Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 18:39 | |
![]() | Det går rykten nu i media att det samtalas om extravalet mellan alliansen och S. Dessutom har en val fastnat under en brygga i Kungshamn. Två tecken på att det kanske inte blir något nytt val. | |
Rhotheta | 2014-12-22 19:27 | |
![]() | I så fall betyder de att de i någon mån förstått att SD skulle gå starkt framåt. Det ger Löfven en stark förhandlingsposition eftersom alliansen är de enda som har möjlighet att regera. De kommer då att behöva luta sig emot S. Mycket intressant. Rätta mig om jag tänker fel. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-22 19:38 | |
![]() | Enligt vad de säger i media så kan det vara så att S regerar med alliansbudget 2015 och sedan kör vidare med egen budget alt samarbetsbudget 2016. De pratar om att ändra så att man bara kan rösta på en budget. Det skulle göra att SD antingen röstar bort sig på sin egen budget eller tvingas välja någon av de två andra budgetarna. | |
mz_lzrd | 2014-12-23 08:33 | |
![]() | Jag tycker att det känns utomordentligt märkligt och ganska skrämmande om våra politiker inte förrän nu förstår att ett extra val skulle medföra stora framgångar för SD. Direkt när valresultatet var klart tänkte väl de flesta väljare att nåt extra val lär det aldrig bli, för ingen vill ge SD den boosten. Tydligen var detta inte lika uppenbart för landets ledare. Det känns ju som att våra politiker har väldigt lite koll på hur vårt rike mår och vad som är viktigt för väljarna. Jag tycker att det känns som ett demokratiproblem. | |
mz_lzrd | 2014-12-23 09:06 | |
![]() | totravel: hd.se/inrikes/2014/1...ku ngshamn/ Nu är den loss. Nu ska bara våra politiker komma loss också. God jul på er alla som skrivit/skriver i tråden. I Skåne är det lillejulafton idag. Hoppas ni får en fin sådan oavsett var ni befinner er. | |
Rhotheta | 2014-12-23 09:25 | |
![]() | Detsamma mz_lzrd mfl. (Ditt 08:33 kunde fö ha skrivits av mig) | |
limpan__2 | 2014-12-23 12:16 | |
![]() | Håller med dig mz_lzrd. Kan det vara så att de minskade skarorna som utgör partierna inte längre klarar av att fånga upp strömningarna i samhället? Allt fler har ett, i och för sig omfattande, liv på siciala medier där man främst umgås med likar och inser inte att det som ser ut som en förkrossande majoritet för de egna föslagen endast är en förkrosande majoritet bland de som är utvalda för att de med stor chans gillar det man själv gillar. Inte heller tvingas vi möta "andra" i skolan där vi går tillsammans med de som har liknande föräldrar eller under värnplikten. Vi grupperar oss allt mer för att undvika allt som stör och missar helt enkelt vad dessa andra tycker. För övrigt, är jag ensam om att tycka det är fel att försöka underlätta för allt svagare minoritetsregeringar istället för att gå mot att få fram starkare majoriteter? | |
mz_lzrd | 2014-12-23 12:45 | |
![]() | Jag kan inte uttala mig om starkare majoriteter - det känns som en följd av det du skriver ovanför, om hur vi alltmer lever hela våra liv olika små enklaver av likasinnade. Men det håller jag verkligen med om. Sverige har varit ett unikt land på så vis att vi alla (nästan alla) gått i skolan med kamrater från (nästan) alla sociala skikt, förr gjorde man (män) värnplikten med folk som man aldrig skulle träffat annars. Vi såg också alla samma tv-program =) Om det var bra eller dåligt kan förstås diskuteras, jag tror att det var bra. Men det är i det förgångna nu, i vilket fall som helst. | |
vulcan | 2014-12-23 12:50 | |
![]() | limpan: Nej, det är du inte. Jag ser det tvärtom som ett demokratiskt problem att man på fullt allvar nu diskuterar att genom olika tekniska konstruktioner stänga ute ett parti från inflytande. Det ska göras med uppgörelser mellan andra partier (helt enligt parlamentarismens principer som inte garanterar någon annan än den som har mer än hälften av platserna i parlamentet något som helst konkret inflytande över politiken under en mandatperiod). Noterar också att många av oss har hittat en hel del vi kan enas om. Även om det kanske inte har någon betydelse någon annanstans än här inne så känns det ändå glädjande. När jag diskuterar invandringspolitik (med tonvikt på flyktingmottagande) så gör jag det utifrån en princip jag ser som självklar: Varje nationalstat har ett ansvar gentemot sina egna medborgare att skapa villkor för att de kan leva fria och produktiva liv i så stor trygghet som möjligt. Den har också ett allmänmänskligt ansvar för att bidra till att lindra nöden och lidandet i omvärlden på olika vis. Den politik som ska föras när det gäller flyktingmottagande (och anhöriginvandring i viss mån) måste vara en avvägning mellan dessa två ansvar. Det är en mycket svår avvägning och därför finns inga enkla svar på var gränser ska dras eller inte dras. Men avvägning måste göras ändå. Lika mycket som jag avvisar bara SD-perspektivet att mer eller mindre vända omvärlden ryggen (möjligen med en "dra-åt-helvete-tia* till flyktinglägren nån annanstans för att lindra det mest onda samvetet) så avvisar jag det förenklade och förljugna perspektiv som tyvärr det politiska etablissemanget fallit för igen under de senaste åren, där man försöker låtsas som att ingen motsättning finns och inga svåra beslut att ta eller svåra frågor att diskutera. Jag ser människors ökade motstånd mot den förda politiken och ökade sympatier för SD som en naturlig om än beklaglig reaktion på detta. Man har faktiskt rätt att kräva att den nationalstat man tillhör (och mot vilken man har en rad förpliktelser och skyldigheter) lyssnar på en och erkänner att man faktiskt har rättigheter också och inte bara måste acceptera, acceptera, acceptera i någon slags halvt förljugen humanisms namn (Vi verkar ganska överens om att Sveriges politik idag egentligen är långt ifrån en "humanitär stormakts" hur man än vrider och vänder på saken) | |
