Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 107

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-30 19:02
Antal inlägg: 2906

Det kan ju vara en liten del koketterande också. Det var jobbigt och djävligt men jag klarade av det, liksom. Bitterljuvt. Sådan är jag ofta själv.
En norrlänning mår bäst när han mår lite dåligt.
Inte för att corlini är norrlänning, men ändå.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-30 19:05
Antal inlägg: 6950

Jag tänker mig att det som är värt mycket i livet, ibland kräver lite slit och lite gnäll. Hade inte corlini brytt sig om sitt arbete så mycket, hade hon säkert inte kämpat på så pass mycket som hon gör?

Tänk alla föräldrar som gnäller på sina barn, att de ibland känner att de måste ventilera behöver ju inte betyda att de inte älskar sina barn eller att det ibland är helt underbart att vara förälder?

temperance2013-09-30 19:32
Antal inlägg: 2314

Jag jobbar heltid och pluggar på helfart. Som periodande sysselsättningsnarkoman/s lashas trivs jag som fasen ibland och får en kick av att känna att jag åstadkommer något. Sen är det tvärtom, som nu. Jag har köpt en fånigt stor påse godis och tycker sådär löjligt synd om mig själv. Jag längtar efter roligheter som ger energi; promenader, läsa romaner, lyssna på musik, måla, spontana repor på stan etc. etc. Istället måste jag gå på sega personalmöten, ta hand om tonårsutbrott och läsa eländig kurslitteratur. Det som ger energi ibland kan vara det som tar energi en annan dag, för i grunden älskar jag både mitt jobb och att plugga. Jag försööker tänka på balansen men ibland märker man det inte förrän man ligger där i en gråtpöl och hulkar.
Måste lyssna lite bättre på mig själv. Typ. Gäller nog många av oss.

le-lou2013-09-30 19:34
Antal inlägg: 17500

nej mollee, men om du betänker att det är exakt det som corlini själv lägger på andra: Bor man i höghus och ser på Ensam Kvinna söker eller vad det nu heter så är man helt tom på drömmar, missnöjd och lat dessutom.
Typ.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-30 19:36
Antal inlägg: 6950

Jaha, har inte läst igenom tråden så noga.
Jag har dock fått en positiv bild av corlini sedan tidigare.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-02 22:52
Antal inlägg: 4590

"Det hade därför varit trevligt om någon mindre lättkränkt person kunde ta sig tid att förklara hur man förvaltar en vardag med mkt fritid på bästa sätt, utan att få ledan på köpet. Jag kan nämligen inte konsten."

Gå helt in i det du gör (eller inte gör) med alla sinnen. Lyssna, se, hör, lukta och känn. Ge det all din uppmärksamhet.

markoolio5 - Ej medlem längre2013-10-02 23:03
Antal inlägg: 1825

Temperance - är du jag? Det låter så (förutsatt att tonårsutbrotten upplevs i tjänsten och inte privat).

temperance2013-10-02 23:41

Kan tro't! Du verkar språknördig också, en sån där som kan läsa spansk grammatik som kvällslektyr för att det är sköj? Fram med kardan! Fina grejer. :)

temperance2013-10-02 23:44

Tonårsutbrotten är på jobbet, jao.

corlini2013-10-05 12:00
Antal inlägg: 3172

ni var inne på missnöje? det är ett sätt att se det och tyvärr är många missnöjda. dem bryr jag mig inte om, är man missnöjd gör man något åt det. gör man inget åt det är man antingen inte missnöjd nog eller så får man gilla läget och sluta gnälla.

det jag reflekterat över är motsatsen, att många är nöjda.
DET är ifs bra, men väldigt förvånande ofta eftersom jag inte ser någon direkt livskavlitet i den vardagen många beskriver sig ha. jag skulle aldrig vara nöjd om jag ständigt kom in vid 17-18 tiden och sen bara var hemma och inte gjorde ett skit fram tills läggdags och nöjet bestod i att ta bilen iväg på söndag för en promenad i skogen. därav mina tidigare uttalanden om panik, slentrian, slöhet osv

alla är vi olika, jag vill göra saker. skapa, utveckla, förbättra, engagera driva osv och detdär med att "vara hemma" och sitta soffan funkar inte för mig. jag blir därför lite mörkrädd när jag upptäcker hur många det är som är nöjda med så lite. jag undrar vad det beror på, avsaknad av drömmar, inget driv, bekvämlighet, feghet eller basic nöjdsamhet?
jag undrar vad det ger?

därför har jag uttryckt mig på sätt som många tycker provocerar och vissa tolkar som hävdande av min egen förträfflighet.
visst, jag är skitbra på många sätt. men jag är även ganska usel på många andra vis. det är vi nog allihopa, bara det att jag är lite bättre :)

Satyra2013-10-05 12:29
Antal inlägg: 4561

Utveckling och livskvalité behöver ju nödvändigtvis inte ske med påtagliga yttre sysslor. Mycket intressant kan även ske i mer (till synes) stillhet, inom en själv och/eller i nära, mentala relationer till andra.

