Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-10 23:03 | |
![]() | Ummu. Det är självklart att barnens säkerhet alltid är viktigt? Det är bara det att alla anser inte att man utsätter barnet för en risk genom att dricka 2 glas vin. | |
| Prytte | 2011-05-10 23:12 | |
![]() | Den som inte anser att det är en risk vet inte vad ordet betyder, däremot så råder det strider om hur stor chansen är att det ger negativa konsekvenser för barnet om (som i detta fall) den ammande modern dricker ett eller flera glas vin. | |
| apbur | 2011-05-10 23:18 | |
![]() | Jag tror alla gör smått egoistiska val även om de råkar vara småbarnsföräldrar. Man väljer att lämna barnet sovande utan uppsikt för att gå iväg och måla tånaglarna. Ringer väninnan så att uppmärksamheten blir sämre än hos en salongsberusad mjölkproducent. Man gör en riskanalys och anser att risken ändå är så liten så att det är värt att ta den. Om man saknar kunskap kanske man fegar mer. Ett beslut taget utifrån kunskap är inte sämre än ett beslut taget utifrån irrationell försiktighet. | |
| Minta | 2011-05-10 23:24 | |
![]() | Jag är förvånad över er som tycker att ni lugnt kan dricka två glas vin när ni ammar. Utan att vilja låta präktig skulle jag aldrig gjort det. Det var självklart att inte dricka alls när man ammade. | |
| Måns_E | 2011-05-10 23:31 | |
![]() | Gäller försiktighetsprincipen även annan förtäring än alkohol? Jag menar det borde väl vara mer än alkohol som kommer ut genom bröstmjölken? | |
| Labyrint | 2011-05-10 23:32 | |
![]() | Idag gick jag en promenad med min dotter i barnvagn. Således utsatte jag henne för den lite bakgrundsstrålning från jorden. Det är inte detsamma som att jag tycker det vore okej stoppa in henne i en kärnkraftsreaktor. Hur kan ni seriöst hävda att mängden av något man utsätts för inte är relevant alls? | |
| apbur | 2011-05-10 23:33 | |
![]() | Ärligt talat, tror ni evolutionen lyckats få fram ett människobarn som ska vara rustat för livet men inte tåla modersmjölk med en halv promille alkohol i? | |
| Labyrint | 2011-05-10 23:36 | |
![]() | Jag skulle förresten hellre dricka åtta glas vin och sedan pumpa och låta någon annan mata henne med det, än vad jag skulle först pumpa, sedan dricka åtta glas vin och själv flaskmata henne med det. Fulla människor bör inte hantera spädbarn, men obefintliga mängder alkohol i bröstmjölk lär inte vara skadligt enligt såväl forskning som lite logik. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-10 23:55 | |
![]() | Bartendern kanske var rädd att åka dit för medhjälp till langning till minderårig? | |
| koksiken | 2011-05-11 00:47 | |
![]() | Labyrint: vad tror du om att först pumpa, sedan dricka åtta glas vin, sova hela dagen efter och låta någon annan ta hand om din avkomma, både när du är asplakat (för det måste du väl ändå vara efter en halv trea BiB/två flaskor vin, annars är din alkoholkonsumtion alldeles för hög, med eller utan barn) och hela dagen efter? Hoppas fö att du verkligen inte menar att du skulle kunna trycka i ditt barn bröstmjölk med den promille två helrör vin medför? Obefintliga mängder alkohol? Logik? ...ojoj... | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-05-11 01:14 | |
![]() | Vad tror du om att vi läser Labyrints inlägg en gång till, och kollar om det möjligen går att tolka på något annat sätt? Om vi försöker lägga in det i sammanhanget så kanske vi inte behöver oroa oss över att hennes dotter dricker organisk framställd White Russian dagarna i ända. Vi testar tycker jag. | |
| tyston12 - Ej medlem längre | 2011-05-11 08:50 | |
![]() | Mycket bra gjort | |
| Minta | 2011-05-11 09:08 | |
