknas.. Dessutom är det ju dumt att slänga ut tusentals kronor på ett par brillor man när som helst kan råka sätta sig på eller tappa bort!! =) | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-04-26 19:17 | |
![]() | precis Myran_64... Skaffade nya glasögon för va 2 år sedan..Köpte svarta där glasen är "öppna" på sidorna ( svårt att förklara). Ville ha solglaseffekt, men då skulle dom ha 2000 kr mer! Glasögonen var ju dyra som dom var innan, så det blev inget med det... Någon dag senare så träffade jag en kompis som hade köpt likadana glasögon, men med solglaseffekt. Hon hade köpt dom på en billigare optiker så hon hade gett mindre än vad jag hade gett för mina glasögon! Tror det skiljde 700-800 kr faktiskt!! Det var exakt samma glasögon, tror du jag blev lack eller? | |
y not | 2008-04-26 19:49 | |
![]() | Nemi du betalar väl för synundersökningen hos optikern om du inte köper glasögonen där? I så fall so what. Samtidigt om man har en bra optiker är det värt en del. Det finns tydligen lite risker med att köpa på nätet (att de inte blir riktigt rätt utprovade som vid manuellt), men det är mycket möjligt att de uppväger prsiskillanderna. Sen vbet jag att kvaliteten på bågar skiljer sig avsevärt. jag köpte en gång i en billig optiker där bågaran vara halva priest mot normalt och även om de såg likadana ut som dyrare så var de snabbt rackliga och väldigt obekväma. Du har trots allt på dig glasögonen ständigt så det är en viktig investering om än dyr. | |
Sagolika | 2008-04-26 19:51 | |
![]() | Har köpt mina tre sista glasögon på Favoptic, inget av paret har kostat mer än 400kr - så jäkla bra! | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-26 20:30 | |
![]() | Jag har nu "testköpt" min brillor på favoptic, och med alla tillbehör jag ville ha kostade dom 800:-.. =) Mina senaste brillor från Blic kostade 2400:-..och då var det inte ens solglas i dom =( | |
wainis | 2008-04-26 22:38 | |
![]() | Det går säkert bra att köpa på nätet om man har en någorlunda "okomplicerad" beställning. Jag har haft glasögon sen sexårsåldern, är översynt och har varit astigmatisk (men det har växt bort i vuxen älder!). Astigmatism är ett brytningsfel, Nemi. Linsen bryter fel. För något år sedan fick jag till min förvåning inse att jag blivit gammal nog för progressiva glasögon. Vi som är översynta behöver dem ofta lite tidigare än närsynta personer, eftersom ålderssendet inte kompenserar för vårt synfel, tvärtom. Och progressiva glas skulle jag aldrig köpa via nätet. Eftersom det är olika slipning på samma glas är det jättenoga med exakt var på glaset slipningen är. Jag tror min optiker höll på i över en timme och mätte, provade, mätte på nytt osv. Och alltför små bågar kunde jag inte ha, för då hade progressiva glas inte "fått plats". Det kändes att opitkern visste vad han pratade om. Där hade jag inte litat på att ta det via nätet. Men som sagt, för de flesta kan det säkert vara OK. Och hur dyrt det är med progressiva, antireflexbehandlade, hårdhetsbehandlade, extra tunna glas (så man inte får "flaskbottnar"), det vill du inte veta, Nemi... Men det behöver du ju å andra sidan inte ha heller, så det är ju lugnt. Antireflexbehandling skulle jag rekommendera, särskilt om du kör bil. Hårdhetsbehandlade gör att de inte blir repiga så lätt. Beror ju på hur ordentlig man är... Jag är det inte... Lycka till med brillorna! Det finns verkligen mycket ursnygga bågar. En viss skillnad mot 1967 när jag fick mina första... | |
sejmårr | 2008-04-26 23:19 | |
![]() | Jag var på Blic/ Spec-savers för att jag hade hört att de var billiga! Jag är närsynt, astigmatisk och har börjat få svårt att läsa då jag har mina linser. Mina fina bågar med slipade glas kostade mig 7200 kronor!!! Där försvann pengarna jag hade tänkt att köpa en ny soffa för... | |
svinto_delux | 2008-04-26 23:42 | |
![]() | Se till att få glasögonreceptet utskrivet vilket du har rätt till om du betalade för synundersökningen, du kan då välja optiker fritt, beställa på nätet eller vad som. Hos de flesta optiker kan du låna hem bågar för att känna efter ordentligt hur de känns. 2 500 låter inte speciellt dyrt allt om det är inkl. glas och allt, om det bara är bågarna är det väl typ normalpris för designerbågar. Du kan ju överväga linser också, är förmodligen billigare än ett par designerbågar men dyrare än ett par budgetbågar. | |