Och angående missnöje så gör du det extremt enkelt när du menar att: "gör man inget åt det är man antingen inte missnöjd nog eller så får man gilla läget och sluta gnälla".
Man kanske inte har förutsättningar (hälsomässigt, ekonomiskt eller pga andra livsnedbrytande hinder) ATT faktiskt förändra så mycket av sin situation som skulle krävas för att man skulle kunna leva precis som man önskar.

Du känns lite väl självgod och snabbdömande av andra, tycker jag.
Men det är ju bra att DU är nöjd i alla fall. Trist bara att du inte kan nöja dig med det, utan känner behov av att ifrågasätta andra på det föraktfulla vis jag tycker att du gör.

Att kunna känna empati, acceptans och tolerans med andra, (även om de lever på ett vis som man själv tycker känns helt meningslöst!), ger också mycket gott och värme till det egna "jaget". Extremt meningsfullt och livsbejakande! Prova! ;-)

corlini2013-10-05 15:56

ok, erkänner. - jag är snabbdömande, det vet jag och det har hänt mer än en gång att jag haft fel, vilket faktiskt gjort mig glad. men självgod!?? det vet jag inte.

jag vet att tex hälsa och handikapp är "giltliga skäl" när man kommer in på detdär med att göra nåt åt saken. självklart kan inte alla missnöjda förändra sin situation, tex de med sjukdom, skada och handikapp.
men övriga kan, det spelar ingen roll om du bara har en krona. sålänge du är beredd att offra den kronan på att förändra så kommer du förändra. det handlar bara om mod, målmedvetenhet, envishet och att vara orädd. våga släppa taget och våga mista. bara det, resten är ursäkter för att inte göra nåt åt saken.

jag kan visst känna empati och förståelse för såna jag inte känner eller ens träffat. färska exempel kan vi ta här. aliaset markolio tex som bara pluggar jagar poäng och jobbar ihjäl sig. stackars sate men vilken sate!! han har min fulla respekt som han kämpar men samtidigt är jag lite orolig att det ska gå åt helvete då det är mycket osv... sen har vi mollee, hon har en tråd där hon blottade sig väldigt och det grep mig, jag lade mig inte i det alls men jag läste varenda rad och har tänkt, hållt tummarna och önskat sen dess. det finns mängder med exempel från varje dag i livet där jag känner empati, vill hjälpa, försöker peppa, stötta och känner.

så du har bara lite lite rätt i din egna dömmning över hur jag är, vilket faktiskt bara visar att du själv är exakt lika snabb på att snabbdömma och anse dig själv lite insiktsfullare. eller hur? så på den punkten är vi väldigt lika.

le-lou2013-10-05 16:02

corlini - en ärlig fråga bara. Du som har så mkt omkring dig - hur skaffar du dig tiden att sitta här och skriva såpass mkt som du ändå gör? Skriver du på hästryggen?
På typ ett år så har du gjort nästan tre tusen inlägg - jag bara undrar. Att vi andra dönickar sitter här och skriver och vad det beror ju .....det har du redan kommit fram till.
Men du som knappt har tid att käka, än mindre stanna upp i vardagen som du skriver om?
Do tell, jag är faktiskt vansinnigt nyfiken.

corlini2013-10-05 16:22

det har jag berättat i annan tråd tidigare, brukar titta in här ibland på morgonen efter morgonfodring men innan utsläpp medans jag dricker mitt morgonkaffe, brukar sitta och surfa i lastbilen innan viktig uppgift för att tex rensa hjärnan genom att göra något helt orelaterat, brukar ta lite egentid medans jag väntar på nåt barns toabesök eller sista genomgång av glosorna innan förhör osv... kort sagt, detta är mitt sätt att sno åt mig några minuter då och då under dygnet för att göra ett mentalt brejk.

oj, är det så många? har ju inte vart inne sen förra helgen men klart det blir mycket om man drar iväg ett gäng snabba inlägg i någon chatttråd.

dinodog2013-10-05 17:56
Antal inlägg: 4973

Och jag som vart medlem gööör länge, och tycker jag skriver mycket.
Konstaterar att jag ligger långt efter jämfört med en del andra. Som dessutom vart medlemmar kortare tid än mig.

