Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 10:39
Antal inlägg: 1821

SuperGreta, du som är "typ" supersmart. är det någon som har sagt att detta skall betalas med skattemedel?

limpan__22010-04-20 10:43
Antal inlägg: 2847

Jag kan då glädja dig med att du inte betalar för detta moskébygge, däremot hade det kanske varit bra om vi hade gjort det så att inte saudiarabiska pengar (med risk för inflytande) hade behövt användas. Att hitta en plats där det inte stör någon är nog omöjligt...inte ens byggandet av ett buddistisk tempel i Fredrika som verkligen ligger ute i de lappländska skogarna undgår kritik. Vi lever tillsammans i ett samhälle och måst helt enkelt kompromissa lite för att det ska gå ihop.

SuperGreta2010-04-20 10:52
Antal inlägg: 216

Steve:
Kul att du anser att jag e "typ" supersmart.. ;)
Förstår inte vad det kommer ifrån bara =)

SuperGreta2010-04-20 10:56
Antal inlägg: 216

Det har sökts bidrag från 90-talet redan, för att finansiera detta bygge. Men eftersom inte regeringen ville finansiera det, så till slut... fick SaudiArabien göra det..

Men det innebär inte att det e fritt fram..
Området är sagt sen typ lååångt tillbaka ska vara ett naturområde. Men icke..

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 10:57

Jag vet ingenting egentligen om din intelligens supergreta, det var mer kul för mig att få vara lite ungdomlig och slänga mig med ordet "typ".

Om du nu hängt med och inser att dina skattepengar inte används för moskébygget, är det då att det "stör" som är problemet. Oljud? En massa muslimer? Ful byggnad? Vad är det som stör, menar du? Själv bor jag i närheten av moskén på söder i stockholm och kan inte för mitt liv förstå vad någon skulle störas på, om man nu inte tycker att en halvmåne är något som (för)stör stockholms skyline.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 11:02
Antal inlägg: 1576

jo steveZ jag är fullt medveten om att jag generaliserar ang islamska nationer och muslimer, det gör jag av två skäl.

skäl 1 rent egoistiskt för det är min syn på islam om jag hård drar det.

skäl 2 för att jag i huvudsak syftar på den islamska kulturen, samhället och de områden våra invandrade muslimer oftast och till stor del kommer ifrån.

och jo, jag arbetade som lärare i göteborg i några år innan jag flyttade 50 mil och skaffade gård på en montessori skola och det var ett underbart och bra arbete, arbetar några dagar i månaden idag med bran/ungdom idag. men det är skillnad på personlig åsikt och vad man förmedlar objektivt och i allmänbildande grundkunskap till "icke vuxna" som enl mig ska ha en så objektiv och opartisk grundläggande kunskap och informationsbild som möjligt om precis allt för att senare i livet kunna bilda en egen uppfattning.
annars vore det moraliskt tjänstefel.

men någon okunskap i bred utsträckning tycker jag inte att jag besitter, även om jag precis som alla inte vet allt om allt eller kan ha fel. men jag anser mig själv relativt utbildad, erfaren och allmänkunnig. dessutom bodde och arbetade jag isolerat utomlands ett par år med endast ett hundratal "västerlänningar" ihop med ca 1100 muslimer mestadels från afrika men även några från irak, iran och syrien. vi levde, sov, åt, duschade, arbetade och åt ihop dygnet runt och detta fick mig att se, leva och uppleva denna religion och deras kultur, människosyn etc intensivt och på nära vardagligt och osencurerat håll. och det var en nyttig, lärorik upplevelse jag inte vill ha ogjord men som verkligen visade mig vad och var islam står.

fansterbanan2010-04-20 11:06
Antal inlägg: 265

krill
tror du inte att missunna en dessutom ganska stor del av sveriges befolkning som rakar vara muslimer deras heliga plats att be i skapar onodig konflikt utan bra argumentationsgrund? jag menar, hade du varit muslim, och bott i sverige som resultat av din farmors mors invandring dit, hade du da inte kliat dig i huvet lite och undrat varfor synagogor, katolska kyrkor och buddhistiska tempel far sta och slitas med halsan i sverige medan bygglov for just en moske inte beviljas? hur menar du, helt arligt, att ett land skulle kunna ta sadan stallning? vad ar det egentligen for demokrati du har sketchat upp i ditt lilla huvud?