Nemi | 2008-05-17 00:24 | |
![]() | Voj voj :) Omtumlande upplevelse det här med att oväntat få veta att jag behöver glasögon samt att sen försöka reda ut alla begrepp och hur mycket fel jag ser osv.. Jag tror att jag vet aningens mer nu iaf, jag har -0,50 på höger öga (närsynt) och +1,0 på vänster öga (långsynt) samt -0,5 i astigmatism på vänstra. Jag tillbringade en hel del tid under förra veckan hos olika optiker och provade olika bågar. Vilket inte var så enkelt då jag är nickelöverkänslig (bara knas med mig ;) ) och därmed blir begränsad till plastbågar eller titanbågar. Att jag har väldigt smalt ansike begränsade även det utbudet av bågar att välja på men jag hittade äntligen ett par som jag även hade flyt att pricka in en 40%-rabatt-kampanj på :) Hela kalaset med undersökning, bågar, glas, repskydd och anti-reflex gick på 2900 kronor vilket var skönt då jag verkligen inte hade anat att jag skulle få en sådan utgift denna månad.. Igår hämtade jag ut glasögona, har ett par sjyssta rektangulära mörkbruna Diesel-glajjor på mig nu :) Jag har gått omkring och känt mig yr sedan igår och har lite ont i huvudet men det kommer gå över, det kommer nog även reflexen att ta bort det som irriterar/är ovant på näsan att göra hoppas jag ;) Likaså hoppas jag att jag lär mig att ta av mig glasögonen när jag ska ta på/av kläderna ;) Tack så mycket för alla kloka tips och råd och förmaningar, jag behövde dom :) /Nemi - som tycker att glasögon är tuffa och dessutom funkar bra som inekts-bortstötare från ögonen när hon cyklar | |
Suds McDuff | 2008-05-17 00:41 | |
![]() | Hämta ut receptet. Gör det helst när den säljaren du hade inte är där. Blir lättast då. Eller så kan du be en kompis hämta ut det åt dig, då försöker dom inte locka in den personen i en ny affär. Det där är ett litet trick försäljare kör med, att man ska få skuldkänslor. Vissa blir tom sura och otrevliga om man säger att man ska handla nån annanstans. Ok vissa säjlare är ärliga och gillar att ha det jobbet, men för dom allra flesta är du bara ett hinder som måste övertalas. Många får ju provision. Du ska absolut inte få skuldkänslor, du har ju redan bidragit till deras vinst genom att betala för synundersökningen. Oj jag ser nu att du redan har hämtat ut glasögenen. Men jag skickar detta inlägg i alla fall. | |
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-17 03:23 | |
![]() | Hm... Inte behöver man väl ta av sig glasögonen när en tröja ska av/på? Jag minns inte att jag brukar göra det. Hjälm kräver dock det. Glasögonen funkar även bra vid majbrasan, när det blir för varmt i ögonen utan. | |
Kirkelina | 2008-05-17 07:40 | |
![]() | Det beror väl på hur trång tröjan är. Jag har haft glasögon sen jag var sex år men glömmer fortfarande att ta av dem innan jag drar tröjan över huvudet. Då är det bara att sticka in handen och plocka bort glasögonen inifrån tröjan. | |
Nemi | 2008-05-17 22:35 | |
![]() | Bamsefar: testa att försöka ta på dig en tight tröja när du har glasögonen på dig :) Det kan bli lite knasigt. | |
emmylicious | 2008-05-17 22:36 | |
![]() | Jag brukar inte ge mig förrän jag fått på/av tröjan :P | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-17 22:39 | |
![]() | Jag brukar också bli snurrig/yr av att ha på mig mina glasögon. Har aldrig på dem längre perioder, bara då och då. Brukar ibland inse att man faktiskt inte behöver perfekt syn alltid. Rätt sällan egentligen. Bara när man t ex ska åka till något nytt ställe och behöver kunna läsa skyltar på lite avstånd så att man slipper irra omkring och undra var man är. För det mesta hör man ju t ex om en bil håller på att köra över en. | |
Nemi | 2008-05-17 22:39 | |
![]() | Heh, inte så att glasögonen riskerar att ge med sig först då? ;) | |
emmylicious | 2008-05-17 22:40 | |
![]() | Haha, dom är fortfarande hela iallafall. Men jag har inte så jättemånga tröjor heller som är tajta runt halsen. | |