Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 09:39
Antal inlägg: 3768

Jonisk:
"Å andra sidan motverkar ju deras agerande deras syfte o
trovärdighet så de kanske får skylla sig själva? :-)"
Här syftade jag på de som skapade mötet, inser att det kanske lät som jag menade SD =)
Och nej, jag menar verkligen att det är egalt vilken politisk, sexuell eller musikalisk läggning de har.

Ingson: Jag menar på att det är de som arrangerat mötet som måste få bestämma vilka som skall få närvara. Ingen annan.
Lika lite som jag ska få bestämma vem som ska få komma på ditt födelsedagskalas.
Detta är grunden i denna diskussion som jag ser det. Allt utanför detta kan vi vända och vrida på hur mycket som helst.

Det var väl ingen myndighet som arrangerade mötet? Något statligt? Det var väl en privat förening som har all rätt i världen att bestämma vilka de vill ha på mötet? Eller har jag missuppfattat det? Säg gärna till isåfall.

Var det rasistiskt av Lars Ohly (har för mig att det var han bla) att vägra vara kvar i tv-studion när de tog in Jimmie Åkesson för debatt? Jimmie är ju skåning? TV är ju ändå statligt och offentligt?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-08 09:41
Antal inlägg: 31064

Det var inte rasistiskt men odemokratiskt och populistiskt.

bobo flux2012-08-08 09:55
Antal inlägg: 11371

Visst har man rätt att bestämma vem som får komma på ens eget födelsedagskalas. Men om vi då säger att jag ska ha ett stort födelsedagskalas, och gör det klart och tydligt för alla att endast människor med vit hudfärg är välkomna, är inte det rasistiskt då?

Jag anser att ett födelsedagsbarn har all rätt i världen att ha ett kalas där han/hon bestämmer vilka som ska släppas in på grund av hudfärg, men födelsedagsbarnet ska inte komma och påstå att gästlistan inte har rasistiska urvalskriterier.

Samma princip borde i min bok gälla för det här mötet. Väljer arrangören att slänga ut folk på grund av deras hudfärg så visst, gör det. Men kommer arrangören sen och påstår att det inte är rasistiskt att slänga ut någon på grund av hudfärg, oavsett hur mycket eller lite individen är intresserad av att tillföra något, så är det hyckleri.

Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 10:17

Vad handlade mötet om?

bobo flux2012-08-08 10:31

Temat var "Queer people of color". Tar det bort det faktum att beslutet att stänga ute människor från mötet på grund av deras hudfärg är rasistiskt betingat?

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-08-08 10:41
Antal inlägg: 1169

eller, som man också kan säga, mötet handlade om hur man inte skulle förtrycka grupper i samhället pga sexualitet eller HUDFÄRG.

Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 10:52

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa mig.
Deras agerande (hbt-gänget) slår ju bara tillbaka mot dem själva. De utesluter någon när de själva vill tala om att bli utesluten.
Är de så korkade att de agerar så då får de väl ta konsekvenserna av det sen också och det är i mina ögon 1. De inte blir inte tagna på allvar, 2. Jag kunde inte bry mig mindre.

Varför är det så viktigt för er att få detta till rasism?
jag greppar inte riktigt varför ni har hakat upp er så mycket på det och (kanske har jag fel) det känns inte heller som att ni har något intresse av varken mötet eller utgången av det.
Jag har det inte, det är helt säkert =)

bobo flux2012-08-08 11:10

Jag för min del konstaterar att åtskillnad till följd av hudfärg enligt min tolkning ligger inom ramarna för vad som ska betecknas som rasism. Det om något borde väl vara viktigt att trycka på?

jonisk - Ej medlem längre2012-08-08 12:38
Antal inlägg: 7985

Loco>> jag tror att jag skrev just det som mitt första inlägg i tråden; att det är hyckleri att tala om uteslutning men att utesluta själv. Och att det är upp till var och en att utesluta eller ej, men likväl hyckleri att inte ta konsekvenserna.

Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 12:47

Håller fullständigt med dig där Jonisk =)

jonisk - Ej medlem längre2012-08-08 12:50

Och även banala sakfrågor kan generera intressanta följdfrågor.

Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 12:59

Möjligt....har någon sett något efterspel till det hela?

Locomondo - Ej medlem längre2012-08-08 12:59

Outside of beta... ;-)

uffew2012-08-08 13:26
Antal inlägg: 530

Det är inlämnat en anmälan till DO. Får väl se hur det döms där.

bobo flux2012-08-08 13:37

Jag tror att det på ett sätt är viktigare att belysa diskrimineringsformer som inte ligger inom ramarna för vad som normalt kännetecknar dem, annars finns risken att pendeln slår över åt andra hållet och utgångspunkten för vilka som kan diskrimineras blir skev och helt beroende av respektive grupps historia och position i samhället.

Detta är ju min egen tolkning av det hela, men det som säkert svider för många människor är nog att riktig jämlikhet innebär att diskriminering av grupper som historiskt sett har diskriminerat och som i stor omfattning fortfarande diskriminerar (vita, män, heterosexuella) ska betraktas som lika oacceptabel som diskriminering av svarta, homosexuella och kvinnor.

jonisk - Ej medlem längre2012-08-08 13:40

Håller med bobo till 100 % där.

Mindymoo2012-08-08 13:50
Antal inlägg: 1743

Nu får man nu i konsekvensens namn hoppas att sd-sympatisörer anmäler allt och alla som utesluter vissa grupper - t ex könsseparerade bastur i badhuset (skattefinansierat!) närmsta dam- eller herrkör, samtliga enkönade idrottslag, åldersgränser på bio och krogar, mitt födelsedagskalas, kattveterinären som inte behandlar kossor, svenska kyrkan som inte anställer rabbiner eller imamer som präster, o s v. Det ska bli kul!

bobo flux2012-08-08 13:51

Blanda inte ihop äpplen och päron nu, Mindymoo.

Mindymoo2012-08-08 13:53
Antal inlägg: 1743

Hbtq-seminariet vände sig uttalat till en särskild grupp. Hade det varit rödhåriga, döva, orienterare - lika rätt att exkludera dem som inte ingår i mallen.

bobo flux2012-08-08 13:55

Mindymoo, är inte seminariet rasistiskt om det utesluter människor på grund av dess hudfärg?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?