Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| numsan | 2012-01-21 15:10 | |
![]() | Jag föresatte mig att läsa igenom hela tråden innan jag skrev ett inlägg, men tappade fokus någonstans på sida sju. Vilket var lite synd eftersom det var någonstans där i krokarna som många vettiga debattörer kom in i diskussionen. Jag tycker bland annat att nulltj, vildman och Sylvia som vanligt framfört genomtänkta och bra argument, och likaså slånbär. Sen finns det ju i vanlig ordning några som inte kan debattera utan att dra fram någon slags "skriva på näsan-mentalitet". Med det sagt så var just den här frågan för bara ett par år sedan en väldigt het potatis för mig. Jag upplevde precis den frustration ts uttrycker över att ständigt bli ifrågasatt gällande barnfrågan. I dag har jag väl snarare det förhållningssätt Sylvia nämnde i något inlägg. Jag orkar helt enkelt inte bry mig särskilt mycket om när folk blir provocerade över mina livsval, vare sig det gäller frivillig barnlöshet eller något annat. Senast igår kväll hade jag faktiskt den här diskussionen med två killar. En precis nybliven pappa som är 28 år och en barnfri singelkille på 38. "Vänta bara"-argumentet som tagits upp otaliga ggr i den här tråden dök som alltid upp. Och numera fascineras jag mer av det än provoceras. Att folk på fullaste allvar anser sig kunna veta mer om en annan människa, deras känsloliv och deras sätt att leva än personen i fråga själv gör är ju nästan skrattretande. När man är kvinna, i trettioårsåldern och säger att man troligtvis inte kommer att välja att skaffa barn (nej, jag använder inte ord som vet och aldrig eftersom man faktiskt aldrig kan vara helt säker inom något område av sitt liv) får man i princip alltid frågan "varför". För mig känns den frågan mycket mer relevant till dem som faktiskt väljer ATT skaffa barn. Varför vill du ha barn? Enligt mig skaffar alldeles för många människor barn för att det förväntas av dem, för att det "verkar vara det naturliga steget" eller för att man råkar bli gravid och har en livssituation där man utan problem kan ta hand om ett barn. Jag har full förståelse och respekt för dem som väljer att skaffa barn, men jag önskar att fler av dem hade haft ett vettigt och genomtänkt svar på frågan "varför". Tänk om människor hade slutat reta upp sig så mycket på andras livsval och istället tänkt igenom sina egna. Så länge man faktiskt själv valt det liv man lever och känner sig trygg i det ser jag ingen som helst anledning att ifrågasätta andras beslut på det området. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 15:12 | |
![]() | Word. | |
| Alexikograf | 2012-01-21 15:13 | |
![]() | Jag har inte läst igenom alla kommentarer och vet därför inte om följande antologi redan är nämnd: Frivillig barnlöshet, Kristina Engwall och Helen Peterson (red.). En kommentar från min omgivning fick mig att tända till och för att kunna samla argument även från vetenskapligt håll köpte jag boken i närmsta bokhandel. Även ni som inte förstår oss frivilligt barnlösa rekommenderar jag en grundlig läsning. | |
| tipitina | 2012-01-21 15:24 | |
![]() | Numsan, håller med om ditt femte stycke till fullo. Varför inte fråga unga tjejer varför de känner att de måste skaffa barn.? För att passa in? För att det förväntas från omgivningen? För att de känner att de inte lyckats på andra plan? För att sambon vill? Eller för att de helt enkelt verkligen känner att de vill ha egna barn? | |
| Yamma | 2012-01-21 15:38 | |
![]() | Exotica och lillstölla - Jag tror ni misstolkade mig när jag sa att det var de som störde sig på kommentarer som hade problemet. Ja, det är deras ensak som säger så - men trådstarten handlar om någon som har problem med dessa kommenterare. Därmed är det dessa som har problemet, inte de som kommenterar. De kommer gladeligen fortsätta kommentera, alltså - om man vill slippa kommentarer - är det bättre att uttrycka sig så här "jag känner just nu att jag aldrig vill ha barn" (vilket folk knappast kommenterar på), än "jag kommer aldrig att skaffa barn", vilket folk tydligen komenterar på, samt att man egentligen inte kan vara säker på. Sidodiskussionen som handlar om huruvida man BÖR skaffa barn - jag anser att man får välja sånt själv, oavsett orsak. | |
