Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Laserswärd2010-12-10 14:12
Antal inlägg: 1172

Gautama: Du har säkert rätt i att en del inte kan tillgodose sall näring från enbart vegetarisk föda. De föräldrar som inte har detta i åtanke och har lagt upp ett alternativ som ändå stämmer relativt bra överens med ens övertygelser är självfallet oansvariga. Men jag vill också tillägga att det nog inte är omöjligt att många fall av näringsbrist hos veganer och vegeterianer beror på okunnighet och lathet. Att man inte anstränger sig tillräckligt när det kommer till att äta de rätta (och i rätt mängd) vegetabiliska produkterna.

leonara... ps om man äter fisk så kanske man inte skall kalla sig vegetarian. Vet inte hur många gånger jag har blivit erbjuden fisk och personen i fråga har blivit mäkta förvånad när jag tackat nej.

Övriga kommentare till Yamahajet är överflödiga :)

dilivio2010-12-10 14:25
Antal inlägg: 643

Jag åkte genom Europa i våras/somras. På cykel. Och mestadels vegansk mat. (Tills jag kom till Serbien, där var det tamejfan omöjligt)
Solbränd som fan blev jag med så blek var jag då inte.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 14:26
Antal inlägg: 1377

le-lou 2010-12-10 13:57
"haha lillsyrran, du triggar verkligen igång du på mig. Vi borde dejta så ska jag lära dig laga en riktigt smarrig köttfärslimpa."

Jodu le-lou, ska det fortsätta så här så ligger mina utgifter för matkontot på noll snart (bara jag skulle klara av ert kadaverfoder). ;)
Jag har ju middagen hos Yama och apburen också framför mig än. :D
- Fast sambon din kunde väl stå för matlagningen då när jag kommer? ;)

Och för övrigt så håller jag med alla som säger att det här forumet och personerna här är bara helt underbara. Många goda skratt blir det.
Och Yama (den värmlänningen :) kan man inte annat än gilla. :D

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 14:35

YamahaJet 2010-12-10 14:02
"haha lillsyrran, du triggar verkligen igång du på mig. Vi borde dejta så ska jag lära dig laga en riktigt smarrig köttfärslimpa."

"Vad fan, varför får hon dejta dig men inte jag? Jag har i flera år tänkt att jag skulle förvärva le-lou omedelbart, men jag har även haft stor respekt för hennes sambo och låtit henne vara av den anledningen. Men sedan jag fick veta att han är vegeterian och börjar gråta när han ser kött, så vet jag inte längre hur jag ska förhålla mig. "

Yama, du drar ju inte på rätta trådar. :D
Du får se till och bli veggis först så ska du få se på dejt med le-lou.
För hon gillar ju _bevisligen_ veggisar bäst. :))))) hahhahaaa :D

le-lou2010-12-10 14:37
Antal inlägg: 17500

kära nån. har äntligen tagit mig igenom allt som lillsyrran specialdesignade till mig...
ska passa på och tipsa dig om en jättebra sida på nätet.

g3.spraakdata.gu.se/saob/
Slå upp ordet "rabiat" och vad det betyder, och sen jämför du mina inlägg med din egen avhandling på en halv sida.
Det är alltid lockande att använda ord man stöter på men det finns en poäng i att kunna dem innan. Tex så kunde jag inte ordet kungaförsäkran innan jag tittade där.
Man är inte rabiat för att man efterfrågar om en trovärdigare källa och framförallt vetenskapligare än den från dina kompisar. Däremot är man bra mkt närmare rabiat om man okontrollerat skriver en c-uppsats till en specifik person. Svenska & ordförståelse var kanske inte din gebit, däremot får du godkänt i klipp och klistra. Och jag har inte uppfattat din text heller som att ALLA veggosar får problem med magen, men att den del får det och att vissa så illa att de faktiskt aldrig mer kan äta kött. Det är DET jag invänder emot.

