Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2009-11-06 11:03 | |
![]() | katalias min profil stämmer absolut inte . Jag skulle aldrig uppge mina rätta uppgifter på ett forum på internet. Så alla slutsatser därav kan du glömma. | |
| wildman | 2009-11-06 11:06 | |
![]() | Utan att lägga in min egna värdering i detta Katalias så reagerar jag på detta du skrev: "Att det endast är kvinnan som kan ta beslutet har att göra med att det är hennes kropp som påverkas. Rätt och fel spelar ingen roll. Det är så det är. " Visst är det så det är, men det är ju inget som faktiskt säger att det MÅSTE vara så. Det finns lagar som reglerar vad enskilda individer gör med sina kroppar sins emellan. (Sexköpslagen tex som hindrar någon från att sälja sin kropp *ja jag vet att det tekniskt sett är den som köper och inte den som säljer som begår brottet, men kontentan är ju att den som vill sälja sex måste vara beredd att ingå i en brottslig akt*) Men vad jag egentligen tror de flesta här menar är nog inte att man ska kunna tvinga en kvinna till abort, utan de som ser en jämlikhetstanke i detta ser det nog mest som att om kvinnan väljer barnet så ska mannen kunna välja bort det ekonomiska ansvaret. Själv är jag kluven till detta. Aborter är ju inte en okontroversiell fråga, och för en del är en abort ett inte så stort problem, medans för andra är det en otänkbar handling. Och det gör att jag inte är helt beredd på att säga att det är så enkelt som att en man ska kunna välja bort det ekonomiska ansvaret. Min egen uppfattning är också att kvinnan SKA ha rätten att styra huruvida man ska ta en abort eller ej eftersom det är så hårt styrt till kvinnans kropp. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-06 11:11 | |
![]() | wildman, mitt inlägg var mest en reaktion på Sotes... :) Annars håller jag absolut med dig, om att ur jämlikhetsperspektiv blir det kluvet. Vilket jag också har skrivit tidigare (tror jag). | |
| vulcan | 2009-11-06 11:14 | |
![]() | Det här har vi diskuterat tidigare (förstås) och jag kan väl framföra min uppfattning eftersom den är så pass enkel och klar. I mina ögon är detta en total 100%-ig nobrainer och inget att diskutera ens. 1) Varje människa äger eller ska äga den oinskränkta rättigheten till sin egen kropp. Ergo: Oavsett omständigheterna så väljer alltid kvinnan om hon ska avsluta graviditeten. Detta gäller även om hon uppsåtligt skulle ha lurat mannen (med lögner om p-stavar, perforerade kådisar eller vad det nu kan vara) 2) Mannens "rättigheter" att slippa bli påtvingad ett oönskat föräldraskap är underordnade barnets rätt till ekonomisk, social och känslomässig trygghet. Barnet är helt oskyldigt till den uppkomna situationen. Ergo: Oavsett omständigheterna kring hur barnet tillkom så har mannen/pappan ett fullständigt och reservationslöst ekonomiskt, socialt och känslomässigt medansvar för barnet. Den man som sviker detta har också svikit det mest grundläggande och reservationslösa ansvar vi bär inför en annan människa. I mina ögon är det förakt och inte ömkan som ska reserveras för män som på detta vis "smiter ut bakvägen". | |
| Sote | 2009-11-06 11:14 | |
![]() | Jag anser inte att man ska kunna välja bort den ekonomiska biten utan själva föräldraskapet. Det ekonomiska är reglerat i lag så det är inget att göra nåt åt även om det d säkert är surt att betala underhåll i tjugo år men efter en sån miss så får man hoppas att killen inte gör om misstaget att antingen lite på en tjej eller slarva själv. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-06 11:15 | |
![]() | Bra sagt Vulcan... Kan det vara avslutningsorden i tråden? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-11-06 11:17 | |
![]() | Sote, jag håller med dig. | |
| micro113 | 2009-11-06 11:48 | |
![]() | Sote Mannen KAN alltid välja bort allt utom det ekonomiska ansvaret, man kan inte tvinga någon till umgänge och engagemang om denne inte vill. Så jag förstår inte vad du efterlyser egentligen. | |
| micro113 | 2009-11-06 11:50 | |
![]() | Vulcan Mycket väl formulerat - det sammanfattar precis det jag själv vill ha sagt, och intentionen i vår lagstiftning. | |
| Lill-IT | 2009-11-06 11:55 | |
![]() | Vulcan: Amen! | |