vulcan | 2014-12-23 12:53 | |
![]() | *dra-åt-helvete-tian för den som inte känner igen uttrycket är ett gammalt talesätt från socialtjänsten som symboliserar en åtgärd där man gjorde sig kvitt en besvärlig klient som krävde bistånd till något man inte ansåg sig vilja/kunna ge genom att sticka till den en mindre summa pengar för att den skulle gå sin väg och lämna en ifred. | |
kryddeluntan | 2014-12-23 13:30 | |
![]() | Det blir några intressanta dagar, " hemliga överläggningar", hittade inget om det på nätet, vi får vänta och se. Jag tycker att en starkare majoritets regering är självklart att föredra. Minoritets regeringar får ju ränna runt och leta efter samarbetspartners och förslagen riskerar att bli urvattnade när det hela tiden ska förhandlas om allt. En mycket intressant tråd och God Jul till er alla | |
mz_lzrd | 2014-12-23 13:38 | |
![]() | Jag blir jätteglad för att du skriver detta, Vulcan. Jag ser det också som ett demokratiproblem, att man försöker hitta kryphål för att slippa ta notis om vad väljarna har lagt sin röst på, men jag tänkte att jag kanske hade fel. "Dra-åt-helvete-tian" hade jag aldrig hört talas om. Nu är det väl striktare reglerat vad man ger bistånd till och vad man inte ger bistånd till? Fast kanske inte. Jag känner en socionom som slutat inom socialtjänsten för att hon såg så stora orättvisor när det gällde vilka man var generös mot och vilka som knappt lyckades få bara precis det de hade rätt till. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-23 13:53 | |
![]() | Vad pratar ni om för kryphål? Alla partier har väl de mandat som folket har gett dom? | |
limpan__2 | 2014-12-23 13:58 | |
![]() | Vi pratar om att det diskuteras hur man ska göra det ännu enklare för svaga(re) minoriteter att regera. Detta eftersom man inte klarar av att sluta leka "House of Cards" och istället försöka se till att vi har en majoritet bakom regeringens förslag och inte emot. Det om något är att ha mandat för sin politik. | |
janne121212 | 2014-12-23 14:25 | |
![]() | Väldigt bra analys vulcan. Finns liknande beskriven här om nån är intresserad: www.realtid.se/Artic...81 .dbp.asp | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-23 14:42 | |
![]() | limpan. Jag tycker som Peter Eriksson, Ordförande i konstitutionsutskottet när han säger följande. "Däremot är det alldeles uppenbart att det redan genomförts ett omfattande arbete, inte minst från regeringspartierna, för att vi ska gå betydligt längre på en väg bort från den parlamentariska grunduppfattning som fortfarande dominerar i vår del av världen: att det är folkflertalet som ska styra och minoriteter ska ges skydd. Den nya linjen tycks vara att minoritetsskyddet ska ges till regeringarna." www.dn.se/debatt/ska...te tsstyre/ | |
limpan__2 | 2014-12-23 15:07 | |
![]() | Jag förstår dig inte nu, menar du också (likt mig och Peter Eriksson) att det är en dålig idé att stärka möjligheterna till att regera i minoritet? För du är väl medveten om att debattartikeln han skrev är en kritik mot att alliansregeringen inte såg till att ha stöd för sin politik? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-23 15:10 | |
![]() | limpan. Jo jag håller med dig. Det borde jag naturligtvis ha börjat med. (julbestyr på gång). (Jag gillade Peters beskrivning). | |
kryddeluntan | 2014-12-23 15:46 | |
![]() | Väldigt intressant artikel janne121212, med tanke på hur politiker och media väljer att tolka siffror. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-23 17:22 | |
![]() | Vulcan, Jag håller givetvis med dig om att de övriga EU-länderna är riktigt kassa på att ta emot flyktingar. Jag håller även med dig om att asylvägarna är alldeles för farliga och att det vore önskvärt om man kunde söka asyl direkt i sina hemländer eller åtminstone i grannländer om det inte finns ambassadpersonal på plats i hemlandet. Det jag dock inte håller med om är det vi eller dom-tänk som kommer fram i ditt senaste inlägg. Jag tycker inte att ta hand om svenska medborgare står i motsatsförhållande till att ta hand om flyktingar eller invandrare. Jag är helt övertygad om att det är kulturellt berikande och samhällsekonomiskt lönsamt för Sverige att på sikt att ta hand om och skydda utsatta människor som kommer hit. Visst finns det en tröskel att kravla sig över. Det tar normalt sett 5-10 år för en invandrare att integreras på så sätt att de har fått jobb och bidrar aktivt till samhällsbygget. I värsta fall kan det ta upp till 20 år men det är ändå betydligt kortare eller samma tid det tar för en nyfödd svensk bebis att integreras på samma sätt. Vi är ett lågbefolkat land med oerhörda möjligheter vad gäller naturresurser och utveckling av glesbygder. Vi har en ålderspyramid som håller på att blir omvänd och välta eftersom den är mindre i basen än vad den är i toppen (oprecist, men principiellt oförvitligt). De flesta som kommer hit som invandrare eller flyktingar är yngre och om vi inte själva börjar spotta ur oss minst 3-4 barn per familj borde dessa yngre människor vara ett tillskott till den mer och mer skeva åldersfördelningen som vi har i Sverige. | |