Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 882 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2012-02-20 23:18 | |
![]() | Det är inte meningen att vi ska veta i fall Gud finns på riktigt, inte heller om det finns andar. Om vi skulle veta allting så fanns det ju inget att diskutera. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 23:18 | |
![]() | Ja, vad har psykopati med det här att göra alls? | |
| marmeladov22 | 2012-02-20 23:20 | |
![]() | Man bör vara lite galen för att tro på saker som andra inte accepterar kanske. | |
| bobo flux | 2012-02-20 23:21 | |
![]() | Stay Puft Marshmallow Man promenerade just förbi mitt fönster. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 23:24 | |
![]() | Då är vi snarare inne på psykossjukdomar än psykopati. Men det är en helt annan diskussion. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 23:24 | |
![]() | Och det var inte till bobo. | |
| nyckelpigan_ | 2012-02-20 23:25 | |
![]() | Jag kan förstå att man vill ha vetenskapliga bevis för att något "finns" eller ej. Tänk om det är så att det finns "en annan dimension", spöken - eller vad ni nu vill kalla det för men vi inte vetenskapligt kan mäta det än? Visst kan man mäta en del saker i hjärnan som tex aktivitet men inte alla. Hur mäter man och vetenskapligt bevisar lycka och varifrån den kommer? Känsla, intiution, "livserfarenhet" och dylikt är inte så enkelt att bevisa vetenskapligt!! Det går att mäta effektivitet och produktivitet i tex bilfabrik men hur göra på tex dagis? Antal kramar som delas ut eller känslan i dom? Ja, hrm - intressant område tycker iaf jag som är lite nyfiken men vet inte riktigt vad man skall tro eller om man nu måste tro på ett ja eller nej i denna fråga! | |
| marmeladov22 | 2012-02-20 23:27 | |
![]() | ser man på vad jag hittade: www.princeton.edu/~pear/ telekinesi | |
| ArchForge | 2012-02-20 23:33 | |
![]() | @dinodog Jag känner att en del av poängen med vetenskap är att ta reda på allting. Vad gäller att veta om gud finns eller inte så står ju erfarenheten våldsamt kraftigt mot att gud finns. Dock finns det ju folk som säger att de har bevittnat mirakel, och vatikanen har hittat på mirakel för att göra folk till helgon. Dock går det ju som sagt varken att bevisa eller motbevisa något som inte finns, vilket är kärnan av problemet. Likadant är det med andar; hundratals "medium" har bevisats vara bedragare som lurar folk att tro att andar finns, likaså finns det folk som proklamerar att deras döda mormödrar härjar i stugan för att ett vinddrag får en dörr att gnissla. Sen finns det givetvis hardcore unbelievers som jag, som vägrar tro på spöken förrän jag läser en forskningsartikel som bevisar det. Jag/vi vill ha allting mätbart och fint för att kunna bygga kunskap på det. Om andar bevisas vill jag ta reda på hur man kan använda deras själar som energikälla. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-20 23:37 | |
![]() | vulcan: "Krav på mätbarhet kan säkert överdrivas. Att påstå att det på något vis skulle vara psykopatiskt som en skribent gjorde här ovan torde dock kräva en oerhört märklig definition av begreppet psykopati." Hehhe. Jag tyckte att det var en ganska skön reflektion. | |
| bobo flux | 2012-02-20 23:42 | |
![]() | Hade du syftat på mig så hade du haft fel, jonisk ^^ Alla vet ju att Stay Puft Marshmallow Man finns på riktigt (källa: Ghostbusters, 1984, Aykroyd, Ramis). | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-20 23:43 | |
![]() | Därav mitt snabba förtydligande. | |
| bobo flux | 2012-02-20 23:46 | |
![]() | Såklart ;) Jag gick just och kontrollerade alla dörrar och fönster i boboboet innan jag ska sova. Det hade jag inte gjort om jag inte läst den här tråden. | |
| apankattla | 2013-01-06 22:36 | |
![]() | Känns som att det har blivit en väldigt stor hysteri kring det här ämnet. Serier som "Ghost whisperer" som är regisserad av James Van Praagh (ett amerikanskt medium) påstår också att det är så hans liv ser ut dagligen, varför han då väljer en relativt snygg skådis (dessutom kvinnlig?) med en stor byst för att få maximalt med tittare är ju en bragd, "Andar - Finns dem?" en bulking kille med adhd som springer runt i gamla byggnader mitt i natten och hoppar runt, "Ghost Hunters" same shit fast två medelålders män som säger sig höra något fast ingenting hörs? konstigt, även Sveriges patetiska svar på trenden med "Det Okända" med pervot Jörgen (ett medium som nyligt blev bevisad som en stor bluff av vem jag har för mig var Robert Ashberg). FÖR ATT INTE TALA OM det största mediet av dem alla - Sylvia Browne! som tar 10000 svenska kronor för en så kallad "reading" och som också påstår att hennes son är det enda pålitliga mediet förutom hon själv, han tar då 8000 svenska kronor för en sittning. Jag menar alltså på att detta har blivit en stor och sorglig trend som det finns alldeles för mycket propaganda och stora summor pengar att hämta utav. Det är självfallet upp till var och en att tro på vad man vill om det gör en lycklig och harmonisk, men jag tillhör skeptikerna som bara ser allt lurendrejeri och flum bakom det hela. | |