Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 15:43
Antal inlägg: 1377

grönöga 2010-12-10 15:26
" Lillsyrran_.Vill du vända dig enbart till en individ och denna allena så använd pm."

Ojdå. Hur menar du nu då grönöga?
Är det ingen här i forumet som diskuterar så menar du? Och aldrig du heller? Är det förbjudet också?

Då skulle jag till och börja med vilja be dig att gå tillbaka i tråden och kolla upp från början. Mitt första inlägg i tråden var nämligen allmänt skrivet, men le-lou kommenterade det riktad mot mig enbart. Och hur kommer det sig att inte DU skrev ditt inägg till mig via PM eftersom du nu riktade det enbart mot mig?
Hur står det nu till med logiken här egentligen? Du hade ju kunnat föregå med gott exempel och ta det via PM, eller hur?

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-10 15:43
Antal inlägg: 4429

Damn, det var långa inlägg det. Vem vann? Yama har vunnit en hedersdoktors titel i "politisk korrekthet". Jag bara älskar "käka bönor ur en påse" meningen.

Sen tror jag på fullt allvar att barn uppvuxna i ett hem med så varierande mat som möjligt, till största del hemlagad, lär sig att uppskatta den typen av kost.

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 15:46
Antal inlägg: 5570

Lillsyran. jag bemötte ditt inlägg, skrev inte någonstans att det vara "bara till dig".

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 15:51

- Och även du missar det mest väsentliga i vad jag har skrivit, grönöga.
Tråden handlar om barns kost - vegankost jämfört med blandkost.
Och jag förespråkar inte vegankost för barnen (fast jag tror att jag ska börja med det snart).

Och du är med all säkerhet en av köttätarna grönöga, eller hur?

Jag tror jag ska börja föra statisktik om uppfattningsförmågan hos köttätarna. ;)

Minta2010-12-10 15:51
Antal inlägg: 20042

Att man får ont i magen när man äter något ovant för kroppen kan man inte ta till intänkt för att det är farligt. Första gången jag åt linsbiffar, fick jag oerhört ont i magen på restaurangen, halvvägs igenom rätten. MAn skulle kunna tro att jag blivit förgiftad.

Tvålis - Ej medlem längre2010-12-10 15:52
Antal inlägg: 4429

Då kan du tra ett streck för mig lillsyrran.

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 15:57

Hahaha. Lillsyrran, jag är född vegetarian.
Mina föräldrar var vegetarianer och jag fick under min uppväxt själv välja. Jag smakade kött första gången när jag var 9 år.
Äta kött på mer regelbunden basis började jag först med när jag var ca 12 år. Idag äter jag kött, men köttet är fortfarande en mindre del av målet och periodvis äter jag mer eller mindre helt vegetariskt.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 15:57

grönöga 2010-12-10 15:46
"Lillsyran. jag bemötte ditt inlägg, skrev inte någonstans att det vara "bara till dig"."

Nähhä, inte det?

Då skulle jag nog vilja se något inlägg av dig, grönöga, då du RIKTAR dig mot någon personligen om detta nedan är ett Oriktat inlägg.

"Lillsyrran_.Vill du vända dig enbart till en individ och denna allena så använd pm.

Eftersom du nu valt att skriva detta i tråden så tänker jag bemöta det, delar av det iaf.
Om man äter strikt vegan el vegetarisk kost under mycket lång tid så säger det sig självt att magen och tarmarna får en smärre chock när det plötsligt kommer något så svårsmält som kött.
Magen och tarmarna behöver tid att vänja sig vid den nya kosten. Det innebär alltså att man planerar maten och inte plötsligt äter en normal portion med kött.

Självklart kan "vi" inte ta dina polares tarmar, matvanor och erfarenheter som den absoluta sanningen, det måste du väl ändå förstå lillsyrran..?
Sen spelar det ingen roll om du har 15 polare som upplevt detta, vi vet fortfarande inte hur dom åt, vad, när, tillsammans med vad... Att det är bevis nog för dig lillasyster köper jag, men du kan inte på fullaste alvar prångla på det som en sanning för alla andra. "

apbur2010-12-10 15:57
Antal inlägg: 9699

Det verkar som att få i den här tråden vill ta in fakta. Som en så enkel sak som att veganer och vegetarianer inte äter gräs. Man jämför gärna med kött. Det visar sig att veganers basföda innehåller mer protein än många köttsorter.
Omega3-biten har väl alla fattat vid det här laget. Det är inga problem att få i sig omega3 via vegetabiliska oljor.

