Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
janne121212 | 2015-07-19 11:15 | |
![]() | Nu har totravel tänkt till igen: "Jag tycker att man ska skicka ut Migrationsverket till tiggarna och erbjuda dem permanenta uppehållstillstånd i Sverige. Då skulle de komma in i integrationsprocessen, deras barn skulle få rätt till skolgång, de skulle få gå på SFI och dessutom få etableringsstöd med allt vad det innebär med exempelvis rätt till vettigt boende och bidrag till levnadsomkostnader." Visst permanenta dom 5000 tiggarna vi har här för närvarande ge dom bidrag att leva på så kan vi ju snart ha 5000 nya tiggare och upprepa samma process in absurdum. Att vi har en skev ålderspyramid i Sverige löses inte genom att importera tiggare som är vana att leva utanför samhället och inte har någon större lust att bli en del av detsamma (annat än möjligtvis bidragen). Ska erkänna att jag trodde först att ditt inlägg var ironiskt menat men förstår att det är seriöst, din naivitet slår i taket totravel. | |
Mm2 | 2015-07-19 11:22 | |
![]() | Jag har egentligen tappat tron på politiker för längesen. De lovar mycket, men håller lite. Och du PetLin2, de frågor du tar upp, sysselsättning, miljö, bostadsbyggande, påverkas ju negativt för oss svenskar ifall det väller in tiggare som vill ha sin del av den kakan. Jag tycker du "gömmer huvudet i sanden" ifall du tror att antalet tiggare kommer att stanna vid några tusen. I dagsläget har vi väl ca 4000 här i Sverige, men jag tror den siffran egentligen är mycket större. Nora, jag anser inte att det är vi som ska hjälpa romerna, det ska deras egna hemländer göra. Att vi fortsätter ge dem pengar hjälper ju inte deras situation i deras hemländer. Många kommer hit i tron att här finns jobb och gratis mat och bostäder men när de väl är här och ser att inget av det stämde så har dom inte råd att åka hem, och då återstår bara tiggeri. Regeringarna och folket i deras hemländer vill inte ha tillbaka dem. Rumänien t ex, bad Frankrike sluta avhysa romer tillbaka till hemlandet, utan istället behålla dem. Det är ju inte vi svenskar som protesterar mot tiggeriet som ska ha skäll, det är ju regeringarna och myndighetspersoner och folket i dessa tiggares hemländer som ska ha skället. I nuläget har jag svårt att se hur vi genom att diskutera med Rumänien ska kunna få folket där att förstå att hur de behandlar sina romer är helt fel. För så länge vi hjälper Rumänien att ta hand om den folkgrupp de avskyr så hjärtligt, så lär de inte vilja ha någon förändring på det. Det inte finns något intresse bland de rumänska politikerna att förbättra situationen för den romska minoriteten. Att överhuvudtaget engagera sig i frågan är politiskt skadligt. Det vi måste göra är att lägga press på EU! Se till att EU-pengarna kommer fram, att de går direkt till organisationer som jobbar på golvet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-19 11:37 | |
![]() | Janne, Det är alltid lika roligt att reta dig....... Att du dessutom bjuder på en korkad generalisering om de människor som tigger ser jag som en ren bonus. | |
janne121212 | 2015-07-19 11:45 | |
![]() | Skönt att du gjorde inlägget bara för att reta mig, jag trodde för en sekund att du var seriös, men förstår nu att så stollig kan inte ens du vara. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-19 12:41 | |
![]() | Boel Du klev nog inte av planet va.Så måste det vara | |
Humblen | 2015-07-19 12:48 | |
![]() | Håller med Petlin. Förstår inte heller engagemanget i motståndet mot tiggeri. När det finns viktiga frågor i samhället så är det otroligt att man orkar ens lägga ner energi på att störa sig på tiggare. | |
kryddeluntan | 2015-07-19 12:56 | |
![]() | Hörde på radion att det kommer folk från Rumänien ochtar hem sina tiggare. En engagerad kvinna har varit där och fixat jobb åt dem, mest i jordbruket, så det går tydligen. | |
kryddeluntan | 2015-07-19 12:58 | |
![]() | Det var i Blekinge och det rör sig om 15 personer. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-19 13:11 | |
![]() | Stör man sig inte på att människor tigger så är det nog något fel med empatin.människor ska inte behöva tigga så enkelt är det | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-19 13:12 | |
![]() | Tiggeri är en av dom viktigare frågorna just nu,eller är det humant att behöva tigga ? | |
micro113 | 2015-07-19 14:30 | |
