Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 16:12 | |
![]() | Tycker det är ganska knäppt att bli sur över att betala skatt. Flytta kanske? "Dom lata jävlarna tar Mina pengar" *surt dagisbarn-look* Sen när dom blir sjuka eller arbetslösa själva blir dom som små lamm | |
| MaadMaxx | 2010-09-30 17:08 | |
![]() | "När man är arbetslös idag, är det då för att det inte finns jobb överhuvudtaget eller är det för att det inte finns jobb man vill ha?" Hmm... Jag kan inte låta bli att undra; Pratar vi jobb, som i vilket som helst, eller pratar vi en anställning där man månad till månad vet att man kommer att klara av att betala räkningarna och faktiskt ha råd att ta sig till och från jobbet? Självklart finns det jobb, som i vilket som helst. Kanske inte överallt och absolut inte för alla, det krävs nämligen att man kan sälja sig själv för att få tillgång till ett arbete idag. Och på tal om att "sälja sig själv", snälla, sluta klanka ner på sexsäljarna. Det är en grupp om någon som det är stake i och som inte lutar sig tillbaka och lever på bidrag. | |
| Storhushåll - Ej medlem längre | 2010-09-30 17:16 | |
![]() | "som det är stake i" hi hi | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-09-30 17:29 | |
![]() | Vad du är förståndig, MaadMaxx:) | |
| Jellyheat | 2010-09-30 17:31 | |
![]() | missvain.blogg.se/ | |
| skvalpen | 2010-09-30 17:34 | |
![]() | Jag tror inte att det alltid finns jobb till alla. Men samtidigt tror jag att det alltid går att få jobb för den som är väldigt motiverad och anstränger sig ordentligt. Så det är mer en fråga om hur mycket man kan begära, om det exempelvis är bra att tvinga folk in i vården (som tidigare nämnts finns det ofta jobb där). Frågor: Ska folk behöva flytta till andra sidan Sverige eller utomlands? Ska människor med ryggvärk behöva arbeta med tunga lyft? Ska ensamstående föräldrar behöva jobba skift? Vad ska man kräva av individer för att klara sin egen försörjning? Det kanske är okej att vara arbetslös ett tag i livet för att slippa må dåligt av ett hemskt arbete man inte alls är lämpad för? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 17:45 | |
![]() | Kan ni svara på varför man ska skämmas om man lever på a-kassa eller bidrag? | |
| caughtbock | 2010-09-30 17:46 | |
![]() | Visst finns det jobb att söka, men för det mesta är det försäljningsjobb som blir över för sådana som jag (ingen utbildning att tala om, inte jättemycket arbetslivserfarenhet, inget körkort). Jag skulle aldrig ta ett jobb som telefonförsäljare idag, men absolut inte för att jag är för fin för det, utan för att jag suger. Att sitta och försöka sälja meningslös skit helt förgäves gör det antagligen inte lättare för en att hitta ett nytt jobb. Snarare tvärtom faktiskt. | |
| MaadMaxx | 2010-09-30 18:03 | |
![]() | @Delicious. Man SKA inte skämmas om man lever på A-kassa eller bidrag. Har man däremot gjort det till ett system så kan man ju kanske ta sig en funderare på vilken attityd man därmed har mot sina medmänniskor... Vem har förresten sagt att man ska skämmas för det? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-09-30 18:07 | |
![]() | Skvalpen - Vilket bra inlägg. Det är just den typen av frågor som är relevanta. Det finns ju en naturlig andel arbetslöshet i alla samhällen. Det är något vi nog varken kan bli av med eller ens vill (påverkar inflationen för mycket när det går förbi vissa gränser nedåt). Däremot så handlar ju det om ett samhälle i balans. Vad jag tror är däremot att vi är långt ifrån den gränsen just nu och at frågorna du ställer blir relevanta. Jag tycker att det är en frihet att kunna söka jobb utomlands, men det är ju ett helt absurt alternativ om du har barn, delad vårdnad etc. Sen är det ju inte så att ett jobb är tillgängligt för dig i stunder av arbetsbrist om du inte är lämpad för det. Då kommer du automatiskt inte att få jobbet. Jag tror att verkligheten idag är mycket brutalare än vad den var för ett par tre år sedan och att det är grymt svårt att få jobb just nu. Sen finns det dom som inte vill och skyller på alla möjliga grejer och jag tror att det är det bruset som gör att det är svårt att hitta pudelns kärna. Sen är jag övertygad om att om ett år eller, så kommer arbetslösheten vara nere på sin naturliga balans igen och folk kommer att känga tillbaka på sina arbetsgivare... Svår balans är det i alla fall. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 18:26 | |
![]() | MaadMaxx, Jag fick höra ett och annat för att jag sa att jag hellre skulle vara arbetslös (därmed gå på något slags bidrag om man inte har något annat att leva på som tex sparpengar) än att ta ett jobb inom telemarketing (för att jag inte skulle klara ett sånt jobb, det enda jobb jag inte kan tänka mig) Jag tror inte att folk med alla hästar hemma strävar efter att leva på bidrag längre än vad som krävs innan man hittar ett jobb, men vissa ser ju verkligen ner på folk som faktiskt blir tvungna till det och kallar dom lata. | |
