Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vitvinge2014-07-05 15:43
Antal inlägg: 193

Jag är skräckslagen och imponerad på samma gång. En del av mig vill gömma sig under soffan och en annan del vill ut och fota det mäktiga skådespelet. Så, det brukar bli nåt mittemellan; sitta nånstans där man känner sig säker (efter att ha dragit ur div kontakter och så) och beundra spektaklet.

kryddeluntan2014-07-05 19:58
Antal inlägg: 12360

Jag är inte rädd för åska, men har stor respekt för det.
Jag har sett en klotblixt som barn och det var ingen rolig upplevelse.

spelteori - Ej medlem längre2014-07-05 20:02
Antal inlägg: 714

Älskar.

Pottränad - Ej medlem längre2014-07-05 21:57
Antal inlägg: 4315

Jag kommer ihåg det som om det vore igår, även fast många år har passerat sedan dess.

Vi satt därute på torget i Subotica (fd Jugoslavien) tillsammans med mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, och ett otal kusiner.
Det var oerhört varmt trots att klockan var långt gången men vi njöt av föreställningen.
Staden firade 600 år med pompa och ståt; det var modevisningar genom århundraden, gamla folksånger och bedårande barn som strödde blomblad var de än kom åt.

Och där satt vi, på första parkett. Trots att jag inte behärskar språket till fullo så förstod vi varandra med extra hjälp av teckenspråk och skålar.
Vi lät oss förföras av den varma natten och den uppsluppna stämningen och vi sveptes med.
Kvällen kunde nästan inte bli bättre när plötsligt en stor smäll hörs.

Jag hann under några korta, men svindlande sekunder, tänka på kriget och blev lätt panikslagen men någon minut senare så öppnade vår Herre kranarna, som om han ville rena efter kriget, och ner vräkte ett häftigt störtregn.
Det var obarmhärtigt och tvingade oss till en snabb reträtt.

Nu föll det sig så lyckligt att en av farbröderna var bundis med chefen på stans anrikaste restaurang och skyndsamt ilade vi över torget och in på Elsas.
De skulle just att stänga men när chefen såg farbrodern blev det ingen helst diskussion; vi var naturligtvis välkomna!
Bara att släppa in oss och och sedan låsa dörrarna.
Om vi ville att orkestern skulle stanna och spela för oss?
Ja, tack!

Det var surrealistiskt, som en scen ur en Kusturicafilm.
Där sitter vi, ett sällskap vid ett långbord, med inte bara en hel restaurang för oss själva utan även en hel orkester, i sann Goran Bregovic-zigenarstuk-anda , och ganska snart lämnade de scenen och ställe sig vid vårat bord för att spela önskelåtar.

Oj, nu förlorar jag mig visst i minnen! Tillbaka till åskan!
Jo, det kändes som om vi på vår korta väg till Elsas, fick sicksacka mellan utbrotten och det var helt magnifikt!
Stora mäktiga blixtar som rev och slet, som gick kors och tvärs över himlen i ett slags okontrollerat ursinne.
Det mullrade, det bullrade och åskan skrek vredgat!

Vad som hände sen, då?
Jo, vi stannande på Elsas. Orkestern fick önskemål om att spela för "svenskan", som såklart var jag, så med rodnande kinder åsåg jag hur femmannaorkestern samlades runt mig och spelade.
Och sen...

Ja, sen?
Det, mina vänner, är en helt annat historia.

LadySol - Ej medlem längre2014-07-06 00:08
Antal inlägg: 33199

Men hallå! Du kan ju inte lämna en cliffhanger så där, ju. Hur gammal var du? Gammal nog att bli kär i trumpetkillen och sedan tvingas lämna honom bakom dig när du for hem? Påminner åskan dig om honom och den fantastiska tid ni hann tillbringa tillsammans också eller är det mest kvällen i helhet du påminns om?

Jag älskar att beskåda åska. Det är en magnifik naturkraft som tar andan ur mig. Jag är dock försiktig när jag måste ut samtidigt som det åskar.

kryddeluntan2014-07-06 00:17
Antal inlägg: 12360

Verkligen en cliffhanger Porttis.

Casus Belli2015-04-12 04:21
Antal inlägg: 1

.Nej

bolo2015-04-12 18:04
Antal inlägg: 1061

nej, så vida jag inte är ute på sjön i en liten eka

annakarineli2015-04-12 22:01
Antal inlägg: 2519

Efter en upplevelse i somras har jag väldig respekt för åska.
Vi datt ute och drack kaffe vid sju på morgonen och hörde att det mullrade litegrann långt borta och tänkte inte mer på det innan det några minuter senare small till och blixten slog ner ca 100-150 meter ifrån oss. Det small så högt och sprakade som i ett stråk över taken på våra bilar som stod parkerade på gatan nedanför... Det var verkligen ljudet av elektricitet... Vi flög upp och försökte tränga oss igenom balkongdörren samtidigt båda två!! Efter det vill jag inte vara ute när det åskar. Även om den är långt borta.

annakarineli2015-04-12 22:01

*Vi satt... (Min mamma och jag)

annakarineli2015-04-12 22:03

Herre min... Som jag skriver...
Min mamma och jag satt alltså ute på hennes balkong tidigt en morgon i somras när detta utspelade sig...

RambleTamble - Ej medlem längre2015-04-13 18:23
Antal inlägg: 2728

Har vid tre tillfällen befunnit mig i ett rum där blixten träffat.
Vid ett av tillfällena bildades en klotblixt.
Har yttersta respekt för naturkrafter av alla slag.
Dock ingen omotiverad, panisk rädsla för åska.

le-lou2015-04-14 08:27
Antal inlägg: 17500

Usch jag är faktiskt livrädd för åska, jag håller mig inomhus och väntar ivrigt på att eländet ska sluta.

EricaJong2015-04-14 09:15
Antal inlägg: 537

Jag är lagom åskrädd. Tycker inte om höga ljud - de skrämmer skiten ur mig. Fruktar inte direkt blixtnedslag dock, men hämtar gärna öronproppar och drar täcket över huvudet tills ovädret är över.

Plättlaggen2015-04-14 11:31
Antal inlägg: 301

Gillar inte åskan men är inte rädd

toonfisken2015-04-14 12:19
Antal inlägg: 732

Mäktigt , men gillar ... njaaa ...
Tveksamt .

kattamaran2015-04-14 12:20
Antal inlägg: 189

Jag är väldigt rädd för åskan om jag är utomhus. Är jag inomhus går det OK.

kattamaran2015-04-14 12:21
Antal inlägg: 189

Jag var rädd för åskan som liten, men alla sade att jag skulle sluta vara rädd.. då försökte jag slappna av och då slog åskan ner i huset. Så jag har ett litet trauma där i ryggsäcken.

hon2015-04-20 19:43
Antal inlägg: 5144

Har respekt för åskan, helt klart!

Blasse2015-04-20 21:32
Antal inlägg: 7090

Har ingen rädsla för åskan tycker det är rätt intressant att kolla blixtrarna blir så fint ljussken, men vet att det är otroliga krafter men är man på säker mark så är det ingen fara för den slår inte ned hur som helst utan följer sina regler

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?