Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 505 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:26 | |
![]() | om du skiter i vad andra tycker så behöver du inte säga mer själv, det har du rätt i zick... ;) | |
| Zickzacker | 2008-11-06 19:27 | |
![]() | Menar inte att vi inte får tycka vad vi vill, men när en person försöker utrota hela folkslag, så ska han skonas i en eventuell rättegång, det är ju lika absurt som inläggen som Beta har gjort om inte värre. | |
| Zickzacker | 2008-11-06 19:27 | |
![]() | Började inlägget innan jag såg dit svar dudde. | |
| Zickzacker | 2008-11-06 19:29 | |
![]() | Skrev att jag skiter i vem som tummar eller inte tummar, eller? | |
| Zickzacker | 2008-11-06 19:34 | |
![]() | Dudde, menar inget peronligen emot dig. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:40 | |
![]() | Krutmarie: "Gariam, menar du om dödsstraff hjälper? Isf, den personen kan ju inte mörda nå´n mer. Tycker att det är för låga straff överhuvudtaget i Sverige." Jag undrade om dödsstraff verkligen får ner brottsligheten och våldet i samhället, eftersom det är det jag antar att man vill? Dessutom så är det väl oftast 1 mord per mördare, och då är det mer intressant att arbeta förebyggande istället för att införa dödsstraff tycker jag. Två fel gör inte ett rätt och "öga för öga" är en återvändsgränd i det stora hela som jag ser det. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:42 | |
![]() | Zick... om jag blev "ertappad" med att ha begått folkmord så är väl döden knappast ett straff som överraskar mig, eller som för den delen får mig att berätta om varför jag gjort det jag gjort. Än mindre kompenserar min död för alla de liv jag har på mitt samvete. Sen kan man ju diskutera om det är bättre eller sämre att låsa in mig på livsstid och att försöka få mig att berätta för nyfikna psykologer varför jag gjorde som jag gjorde. Om jag säger att jag är emot dödsstraff så är jag det. Jag kan inte tumma på det, dessvärre. | |
| Teppy | 2008-11-06 19:42 | |
![]() | Jag tycker att dom ska få dödstraff så dom lär sig till nästa gång. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:44 | |
![]() | Välkommen till studiebesök till usa. västvärldens högsta mordfrekvens (35 mord per 100,000 i Washington DC, att jämföras med EU:s högsta kring 10 i Litauen). Här finns både hårda straff och dödsstraff. Just nu är väntetiden ca 10 år på dödsstraff, och utanför fortsätter människor att döda varandra. Varför avskräcks de inte måntro? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:44 | |
![]() | Det var fanimig det bästa inlägget hittills teppy! Briljant. | |
| Teppy | 2008-11-06 19:45 | |
![]() | dude, tack. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-11-06 19:46 | |
![]() | Precis dud, det är bland annat det jag menar. | |
| vulcan | 2008-11-06 19:58 | |
![]() | Det mest ärliga man kan säga om dödsstraffets eventuella avskräckningseffekt är att det inte går att säga något säkert åt något håll. Det har publicerats en del studier i USA som ansett sig kunna påvisa effekter, men de har blivit grundligt kritiserade för stora metodologiska brister. Andra studier har inte hittat något. Sambandet mellan mordfrekvens och dödsstraff/ej dödsstraff mellan USA:s olika stater är heller inte entydigt. Personligen tror jag inte att det finns någon egentlig avskräckningseffekt. Ska man vara krass så får jag dock även som motståndare medge att det finns ett visst värde i dödsstraffet som påtryckningsmedel för att få uppenbart skyldiga mördare att acceptera "pleas" med livstids fängelse och på så vis spara kostnaderna för en rättegång och den ofta för de anhöriga uppslitande process som ingår i en sån. Men det är också det enda positiva jag har att säga om dödsstraffet. | |
| micro113 | 2008-11-06 20:03 | |
![]() | vulcan Fast i Sverige kan man inte undgå rättegång -- vi har inte det systemet här. Avskräckningseffekt tror inte jag heller på -- eftersom de flesta mord sker i hastigt mod, av labila människor, och endast en gång ...... så tror jag att det vare sig påverkar allmänpreventivt eller indidualpreventivt. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:07 | |
![]() | Sen vet man ju faktiskt inte......dom kanske har rätt dom som tror på reinkarnation..... .........då får vi ju tillbaka eländet igen:-) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:09 | |
![]() | Helt inne på din linje micro. Dödsstraffet har inget med avskäckning att göra. Det har med hämnd att göra. Den överväldigande majoriteten mord sker oplanerat och där gärningsman och offer känner varandra eller är familj. Den som begår ett mord gör det inte planerat och kalkylerat eller med tanke på konsekvenserna av att om de "åker dit". Om det inte vore så, så skulle man direkt se en nedgång i mord varje gång straffskalan skärptes i sverige. Det gör man inte. Och i USA är den möjligen på nedåtgång, men knappas som en följd av nya straffpåföljder. Dödsstraffet har varit med tillräckligt länge för att det är bevisat och överbevisat att det inte påverkar nivån på de brott för vilket det tillämpas i usa. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:14 | |
![]() | När det gäller brottslingar och hur de borde/ska straffas så finns inget rätt... hur man än vänder på steken så har de som utdelat straff gjort sig skyldiga till ngt som i sig borde klassas som brott... vem har rätt att bestämma över en annans liv? Den som beslutar om dödsstraff har gjort sig skyldig till mord... den som beslutat om fängelsestraff har gjort sig skyldig till frihetsberövande... man kan vrida och vända på det i evigheter... vem är den att säga vad som egentligen är rätt eller fel? bara en tanke... | |
| NessaLote | 2008-11-06 20:16 | |
![]() | Precis vad jag skrev, fast jag flummar mkt mer n du, bra att du kommer efter mej o förklarar sötsyster! | |
| NessaLote | 2008-11-06 20:18 | |
![]() | Fast jag pratade i Hitlertråden istället xD!! | |
| bobo flux | 2008-11-06 20:40 | |
![]() | att dödsstraffet skulle ha en avskräckande effekt faller lite i och med att de flesta mördare antagligen inte har i åtanke att bli gripna när de begår ett brott. | |