Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2012-01-19 22:53
Antal inlägg: 8945

Tja det är väl såklart till större del en klassfråga. Alla har vi ju sett en överstressad Whitetrashicuus mammii rycka i sitt barn på stan. Har antagligen påpekats hundra ggr redan.

Dyslekso2012-01-19 22:54
Antal inlägg: 8945

"Såklart" - lät inte som jag. "Kanske" ska det såklart vara. :)

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 22:54
Antal inlägg: 14052

Till syvende och sist beror väl iofs allt på biologin? Även om det väldigt sällan är så enkelt och så raka och okomplicerade samband som t ex Dalström vill få det till.

Lolita Pop - Ej medlem längre2012-01-19 23:02
Antal inlägg: 62

Det här är ju en intressant debatt. Synd att den ska bli så känslomässig för många debattörer. Det finns väl ingen anledning att känna något i det här? Fakta, det är det enda som är intressant. Jag har sett några länkar i tråden som handlar om kritik som riktats mot Dahlström. Säkert finns de som stöder henne också. Och ytterligare andra som gett henne ytterligare mothugg.

Tänk så mycket längre diskussionen skulle komma om alla letade efter fakta istället för att sitta och gissa, tycka och uppröras. Själv ska jag börja leta lite, i mån av tid.

Minns: sanningen är aldrig farlig. Däremot missbrukas ofta dess namn.

slånbär2012-01-19 23:02
Antal inlägg: 5539

Då får man väl komma med alla andra påståenden också då vad gäller kvinnor och män, Kvinnor kan inte köra bil, kvinnor är värdelösa på teknik, dom är bäst på att sköta hemmet och laga mat men inte tillräckligt drivna för att göra det professionellt. Dom är sämre lärare och framförallt då i ämnen som matte , fysik och andra tekniska ämnen helt enkelt för att deras hjärnor är annorlunda än mäns. Dom kan inte ha ett yrke som innebär att dom offrar familjen för det ligger inte i deras natur. Håller ni med även om detta tro? För det finns ju studier även här som visar att allt detta stämmer eftersom kvinnor är biologiskt annorlunda än män och därför mindre lämpade till att utföra ovanstående saker. I vissa kulturer så anses ju inte ens kvinnor ha sexuella känslor-även det beroende på biologi. Jo just det- män ska absolut inte jobba inom förskolan för det är dom helt olämpliga till-rent biologiskt då......

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 23:04
Antal inlägg: 31064

Mm, och kvinnor drar in irrelevanta element i diskussioner.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-01-19 23:07
Antal inlägg: 229

slånbär: "Jag har inte sett någon som på ett övertygande sätt kunnat komma med någonting som gör att man kan dra den slutsatsen att män skulle vara sämre än kvinnor på detta."

Inte det? Vad sägs om statistiken för SBS som jag postade ovan?

Amning är ett annat område där det är möjligt att föra statistik, och där har det visat sig att amning ökar barnens intelligens och hälsa senare i livet. www.sciencedaily.com...16 2902.htm

Vad kräver du mer?

Vad vi kan konstatera med statistikens hjälp är att män generellt inte är lika dugliga i rollen som spädbarns-omvårdare som kvinnor.

Vad den biologiska vetenskapen säger är, som Dahlström konstaterar, att kvinnor har andra egenskaper än män som rimligtvis borde göra dem bättre lämpade för rollen.

Vad logiken ger vid handen är, för envar som läst en smula evolutionslära, att könen inte hade utvecklat så olika egenskaper som män och kvinnor har inom det mänskliga släktet, om det inte varit för att anpassa dem för olika roller.

Sedan finns det givetvis en massa andra saker att ta hänsyn till, i synnerhet om man ska ner på individnivå där det givetvis finns kvinnor som är urusla spädbarnsmammor och män som är utmärkta spädbarnspappor (även om de aldrig helt kan ersätta en mamma).

Gautama2012-01-19 23:13
Antal inlägg: 6854

Måste komma ihåg att säga till min son att inte skaffa barn tillsammans med sin pojkvän..., herregud, tror inte de vill ha på sitt samvete att barnet löper en ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar, stress, diabetes och fetma. Sen att de dessutom kommer skaka barnet och slänga med det som att det vore en trasdocka gör ju inte saken bättre.

