Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunso2011-05-20 18:51
Antal inlägg: 73

Blir lite förundrad över allas vetskap om den usla lärarutbildningen och dito lärare. Visst kan, bör och får man ha åsikter men att "veta" känns lite magstarkt. Ja, såvida man inte pratar om sina egna o/e sina barns lärare, lärarkollegor eller vänner som är lärare. Hörsägen och Ab-artiklar ger då inte jag mycket för men det verkar vara vad de mest negativa (här) har att referera till...

le-lou2011-05-20 19:38
Antal inlägg: 17500

hur vet du att det är hörsägen?

slånbär2011-05-20 20:18
Antal inlägg: 5539

Ja jag har då förstahandsupplevelser och info hela vägen. Både av barns lärare och kollegor. Finns riktigt bra lärare men dom dök inte upp förrän på gymnasiet tyvärr. Lågstadiet lever upp till sitt namn på alla sätt. Både vad gäller barnens skolgång och stället där jag själv jobbar. Herregud vilka stolpskott till lärare,fritidspedagoger, förskolärare och barnskötare jag har mött genom åren. Jag har hört och sett så mycket dumt att jag som sagt skulle kunna skriva en bok-en tjock en......

klasåkerblmo2011-05-20 20:20
Antal inlägg: 112

Heja!

Tess 082011-05-20 20:21
Antal inlägg: 18003

Ok, nu har jag inte läst mycket i tråden, men en sjuksköterska tjänar inte mer utan oftast mindre än 27 000 i månaden... (beroende på hur mycket man VUBar, men en allmänsjuksköterska).

magnusito2011-05-20 20:22
Antal inlägg: 4985

Men det är långt ifrån säkert att de som har högst betyg är de som blir bäst som lärare. Kanske är det helt andra egenskaper som krävs än att man varit anpasslig och pluggat till sig bra poäng.

le-lou2011-05-20 20:37
Antal inlägg: 17500

Kunskap borde vara en grundsten.

matoh - Ej medlem längre2011-05-20 20:45
Antal inlägg: 209

Social kompetens kunna individualisera samt ahandleda förklara etc... finns det ett överskott på de egenskaperna? Högre lön.. tack!

Minta2011-05-20 20:48
Antal inlägg: 20042

Kommunailseringen av skolan och dålig kvalitetskontroller samt avsaknad av timplan hörde jag idag vara några av orsakerna till den katastrofala situationen för skolan. De många friskolorna ökar också segregationen.

promenad - Ej medlem längre2011-05-20 20:50
Antal inlägg: 3995

Nu börjar jag inte förstå vad det handlar om längre.

Spelarpåkul2011-05-20 20:54
Antal inlägg: 17

Alla ni som tror att ni vet hur det är att vara lärare. välkommen in i skolan och jobba ett tag så får ni se.
Långa ledigheter, ja men vi har jobbat in varje timma av det som är utöver semestern. Men det ska kanske vara ett kall att vara lärare.
Under mina 10 sista år som lärare har jag haft en lunchrast då jag kunnat gå ifrån helt och hållet. Våra raster är i skolan och eleverna kommer alltid till oss när det behöver oss. Maten äter vi tillsammans med eleverna. Vad skönt tycker ni. Gratis mat. Jag skulle mkt gärna sitta i lugn och ro och äta min egen medhavda mat. Man hoppar upp och ner hela tiden för att hjälpa någon. Jag kom vid halv åtta och åkte hem vid sex. Sedan svarade man på samtal från föräldrar per telefon och mail. Lördag rättade man böcker och söndag planerade man för nästa vecka. Planering som nästan alltid sprack pga något hände.
STÅ UPP LÄRARE
KÄMPA VIDARE
VI ÄR SÅ VIKTIGA

promenad - Ej medlem längre2011-05-20 21:05
Antal inlägg: 3995

jes

magnusito2011-05-20 21:11
Antal inlägg: 4985

Kunskap-ja
Men det måste vara kunskap på djupet!

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-20 21:44
Antal inlägg: 675

2011-05-20 20:54
Bra skrivet - och beskrivet.

