Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mormodern49 | 2015-04-01 20:14 | |
![]() | Heter det inte Surffplatta? | |
Adaptiv - Ej medlem längre | 2015-04-01 20:30 | |
![]() | Nä, lärplatta heter det! | |
Mormodern49 | 2015-04-01 20:36 | |
![]() | Allvarligt svar eller | |
Mormodern49 | 2015-04-01 21:08 | |
![]() | Jag är så gammal så jag vet inte | |
kryddeluntan | 2015-04-01 21:21 | |
![]() | Lärplatta heter det. Kovik, gör ett studiebesök på någon förskola/ skola där du bor, så kan pedagogerna förklara för dig. Tråden handlar inte om lärplattor. | |
Mormodern49 | 2015-04-02 12:19 | |
![]() | Gud Kovik vad du håller på , att du bara orkar. Ock rätt har du också , det är bara alla andra som är ute ock cyklar , enligt dej | |
EricaJong | 2015-04-02 15:56 | |
![]() | Jag upplever inte alls att föräldrarna har för stor makt i skolan. Skulle det vara så är det en fråga för arbetsgivaren - att instruera sina medarbetare rätt. Vilket är viktigast: lägga energin (läs tiden) på den pedagogiska strukturen på ett arbetsområde, eller svara på oändliga mängder mail kring hur mycket pengar en elev ska ha med sig under besöket till Wasamuséet? | |
kovikstippen | 2015-04-02 16:01 | |
![]() | Precis. Smurfplatta heter det. Skolan kallar sina hjälpredor läsplatta för att det ska låta mer pedagogiskt. Jag tycker det är ett ofog. I princip alla barn i vår klass 1 har en egen smurfplatta hemma som dom leker med på eftermiddagarna i stället för att gå ur i solen (mitt barn är ensam i klassen om att vare sig ha mobil, smurfplatta eller tv-spel) . Nu hoppas jag vår skola inre är representativ för alla skolor, men ändå. Vi spelar hockeyspel, läggspel, kort och läser i stället. Vårt barn går frivilligt till sängs kl 20 och är duktig i skolan (om man nu kan vara duktig i åk 1). Båda föräldrarna arbetar med datorer men vi har liksom inte förstått vitsen med att barnen ska glo på en skärm. Men verkligheten gör att när vårt barn vill ut o leka blir det oftast i ensamhet, eftersom alla andra leker med sin smurfplattor . Tragiskt och till vilken nytta? | |
EricaJong | 2015-04-02 16:05 | |
![]() | Hur menar du att läsplattor (om du med det menar typ i-pad. Är inte så bevandrad i det elektroniska) är ett ofog när det används i skolan som pedagogiskt redskap? Jag hänger inte riktigt med är jag rädd. Det enda problemet med läsplattor som jag har haft, är elever som i stället för att göra det arbete de är satta att göra, lockas att surfa på annat. Lösning: släpp inte iväg dem till enskilda rum utan se till att du har koll på vad de arbetar med. Vilket en lärare ska ha - surfplatta eller inte. | |
kovikstippen | 2015-04-02 23:19 | |
![]() | Ja jo hm...... I teorin har du rätt. Problemet är verkligheten. Ingen lärare klara av att hålla koll på 30 smurfplattor samtidigt. Då är sk kadederundervisning överlägsen. Man ser direkt vem som försvinner bort. Man märker lättare vem som inte hänger med. I en dator tappar man helt kontrollen. Datorn ger både barn och vuxna en illustration av någonting bra. Men verkligheten är att man tappar bort de svaga eleverna. Speciellt grabbarna. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2015-04-02 23:36 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/I...27 /nyb.jpg | |
EricaJong | 2015-04-02 23:41 | |
![]() | Katederundervisning kan vara rena skiten för vissa lärare, vissa elever, vissa grupper. Precis som surfplattor. Och vem säger att alla elever samtidigt använder dessa verktyg? Det är ett pedagogiskt instrument bland många andra. De elever som INTE klarar av surfplatteanvändning ska naturligtvis inte heller använda dem. Det är pedagogens uppgift att ha koll på. | |
EricaJong | 2015-04-02 23:42 | |
![]() | Och det är för övrigt inte teori, utan min verklighet. | |
kovikstippen | 2015-04-07 12:07 | |
