Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 482 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 15:03 | |
![]() | "Tänker barnen på att det kostar? Jag tror inte det. Jag tror att det är nyttigt att barn vet att det kostar. " Jag tycker att barn borde ha en aning om att de kostar oavsett om de inte vet exakt vad föräldrarna tjänar. Det är nog bara ett fåtal föräldrar som jobbar för att de älskar sitt jobb, de flesta för att de behöver pengarna. Lite större barn som fått följa med till affären förstår att mat till en hel familj kostar. Hur skulle man kunna undgå att se att saker kostar pengar? Nåt intresse måste man ha för förälderns liv också. | |
| Ckur | 2010-01-19 15:13 | |
![]() | Enda sättet att få barnen att lära sig ekonomi är att tidigt ge dom ansvar! Mina döttrar på 14 och 17 år får varje månad sitt barnbidrag/studiemedel som är 1100 plus 1300 vardera (underhållet från sin pappa). Då ska det täcka alla kläd/skoköp, mobiltelefoner och nöjen. Funkar otroligt bra! | |
| total_insikt | 2010-01-19 16:13 | |
![]() | jag tror inte barnen vet vad dom kostar nej. Min kollega vars dotter gjorde uträkningen visste inte det heller enligt henne. Hon var 14 år när hon gjorde uträkningen och var helt ovetande. Visst ser dom att det kostar när man handlar mat men det är väl inte så att barn står och skärskådar kvitto. Att sen försöka räkna ut matkostnad på en månad är nog inget barn brukar göra till vardags. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 16:19 | |
![]() | Fast om barnen är så ovetande kan de ju lika gärna tro att de kostar mer än föräldrarna har. I den här tråden känns det som att barn automatiskt skulle tro att allting fanns gratis om de inte fick en slant att hålla i. | |
| apbur | 2010-01-19 16:23 | |
![]() | Regression, jag ser vad du skriver och jag tänker inte kommentera så mycket av det du säger i första stycket då det enbart blir hårklyveri. Jag håller med dig i stort. Jag tycker dock gott man kan träna sina barn på att ingå avtal och byta tjänster med andra människor utanför familjen. Det är mest där det blir aktuellt även i framtiden. Jag tycker familjekonstellationen i sig redan innehåller överenskommelser. Likaså vänskapsrelationer och kärleksrelationer. Tycker det är viktigare att man lär sig detta än att ta någon slags genväg där man använder pengar eller någon annan form av belöning för att frammana rätt beteende. Jag tycker helt enkelt att dessa olika företeelser krockar med varandra. Man ska vilja hjälpa varandra, men när tillfälle ges kan man också avlöna varandra för det som annars ingår som en del i relationen. När man jobbar hos pappa direktören har man plötsligt en arbetsgivar-arbetstagarre lation. Där är det alltså mer lämpligt att betrakta varandra som just det. Det blir lika märkligt där om pappa direktören plötsligt begär att man ska växla till pappa-sonrelationen och utföra vissa tjänster gratis för att man trots allt är en familj. Jag tror också sällan det faktiskt är så att föräldrar använder det här belöningssystemet, en slant för utfört hushållsarbete, för att de tycker att barnet gott kan få en extraslant utöver det barnet alltid får och där man betraktar diskning och städning som någon form av bonus, något föräldern annars skulle gjort själv. Tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag säger att det allra oftast handlar om en kamp som förs för att leda barnet i den riktning man önskar då man misslyckats med att få ungen att göra detta på frivillig basis. | |
| apbur | 2010-01-19 16:47 | |
![]() | Tvålis, jag svarade på regressions inlägg, du kanske missade det. Det känns som du inte riktigt förstått vad jag skrivit. Jag talar just för kärlek och god vilja. Jag kan verkligen inte för mitt liv förstå varför det är så provocerande att tycka att det är lite dumt och inte helt rätt metod att avlöna sina barn för hushållssysslor. Tydligen trippar det runt massvis med svullna ömma tår här för har aldrig sett så många provocerade föräldrar på samma gång. Nåja, det skulle vara pedofildiskussionerna då. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-01-19 16:54 | |
![]() | Apbur, jag trodde själva tanken med forum var en öppen diskussion? Men det verkar inte som att du är så öppen med att ta emot andra tankar gällande detta. Skriv inte i ett öppet forum där det finns massor av föräldrar om du ogillar att samtliga som är det underskattar dina teorier är en rekommendation för framtiden. Det KAN ju vara så att du har en uppenbart märklig synvinkel för föräldrar och då kanske det är så att det upplevs som ömma tår. Det är bara en naturlig respons på för min del väldigt märkliga påstående som yttras i ett ganska publikrikt forum. | |
| apbur | 2010-01-19 17:03 | |
![]() | Tvålis, du är välkommen att besvara mina argument, jag är för en öppen diskussion, kan inte se att jag skulle signalerat något annat. Vad jag kan se har du inte argumenterat särskilt mycket utan mest fräst, spottat och uttalat dig om hur du tror jag fungerar som människa. Du har med andra ord diskvalificerat dig själv som debattör. *fnisselifniss* | |