| Yamma | 2012-01-21 15:40 | |
![]() | Numsan, när nån frågar varför, vad det än gäller, så är det nog oftast en fråga om ren nyfikenhet. Om jag vill nåt som nån annan inte vill brukar jag också fråga varför. Dessa människor kan ju inte veta hur ofta du får frågan, menar jag. Det känns som att de som här i tråden argumenterar för att få vara barnlösa i fred ibland har lite väl kort stubin. | |
| Saldina | 2012-01-21 15:45 | |
![]() | Fast jag tror inte det handlar om att man vill få vara barnlös ifred, eller om kort stubin, utan att man önskar få sina livsval respekterade, oavsett om de bryter mot normen. Och att människor inte förutsätter att de vet bättre än en själv hur man bör leva sitt liv eller vem man är. | |
| numsan | 2012-01-21 15:46 | |
![]() | Nu skrev jag ju iofs att jag inte blir alls provocerad av frågan varför och tar inte åt mig av "kort stubin". Frågan varför är väl mer än ok. Särskilt om den som frågar är uppriktigt intresserad av svaret. Det som är problemet är väl snarare när folk känner ett behov av att berätta för andra att de minsann kommer att ändra sig och att folk därmed indirekt påstår att de vet mer om personen de pratar med än personen själv gör. Eller ännu värre, dömer någon för deras livsval som inte skadar varken personen i fråga eller någon annan. | |
| bobo flux | 2012-01-21 16:02 | |
![]() | Jag har inte läst tråden, så jag vet inte om det här redan har skrivits. Behöver man egentligen göra det svårare än att fråga sig själv huruvida man anser att det är någon form av skyldighet för kvinnor att skaffa barn idag? För min del är svaret nej. Jag skulle nog, av ren nyfikenhet, kunna fråga en kvinna varför hon intagit en ståndpunkt där hon väljer att inte skaffa barn. Diskussionen kan ju definitivt föras, men utan att ifrågsätta legitimiteten i hennes ståndpunkt. | |
| exotica | 2012-01-21 16:12 | |
![]() | Yamma: Okey...nu förstår jag dig bättre! | |
| tipitina | 2012-01-21 16:12 | |
![]() | Bobo, jag håller med dig men det är just däri dilemmat ligger att så många fortfarande anser det konstigt om en kvinna väljer att inte skaffa barn. Jag tror att de flesta frivilligt barnlösa gärna kan svar på en nyfiken fråga och ofta därför att jag tror att det är frågor som man lagt väldigt mycket tankar kring själv. Problemet dyker upp när folk försöker övertyga en eller helt enkelt tala om att man är konstig och minsann kommer ångra sig och då kan det vara försent. Mycket möjligt att en del kvinnor ångrar sig men det finns så mycket annat man kan sitta och gräma sig över här i livet och någonstans måste man ju ändå fatta ett beslut. | |
| Plyschovic | 2012-01-21 16:23 | |
![]() | Att skaffa barn är ett vanligt steg i parförhållanden, givetvis blir jag nyfiken på alla som bryter vanligheten och går andra vägar, så frågan varför? är inte så konstig | |
| bobo flux | 2012-01-21 16:24 | |
![]() | Intressantare för mig är ju i så fall att fråga de som ifrågasätter självvald barnlöshet om det bottnar i att ett sådant val går stick i stäv med deras egna definition av kvinnlighet. | |
| bobo flux | 2012-01-21 16:25 | |
![]() | Obs! Mitt inlägg var inte ett svar på Plyschovic:s inlägg :) | |
| lindgreno - Ej medlem längre | 2012-01-21 16:58 | |
![]() | Måste vara fruktansvärt tråkigt att bli så irriterad på allt och alla hela tiden. Det är ju iofs ett forum så man får väl prata av sig antar jag, men hjälp vad mycket negativt. får man inte räkna med en och annan idiotiska fråga under en livstid? Rätt kul att vissa pratar om att inte försöka ändra på personer, när dom i själva verket gärna skulle vilja göra detsamma:) | |
| Saldina | 2012-01-21 17:37 | |