och som nagon annan redan namnt, sa ar den "grund" till islam som du menar ar begynnelsen av allt elande som utovats i denna religion, just valdigt lik judendomen och kristendomen. majoriteten av de svenska muslimer, som trots sin sloja eller brytning, faktiskt ar moderniserade muslimer och utovar sin tro pa ett fredfullt satt varav man ibland gar till mosken och ber. du verkar ha intutat att man gar till mosken och utovar nagon sorts massstympning/hangning/st enkastning, med blod som skvatter pa vaggarna till de ljuva tonerna av minareter. och sedan ar det saklart kvinnorna och barnen som maste torka upp elandet ocksa.
namen...det luktar lite som att du skulle behova fa dig en dos odmjukhet och tolerans ovanpa morroncornflakesen. kanske lara kanna och halsa pa i ett svensk-muslimskt hem kanske skulle gora dig gott.

Quicka2010-04-20 11:12
Antal inlägg: 644

Krill_master jag lyfter på hatten!

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 11:14

Krille, du generaliserar dels för att du är egoistisk, alltså du bryr dig inte om att du framstår som tämligen inskränk och obegåvad? Det är ju underbart! Det låter sunt att du inte bryr dig, men man kan ju undra varför du då i din självsäkerhet och fullkomlighet vill förmedla dina generaliseringar till omvärlden? Nå, jag är inte din psykolog så vi lämnar det därhän kanske! ;)

Din andra anledning till att generalisera vet jag inte om jag förstår - du menar att de flesta muslimer i sverige kommer från din generaliserade bild av vad islamsk kultur är, och att de dessutom söker sig till detta i Sverige? Det är ju direkt okunskap krill, och i så fall bevisar du ju om inte annat att du uttrycker dig slarvigt just på grund av att du är inskränkt?

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 11:15

Quicka, hur kommer det sig att du dyker upp så fort något handlar om muslimer och lyfter på hatten och nickar instämmande? Det är inget fel med det, jag är bara nyfiken vad som "väcker dina debattlustar" !? ;)

le-lou2010-04-20 12:00
Antal inlägg: 17500

Har vi inte religionsfrihet i Sverige? Är det själva religionen eller retar det svensken att invandraren får något som vi inte har nytta el tillträde till?
Personligen tycker jag moskeer är vackra, iofs jag gillar kyrkor med - som byggnader.

Så här sägs den som ska byggas i gbg se ut:
www.expressen.se/pol...78 6819.jpg

Skitfarligtt eller hur?

le-lou2010-04-20 12:01
Antal inlägg: 17500

Det finns faktiskt svenska muslimer också. Och kanske blir det fler, kanske är det DET svenskarna är så rädda för?

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 13:04

steveZ. jo jag måste ju vara inskränkt och dra alla över en kam, en fråga om religion, kultur, samhällsformer, seder, bruk, traditioner, livets rättesnören etc kan inte besvaras om man lägger den på individnivå.

ang min andra anledning / skäl till min åsikt som du inte förstod kring det islamska samhällets fungerande? = förtydligande:
- jo, jag vill nog hävda att de regioner uppbyggda på islam som våra muslimska invandrare (mestadels) kommer från har ett samhälle, en människosyn och en infrastruktur formad utifrån islam och styrd av muslimer och som bevisligen fungerar så uselt just pga att islam format allt från makthavare, politiker, seder, lagar, medborgare och samhälle till vad det är idag och är den direkta orsaken till att de var tvugna att fly därifrån för att få ett drägligt liv. (vilket är var persons rätt att försöka göra, rädda sig och de sina till ett bra liv). men frågan kvarstår, varför ska vi passivt, undermedvetet, aktivt och stöttande hjälpa dessa personer att etablera den kultur, tro, demokratiform, könssyn, kvinnosyn och den människosyn etc som fått personerna att fly att etablera sig och växa här genom att bevilja och stötta en moskè?

