Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 104 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-09 21:01 | |
![]() | Malman, pratade med min fantastiska barnmorska om mat idag. Hon är lätt den person jag träffat som jag har mest respekt för vad det gäller barn. Hon leder och har byggt bvc på vårdmotagningen som är näst bäst i västra sverige dit hon blev rekryterad för sin oerhörda kompetens. Hon tycker inte det finns några fel i att använda saker som korv och liknande om du gör mat själv på grund av saltet. Det är det tillsatta saltet som är farligast enligt henne. Vet att det har diskuterats här och jag tänkte att du skulle kunna ha glädje av hennes åsikter. | |
| CrackedActor | 2011-05-09 21:07 | |
![]() | Jag har en liten djuping på 2 o ett halvt år, vid nattningen ikväll så låg hon och funderade "man behöver inte vara ledsen för att man är ledsen.... oså behöver man inte vara smart heller" | |
| malman | 2011-05-09 22:03 | |
![]() | TACK Tvålis det var lite så jag trodde det var, men man vågar ju inte chansa. CrackedActor fan vad gulligt | |
| Mnd | 2011-05-10 09:56 | |
![]() | Någon som har tips på hur man får ihop vardagen med två barn hemma, en på snart två år och en på fyra veckor? jag känner att tiden inte räcker till och jag hinner varken med mig själv eller hemmet, än mindre ta ut stora pojken i lekpark för utomhuslek innan lunch. den lilla kräver mycket uppmärksamhet och jag får bära på honom när han inte sover då han har mycket ont i magen. att vara tvåbarnsmor är ingen lätt match så jag vänder mig till er där ute med mer erfarenhet :) | |
| Labyrint | 2011-05-10 10:10 | |
![]() | Mnd - om du inte har det redan, skaffa en bärsjal! Världens bästa uppfinning tycker jag ibland... De flesta bebisar trivs jättebra med att sitta i en sån, du får fria händer och kan göra annat samtidigt, det är mycket bättre för rygg och axlar att bära i sjal. | |
| Ckur | 2011-05-10 10:12 | |
![]() | I morse slog det mig att barnen verkligen blivit stora när dom kommer upp och frågar om kaffet är klart. Vart tog vällingtiden vägen? :) | |
| Labyrint | 2011-05-10 10:33 | |
![]() | Och Mnd, vet du varför han har så mycket ont i magen? Bvc tycks vara livrädda för att rekommendera ändringar i mammans kost, men jag tycker det verkar vara det som funkar klart bäst (om du ammar naturligtvis). Lök, baljväxter och choklad tex reagerar många barn på, och sedan är allergi mot mjölkprotein rätt vanligt men växer nästan alltid bort. | |
| slånbär | 2011-05-10 11:07 | |
![]() | Labyrint- mjölksproteinallergi är inte så vanligt , ca 7% av barnen får det men som du skriver så försvinner det nästan alltid före skolåldern. Men sådär jättevanligt är det inte. | |
| Labyrint | 2011-05-10 11:30 | |
![]() | För det första är inte 7% direkt ovanligt. För det andra tror jag att det är vanligare än så, men växer bort medan barnet fortfarande ammas på många barn. Av de cirka 20 mammor med barn i samma ålder som min dotter jag pratar regelbundet med äter 7 mjölkfritt, vilket började som ett test, men de har alla märkt att barnet blivit bättre i magen. Egen statistik och visst kan jag ha ett snedvridet urval, men jag skulle absolut testa ifall jag hade en bebis med konstant ont i magen. | |
| Mnd | 2011-05-10 12:51 | |
![]() | Jag pratade med sköterskan på bvc, hon sa att jag skulle avvakta till nästa kontroll för att se om skrikandet avtar. Jag vet inte alls vad det beror på och fick inte många tips heller. Min första son fick ersättning då amningen inte fungerade, han skrek lika mycket han. Nu ammar jag och det verkar inte vara lättare den här gången, att ändra kosten är inget de pratat om vid bvc-besöken. Tydligen kan man ge barnet någon typ av droppar som ska hjälpa mot magont, någon som testat? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-10 12:56 | |
![]() | Mnd, Med risk för att man inte ska ta råd från mig som enligt andra trådar borde ha tvångsomhändertagna barn, så har jag ju ändå 5 barn och lite erfarenhet i ämnet. Det är ju en unik logistik på så sätt att vi har 5 barn varannan vecka och 1 barn varannan. Barnen är 6 månader samt 7, 8, 9 och 10 år.´ De veckorna vi är 5 börjar på fredag när jag hämtar på skolan och slutar tre ögonblinkningar senare när det är fredag igen. Dagen börjar ungefär klockan 05:30 och tar slut någon gång vid 23:00. Det lagas mat, passas aktiviteter, läses läxor, hämtas på skolan, köps mat, diskas och berg av tvätt driver förbi i tortyrkammaren som kallas tvättstuga. Det är ganska stressigt. Men det funkar bra. Och det är inte en situation som kan jämnföras med din. Däremot så var det en tid när mina 3 tjejer och jag fortfarande bodde ihop med tjejernas pappa. Då var dom nyfödd, 1,5 år och 3,5 år. Av massor av olika anledningar så var det en pressad tid. Det jag däremot lärde mig under denna tid är några enkla saker: 1. Det får lov att vara stökigt. 2. Barns oroliga magar blir i regel bra vid 3 månaders ålder. 3. Barn mår inte dåligt av aningen mindre uppmärksamhet än den man ger sitt första barn. 4. Syskon hittar fram till varandra fortare än man tror och hjälper varandra i stimulans. 5. Sluta läsa föräldra tidningar- dom ger dig bara minervärdeskomplex och misstankar om mysko sjukdommar. 6. Du mår mycket värre själv än det barn som gråter. Mammor verkar vara programmerade så. 7. Ta alltid den enklaste vägen om det inte är riktigt, riktigt viktigt. Hoppas att något av detta kan vara tips? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-10 12:58 | |