| baralillajag | 2010-01-19 17:22 | |
![]() | mitt tips i detta med hur mycket man ska ge i veckopeng eller månadspeng är ; månadspeng är ju det allra bästa enligt min mening för då lär sig barnen att spara på det dom har och dela upp det så att det räcker, mina barn fick sin ålder gånger 10 i kronor och det räckte så tills de kom upp i ålder. När de började högstadiet så fick dom 350 kr i månaden. Men då skulle dom köpa sig det dom behövde i smink och ev tidning och godis själv. och även om de gick på stan och hittade en snygg top som de var "tvungna" att ha så fick de bekosta det själva. Annars så handlade jag kläder och skor till dom. För mina ungar var det tillräckligt så och vi klarade av att ge så men kan man inte ge så mycket eller kan ge mer så är det ju upp till var och en som föräldrer. Det som är vitsen med det hela är ju att lära sina ungar att häntera pengar och förstå dess värde och att det inte bara är till att vilja ha och köpa allt. | |
| stefanf | 2010-01-19 17:23 | |
![]() | Lite OT men ändå, jag tror inte vårt (samhällets) största problem är att barn inte förstår att de kostar pengar (eller är till besvär på olika sätt). Betydligt större är problemet att de inte känner sig älskade eller värdefulla i tillräckligt hög utsträckning. De behöver knappast skullbeläggas eller lära sig att de ligger oss (vuxna/föräldrar) till last. Aldrig. Tror tyvärr att alltför många får höra av stressade/pressade föräldrar hur jobbigt det är att de kostar och ska ha och ska ha. Sen är det en annan sak att man behöver lära sig hur världen fungerar, att man även som barn vill och behöver vara delaktig i familjen som helhet - givetvis efter mognad/förmåga. Tycker inte heller att man ska hymla med att detta är skitsvårt, att man som förälder väldigt väldigt ofta har dåligt samvete för att man är osäker (jag/vi har det definitivt). Goda intentioner och principer som det går åt helvete med för att man är trött/stressad och inte "orkar" vara konsekvent/pedagogisk. Vi ger våra barn fyller 9 resp. 10 år 50:- i veckopeng och det ska räcka till bio/tidningar/godis och leksaker/spel. Vi har precis börjat med detta system så vi får se hur det utvecklas. Vi kräver/förväntar oss att barnen tar ansvar efter förmåga (dvs. städar sina rum, plockar undan sin disk, gör läxor mm.) men det blir förvånansvärt ofta en massa tjat ("inte nu, senare.. ska bara.."). Jag håller egentligen med om att man borde föröka fostra barnen att hjälpa till, ta ansvar och vara delaktig i hushållsarbetet men det är oerhört tålamodskrävande att nå dit. Vi har inte lyckats, kan jag säga, men gör våra små försök att locka och pocka.. Det som funkar relativt bra här är att begränsa dator/TV-spelstiden beroende på om man gjort sina "måsten". | |
| baralillajag | 2010-01-19 17:27 | |
![]() | Sen ska tilläggas att varje månad så har vi sparat 200 kr till dom var sen dom var små. Men samtidigt så om de har velat ha tex mobil eller datore eller liknande, så har dom fått tagit ut därifrån och köpt det själva. och sparat själva till det med den peng de har fått i månaden. | |
| le-lou | 2010-01-19 18:40 | |
![]() | "Barn ska inte behöva tyngas av vuxnas problem." Tyngas, det vet jag inte om det är att öppet förklara för barnet att "Nej, du kan inte få den där tidningen eftersom vi har dåligt med pengar"? Det kallar jag mer för att öppna ett fönster till verkligheten och låta barnet leva i den. | |
| ViktorWig | 2010-01-19 19:00 | |
![]() | Ok, nu har jag iaf bestämt mig för hur mycket barnen ska få. 8 åringen, 100 kronor i månaden insatt på konto. 11 åringen 150 kronor i månaden insatt på konto. Fredagsmys står pappa jag för:) Sen kan de tjäna extrapengar på vissa hushålssysslor utom dom som ingår i måste-göra-ändå. Så blir verkligheten för oss i vår familj och jag tror alla blir jättenöjda. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 19:16 | |
![]() | min äldsta dotter 8 år får 25:- i veckopeng. dom sparar hon till olika skaker. star wars lego oftast:) självklart "frdagsmys" står jag för, så klart... här hemma kan barnen definitivt inte tjäna pengar på att sköta om det som är deras (!), hemmet alltså. det gör vi tillsammans, efter ålder och förmåga. | |
| Sangria | 2010-01-19 19:28 | |
![]() | Viktor-good for you!! | |
| Leopardhonan | 2010-01-19 20:10 | |
![]() | Helt rätt VikorWig, det där kommer nog gå kalasbra. | |
| Leopardhonan | 2010-01-19 20:13 | |
![]() | bra skrivet Le-lou, | |
| ViktorWig | 2010-01-19 21:01 | |
![]() | Nu försvann massa inlägg :) | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2010-01-19 21:03 | |
![]() | Jag raderade ytterligare några inlägg som gick in på person istället för ämnet och några följdsvar på de inläggen | |
| ViktorWig | 2010-01-19 21:07 | |
![]() | ok, ja förstår :) | |