B12 kan vara ett problem. Som tur är är många livsmedel berikade med b12.
Men så fort man äter något som är berikat äter man ju givetvis fel. Då är det bättre att lägga om sin kost helt så man slipper dricka den berikade mellanmjölken.

Var det nåt annat matnyttigt köttentusiasterna kunde komma med?

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-10 15:59
Antal inlägg: 11463

matnyttigt hö, hö

Resurrection - Ej medlem längre2010-12-10 15:59
Antal inlägg: 11463

"hö, hö" ha ha

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 16:05

grönöga 2010-12-10 15:57
"Hahaha. Lillsyrran, jag är född vegetarian.
Mina föräldrar var vegetarianer och jag fick under min uppväxt själv välja. Jag smakade kött första gången när jag var 9 år.
Äta kött på mer regelbunden basis började jag först med när jag var ca 12 år. Idag äter jag kött, men köttet är fortfarande en mindre del av målet och periodvis äter jag mer eller mindre helt vegetariskt."

Men gud så häftigt, grönöga!
Då bekräftar du ju PRECIS min teori. :) Tack!

Jag har ju hela tiden sagt att barn _ska_INTE_ växa upp på veganmat för det finns _för_ stora frågetecken vad gäller hjärnans utvecklig. Barn ska ha blandkost (för säkerhets skull) för att säkerställa optimal hjärnfunktion. :)
Vegan kan man däremot bli senare i livet, när hjärnan utvecklats färdigt. :) Precis som jag har gjort. :)
Jag växte upp med massor av fisk i födan (först och främst), en del kött, massor med grönsaker, aldrig socker i någon form osv. :)

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 16:06

lillsyrran_ 2010-12-10 14:59
Så, återigen:
Bara till dig, le-lou:
---------------
Om jag någonsin känner ett behov av att bemöta något av dina inlägg så som du gjorde här (se ovanför) till Le-lou, så lovar jag dig lillsyrran att jag istället ska skriva ett pm till dig.
Det jag gjorde var att jag öppet bemötte ett av dina inlägg. Det fanns inget "bara till dig lillsyrran" i mitt bemötande.

Öppna en tråd i ämnet så kan vi tjafsa om det där, dvs om ditt behov av detta är mycket trängande...

YamahaJet2010-12-10 16:06
Antal inlägg: 2239

Vad är det för bristsjukdomar som alla veganer utvecklar då, om kosten är likvärdig? Varför så bleka, spinkiga?

Visst är det kanske teoretiskt möjligt att få i sig allt, men det fordrar väl att man äter fem kilo sallad om dagen och det klarar inte ens de värsta fanatikerna av.

grönöga - Ej medlem längre2010-12-10 16:07

Vegetarian.... Men visst, kul att du är lycklig :)

apbur2010-12-10 16:08
Antal inlägg: 9699

Nej, sallad innehåller inte så mycket näring. Äter du själv fem kilo sallad när du vill bli mätt?

elgen52010-12-10 16:09
Antal inlägg: 1740

YAMA
Jag förespråkar varierad kost, men att växa upp på vegankost är INTE misshandel, för får vi bara rätt mängd protein, så klarar vi oss lika bra endå, vilket finns i tex bönor.

Challe_B - Ej medlem längre2010-12-10 16:10
Antal inlägg: 5853

"Sen måste jag bara få säga att jag aldrig förstått dom vegetarianer som vägrar äta kött för att det är mord och brutalt med slakt osv...medan dom inte har några problem med att äta fisk som tas upp ur vattnet och sakta kvävs till döds"

Äter man fisk är man inte vegetarian, simple as that.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 16:15
Antal inlägg: 4050

Yamaha, var det inte du som aldrig åt grönsaker och hade uppfuckad mage, rännskita eller vad det var?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-12-10 16:15

grönöga 2010-12-10 16:06
"Öppna en tråd i ämnet så kan vi tjafsa om det där, dvs om ditt behov av detta är mycket trängande..."

Hur menar du nu, grönöga? I vilket ämne då?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?