![]() | Exakt vad bli bättre med smurfplatta, Erika? Exakt vad blir inte bättrade papper, penna och en bok? Förmiddag räknas inte "det är roligare". All utbildning är inte alltid lustfylld. Men om man inte lär sig den trista grunden kommer man inte vidare till de mer llustfyllda delarna. Men många verkar tro att grundkunskaper är onödiga. Hur ska man vara källkritisk utan grundläggande kunskaper? Kadederundervisning var sannerligen inte alltid kul, men många fler barn hjälptes vidare i livet. Speciellt om man jämför med dagens låt-gå-flum. Hur ska man sätta krav på 15-åringar när man struntat i deras grundläggande de första 7 åren i skolan? Vad hjälper 10, 15, 20 års skolplikt om man inte ställer krav på lärande? 9 år i skolan borde räcka gott för att förbereda våra barn för vuxenvärlden. Gymnasium och högskola är till för motiverade och engagerade ungdomar. Övriga ska jobba. Dagens gymnasium kan snarast liknas med ett vuxendagis där fysisk närvaro är det enda som räknas. Omtanke sedan förstör all undervisning med ständiga utfall verkar betydelselöst. Att duktiga och intresserade ungdomar tröttnar märks inte. Allt fokus på dom som inte vill. Alla resurser till de som inte ens försöker. Ingen, absolut ingen kan gå 9 år skolan utan att lära sig räkna, skriva och läsa - om man försöker. | |
kovikstippen | 2015-04-07 12:15 | |
![]() | Det är föräldrarnas plikt att få sina barn att förstå att skolan är viktigt. Det är föräldrarnas plikt att inkräkta i sina barn att det är ballare att vara bäst i skolan än ha coolaste mobilen, största tatueringen, snyggaste kläderna eller vad annars för pseudoaytribut som är viktigast i just den skolan. Vem ska lära dina barn att utbildning är fint om du som förälder inte berättar Det? Alla barn ska förstå varför dom går i skolan. Det är föräldrarnas skyldighet att berätta det. | |
kovikstippen | 2015-04-07 12:17 | |
![]() | Inpränta, inte inkräkta. | |
EricaJong | 2015-04-07 19:57 | |
![]() | Jag använder surfplattor exempelvis för glosträning, fakta- och bildsökning, bok/novellyssnande och då vi arbetar med film. Det kan (observera kan, för det är inte alltid så, och inte heller alla elever använder plattorna) bli väldigt mycket bättre än det traditionella papper/bok/penna. Jag kan ge hundratals exempel på vad som INTE blir bättre med det traditionella bok/penna/papper för många elever i många situationer. Men det tar för lång tid att lista. Jag förstår inte hur du gör kopplingen surfplatta (pedagogiskt hjälpmedel) = roligare och sämre och katederundervisning (pedagogiskt undervisningssätt) = tråkigare och bättre. Du får gärna utveckla. Sannerligen inte heller hur du tänker kring att kringgå det traditionella skulle leda till att mina elever inte lär sig läsa eller skriva. | |
llloyden | 2015-04-13 00:01 | |
![]() | Som nån skrev - Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn- håller med. Det finns nästan inga byar kvar, därför ingen uppfostran! Så enkelt kan det vara... | |
llloyden | 2015-04-13 02:24 | |
![]() | Sjöstan: håller med dig. Jag har stor respekt för föräldrar som lär barnen respektera sina lärare. Att de ser till barnens bästa och sätter sina egna behov (träning, after-work, twitter etc) lite åt sidan. Jag talade med en lärare en gång som sade att om föräldrarna pratar negativt om lärarna så kan inte barnen ta in vad läraren lär ut. Barnet har hört från sina föräldrar, att läraren inte är bra, och lyssnar alltså inte på läraren. Man kanske inte tänker på det, men det är negativt för dels respekten och dels inlärningen och mest för att det drabbar barnet. Barn är otroligt lojala mot sina föräldrar. De håller på dem till döden (barn till missbrukare t.ex). Jag anser att jag kommer tillbaka till att föräldrarnas skyldighet inte slutar med att barnen kommer till dagis eller skolan på morgonen. De ska vara delaktiga i sina barns liv från morgon till kväll. Barnen har bara sina föräldrar. De kan inte klara sig själva utan att någon ser dem och lär dem hur. De yngre barnen i Sverige har en tendens att inte kunna prata! Varför? Ingen pratar med dem. Ingen har tid. Det är ju viktigare med Instagaram, twitter, face-book, bloggar etc etc etc som är sååå mycket viktigare. Det ser man ju varje dag. Ta en titt på djuren - de överger inte sina barn förrän de vet att de klarar sig. Vi tror att vi, människor, är jordens smartaste varelser - i helvete heller! Vi tar inte hand om våra barn bättre än vilken råtta som helst - snarare sämre. | |
llloyden | 2015-04-13 02:46 | |
![]() | Sjöstan Tack för denna tråd. Råkade bara ramla in på den. Men så djävla intressant. Har inte hunnit läsa alla. Bara sagt mina åsikter. | |