är det de stöttar, tror på, sympatiserar med förenligt och bra, utvecklande för sverige? och fungerar det parallelt med vår kultur?
vad för det för gott med sig att importera och etablera, stärka, utveckla de problem man just lämnat bakom sig och flytt hals över huvud från i sin nya värld och dess omgivning?

nä, om den kulturen var fungerande och utvecklande för en nation, ett folk och dess befolkning har jag svårt att förstå varför det inte är det paradis som utlovades i dessa 28 % av världens nationer.

det är lite som kommunismen, samma moment 22.
en godhjärtad sak som inte fungerar i verkligheten och på sikt. det tycker jag står ganska klart dagligen när man ser på TV, läser tidningen och som jag som levt där, bott där haft mitt umgänge där upplevt personligen.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 13:11

och ja, de kallade mig hund, ibland rasistisk och dryg men mest arrogant. men de gjorde det med respekt för att jag var rak, ärlig och öppen med mitt ställningstagande och frågade mycket, undrade mycket och var mån om att både lyssna och få svar samt respektera svaren och den andra personens åsikt och val. därför fann vi en ömsesidig respekt och hatkärlek till varandras närvaro där vi kunde föra långa vettiga och ibland djupa samtal och det är en relation jag är både stolt och glad över att ha haft med dessa personer för få andra västerlänningar fick det.

men det betyder inte att jag välkomnar det i sverige.

_Rebella_ - Ej medlem längre2010-04-20 13:15
Antal inlägg: 38

Krille finns det nårga andra som får finnas i samhäller än du och sånna du accepterar , du är emot muslimer , invandrare,, övervikriga mm mm

Ett tips börja fundera på din inställning till andra människor för som någon skrev så är vi alla människor av kött och blod boende på samma jord

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-20 13:25
Antal inlägg: 4050

Krill_master: Du svarar ju inte på inlägg riktade till dig utan kommer med långa haranger. Igen frågar jag:

Vilka är det som kan kopplas till de olika uttryck för fundamentalism du tog upp tidigare? Du säger att bygget ska stoppas. Vilken rörelse, vilken imam eller vilken grupp av extremister är det du kan knyta till denna moské?

Alltså: Namn? Vilka/vem är det? Samt källa på detta.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 13:30

:) jo vi är ju det, vilket inte är att jämnställa eller blanda ihop med att vi i praktiken och på ett utvecklande sätt skulle fungera att blanda upp och ihop och flytta runt hur som helst på vår jord i längden utan att det blir på bekostnad av varandras livskvaliteer, olika kulturer & seder, samhällen och nationers välmående. det är naivt att tro att alla kan fungera i harmoni på samma plats under samma tak och omständigheter.

och ja, vi är alla människor av kött och blod. men vi har olika plats, olika värde och olika utvecklings och anpassningsmöjligheter beroende på vilka vi är och var på jorden detta är.

och därför kan inte allt få plats eller fungera överallt.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 13:36

Larvbrud: kolla tv4.se och kalla fakta dokumentären om islamska domstolar, lagar och moskefinansiering i sverige. gjord 2006-7.
finns även i snarlik upplaga i uppdrag granskning inspelad i göteborg 2008 tror jag det var.

jag knyter det inte till en specifik moske. utan till moskefinansiärer, sponsorer av islamistiska rörelser, föreningar, grupper och som pådrivande för bla en utbredd av moskebyggen i europa. som ett exempel på hur harmlösa och godhjärtade religiösa bakomvarande krafter det finns smat deras syften.

Bitte - Administratör2010-04-20 13:38
Antal inlägg: 24154

Men nu är bygglovet beviljat tydligen har man inte överklagat det , och det ska ju finnsa själ enligt gällande lagar för det ,, Alltså får dom bygga'

Bitte

Slagruta - Ej medlem längre2010-04-20 13:39
Antal inlägg: 253

Krill: vilka har olika värde...och hur mäter Du det värdet? Hur värderar Du din egen anpassningsmöjlighet gentemot en muslimsk individ?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?