![]() | Det kanske är värre att dricka alkohol när man är gravid? | |
| Labyrint | 2011-05-11 09:11 | |
![]() | Det skulle aldrig falla mig in att dricka åtta glas vin så länge jag har ett spädbarn, så jag behöver inte testa ditt alternativ heller koksiken. Men rent hypotetiskt, ja, obefintliga mängder är rätt nära sanningen. | |
| Labyrint | 2011-05-11 09:17 | |
![]() | Lite alkoholfri äppeldryck av ciderkaraktär står som alkoholfri när den innehåller 0,5% alkohol. Denna serveras till barn såväl som gravida. Gravida där fostret får samma promillehalt som mamman. Säkerligen också i större mängder än vad ett spädbarn sörplar mjölk åt gången. Efter två glas vin är andelen alkohol i bröstmjölk, under den tid den är som högst, EN TIONDEL av detta. Av det fullständigt alkoholfria fostret fick ta del av några månader tidigare, när det var ännu mindre och i en ännu känsligare utvecklingsfas. | |
| Minta | 2011-05-11 09:34 | |
![]() | Oj, jag tänkte nog på fostret. | |
| laatifah | 2011-05-11 10:02 | |
![]() | jisses, det låter som att man ammar barnet 2 liter per gång , tänk att det är mycket lite som går över i bröstmjölken och sedan att barnet kanske dricker någon dl, tror inte det har någon som helst effekt faktiskt! mindre än ett glas apelsinjuice som stått framme en stund.. ursäkta att jag kallade dig koksilen :) : Men då visar det sig att vi tycker ganska lika, trots allt: han nekade henne ett ANDRA glas vin, inte "ett glas vin - som konstaterats vara ofarligt". Han kanske tyckte att hon kunde ta sitt andra glas (veckoförbrukningen som inte _rekommenderas_ men i alla fall inte är _konstaterat_ farlig) en annan dag, inte båda en kort stund efter varandra? men hur kan han veta det? man måste ju utgå från vad man vet hallå, det skulle lika gärna kunna vara en måttligt berusad man som serverades, fine so far, men hur vet vi om han går till nästa bar och trycker i sig några shot direkt efter? då skulle ju ingen serveras överhuvudtaget! | |
| laatifah | 2011-05-11 10:04 | |
![]() | såg nu att jag läst lite fel koksiken, ursäkta | |
| Minta | 2011-05-11 10:21 | |
![]() | Bartendern kanske inte visste hur liote som går ut i bröstmjölken. Jag tror att han menade väl (mot barnet) och agerade efter vad han trodde var rätt. Att hon kände sig kränkt av detta är en sak. | |
| le-lou | 2011-05-11 10:21 | |
![]() | får jag fråga... kan vi ändå utesluta skaderisken för barnet i ammningsfrågan i det här fallet? Det finns ingen forskning idag som stödjer de gamla råden om att helt avhålla sig från alkohol vid amning. "Utifrån medicinsk kunskap är det inte farligt med måttlig alkoholkonsumtion under amning (d.v.s. en drink eller 1-2 glas vin vid enstaka tillfällen per vecka). Det är överhuvudtaget tveksamt att tala om skador i detta sammanhang. Det handlar snarare om vissa effekter som 10 minuters störd sömn och något minskad mjölkproduktion de närmaste timmarna efter mammans alkoholintag, något som kompenseras inom det närmaste dygnet om mamman inte fortsätter att dricka under den tiden. Varför säger vi då att alkohol under amning kan skada barnet? Vi gör det för säkerhets skull och för att det finns krav på att gränsvärden anges på nationell nivå. När det gäller effekter på fostret/barnet är det dock ur medicinsk synpunkt tveksamt att ange samma gränsvärden vid amning som vid graviditet." Detta är från 2008. docs.google.com/view...&a mp;pli=1 nu det är den här grejen om att vuxna som dricker alkohol inte ska hantera barn alls, men då undrar jag om ni verkligen tror att en man som satt där och lunchade och drack ett glas vin och hade med sin bebis - hade blivit nekad? | |