Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| TickOfTime | 2010-12-10 12:53 | |
![]() | Med ett BMI som mitt har man inte ätstörningar! Jag säger inte att jag mår bättre än andra bara för min kost. Det handlar inte om att vara psykiskt frisk när man tänker på klimat- och moralfrågor, det handlar väl mer om vett och disciplin. | |
| magnusito | 2010-12-10 12:54 | |
![]() | Disciplin tror jag går hem hos Yamaha | |
| Laserswärd | 2010-12-10 12:56 | |
![]() | Men Yamma: Finns nog många som äter blandkost som äter nyttigare än många veganer och vegeterianer, men det finns säkerligen lika många fall då det är tvärtom. Oavsett vilken kost man väljer så måste man tillgodose sina näringsbehov. Detta går att göra med både vegan och vegetarisk kost, samt blandkost. Problemet kommer ju när man är uppvuxen i en matkultur där man äter mycket animaliska produkter, omställningen blir svårare då man inte har vanan inne att byta ut kött mot minst lika nyttiga, om inte nyttigare, vegetabiliska produkter. Att nästan hela den moralfilosofiska kretsen och stundande miljöhot stödjer en vegans/vegeterians matvanor är ju bara vatten under kvarn. Även om det kan vara det som gör att många i västvärlden slutar äta kött. I andra länder och kulturer så är det mer naturligt än onaturligt att göra ett sådant val. TickOffTime: Ditt inlägg 12:42 kan jag instämma med till fullo :P | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:56 | |
![]() | YamahaJet 2010-12-10 11:09 "Sjuka i huvudet är vad ni är. Alla veganbarn borde tvångsomhändertas och föräldrarna straffas hårt, för att ha påtvingat små barn sin egna degenerande livsstill." Hahhaha :) NEJ, det borde dom INTE. Och sen säger jag likadant (för stunden) som magnusito: Yama, jag skulle vilja argumentera mot dig men du är så kraftfull och sexig så jag får ge mig. ;DD | |
| Laserswärd | 2010-12-10 13:02 | |
![]() | "Yama, jag skulle vilja argumentera mot dig men du är så kraftfull och sexig så jag får ge mig"... Haha! :D Ja, det kanske är bäst att bara vika sig denna gången :P | |
| zagg - Ej medlem längre | 2010-12-10 13:04 | |
![]() | nej, ge er inte! det är så roligt att följa! | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-10 13:16 | |
![]() | Säger samma sak: sluta inte! Vrider mig av skratt här, när folk tar trollen på allvar! | |
| Laserswärd | 2010-12-10 13:23 | |
![]() | Tror inte att det är någon som tar yamaha på allvar, troll eller inte troll. :) | |
| Lilno | 2010-12-10 13:36 | |
![]() | Åja, i-landsproblem :-) | |
| Gautama | 2010-12-10 13:37 | |
![]() | Tror det är lite olika hur känslig man är som person för detta med att få i sig av alla näringsämnen. Min dotter fick för ett tag sen väldigt lågt Hb. De kollade upp henne vad det kunde bero på men hittade ingen större anledning än att hon åt för dåligt. Hon har inte riklig mens och åt bra hemma, men på skolan så åt hon inte alls och det medförde att hon fick dåliga värden. De frågade också om hon var vegetarian eftersom det tydligen var vanligare på dem. Hur som helst så är det jätteviktigt på barn som växer att de får i sig av alla näringsämnen så att sätta ett litet barn på vegkost är helt galet. | |
| YamahaJet | 2010-12-10 13:44 | |
![]() | Det handlar inte bara om att vi äter olika middagar som i övrigt innehåller samma näringsvärde. Vi är helt olika som människor också, extrema köttätare skiljer sig på många fler områden än bara kosten, jämfört med vegeterianer. Jag känner ju er som talar om gräsets förträfflighet i den här tråden. Det är precis samma människor som är stolta cyklister, vänsterpartister och så vidare, och det motsvarar livsstilvalen bland vegeterianer jag känner i verkligheten också. Om vi bara stannar vid cykeln och tar den som exempel - vad är en cykel mer än ett uselt alternativ till bilen? Jo, det är något som säger fruktansvärt mycket om en vuxen människa. Det säger att man är nöjd med ett inaktivt och slitsamt liv. Ett liv som inte sträcker sig längre geografiskt än så långt man orkar cykla eller hur långt lokalbussen åker. Det säger i sin tur att man sannolikt lever ett väldigt inaktivt liv och inte riktigt har en vilja att besöka nya platser, människor och ta reda på vad som finns längre än fem kilometer från hemmet. Det säger, helt enkelt, att