Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-05-11 20:26
Antal inlägg: 1457

en fråga som behöver ett svar SNARAST Ronja är grinig och beter sig lite underligt. hon vill inte krypa och inte leka bara sitta i mitt knä med nappen i munnen någe hon aldrig gör annars.

min fundering är om hon har ont i huvudet, vi har åskoväder på ingång och jag har nästan migrän (har äkta migrän ibland) kan Roja uppleva det hon med och kan jag ge henne alvedon eller är det onödigt?? hon har inte feber och är frisk.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-11 20:28
Antal inlägg: 4429

Om hon beter sig som att hon har ont så har hon nog det. Tand på gång?

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-11 20:29

Och då kan man ge alvedon för att utesluta det, tycker jag då.

malman2011-05-11 20:33

tack tvålis du är en snäll prick som hjälper mig. tänder är på G två stycken har redan kommit fram, men nu beter hon sig lite annorlunda,
jag gillar ju inte att ge alvedon för allt men ibland måste man, jag vill ju inte att hon ska ha ont

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-11 20:36
Antal inlägg: 37631

när jag var i Norge så fans det en gel som kunde smörjas på bebisens tandkött och all smärta försvan synd att det inte finns här

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-11 20:36

ge henne alvedon

malman2011-05-11 20:38

undra varför den gelen inte finns här, den kanske inte klarar svenska kraven. men det värkar ju bra

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-11 20:50

om du känner någon i Norge be dom skicka till Dig,Norge har samma krav som oss i Sverige, det är nog bara så att inköparna tycker att det är så begränsad tid gelen används så att det inte kommer att ge så stor vins dom vill ha,och därför säljs den inte i Sverige

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-11 20:51

men om Ronja har ont i tandköttet så kan du ta Alvedon på ditt finger och ha det på tandköttet

malman2011-05-11 21:20

funkar det?? att bara smörja in tandköttet??

men nu tror jag inte att det är tänderna hon har ont av, utan möjligen huvudet, pga åskan. hon fick en alvedon supp och somnade efter 15min så det hjälpte jag hatar att se när hon har ont, jag lider så med henne

grönöga - Ej medlem längre2011-05-11 22:37
Antal inlägg: 5570

Ja, det kan eventuellt hjälpa, dock mycket tillfälligt.
Ett litet tips bara innan du gör det - smula sönder lite alvedon och smörj in på ditt eget tandkött, smaka på det ordentligt. Sen kan du avgöra om du tycker det känns "snällt" att göra mot din dotter (smakar apa kan jag berätta).
Om hon inte får alvedon ofta så kan du ge henne det utan att oroa dig, men det där med att gnida smulad alvedon på tandköttet... nja, avgör själv.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-11 22:51

Min äldsta dotter fick nån konstig sjukdom när hon var typ 18 månader. Jisses vad febrig hon var (inte tre dagars sjukan). Jag ringde sjukvårds upplysningen och förklarade att hon knappt reagerade på alvedon, så var dom väldigt tydliga med hur otroligt väl tilltagna säkerhets ramarna är satta och sa till mig att dubbla dosen. Vi hade kontinuerlig kontakt de dagar hon hade febern och i samråd med dom så gav jag henne de doserna som var mycket högre än vad det står på paketet.

Jag är otroligt mycket emot att använda medicin för mycket, men ett barn som har ont har nog större problem av att förlora sömn än en en tablett alvedon.

Men ring hellre sjukdomsupplysningen en gång i onödan. Dom är helt fantastiska där.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-11 22:57
Antal inlägg: 5570

Det man kan göra är att prova ipren istället, min ena dotter får ingen effekt av alvedon (hamnade på akuten med henne då hennes feber inte gick att få ner), dom verksamma ämnena skiljer sig mellan dessa.
Så har man ett sjuk barn som behöver smärtstillande/febernedsä ttande under en längre period så kan man även varva alvedon och ipren (under förutsättningen då att responsen blir bra på bägge).

Självklart ska man dock alltid kontakta sjukvårdsrådgivningen om det handlar om ett mindre barn och om behov av medicin sträcker sig över mer än ett par dagar.

