Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 23:04
Antal inlägg: 3768

Japp, ni borde få diplom för hur duktiga och laglydiga ni är....

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-12-05 23:39
Antal inlägg: 3451

I kväll var det till och med läge för oss med bra vinterdäck att köra 50. Glad att jag tog mig hem, låg två lastbilar och en plogbil hör och häpna i diket. Förhoppningsvis stannade alla idioter med dåliga däck hemma.
Kul att ni håller mer fart i tråden än ni gör på vägen. :-)

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-06 06:54
Antal inlägg: 37631

just nu är det 30 som gäller här,det går inte att köra fortare dom som har skitdäck och saknar furhjulsdrift får vi anpassa oss till nu

Bitte - Administratör2012-12-06 07:03
Antal inlägg: 24199

ALLA får och ska anpassa sigi trafiken , man får dessutom köra försiktigt om så behövs och det ska man göra även om man har bra däck om väglaget är sådant, Sedan får man INTE ligga i baken på bilen framför det är det lag på och om jag INTE har fel dessutom böter på . Och sitter man dessutom och hetsar och kallar andra idioter så kanske man själv borde avstå från att köra , det är väl ofta den typen av förare som skapar olyckor.

Bitte

Det är INTE någon annans som avgör om jag ska stanna hemma eller hur jag ska köra .

slånbär2012-12-06 08:49
Antal inlägg: 5539

Karmosin och Loco-ni får gärna göra er lustiga över att det finns folk som faktiskt klarar av att hålla sig inom lagen när dom är ute och kör. Förstår liksom inte varför det skulle vara löjeväckande på något sätt för om alla körde som dom ville så skulle det ju råda kaos och anarki i trafiken hela tiden och då skulle ju livet på vägarna bli ännu jobbigare för er. Hur gärna ni än verkar vilja tro att det bara är hittepå och att man inte kan klara detta så måste jag göra er besvikna-jag kör alltid enligt gällande hastighet och håller mig till trafikreglerna (och andra lagar också för den delen). Jag vet nämligen av personlig erfarenhet hur snabbt livet kan förändras totalt för många människor bara för att en person överskattar sin egen körförmåga och inte respekterar lagar och förordningar. Det är ett ögonblicksverk och sedan blir livet aldrig sig likt igen-helt i onödan. Så ni som tror att det inte spelar så stor roll att man kör lite (eller mycket) för fort ska veta att skillnaden i utgången vid en olycka är enormt stor beroende på hastigheten.

För övrigt håller jag med Bitte.

uppfunnen2012-12-06 08:56
Antal inlägg: 80

Exakt slånbär.Man kan kollastatistiken över dom olyckor som utryckningsfordon orsakar, av ganska välutbildade förare med specialträning för detta,hjälper trots detta icke.Men det är själva inställningen att man ska överlåta till den enskilde individen att avgöra är ju fullständigt ofattbart. Men så händer det ju också mycket onödigt i samhället och i detta faller enkom för att nån vill vinna någon minut, och det ironiska i sammanhanget är att den tiden troligen inte utnyttjas fullt ut.Om man nu vinner tid, så att man inte förlorar liv o lem istället.Att köra för fort handlar enbart om en känsla att komma snabbare fram, är inmgen realitet.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-06 09:15
Antal inlägg: 7985

Kul att oviljan att ha en hetsig förare i bakluckan kan glädja någon. Jag struntar i vad ni gör när ni är ensamma på vägen, men kör jag rätt hastighet vill jag inte att din stress utsätter mig för potentiell fara.

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-06 09:53
Antal inlägg: 439

Jonisk....så fort du sättet dig i din bil e du i fara vare sig det är ditt lr nån annans fel.....

özzlung2012-12-06 10:21
Antal inlägg: 14

Och du vill utöka den faran?

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-06 10:31

Att köra för sakta e också en fara....
Stor köbildning...
Tillslut blir det irritation i ledet och där kommer omkörningarna...ligger man först å.man märker att ett pärlband e bakom då gör.man nåt fel.....

bobo flux2012-12-06 10:46
Antal inlägg: 11371

Jag förundras lite över folk som blir frustrerade när de "bara" får köra i exempelvis 110 på motorvägen. Problemet med distanshållningen till övriga fordon kan ju lika gärna förklaras med att folk kör för fort som att de kör för långsamt. Håller man hastighetsbegränsningen så blir ju problemet med distanshållningen till övriga fordon betydligt enklare att hantera. Och jag har fortfarande inte sett en bra förklaring till varför man ska ha rätt att köra snabbare än vad som är tillåtet. Vilka kvalitetsindikatorer utgår man ifrån när man bedömer sin egen körförmåga såpass bra att man kan bryta mot hastighetsbegränsningen?

bobo flux2012-12-06 10:52

"Att köra för sakta e också en fara....
Stor köbildning...
Tillslut blir det irritation i ledet och där kommer omkörningarna...ligger man först å.man märker att ett pärlband e bakom då gör.man nåt fel....."

Speeedo, här anser jag att det handlar om hur man väljer att tänka. Sitter man mitt i ett pärlband och märker att man blir irriterad över att det går sakta så får man ju ta ett djupt andetag istället för att låta impulsen att gasa på ta över.

Den som kör långsamt längst fram är ett irritationsmoment, ja. Men det är de irriterade bilisterna längre bak i kön i kön som börjar med farliga omkörningar som utgör trafikfaran.

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-06 10:59

Om då personen framför ej håller hastigheten utan att han lr hon ser på.landskapet lr petar sig i näsan lr what ever så kan man köra åt sidan.q

jonisk - Ej medlem längre2012-12-06 11:00

Speedo>> ska vi resonera så är min blotta existens en potentiell fara. Jag struntar i vad du har för hastighet så länge du håller adekvat avstånd. Svårare än så är det faktiskt inte.

özzlung2012-12-06 11:05

Det är förare som speedo som ska tränga sig före i kön vilket utgör både en ökad risk och irritation. Oftast om det är ett pärlband finns det ju en direkt orsak till det, vanligen tät trafik och man har att finna sig i situationen eller åk buss.

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-06 11:09

Men ligger man först å man plötsligt får 1,2,3,4,5,6,7,8,9......15 bilar bakom sig så kanske man skall ta sig en funderare.
Jag kanske skall köra lite åt sidan å släppa förbi....

bobo flux2012-12-06 11:12

Givetvis ska den förste bilisten i så fall släppa förbi övriga bilar, Speeedo. Men om den förste bilisten INTE gör det, då ligger ju ansvaret hos övriga bilister att inte bidra till att öka olycksrisken genom att ägna sig åt farliga omkörningsförsök.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-06 11:12

Pratar du om folk som kör långsammare än angiven hastighet nu? Då bör man flytta på sig, ja (under normala förhållanden). Men att ligga jättetätt bakom är inte en bra lösning någonsin.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-06 11:13

Till speedo, då.
Bobo håller jag med.

özzlung2012-12-06 11:14

Det torde inte vara så vanligt men visst händer det och man förlorar kanske 1-2min av sin dyrbara tid.Men jag vet bekanta som efter att kört offensivt i ett antal år och därigenom "tjänat" en hel del minuter som så här med facit i hand visat sig inte utgöra någon störrebetydelse. Däremot den trafikolycka vederbörande var med om som ledde till flera veckor på hospitalet och därefter lång rehab. för att inte tala om allt lidande och rättsliga efterspelen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?