![]() | Att vi har en skev ålderspyramid handlar i mångt och mycket om att det kommer många vuxna hit som är på väg mot pensionen. Ge tusan i att importera åldrande befolkning så ökar inte den åldrande befolkningen så snabbt. Och nej - någon arbetskraft behöver vi inte importera så länge det råder hög arbetslöshet. Tiggeri borde förbjudas för hitresande. Precis som det i andra länder är förbjudet att komma dit och tigga eller verka i skumma bolag osv.. Vi borde gå ut ur EU och återgå till EFTA överenskommelsen. EU innebär i princip bara kostnader och problemimport för Sverige. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-19 15:33 | |
![]() | Hittepå från micro113....... Källa: Migrationsverkets hemsida: "Unga män söker asyl Av dem som sökte asyl i Sverige under 2013 var 64 procent män och 36 procent kvinnor. Det är framför allt unga personer som söker asyl. Bland männen var 57 procent mellan 15 och 34 år, medan kvinnorna i samma åldersgrupp utgjorde 43 procent. Endast en procent av männen var 65 år eller äldre, motsvarande siffra för kvinnorna var tre procent." | |
Mm2 | 2015-07-19 16:44 | |
![]() | tittii, det är inget fel på min empati, problemet är nog snarare att jag är för empatisk och det kanske är därför tiggarna stör mig så mycket. Och ja jag vet att det är mycket värre för dem än att jag ska känna att det stör mig, men nu GÖR det ju det och jag är en av de få som säger det högt. Genast kallas jag då empatilös och även rasist, men inget av det stämmer. Jag har skänkt dem kläder och mat och pengar, men det blir ju aldrig nog. Ska jag då behöva få känslan av att jag är snål och empatilös när jag inte kan ge den 5:e eller 10:e tiggaren som jag träffar den dagen? Istället kan man ju fråga sig hur de människor som säger "- Det är väl bara att inte ge om man inte vill eller kan" är. Det är ju dom som borde kallas empatilösa, eller hur? Att bara kunna gå förbi utan att hjälpa. Ett leende till en tiggare mättar ju inte deras magar. Tiggarna borde inte vara mitt problem. Tiggar-problemet borde lösas av tiggarnas hemländer. Det är där vi borde sätta pressen. EU borde skaffa lite stake och agera. Jag var förresten en av dem som inte ville vi skulle gå med i EU och hade gärna sett att vi gick ur. | |
PetLin2 | 2015-07-19 16:53 | |
![]() | Bäste Mm2. De frågor jag tog upp som exempel är sådant som handlar om miljardbelopp. De tiggare som vi ser kostar inte oss skattebetalare några stora belopp. Den lilla summan påverkar inte de stora frågorna på något vis. Jag tror att det handlar om att du precis som många andra här blir illa berörda av att se tiggare och om tiggarna var någon annanstans än där du vistas skulle du inte bry dig överhuvudtaget. Gläd dig istället åt att du haft turen att födas i ett relativt rikt och jämställt land och aldrig behövt ta till desperata metoder för att överleva. Sen är det såklart önskvärt att romer behandlas bättre i de länder de finns i och får samma chans att försörja sig och känna trygghet men förbud mot tiggeri i Sverige löser inte det problemet. | |
Boel73 - Ej medlem längre | 2015-07-19 17:07 | |
![]() | Svar till ttittti ,, Löjligt och dumt och säga så,, vi har alltid 1-2 dgr,,ledigt mellan flygningar, så vi hinner se väldigt mycket,, och dessutom träffa "vänner" som bor i resp land, som berättar väldigt mkt om just Tiggeri,, och det är precis som Mm2 skriver,, så säger de med,,, Läs det!!! | |
Lågintensiv | 2015-07-19 17:21 | |
![]() | Reality check, totravel. Chockerande naivt inlägg. | |
micro113 | 2015-07-19 17:30 | |
![]() | totravel En 25-30 åring är närmare pension än en nyfödd i Sverige. Att importera vuxna är att öka problemet med en åldrande befolkning i framtiden - inte att minska det. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-19 17:33 | |
![]() | Lågintensiv, Ledsen om jag råkade chocka dig. Det är till att vara lite lättchockad, eller? | |
micro113 | 2015-07-19 17:34 | |
![]() | PetLin2 Fast det stämmer ju inte att de inte är en kostnad - givet att du inte behöver uppehållstillstånd för att ha tillgång till skola, vård, tandvård osv.. Självklart blir folk illa berörda av andra invaderar olika platser och utan tillstånd tar sig rättigheter som inga andra tillåts göra. Nedskräpning är t ex både ett brott och innebär kostnader för samhället - medborgare. Precis som stölder och övrig förstörelse som följer i tiggarnas spår. Att låtsas att de inte är en kostnad är ju bara dumt. | |
micro113 | 2015-07-19 17:36 | |
![]() | totravel Det var nog din dumhet som chockade. En sund befolkning har fler barn än vuxna - det uppnår man inte genom att importera vuxna. | |