Nej, det får bli en docka på sin höjd till de arma männen.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 23:14
Antal inlägg: 14052

Det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män.
Dessa leder till att vi i viss mån och på vissa plan är olika väl rustade för att göra vissa saker, och för att hantera olika situationer. T ex kan inte män föda barn. Det är ett faktum, det är grundläggande biologi, och det är helt fritt från värderingar.
När man börjar dra kopplingar mellan biologi och mer komplexa 'egenskaper' (inte för att barnafödande är enkelt, men det är enklare att förstå biologiskt) är det mycket svårare att hitta klara samband, och det blir mer gissningslek än fakta.
Jag är övertygad om att kvinnor kan bli minst lika bra bilförare som män, att vi kan bli lika bra chefer, och att män kan bli lika bra på att byta blöjor och värma välling. Jag har aldrig påstått något annat.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-19 23:18
Antal inlägg: 11661

Här händer det grejer. Orkar inte läsa ikapp. Men, varför ska man ta biologin på så stort allvar när man vet att det inte bara är biologin som är avgörande för en människas beteende?

ceciliaerix2012-01-19 23:18
Antal inlägg: 179

Vad har biologi med bilkörning attt göra?

Gautama2012-01-19 23:20

"Vad har biologi med bilkörning attt göra?"

Ja, och vad har biologin med vård av barnet att göra?

ceciliaerix2012-01-19 23:23
Antal inlägg: 179

Det jag menar är att vi människor (kvinnor och män) har tagit hand om våra avkommor sen begynnelsen, men att köra bil är ett tämligen modernt påfund ;)

Delicious - Ej medlem längre2012-01-19 23:23
Antal inlägg: 11661

Jag skulle kunna påstå att det AD säger är sant, om det gäller generellt för män som är över 50. Helst äldre. Då fanns inte kulturen att män kan göra allt som kvinnor kan (nej, inte föda barn och ha mens) och vice versa.

bobo flux2012-01-19 23:24
Antal inlägg: 11371

"Ja, och vad har biologin med vård av barnet att göra?"

Tja, föds du utan armar och ben så blir blöjbytena på dina barn en rätt komplicerad historia.

apbur2012-01-19 23:24
Antal inlägg: 9699

Del, när det gäller spädbarn så är biologin väldigt viktig. Åtminstone för barnet själv. Barnet är opåverkat och reagerar på instinkt. Om barnet instinktivt mår bättre av att modern är närvarande än att fadern är närvarande får man ju förhålla sig till det utan att bli kränkt.

Gautama2012-01-19 23:24

Jo, men nog är det väldigt manligt att köra bil..., män har väl alltid ansetts vara bättre förare än kvinnor. Så jag tyckte det var en bra jämförelse.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-01-19 23:24
Antal inlägg: 229

slånbär: Japp, jag håller med om allt det du skrev, med brasklappen att inte vartenda ett av påståendena behöver stämma. Kvinnor är sämre på fysik och matte, män är sämre på språk. Det finns många fler manliga genier än kvinnliga, men å andra sidan finns det många fler manliga idioter också. Kvinnor är generellt mindre drivna, mindre äventyrliga och mindre risktagande. Så är det bara, det beror på miljoner år av evolution och är inget som kan ändras bara sådär. (Varför man nu ens skulle VILJA att det ändrades, nu när vi kompletterar varandra så bra.)

Den goda nyheten för jämställdhetsivrare är förstås att vi trots allt inte skiljer oss åt MER än vi gör. Hos den utdöda människoarten australopithecus var männen i genomsnitt uppemot 50% större än kvinnorna, hos oss är det "bara" 15%. Och som vi alla vet, finns det kvinnor som är äventyrliga och risktagande, och män som är, tja, fjollor. Det finns kvinnor som blir jätteduktiga mattelärare (jag hade en sådan i högstadiet) och män som inte kan räkna ut 2+2 annat än med en kulram och gott om tid.

Således bör vi inte hindra kvinnor från att bli lärare i fysik eller arbeta inom industrin. Vi bör bara vara på det klara med att de flesta fysiklärare och industriarbetare förmodligen kommer att vara män, att de flesta vårdanställda förmodligen kommer att vara kvinnor -- och att detta är naturligt och sunt, och inte ska motarbetas eller ses som ett problem.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 23:25
Antal inlägg: 31064

Ha ha! Pang.

le-lou2012-01-19 23:25
Antal inlägg: 17500

biologi - bilkörning - spatial förmåga kanske?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?