Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade53
Mobilspel
Pågående20 169

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2008-07-24 20:29
Antal inlägg: 11371

Min vapendragare elPatron sammanfattar min åsikt bra i inlägg #8 tror jag det var.

trashone - Ej medlem längre2008-07-24 20:29
Antal inlägg: 18678

Åh trist :S

Min tanke angående de som bara tar en kull på sitt djur för att det är kul, är att de får inte glömma sina valp/kattungeköpare. Om man nu har en renrasig hund och tar en kull så är det ganska egoistiskt att inte välja en bra hane, för en kull kan tyvärr göra stor skada i en ras. Sen att inte registrera hundarna känns som att det är av lathet. Har man gjort sitt bästa i sitt avelsarbete så vill säkert andra nyttja det också. Och är man inte stolt nog över sitt arbete, varför avla alls.

trashone - Ej medlem längre2008-07-24 20:31

beritlind78: Det låter som en väldigt oseriös uppfödare. Man kan alltid kontakta SKK eller kolla i deras hundregister för att se om uppgifterna en uppfödare ger är sanna. Är man som jag så vet man redan innan man åker till en uppfödare vad de har för djur.

Jag tror din kollega blivit lurad grundligt.

trashone - Ej medlem längre2008-07-24 20:34

Femme_Fatale: Mamma har en perser, oreggad som skönt nog har lite nos. Underbar katt, hade önskat att de inte blivit så sneavlade.

beritlind782008-07-24 20:37
Antal inlägg: 79

Det är möjligt. Han visste iallafall att det fanns labrador i hunden så uppfödaren har inte sagt att den är 100% amstaff. Det jag funderade över var varför man letar efter just den blandningen när man ska skaffa sig den typen av hund istället för att välja en renrasig. Fast det kanske skiljer mycket i pris? Eller i lynne på hunden? Ja jag är som sagt helt novis på detta område men känner redan stor oro att den där hunden ska springa lös inne på kontoret där jag jobbar. Är till viss del hundrädd och är väl hjärntvättad med fördomar om just den typen av ras.

trashone - Ej medlem längre2008-07-24 20:39

beritlind78: Du menar kamphundar och attacker? Det hänger väl mest på din kollega, och hur hunden är. Jag hade inte oroat mig, du och valpen kommer väl bra bundisar.

beritlind782008-07-24 20:44
Antal inlägg: 79

Japp jag menar kamphundar och attacker :) Jag får väl försöka göra mig bra kompis med den nu när den är valp och hoppas han fortsätter tycka om mig när han börjar bli könsmogen. Kollegan är 25 år och kan knappt ta ansvar för sig själv så hur han ska orka få pli på hunden är mig en gåta.

Femme_Fatale2008-07-24 21:15
Antal inlägg: 709

trashone....din mamma verkar ha en sån katt som jag gillar....jag gillar perserns temperament och runda former....men vill gärna att de har lite näsa så att de inte har problem med näsa/ögon

jag har en dotter kvar till min älskade ziggan....en annan katt ur hushållet hann med att bli pappa innan han blev av med bollarna

dottern har perserns alla fina egenskaper men ingen intryckt näsa....en jättehärlig katt

trashone - Ej medlem längre2008-07-24 21:40

Temperamentet är ljuvligt, känner som du att lite mer nos är på sin plats.

Det är ju så som många skrivit att vissa raser, både hund och katt har blivit väldigt felavlade. Förklaringarna är många och en sak man kan göra för att vända det är att efterfråga den typ man vill ha. Som bulldog, främja bara de uppfödare som försöker avla på ett sätt där exteriören inte blir så extrem.
Jag tar inte ansvar för alla uppfödare och deras avel, men att säga att alla rasuppfödare bara tänker på pengar får mig att se rött.

mamman - Ej medlem längre2008-07-24 23:10
Antal inlägg: 6379

Ok, jag har inte varit här på ett tag och mycket har hänt.
Detta är från sida 8 (?):

"barbi 2008-07-23 02:18
men snälla mamman så du tror verkligen att "riktiga" uppfödare aldrig kan ha gjort ett misstag? så vi som har blandraser kan bara göra misstag.. ja kan iaf att de här kunde ha hänt vem so helst vill ja lova! för ingen visste att hon höglöppte o dom va lösa o när vi kom fram satt dom fast! skulle ja ha dragit bort hanhunden? nää.. då hade de ju hänt så ja tar mitt ansvar vart är felet??? "

Nej, det kan hända "den bäste", men vad jag menar är att om man är uppfödare så MÅSTE man ha koll på sina hundar så man inte får en kombination som inte är önskvärd. Att lösspringande hundar "fastnar ihop" händer också... Det kan ju vara hanhundens ägare som har dålig koll.

Det jag menade är att jag anser att en uppfödare som inte klarar av att hålla sina hundar åtskilda (om man har både han- och honhundar) kanske ska tänka över hur de är placerade eller var man ska sätta upp grindar mm... händer det flera gånger anser jag att den uppfödaren inte är speciellt seriös (eller kanske engagerad är ett bättre ord)

barbi2008-07-25 16:45
Antal inlägg: 1924

oki:=) för de låter på dom som är emot blandisar att de är bara vi som kan va me om en "olycka" just nu har ja svårt o kalla de för olycka nu när ja känner dom små liven i magen de sån otrolig känsla vill ja lova:==))

Mouche - Administratör2008-07-31 16:20
Antal inlägg: 24193

Här har vi en ypperligt bra tråd om man vill diskutera hundavelns för respektive nackdelar ...

Mouche

Dyslekso2008-09-28 16:16
Antal inlägg: 8945

En fråga: att vissa hundraser inte parar sig beror på rena storleksskillnader har jag förstått...de kommer liksom inte åt. Men är det i teorin möjligt, genom insemination, för vilka raser som helst att få en (fertil) avkomma, eller finns det begränsningar? Kan man korsa en chihuahua och en varghund, och vad får man då för resultat? Varierar resultatet beroende på vilken ras som bär valparna?

trashone - Ej medlem längre2008-09-28 16:21

Ja. Fast vad resultatet blir är svårt att förespå. Om tiken är den mindre av dem så är risken överhängande att valparna inte kommer ut som de ska.
Det finns säkert försök på nätet av mindre lyckade individer som testat sig runt.

Dyslekso2008-09-28 16:27

Ok. Men det är fortfarande rent anatomiska förutsättningar som är hindret då alltså, inte att befruktning inte sker?

trashone - Ej medlem längre2008-09-28 16:28

Mig veterligen så har vi inte påskyndat evolutionen såpass ännu.

Dyslekso2008-09-28 16:34

Man kan luras att tro det när man beaktar olika hundrasers utseende.

Dyslekso2008-09-28 16:38

Fan, jag hittar inte något. Var en nyttig idiot och hjälp till nu trash, du verkar ju vara kunnig på det här området!:)

Däremot hittade jag en länk om Stalins försök att korsa människor med schimpanser:
www.news.com.au/stor...62 ,00.html

trashone - Ej medlem längre2008-09-28 16:40

Hehe ser att idiotlänken satte fart ;)

trashone - Ej medlem längre2008-09-28 16:50

www.sciencenetlinks....?D ocID=222

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?