Mnd2011-05-12 20:41
Antal inlägg: 147

Jag har försökt mig på allt jag kan komma på när lillkillen skriker, ge mer mat, bada, ta en promenad med vagnen, gunga, vagga, sjunga. Ingenting hjälper när det sätter igång. Han går upp i vikt precis som han ska och mår jättebra annars. Han sover korta stunder på dagarna, äter och är gnällig och skriker övrig tid. Nätterna fungerar, tack och lov.

Bvc rekommenderade magdroppar (minifom ska man tydligen inte ge längre, dom nya hette något annat!?!) elelr sjukskrivning för min del så att pappan kan vara hemma och hjälpa till. Att det blir bättre med tiden vet jag ju, då stora killen blev lugnare efter drygt sex månader. Det skulle bara vara skönt om det fanns något som faktiskt fungerade mot en ond mage istället för allt testande hit och dit.

malman2011-05-12 20:55

Mnd har du prövat att lägga bebisen på mage tvärs över dina lår ut mot knäna (om du sitter så ska bebisen ligga med sin sida ca 5-10cm från din mage) du ska ha fötterna på golvet så du kan gunga med fötterna från hel fot till få. samtidigt som du smeker din bebis lugnt över ryggen. det kan ta några minuter men det ska vara effektivt enligt min mormor, han gjorde så med alla sina barn, och det funkade fint

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-12 20:56
Antal inlägg: 11463

ett par tetror vin och lite amning borde göra susen

efrezina2011-05-12 21:48
Antal inlägg: 541

nu måste jag få skryta lite... letade efter mina nycklar i en timme imorse.. utan att de hittades.. innan letande börjar efter frukosten låg det som vanligt några papperstussar som vi torkat med på bordet, på skoj tog jag en tuss (hopskrynklat toapapper) o gav d till tjejen o sa ja, men nu kan väl du ta och slänga den här i papperskorgen ;) , sötnosen tar tussen, går till diskbänken öppnar dörren och slängen den i sopkorgen. jag bara gapade, o berömde förstås :P . efter en till omgång letande hittade jag dessa nycklar, ja inte i soppåsen men i hennes bokhylla¨, långt från hallen där jag brukar lägga dem, både bakom o under några böcker, fantastic, på alla sätt :D

efrezina2011-05-12 21:51

d jag tycke va försvånande va, att hon inte brukar öppna denna dörr till soppkorgen av naturliga skäl.. o att jag använda en så avslappnad mening som jag inte ens trodde hon skulle förstå (skämtade till det), lärdomen av detta som jag tar med mig nu är att dem ju förstår så mkt mer än vad man tror :) sak bära m mig detta , nycklarna också för den delen..

efrezina2011-05-12 21:57

min dotter hade kolik länge, tips som hjälpte liite, "prutta" ta barnets ben åt sidan upp mot mageno trycka till, nattabuffningen (ala wahlgren, buffa i rumpan, jodå vissa pruttar kommer ut) i värsta fall har jag hört att man kan röra om lite i rumpan..dock aldrig testat.. men jag vet att min tjej led av dessa gaser, o inte åt vi heller något extra gasbildande, jobbigt värre var d iaf.. :(
tips för insomning: efter att ha kört wahlgren och fått ett nytt liv :D som fortf. krånglar ibland dock, så händer d nu att mina dotter, tro d eller ej, e glad när hon läggs i sängen, trallar och skrattar.. när hon ändå borde sova.. (skriker hon länge går jag däreifrån o går tillbaka efter en stund) men har ingen lust m d när hon e så go i sängen ändå, jo då masserar jag huvudet, tar med några fingrar från nacken ganska hårt, sprider ut dem över hjässan, mkt skönt , prova m dig själv/partnern, känns nästan som hjärncellerna också blir aktiverade.. min dotter blundar av detta för d e så skönt o somnar därefter in lugn o glad :)

CrackedActor2011-05-13 17:36
Antal inlägg: 129

Ni med barn, går ni ihop med alla, mor- o farföräldrar till barnen? Jag har väldiga problem med "svärmor" hon var en stor anledning till varför jag lämnade pappan. Hon har nyligen lagt sig i igen, och enligt mig förvärrat situationen. Jag pallar f*n inte med sånt!

Hon får mig ofta att känna att jag inte klarar av att ta hand om mitt barn, och med tanke på att pappan knappt har henne varannan helg, så är dåligt samvete det sista jag vill känna, när jag sliter halvt ihjäl mig för att få ihop vardagen...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?