Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:04 | |
![]() | Vissa beroendeställningar (både ekonomiskt och fysiskt/emotionellt) finns ju kvar, men det känns kanske som en annan tråd? Hade gärna hört mer om jaaps tankar kring barnkläders funktion och hur man frigör kvinnor genom hushållsnära tjänster. ^^, | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:24 | |
![]() | FaMos inlägg är väl bra, men jag tycker att det bygger på ett väldigt osäkert underlag. Jag tror tvärtom att kvinnor var dom som skötte all form av handel då "i urminnes tider" på grund av att männen behövdes till mer fysiskt krävande saker, som jakt till exempel. Vidare så tror jag att människan i grunden är jämnlik och att denna jämnlikhet var som tydligast då det var som minst medel att klara sig beroende på att man helt enklet gjorde det som man var bra på. Könsroller som byggde på annat än funktion tror jag kommer långt lång senare i takt med att överflöd började bli vanligare, alltså ungefär när civilistaionen började. Och i och med att funktion blev otydligare, så tror jag att en och annan fördom smög sig in. Tanken att kvinnan har levt på mannen tycker jag är märklig. Man har levt enligt samhällets utseende. Mannen har till lika stor del levt på kvinnans förmåga att ta hand om det sociala samt barnen. I mina ögon är grundresonemanget i tråden fel. Kvinnor är inte åsiktsrädda. På grund av deras konstanta sociala bakgrund å andra sidan, så är dom nog lite smidigare och ser ofta lite längre än dialogens slut. Dom förlorar säkert ett och annat slag eftersom det fokusrear på att vinna kriget. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:40 | |
![]() | Har vi något bevis för att kvinnorna satt i grottan och ammade medan männen var ute och kutade med spjut på sina starka lemmar varje dag? Var det det budskapet som jag missade när vi skulle tolka runstenar i lågstadiet? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:42 | |
![]() | Har du bevis för motsatsen? Kolla in runstenarna | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:44 | |
![]() | Nu är det ju så att det som propageras är det jag skrev och inte motsatsen. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:45 | |
![]() | det är antagligen sant | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:45 | |
![]() | Så jävla OT att jag pallar inte. Och jag pallar inte skapa ännu en tråd om kvinnor och/vs män för då blir jag korsfäst som betapets egen bitterfittsfeminist. Ork int. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:47 | |
![]() | Men alltså. Det säger sig själv att damerna satt i grottan med barnen. Männen jagade.Kanske hade de tillomed flera fruar. Tyvärr | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:48 | |
![]() | Hur fick du fram den självklarheten då? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:50 | |
![]() | Experience my friend. Eller kan man ju kolla in hällristningar. Och biologi. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:51 | |
![]() | Jag ÖNSKAR att det inte var så. ;Men låtsasvärlden gör bara att man faller hårt som fan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 08:53 | |
![]() | Erfarenhet? Du var med på den tiden alltså. Vad står det i hällristningar och hur förklarar man könsroller för grottmänniskor genom biologi? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:01 | |
![]() | Den biologiska aspekten i hur män generellt agerar och kvinnor. Kolla discovery. Sanningen svider. Jag ville tro annat men vafan. De snackate o matriarkat i afrika, javisst. Kanske hade även inkafolken matriarkat. Men vem vet? Vi ser också hela Atlantis där den manliga energin var styrande. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:02 | |
![]() | snackade om* | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:03 | |
![]() | testosteron, stark-svag osv visst kan det funnits undantag som i egypten. Men kvinnan var aldrig allsmäktig. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:05 | |
![]() | Du glömmer att alla är människor i grunden. Jakten på mat, skydd och värme är knappast en egenskap endast män besitter. Annars hade ni alla varit bögar idag. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:11 | |
![]() | Jag har redan erkänt att jag är bög. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:38 | |
![]() | Vilken soppa det var här då...har i alla fall läst de allra flesta inäggen. Men frågeställningen som TS ursprungligen väckte är ju viktig och hon har rätt: fortfarande kan kvinnor få höra både det ena och det andra när de uttrycker en åsikt. Det där gamla talesättet att när han är målmedveten så är hon hysterisk, när han uttrycker en åsikt så svamlar hon och så vidare - det stämmer tyvärr fortfarande. Allt det jag nu uttrycker är förstås subjektiva upplevelser och det är ju vad ni andra också bygger era resonemang på. Men det förändras sakteliga till det bättre. Själv har jag heller aldrig haft några problem. Då är jag ändå journalist och möter dagligen män med makt som tror att de är väldigt tuffa och smarta. Tricket är att helt enkelt alltid vara (minst) lika smart och tuff själv. Det borde heller inte vara några problem för de allra flesta kvinnor att vara. Det finns inga uppmätta skillnader i begåvning mellan män och kvinnor (här finns forskning) men däremot klarar sig flickor och kvinnor bättre på samtliga utbildningsnivåer. Det som gör att män ibland lyckas med den (som Bitte mycket riktigt påpekar) härskarteknik TS tar upp beror alltså inte på någon slags mer avancerad förmåga eller dylikt utan på att män jagar i grupp. I grupp attackerar man en eller flera kvinnor. Kvinnor gör inte på samma sätt utan är mer singulära. Där finns problemet men som sagt: det håller på att försvinna. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-23 09:46 | |
![]() | gött | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-23 10:12 | |
![]() | Ja...det var just det där med "minst"... Minst lika smart och minst lika tuff... Det där är kanske något av samma sak som det jag menar; männen har ofta lättare att bli tagna på allvar. Det de behöver säga en gång, behöver vi säga minst tre gånger innan det "biter" - om ens då. Och de här fenomenen ligger ofta diffusa i mekanismerna. Det jag menar är att inte behöver man bli "lilla gummat" precis, utan det är ofta dunklare än så... - Utom när det kommer till Resurrection dårå. Han är tydligheten personifierad. :P *retas* (och konflikt blir det också - inom en - om attityderna hemifrån har varit /är uppmuntrande, men om man i andra sammanhang sedan får tackla att bli bemött på det mer dunkla sättet) | |