| ingson | 2009-11-06 12:34 | |
![]() | Bra Vulcan! Du är ute och cyklar Yamaha Jet Och vad är problemet just nu, Tvålis? | |
| Sote | 2009-11-06 12:50 | |
![]() | Micro-Jag eftgerluser en annan syn på dom killar som faktiskt väljer bort föräldraskapet. Dom gör det troligtvis sv precis samma anledning som en tjej som väljer abort tex att dom helt enkelt inte är mogna det ansvaret. Säg nu inte att det skulle ha tänkt på innan för då ska det samma gälla för tjejen. Med den synen som många har så borde ju en tjej som adopterar bort sitt barn dömas lika hårt som en man som avsäger sig sitt ansvar. Det jag menar är att det är inte jämställt att döma killen medans det är en tjejs självklara obestridliga rätt. | |
| micro113 | 2009-11-06 13:04 | |
![]() | Sote Min erfarenhet är att killarna inte brukar dömas -- det är tjejen som får skit för att killen får betala underhåll. Av någon anledning så blir killar alltid offer om tjejen väljer att föda barnet mot deras vilja. Detta trots att de vet hur ett barn blir till. Jag lär mina söner att man skyddar sig, gör man inte det - eller det blir barn ändå, då är det bara att bita i det sura äpplet kliva fram och ta ansvar för sitt barn. För valet att det eventuellt blir barn - det gör man när man kliver på. Tjejen behöver man däremot inte ha mer kontakt med än nödvändigt -- men ansvar för sina handlingar, sig själv och sin avkomma - det har man. | |
| Sote | 2009-11-06 13:06 | |
![]() | Alla har vi olika erfarenheter Micro | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-06 13:10 | |
![]() | Ingson: "Och vad är problemet just nu, Tvålis?" ??? | |
| Jesus Pappa | 2009-11-06 13:12 | |
![]() | Avhållsamhet, avhållsamhet, avhållsamhet. | |
| apbur | 2009-11-06 13:28 | |
![]() | Jag tycker inte det vulcan skrev var bra. En rättighet att få bestämma över sin egen kropp behöver inte vara positiv, dvs att andra ska bli skyldiga att tillgodose dina rättigheter. Du kan fortfarande ha rätt att bestämma över din egen kropp trots att abort vore förbjudet. Det är tillåtet att karva lite hemma men du har inte rätt att be någon annan göra det. Vill vi nu göra om rättigheten till sin kropp och att få bestämma över den som en positiv rättighet har vi en jäkla massa problem. Hur ser vulcan på det faktum att vi har ett system som mer eller mindre tvingar folk ut i arbete? Är det rimligt enligt dig att man ska tvinga någon att använda sin kropp för att tjäna pengar? Ska den genomgripande rättigheten bara gälla i vissa avseenden eller får man hitta på något annat argument för abort? | |
| nettan23 | 2009-11-06 13:31 | |
![]() | Vilket äckel, hoppas hans fru lämnar honom och att han tar sitt ansvar | |
| vulcan | 2009-11-06 13:43 | |
![]() | apbur: Rätt i sak men fel ändå eftersom det inte handlar om kvinnans rätt till något annat än den ena kroppen. Det handlar endast och allenast om barnets rättigheter. Om man överhuvudtaget resonerar så att mannens skyldigheter här på något vis skulle rikta sig mot kvinnan så kan det rimligen bara bero på att man ser något slags normaltillstånd att kvinnan tar hand om barnet och att mannen på något vis "bidrar" till detta. Men i moralisk bemärkelse är ansvaret delat, eller rättare sagt: Båda parter i föräldraskapet har lika stora skyldigheter gentemot barnet. Om en man betalar underhåll till barnets mamma så är det endast ett praktiskt utövande av barnets rättighet - det är absolut inte någon positiv rättighet som mamman åtnjuter från honom. | |
| Sote | 2009-11-06 13:59 | |
![]() | Vulcan- det är fortfarande så att kvinnan har rätten att välja om hon vill ta på sig föräldraansvaret oavsett varför hon blev gravid. Jag menar att en man också har den rätten även om kvinna trots det väljer att föda barnet. Då är det hennes val och hon som får ta det ansvaret inför barnet .Det går inte att tvinga på en man föräldraansvaret även om man kan tycka att det är det moraliskt rätta gentemot barnet. Många män tar dock sitt ansvar men i alltför många fall blir det väldigt konstiga relationer då det ofta är negativa känslor mellan dom vuxna inblandade. Det är sällan som två vuxna kommer överens utan att barnen kommer ikläm vare sig det gäller sånt här eller vid separationer. | |