![]() | Dropparna heter minifom tror jag. Jag märkte aldrig någon skillnad på dom. | |
| Mnd | 2011-05-10 13:20 | |
![]() | Tvålis: Självklart förstår jag att min situation inte är jättesvår egentligen om man jämför med din tex, med fler barn än man själv har armar. Jag känner ändå att steget från ett barn till två komplicerar tillvaron på ett sätt jag inte är van vid. Säkert kommer jag lära mig efterhand hur jag smidigast tar mig igenom dagarna, också hur jag ska hantera dom dagar som nu ibland känns omöjliga och överrumplande. Alla tips är välkomna och det känns skönt att få dom av någon som har mer erfarenhet och vet vad hon pratar om. Jag tycker själv att jag klarar av situationen bra (för det mesta), med att få i barnen mat, aktivera den äldsta och se till att den yngre sover och mår bra. Att själv hinna äta, gå på toaletten, få på mig rena kläder och hinna uträtta ärenden såsom viktiga telefonsamtal osv är där jag känner att det brister. Jag får liksom inte in nån rutin där allt flyter på något sånär bra. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-10 13:30 | |
![]() | Mnd, tro mig, stressigare än vad du har det just nu har jag det inte. Mina töser är stora. Är dom törstiga så tar dom ett glas vatten och en macka om dom är hungriga. JAg tror faktiskt tvärtemot vad du skriver att den perioden du går igenom nu är den svåraste. Innan man hittar lunken. Var snäll mot dig själv och var trygg i att det bara blir lättare:) | |
| Labyrint | 2011-05-10 14:58 | |
![]() | Finns miniformdroppar som verkar rent mekaniskt genom att slå hål på luftbubblor och så finns det semperdroppar med extratillsatt bakteriekultur av samma sort som redan finns i alla magar. Jag har gett semperdroppar en period utan att märka någon skillnad. Vanlig ersättning är gjord på komjölk och ett barn med mjölkproteinallergi reagerar således på den med. Behöver förstås inte vara det, men personligen skulle jag testa. Kolikmassage, "cykla" med benen, rapa noga efter mat är väl de råd bvc ger i första hand mot magont. Inget av det är ju skadligt iaf och kanske hjälper det till och med... | |
| Labyrint | 2011-05-10 15:02 | |
![]() | Och spara tid-tips (ja, jag har bara ett barn så jag vet kanske inte vad jag pratar om, men iaf): när man ammar behöver man inte fastna och bara amma. Viktiga telefonsamtal till exempel kan man lätt klara av samtidigt. Äta själv är inte heller så svårt. =) Sedan ska du förstås försöka hitta bra rutiner, men att allt inte flyter när han bara är fyra veckor är ju minst sagt rätt naturligt. | |
| malman | 2011-05-10 15:18 | |
![]() | när min dotter hade ont i magen så la jag henne i badbaljan men 37-38C vatten, jag vet att man inte ska ha mera än 37 men hon trivdes om det var varmare. medans hon badade så förvandlades badbaljan till en bubbelpool. alla gaserna släppte och sen var det bra tills det var dax igen, så min erfarenhet trots att jag bara har ett barn är att vatten släpper på trycket i magen bebisen slappnar av och börjar prutta, | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-05-10 17:52 | |
![]() | Jag kommer då aldrig att tycka att det är bra att föda upp spädbarn med hjälp av korv, vin och snus. Mnd: Det är jättejobbigt att ha en nyfödd och en ett-tvååring. En tröst är kanske att det blir lättsammare efterhand och vi är många föräldrar och ungar som har genomlevt den perioden. Enligt min erfarenhet funkar inte Miniform och andra mirakelkurer mot "kolikmage". Spädbarn vrålar ofta ilsket för att de vill ha mera, mera mat eller för att de inte har fått rapa ordentligt. Det kan också vara som Labyrint säger att babyn får ont av komjölk, lökväxter, baljväxter och annat. Fråga på bvc igen om ni har mycket besvärligt. Jag förmodar att babyn ökar i vikt, inte kräks oroväckande och bajsar normalt? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-10 19:47 | |
![]() | Sockervadd. Vem vill föda upp sitt spädbarn med korv, vin och snus? Var det där riktat till mig? Du kan gärna titulera mig i sådana fall. | |
| malman | 2011-05-10 21:19 | |
![]() | i dag har Ronja krypit runt i gräset med bara solhatt hon älskade att vara utan blöja i gräset. det var så kul att se henne uppleva gräs för första gången. sen tror jag inte någon ger korv till ett spädbarn;) | |