BellenEllen2011-05-20 21:45
Antal inlägg: 3

Alla vet ju
att lärare blev lärare för att de inte kom in på något annat
att lärare inte har några ämneskunskaper att tala om
att lärare inte kan förmedla kunskap, de är t o m lite sämre på det än de som inte är lärare
att lärare har oerhört korta arbetsdagar och den tiden de är på sin arbetsplats sitter de i personalrummet och dricker kaffe
att lärare har 15 veckors semester på ett år (nej, givetvis arbetar de inte den tiden)
lärare är i allmänhet lata och inkompetenta
lärare p g a detta inte har rätt att tycka att deras löner är eftersatta

Detta vet i stort sett varenda människa förutom dom som jobbar i skolan. Är det inte märkligt?

pabster12011-05-20 21:46
Antal inlägg: 707

Man har sänkt lärarnas reallön under 30 årstid men som mest sedan skolan kommunaliserades. Detta för till följden att kvalificerade lärare lämnat yrket för det privata. Har själv flera bekanta som tjänar bättre inom det privata och har således kastat bort sin utbildning. Med för låga löner blir kvaliten därefter. Marknadsekonomi i sin enklaste form pay peanuts get monkeys!!

kverulanten - Ej medlem längre2011-05-20 21:48
Antal inlägg: 1130

Alla vet ju att det är ganska korkat att göra så grova generaliseringar.

slånbär2011-05-20 22:23
Antal inlägg: 5539

Spelarpåkul-Allt det du beskriver är ju faktiskt någonting som ni vet när ni börjar jobba som lärare eller hur? Det är lärarnas mantra- vi jobbar jämt, vi får aldrig rast, föräldrarna terrar oss, barnen sköter sig inte och behöver alldeles för mycket hjälp, vi måste jobba hemma med planering och rättning osv. Men detta är ju en del av att vara lärare eller trodde ni på fullt allvar att ni skulle ha små nätta klasser med små gulliga rosenkindade barn med alla bokstäver på rätt ställe och engagerade föräldrar, reglerade arbetstider,lediga lov osv.
Om du hade så långa dagar som 7.30-17.30 ja då var det något allvarligt fel på din arbetsplats för om du på det hade en massa timmars arbete hemma så jobbade du ju bra mycket mer än man ska. Då är man ju inte klok om man gör det under tio år och inte gör nåt åt det. Det är arbetsgivarens skyldighet att se till att det är hyfsade arbetstider och görs det inget åt det så får man ta in facket. Ingen ska jobba 10 timmar på arbetsplatsen + flera timmar i hemmet. Då är man ju dum själv om man fortsätter.
På min skola där jag har jobbat i över tio år är ingen lärare på skolan längre än 8 till max 16. Dom flesta droppar av vid två tretiden redan. Lärarna äter med barnen men inte sjutton hoppar dom upp och ner- dom tar sin egen mat (barnen får hjälpa sig själva) sätter sig och äter visserligen i samtal med barnen men det är faktiskt arbetstid så varför skulle dom inte sitta med barnen? Dom har dessutom en rast då dom sitter i personalrummet och skrotar precis som all annan personal. Du måste ha jobbat på fel skola helt enkelt. Ändå gnäller dom precis om samma saker. Konstigt- hur vill ni ha det då?
Sedan finns det ingen anledning att lämna ut sitt privata telefonnummer för föräldrarna måste kunna respektera lärarnas privatliv- jag har aldrig haft några privata nummer till mina barns lärare. Skyll er själva om ni lämnar ut det. Finns inget som säger attt ni måste vara tillgängliga dygnet runt.

Gunso2011-05-20 22:42
Antal inlägg: 73

Alltså. Hur grinig och bitter är du egentligen slånbär?? Är det specifikt för bespisningspersonal? I mina skolor var de alltid sura haggor men jag trodde (eller snarare hoppades) att det bara var bad luck... Jag tror bestämt att du behöver byta arbetsplats!

Dessutom undrar jag om inte dina barn borde ha misslyckats fett i plugget (vilket ju aldrig framgår eftersom de verkar såååå perfekta) med tanke på deras katastrofala lärare. Fast... är det bra så är det väl generna förstås. ;)

De jag känner som är lärare brukar inte gnälla så särskilt mycket - tror inte de lever på kaffe heller. Däremot vet jag att de har det tungt. Förutom alla arbetsuppgifter som lagts på under bara ett tiotal år (vilket kan ha stor betydelse då det snackas om "varför blev du lärare då?" - alla blev det inte höstas) så har eleverna förändrats oerhört mycket liksom sina föräldrar. Har du arbetat 20 år med detta, med tiden så mycket tyngre jobb, utan att få nämnvärt mycken kompensation (i lön då) för det - då är det tufft!

Jag håller på er lärare! =)

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 22:52
Antal inlägg: 670

Resurrection,

Hur går det med höjningen av debattnivån? Jag tror du kan sluta stavningskontrollera i word nu, det är bara att posta inläggen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?