![]() | Vad jag önskar är att människor ska respektera andra människors val och hur de är, så länge som de valen och beteenden inte skadar andra människor. Och det krävs mer än idiotiska frågor för att jag ska bli irriterad, eller snarare ledsen, och eftersom jag vet hur de kommentarerna känns, när det handlar om att jag valt fel, att jag kommer ångra mig, att jag egoistisk etc. etc., så är det ett beteende som skadar. Och när ett beteende skadar tycker jag inte att man bara ska acceptera det. Så ja, jag vill gärna ändra på människors beteenden när de gör andra människor illa. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 17:44 | |
![]() | Jag blir sällan irriterad (och blir jag det frågade du nog vid fel tillfälle, bara) på själva frågan varför, utan de goda råd och tips och 'du ändrar dig säkert, det är ok att känna så nu, men du har flera år på dig' som tyvärr ofta kommer sedan. Kanske lite otydligt från min sida innan, men det är oförståelsen för min inställning och mina livsval, snarare än den första frågan. | |
| le-lou | 2012-01-21 17:48 | |
![]() | Numsan - svar på frågan varför man skaffar barn ska inte behöva vara mer komplicerad än "För att jag vill". På samma sätt ska folk acceptera "För att jag inte vill" på frågan varför inte. Mitt beslut är mitt beslut, oavsett vad det är för beslut, jag anser inte att nån har en skyldighet att behöva förklara sig för nån annan än för de det berör (som tex en partner), ett sånt mycket personligt ställningstagande. | |
| Pandina | 2012-01-21 18:08 | |
![]() | Angående det där med att "klappa på huvudet". Någon som vet sin sak, och försökt klappa på huvudet tillbaka? Att någon ger råd, tips, antydanden och "jaja..." betyder inte att de har monopol på din framtid. Man kan faktiskt vara lika vuxen själv, även om man inte har eller vill ha barn, och helt enkelt klappa tillbaka. Jag vet inte om folk har tagit mig fel i den här tråden - jag respekterar verkligen folks val. Ifrågasätter inte dem, utan frågar för att jag faktiskt är intresserad av hur folk tänker i olika frågor. Barn för mig är en självklar del i personutvecklingen, men det har det inte alltid varit och det är det uppenbarligen inte i den här tråden heller. Den där irritationen på "klappa på huvudet"-mentalitet blir jag också lite fnissig över... människor blir ju så sjukt irriterade för att de 1) inte kunde säga ifrån, 2) för att de sa ifrån men blev nedtrampade (här kan jag förstå irritationen, men en människa som trampar ner en annan behöver man heller inte beblanda sig med). Vi kan starta oändligt många trådar om olika idiotsaker som människor rent intelligensmässigt och socialt inte förstår sig på. Tycker för övrigt att det är helt naturligt att den här "bör eller inte bör" frågan dyker upp i forumet - för det är den anledningen som startar irritationen från första början. Hade man bara ställt sig framför barnaföderskan ifråga och sagt "du? du vet faktiskt inte hur mitt liv ser ut, ok?" och sedan släppt det, så hade det inte funnits några frågor. Man hade kunnat vända på klacken och gått till folk som förstår en, eller pratat om någonting annat. Det är inte heller konstigt att folk frågar "varför inte", när det för så många människor är något av det självklaraste och naturligaste som finns. Upplys dem om nya vägar, om ni anser att det är så himla självklart för er. Eller fråga, om ni är intresserade. Men acceptera skillnaden, och LÄR människor att det finns skillnader! Vill de inte lära sig, så är det ju er tur att ta på er "klappa-på-huvudet"-hatte n. ;) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 18:13 | |
![]() | Jag tror att de kvinnor som ofta får frågan tröttnar på att hela tiden förklara sina val. Det kanske är svårt för en del att förstå om de själva aldrig råkar ut för detta. Så en del män och en del kvinnor har av olika skäl svårt att förstå att barnlösa kvinnor kan tycka att det är jobbigt att bli ifrågasatta oavett om det beror på oförmåga eller ovilja att "skaffa barn". Visa lite respekt för att trådstartaren m.fl. tycker att det är jobbigt. Visa hänsyn och ställ inte intima frågor till folk som ni inte är vänner med. Respekt. | |