Om din polare fick diarre, förstoppning eller vad det nu var så indikerar det väl inte på att han/hon aldrig nånsin kommer att kunna äta kött? För nu kan du väl ta och läsa på innan du fortsätter berzerka igen: Vi har enzymer i magen. Enzymer som vi föds med- enzymer som finns kvar i magen trots att du aldrig ätit kött innan. De ökar ju mer kött du äter.
Jag levde på vattnig soppa under en ganska lång sjukhusperiod och när jag började med fast föda efteråt trodde jag att jag skulle dö, bokstavligt talat. Men efter ett par veckor var magen stabil igen. Funkar på samma sätt för den som börjar äta kött, och motsätter du så får du självklart göra det. Det är helt orimligt, eftersom det i så fall skulle betyda att människan LÄR sig att äta kött - och att vi inte skulle vara gjorda för det, då vi inte uppenbarligen är födda till det..isåfall. Det faller.

Här. Boktips för alla i tråden som är intresserad av de här frågorna, köp en julklapp till dig själv och det är en mycket läsvärd bok: "Vegomyten" skriven av Lierre Keith f.d vegan.
www.bokus.com/b/9789...18 76.html.

»Vegomyten är mer insiktsfull än det mesta som skrivs om global hållbarhet i matfrågan.«
Sverker Lenas, Dagens Nyheter, 12 september 2010

le-lou2010-12-10 14:38

jag gillar varken veggisar eller människor. Sluta vara en sån hater lillsyrran, njut av livet istället.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 14:40

Försök inte le-lou. :D Visst älskar du veggisar.
*skrattar ihjäl mig* :)

- Och jag njuter - varje dag och för fulla muggar. :))

le-lou2010-12-10 14:40

hon är feminist också. det kanske lockar nån. nu ska jag laga lövbiff och gratäng. Vad ska ni äta?

le-lou2010-12-10 14:41

bra lillsyrran. så ska det låta!

YamahaJet2010-12-10 14:42
Antal inlägg: 2239

Dom ska äta gurka och bönor. Sen ska dom komplettera med tabletter och proteinpulver eftersom det förstnämnda bara innehöll vatten.

le-lou2010-12-10 14:44

här är en person som läst boken och som ger en liten hint om vad boken tar upp och aspekter som vi gått igenom här i tråden tas upp.
johannaskost.blogspo...-k ott.html

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-10 14:45
Antal inlägg: 1466

Le-lou: Jag menar seriöst att det var ett mycket bra inlägg. Lite långt men utan onödigheter och en massa kopierade citat och datum. Ett föredöme att ta lärdom av, förutom mycket intressanta fakta.
Synd att det inte hör till din jultenta för då skulle du få A.

TickOfTime2010-12-10 14:45
Antal inlägg: 10

jag har aldrig ätit tabletter eller proteinpulver och har som sagt varit vegetarian i 10 år UTAN näringsbrister eller dylikt.

har du någon aning om vad kikärtor och bönor är och vad de innehåller Yama? inte är de fyllda med vatten inte.

YamahaJet2010-12-10 14:50
Antal inlägg: 2239

". Lierre Kieth var en hängiven vegan, men priset blev högt - hon blev deprimerad, fick fruktansvärda smärtor i hela kroppen och skelettet blev förstört. Nu har hon ändrat kosten och mår mycket bättre men skadorna på skelettet är oåterkalleliga."

Jag SA ju det. Sa jag inte? Jo, det var det jag sa. Man BLIR fucked up och uppgiven av att äta gräs.

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-10 14:51

TickOffTime: Jag tror dig (känner flera bra vegetarianer) och bra att du skippat pulver och konstgjort skit.

Vad denna tråden handlar om är HUR man får i ett litet barn nog med näring utan att ens använda mjölk och ägg. De små liven fixar inte att tugga bönor och nötter och allergirisken är dessutom stor.
Hittills har INGEN svarat på hur man medelst vegansk kost föder upp småbarn?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 14:59

le-lou
Du missar fortfarande huvudpoängen av det jag har sagt hela tiden, och vilket jag nu har skrivit till dig ett antal gånger.
Antingen gör du det med flit, och i så fall är du förmodligen så omogen så att du inte kan erkänna när du totalt har varit ute och cyklat (är jag ute och cyklar nångång så kan jag både erkänna och be om ursäkt för det förstår du).
Eller så beror det på din höga köttkonsumtion (skippa lövbiffen till lunchen vetja) = det roterar långsammare.
Jag skulle gissa på en kombination av bägge.