| gnill | 2010-09-30 18:32 | |
![]() | Om man kollar på en sajt och ser att det "finns jobb" så betyder det ju inte alla som söker de jobb som finns får dem. När jag har anställt folk har det varit mellan 3-400 sökande på en plats. Ja, så 399 personer får inte jobbet då, förstås. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 18:36 | |
![]() | Vad jag ville komma fram till är att det inte är särskilt effektivt att kasta paj på folk som tvingas leva på bidrag. Istället för att säga - Du kan också. så säger man -Du är en lat idiot. Jag kanske är konstig, men jag blir inte motiverad av sånt, snarare tvärtom. | |
| JiZzMaSTeR89 | 2010-09-30 19:42 | |
![]() | @ Delicious 2010-09-30 18:36 "Vad jag ville komma fram till är att det inte är särskilt effektivt att kasta paj på folk som tvingas leva på bidrag. Istället för att säga - Du kan också. så säger man -Du är en lat idiot. Jag kanske är konstig, men jag blir inte motiverad av sånt, snarare tvärtom." Håller helt med där. Sedan ska man verkligen inte skämmas för att man går på A-kassa, kan heller inte förstå om någon ser ner på en person som går på A-kassa. A-kassa är fan en försäkring som du betalat för att ha om något skulle hända (läs: bli arbetslös). | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-09-30 19:47 | |
![]() | Det finns ALLTID jobb för den som vill jobba och är villig att flytta. Det handlar bara om att vilja. Tyvärr är det för lätt att få olika bidrag, svartjobba, småfiffla etc vilket underhåller "arbetslösheten". Så länge det finns latmaskar så finns det arbetslösa, dvs arbestlösa kommer alltid att finnas.... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 20:10 | |
![]() | 945LTT, Nu drar du alla över en kam. Arbetslös är inte = latmask. | |
| pabster1 | 2010-09-30 20:14 | |
![]() | Ja 440 000 personer vill inte jobba framför allt de unga. En undersökning visade för något år sedan att 20% av unga arbetslösa har självmordstankar. (artikel i svd) Så visst folk vill säkert inte jobba..... IQ fiskmås på många inlägg här..... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-30 20:25 | |
![]() | Btw 945LTT, Säg latmask till alla som fått gå från sina jobb pga ekonomin. Då hade du nog inte suttit och skrivit här idag. | |
| Dino78 | 2010-09-30 20:33 | |
![]() | Det är bara att flytta...ja, om man är singel kanske. Men har man barn och en partner som har jobb så är det inte bara flytta. Det finns inte jobb åt alla helt enkelt. jag har som sagt kämpat på som timvikarie nu i 2 år och ätnligen verkar det som jag kommer få en fast tjänst. man måste kämpa och förmodligen är det så att många kan få jobb om de verkligen försökte. Men det finns många som verkligen försöker och ändå inget jobb får. Den hårda verkligheten. Bara för att man själv fått jobb genom att kämpa betyder det ju itne att alla andra bara sitter där och latar sig när de inte får jobb. | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2010-09-30 20:35 | |
![]() | Efter en lång arbetslöshet tappar man självförtroendet. Eftersom man har blivit kuggat ett antal gånger, så börjar man så småningom tro att man inte duger till något. Inga bra odds. Jag själv fick min examen mitt i en lågkonjunktur. Man kände sig väldigt liten. Hade pluggat många år och tyckte att jag verkligen var välutbildad och kommer att bli efterfrågad inom min fack. Men, det fanns inga jobb. Efter att ha jobbat som vikarie lite här och där i hela Sverige hoppade jag av. Sade upp mina kontakter med min fack och arbetslöshetskassa och kände efter hur det "känns att falla fritt". Den pressande tiden med arbetsökande dygnet runt var nu över. Först vilade jag. Sedan föddes tanken och växte starkare och starkare var dag som gick - jag vill starta eget. Det gjorde jag och livet började. Poängen här är, att när man var arbetsökande med ständigt skrivande av ansökningar, tiggande av referenser från bekantskapskretsen, anställningsintervjuer inom hela landet och kontakter med arbetsförmedlingen tärde på ens självförtroende. Personalen i AF var stränga, krävande och själva väldigt outbildade. Där fanns det även hitlerfashioner som fick en att känna sig oönskad! När jag då gjorde mig av med alla dessa kontakter och fick möjligheten att vila min hjärna, föddes nya framtidstankar för mig. Arbetsökande är så tufft, att man inte orkade tänka klart och fann inte andra alternativ. Så, kom inte och säg, att en arbetslös inte vill ha vilket som helst jobb - bara det fanns! | |