man trivs med att sitta hemma och inte göra någonting. Det säger att man inte är kapitaliserad, vilket i sin tur säger att man är helt ointresserad av att förbättra en usel livssituation och inte finner något nöje alls i att arbeta och göra affärer. Man har inga ambitioner med livet - ambitioner att nå ett nästa steg, att åstadkomma något och göra sitt liv enklare. Den enda ambitionen man har är att för stunden anstränga sig så lite som möjligt, och det möjliggör man genom att gå på sparlåga hela livet och spara in på allt som går, från kött till busskort. Det beror till en stor del på kosten. En människa kan inte producera mer energi än vad hon får i sig. Även vegeterianerna tröttnar snabbt på att försöka äta fem kilo sallad om dagen, så till slut äter man bara tillräckligt med bönor för att överleva. Kroppen börjar gå på sparlåga, man blir spinkig och blek. Man tappar all vilja till utveckling, fysisk ansträngning och plötsligt börjar även ett simpelt busskort te sig alldeles för dyrt. Man ligger mest hemma, knaprar bönor ur någon påse och väntar på att dö, samtidigt som man blir så blödig att man inte kan stå ut med tanken att svin sitter i burar. | |
| leonara | 2010-12-10 13:51 | |
![]() | Barn ska själva få välja vad dom ska äta, så fort dom blir tillräckligt gamla för att göra det. Tills dess är det viktigaste att barnen får i sig ordentligt med näring, oavsett varifrån det kommer. Barnens hälsa är viktigast, inte föräldrarnas ideal och åsikter. Sen måste jag bara få säga att jag aldrig förstått dom vegetarianer som vägrar äta kött för att det är mord och brutalt med slakt osv...medan dom inte har några problem med att äta fisk som tas upp ur vattnet och sakta kvävs till döds :P Kort smäll i huvudet som djuren knappt hinner känna vs långsam kvävning...förstår inte hur dom som resonerar "inte kött-men fisk" tänker... Sen får som sagt alla tycka, tänka och äta vad dom vill, inte mer med det :) | |
| le-lou | 2010-12-10 13:57 | |
![]() | haha lillsyrran, du triggar verkligen igång du på mig. Vi borde dejta så ska jag lära dig laga en riktigt smarrig köttfärslimpa. | |
| Fazilja | 2010-12-10 13:59 | |
![]() | Ha ha..snacka om att ha noll koll. Kanske skall du försöka ta reda på lite mer innan du skriver dina långa inlägg "YamaHAjet" | |
| le-lou | 2010-12-10 14:00 | |
![]() | "Man ligger mest hemma, knaprar bönor ur någon påse och väntar på att dö, samtidigt som man blir så blödig att man inte kan stå ut med tanken att svin sitter i burar. " Hahaha, herregud Yamaha - du borde bli komiker för jag vet ingen människa på nätet som är så jäkla kul som du är :D Jag skrattar mig fördärvad av dina inlägg, seriöst - gå till ett bokförlag, skriv en bok - vi behöver skratta mer i det här landet ! | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 14:01 | |
![]() | Hur kan man leva både inaktivt och slitsamt? Som jag tyidigare nämnt jobbade mina föräldrar hårt och cyklade 6 mil för att gå på kondis. Då kunde de sätta i sig ett antal bakelser utan problem :) Med tiden blev min far direktör och min mor disponent. Men du är inte helt ute och cyklar, YamahaJet, jag hade en databekant som var vegan och cyklade sig fram genom livet. Svåra problem hade han också. | |
| magnusito | 2010-12-10 14:01 | |
![]() | Det betyder snarare ansvar och en villighet att ägna sig åt hårt arbete istället för att sträva efter att expoatera och förstöra andra människor, vår jod, djurlivet. | |
| magnusito | 2010-12-10 14:02 | |
![]() | Jag skulle laga en riktgit erotisk mustig veg gryta om jag dejtade Yamaha. Massor av vitlök och vin! | |
| YamahaJet | 2010-12-10 14:02 | |
![]() | "haha lillsyrran, du triggar verkligen igång du på mig. Vi borde dejta så ska jag lära dig laga en riktigt smarrig köttfärslimpa." Vad fan, varför får hon dejta dig men inte jag? Jag har i flera år tänkt att jag skulle förvärva le-lou omedelbart, men jag har även haft stor respekt för hennes sambo och låtit henne vara av den anledningen. Men sedan jag fick veta att han är vegeterian och börjar gråta när han ser kött, så vet jag inte längre hur jag ska förhålla mig. | |
| vildman | 2010-12-10 14:09 | |
![]() | Jag diggar också Yama, skrattar grymt gott. hade du bara valt att bo i rätt del av Sverige skulle vi varit polare ;-) | |