Så, återigen:
Bara till dig, le-lou:

"Och NU ska JAG uttrycka mig så övertydligt så att även du ska förstå, le-lou:

Jag förlitar mig för det första hellre på det verkliga livet än på nätet.
Jag har alltså veganer i min vänkrets som har ätit vegankost från tonåren och ett antal år framåt (mellan 10-20 år) och sedan har de försökt att gå tillbaka till kött, men inte kunnat för att deras tarmar inte har kunnat längre ta emot kött, utan de har blivit totalförstoppade. DETTA ÄR bevis nog för MIG om att man ska ta detta i NOGA beaktande om och när man står inför sitt val att vilken kost man ska ge sitt lilla spädbarn.
För redan MISSTANKEN OM RISKEN att man med vegankost skulle kunna riskera att förändra ett barns tarmfunktion så definitivt att barnet senare i livet inte skulle kunna äta kött (om barnet själv skulle vilja) på grund av att inte tarmarna fixar det, BÖR få vilken förälder som helst att fundera en extra gång.
Den misstanken räcker för mig utan att jag alls behöver hitta några bevis varken för eller emot på nätet. Mina vänner och vad de har erfarit är FÖR MIG bevis nog.
Men något sådant är alltså inte ALLS bevis nog FÖR DIG, le-lou (eller för zlipzten), utan DU måste ALLTID hitta dina bevis på nätet innan du kan tro på något alls. DET SOM INTE FINNS PÅ NÄTET, FINNS INTE FÖR DIG, LE-LOU.

JAG anser nämligen att med sig själv (som vuxen) får man göra precis som man vill, men när det gäller ett barn och vilka beslut man tar för ett barns vidkommande, så är det andra premisser som gäller.
JAG anser nämligen INTE att jag på något sätt skulle ha mandat att ta ett så drastiskt beslut för ett barns vidkommande att jag skulle ge barnet vegankost OM jag därmed skulle riskera att barnet sedan senare i livet aldrig skulle kunna äta kött (eller få mycket svårt för det, för tarmarna) om han eller hon skulle vilja det.
För så kan man inte göra med någon annans liv, anser jag.
Och sen finns det naturligtvis en massa andra aspekter också. Precis som jag har skrivit tidigare, så trots att jag själv är vegan, så inser jag naturligtvis att jag sällan skulle kunna hävda att jag sitter på några absoluta sanningar och när det gäller det växande barnets kost så är det inte alls säkert att vegankost är det optimala, och främst just med tanke på hjärnfunktionerna (omega3 mm)."

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 15:20

Och förresten le-lou.
"Sluta vara en sån hater lillsyrran", skriver DU till MIG, när det är DU som talar om att, DU, "jag gillar varken veggisar eller människor".

JAG hatar ingen. Varken köttisar eller veggisar, varken röda eller bleka, fattiga eller rika mfl.

Något är det nog där i dina tankebanor som haltar och rimmar rätt illa. Tycker du inte det, le-lou?

le-lou 2010-12-10 14:38
"jag gillar varken veggisar eller människor. Sluta vara en sån hater lillsyrran, njut av livet istället."

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 15:26
Antal inlägg: 5570

Lillsyrran_.Vill du vända dig enbart till en individ och denna allena så använd pm.

Eftersom du nu valt att skriva detta i tråden så tänker jag bemöta det, delar av det iaf.
Om man äter strikt vegan el vegetarisk kost under mycket lång tid så säger det sig självt att magen och tarmarna får en smärre chock när det plötsligt kommer något så svårsmält som kött.
Magen och tarmarna behöver tid att vänja sig vid den nya kosten. Det innebär alltså att man planerar maten och inte plötsligt äter en normal portion med kött.

Självklart kan "vi" inte ta dina polares tarmar, matvanor och erfarenheter som den absoluta sanningen, det måste du väl ändå förstå lillsyrran..?
Sen spelar det ingen roll om du har 15 polare som upplevt detta, vi vet fortfarande inte hur dom åt, vad, när, tillsammans med vad... Att det är bevis nog för dig lillasyster köper jag, men du kan inte på fullaste alvar prångla på det som en sanning för alla andra.

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 15:27
Antal inlägg: 5570

allvar*

zlipzten - Ej medlem längre2010-12-10 15:37

Instämmer helt med grönöga, särskilt det här med att undvika überlånga inlägg av karaktären debatt mellan två personer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?