le-lou2013-10-05 18:06

Corlini - du vet liksom jag att det tar tid att foruma. Man sitter inte liksom och bara skriver nåt kort (inte du iaf), vi läser också vilket du gjort tex för att åstadkomma denna tråd.
Jag lägger ner väsentlig tid på att hänga här medger jag, och jag är och har varit en flitig forumskrivare. Du är i princip uppe på min nivå i antal inlägg - mer tom i snitt - vilket säger mig att du spenderar mer tid på att "göra ingenting" än vad du vill medge. Eller så räknar du sitta framför/datorn/mobilen som att vara aktiv och isf är vi ju aktiva hela högen här....
Jag är mao inte alls övertygad om att du är så upptagen som du vill göra gällande. Jag tror du sitter ner på rumpan och latar dig du också. Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag tycker det är helt ok, tom bra.

ttiittii - Ej medlem längre2013-10-05 18:06
Antal inlägg: 37631

jag har sjukt mycket att göra,får inte tiden att räcka till,nu till vennisage

Gunilla _2013-10-05 18:18
Antal inlägg: 4425

Sen är det ju stor skillnad på "göra och göra"; att fodra hästar är för mig inte ett jobb, det är en fritidssyssla. Att rida är ett stort nöje. Sitta i telefon och snacka med sponsorer - vad är skillnaden mot en telefonförsäljares jobb? Jag tror att våra åsikter om vad som är jobb kontra ledighet skiljer sig rätt mycket åt :)

corlini2013-10-06 08:36

jag förstår vad du menar gunilla och för de flesta är detta självvald hobby, det är självvalt i mitt fall med men det är även ett jobb eftersom folk har kontrakt med mig och betalar mig för det. om hästen äter ca 12 kilo om dagen och dricker ca 50 L = kilo om dagen och man har ett gäng så blir det 180 kilo mat och 800 kilo vatten som skall bäras fram varje dag + det tunga då som är själva mockningen så visst är det "jobb" :) nu tex är jag klar med stallet för idag och ska rida i eftermiddag, får betalt för det med och får besviken kund om jag inte gör det = jobb. men nu är jag LEDIG tills dess, ska åka till nyköping och hjälpa en bekant att göra vinterhagar!! ska bli kul, tungt och så med hagarna men den sociala biten och att träffas ska bli skitkul. erbjöd min hjälp i utbyte mot en fika över fb och fick ett välkomnande.

japp, lite telefonsäljarvarning är det på just de samtalen. men är beroende av den delen av kostnadsavlastningen så då blir det ett kul jobb, genererar ju pengar och nyttoprylar in.

ja Le-lou, det tar tid. ofta stressar jag upp mig själv. nu tex var jag klar ute och skulle bara ta en kopp. blev 20 min sen, men det är ju ert fel!!! jag hade ju ett tvångs att svara :)

Sote2013-10-06 10:06
Antal inlägg: 3557

Nu är du ju där igen Corlini och räknar upp precis hur tungt och jobbigt det minsann är det du gör, hej o hå......
Fortfarande så har du gjort din hobby till ditt jobb. Tänk då om du skulle haft ett vanligt arbete som tex sjuksköterska och arbetat där 40 timmar i veckan, lägg till ca yvå timmar restid varje dag, alla hushållssysslor på det efter du kom hem från jobbet och allt som har med barnen att göra. Tiden som sedan är kvar kan du ha till din hobby som i ditt fall då är hästar.
Att du inete heller då skulle kunna tänka dig att sitta och göra ingenting är ju för att du är en sådan person. Att säga som du gör att andra inte har drömmar och driv bara för att dom i dina ögon inte kommer nånstans och använder sin fritid till i dina ögon ingenting betyder ju bara att dom inte har samma sätt att se på livet som du. Det har ju absolut ingenting med brist på driv att göra. Detta problemet ligger faktiskt hos dig och inte hos dom du ser ner på. Det är du som har svårt att fatta och utifrån dina värderingar dömer andra. Det är både fel och fult.

Ingen säger här att det du gör är fel, en del kanske undrar hur du ska hålla fysiskt så du inte går sönder och på så sätt blir en belastning på samhället och beroende av en del av de människor du så föraktar, men ditt driv och att du har förmånen att få jobba heltid med din hobby är ju bar kul för dig. Härligt när folk är där dom vill vara i livet.

Men det jag och flera andra vänder oss emot är just hur du utgår ifrån att alla andra som inte är i dina ögon lyckade ärmissnöjda, misslyckade latmaskar och lever i största allmänhet rätt värdelösa liv. Du måste nog inse att du har större problem än du tror med dig själv eftersom du har så svårt att låta bli att framhäva dig själv och samtidigt trampa på andra. Du framstår helt enkelt inte som en särskilt sympatisk och lycklig person. Jag känner många som lever under helt andra villkor men som har en mycket positivare syn på sina medmänniskor än vad du har och som dessutom framstår som betydligt mer sympatiska och framförallt empatiska. Det är egenskaper som du rycks ha tappat på vägen upp.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?