Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EricaJong2015-04-13 11:05
Antal inlägg: 537

Mycket väl skrivet Illoyden!

kryddeluntan2015-04-13 23:07
Antal inlägg: 12360

Håller med föregående skribent. Som jag har påpekat tidigare, skolans uppdrag är att fostra, inte uppfostra. För mig är det en enorm skillnad.

mz_lzrd2015-04-14 09:00
Antal inlägg: 2498

Nu är den rödgröna röran-tråden stängd, så jag lägger väl detta här:
www.hd.se/nyheter/sv...go ra-prov/

Skolan borde åtminstone vara skolans ansvar. Min brorsdotter som inte bor i Höganäs men som "slipper" nationella prov tycker att det är skitbra att slippa de nationella proven, för det är farligt för barn med stress.

Du store tid. Ja, det har ju på senare tid förts fram åsikten att vi inte bör vara med i PISA mätningar eftersom a) svenska barn har svårt att förstå abstrakt formulerade frågor (märk väl att frågorna är samma i alla länder) och b) mätningar inte ger kunskap.

Mätningar ger kunskap om det som mäts, men det är helt riktigt att om man mäter t ex ett barns vikt så inte blir barnet varken tyngre eller lättare av det. Men man får en liten fingervisning om barnet får för mycket eller för lite näring t ex.

EricaJong2015-04-14 09:14

Hur tänker man när man väljer bort ett/flera av dessa prov? Vad skulle fördelarna vara? Och hur blir det mindre stress för barnen då detta är prov man inte kan plugga till utan visar hur väl de samlade kunskaperna under x-antal år har fastnat?

kovikstippen2015-04-15 13:38
Antal inlägg: 979

Det är nog bara ett skapat problem. Utformat av curlande föräldrar som genom att hetsa barnen får stressad barn.

Men att lämna över betygsansvaret till den enskilde läraren trorj ag en bra väg. Att ha farbror staten sittande på axeln styr undervisningen alltför mycket.

Dessutom har politiker och myndigheter massa dåraktiga jipposaker dom vill störa undervisningen med. Olika saker varje termin. Extremt viktiga viktigaste som ska prioriteras högsta upp på dagordningen. Nästa termin blir det något annat som är så viktigt att all annan undervisning skjuts åt sidan.

Ryckigt och slumpen härskar i skolans värld.

Om politiker och andra förstå-sig-påare slutade engagera Sig vore nog halva matchen vunnen.

kovikstippen2015-04-15 13:38

Det är nog bara ett skapat problem. Utformat av curlande föräldrar som genom att hetsa barnen får stressad barn.

Men att lämna över betygsansvaret till den enskilde läraren trorj ag en bra väg. Att ha farbror staten sittande på axeln styr undervisningen alltför mycket.

Dessutom har politiker och myndigheter massa dåraktiga jipposaker dom vill störa undervisningen med. Olika saker varje termin. Extremt viktiga viktigaste som ska prioriteras högsta upp på dagordningen. Nästa termin blir det något annat som är så viktigt att all annan undervisning skjuts åt sidan.

Ryckigt och slumpen härskar i skolans värld.

Om politiker och andra förstå-sig-påare slutade engagera Sig vore nog halva matchen vunnen.

kryddeluntan2015-04-15 20:03

I Finland har politikerna låtit skolan vara ifred från politiska utspel, nya påhitt, nya läroplaner etc. De litar på professionen och resultatet vet vi.

Inte nog att vi har en generation av söndercurlade barn, numera ska de inte utsättas för obehaget att lösa sina konflikter.
" Mamma fixar det här".

En rektor fick en massa mail om ett bråk som hade uppstått på ett barnkalas. Två flickor hade blivit osams och rektorn skulle lösa det, för bråkandet fortsatte under skoltid.

Jag skojar faktiskt inte.

ttiittii - Ej medlem längre2015-04-16 06:57
Antal inlägg: 37631

Sen gillar jag inte att curla barn och för några år sen så fick 6 åringen cykla till skolan,Läraren gick i taket för ungen ville inte cykla ,Så läraren började hota mig och ville att barnet skulle få bestämma,och hotade med oros anmälan till soc.

kryddeluntan2015-04-16 15:42

Ttiittii, skolan kan inte förbjuda barn att cykla till skolan, om en förälder gör en bedömning att det är säkert, så får man rätta sig efter det

kryddeluntan2015-04-16 15:42

Ttiittii, skolan kan inte förbjuda barn att cykla till skolan, om en förälder gör en bedömning att det är säkert, så får man rätta sig efter det

ttiittii - Ej medlem längre2015-04-17 07:26
Antal inlägg: 37631

Jag tycker inte att skolan har med att göra hur vi bestämmer att barnen tar sig till skolan.Och är dom oroliga kan dom göra en oros anmälan till soc.

kovikstippen2015-04-17 09:53

Ytterligare ett exempel på att skolan sysslar med fel saker.

Skolan är enbart en plats för inlämnade. Så att barnen växer upp och kan fungera i samhället. Lull-lullet tar på tok för mycket tid och energi.

Det är ytterst tveksamt om dagens barn faktiskt är redo för vuxenvärlden efter 9 år heltidsstudier. Vi odlar fram en extremt skör och ömtålig individ som lätt faller i gråt, blir deprimerad och sätter sig på tvären. Vad är vitsen med det?

kovikstippen2015-04-17 09:56

Vad är finessen med att "ha kontakt med sina känslor" och "veta sin rätt" om resultatet bli att man ständig mår dåligt?

Var allt sämre förr?

EricaJong2015-04-17 10:39

Kovikstippen: hur gör du själv för att ändra situationen?

kovikstippen2015-04-18 16:22

Är en tydlig förälder till ett gäng barn som alla vet var deras gränser går.

Säger inte till så ofta, menar jag gör det lyder mina barn i allmänhet. Dessutom är jag noggrann att Förklara varför en gräns finns just där.

Har dessutom uppmuntrat barnen att ramla och snubbla i unga år. Eftersom det är bättre att lära sig att det gör ont att ramla. Bättre att få den insikten i 10 km/tim på en cykel än i 140 km/ på en mc.

Men mina barn är extremt lätta. Kanske har jag bara tur?

kovikstippen2015-04-18 16:26

Själv var jag ett problembaserat med alla möjliga problem. Har helt enkelt aktivt valt min föräldrarroll och hur jag/vi ska uppfostra våra barn

Självklart har vi också misslyckats i en del hänseenden

kovikstippen2015-04-23 07:36

4 av 10 lärare uppger att dom blivit hotade av elever och föräldrar att bli anmälda när dom vill stoppa bråk, enligt dagens DN..

Inte konstigt att det blir stökigt i skolan om ingen vågar gå emellan.

Ytterligare ett exempel på att de vuxnas curlande och sjuka omvårdnad av sina barn skapar system som är direkt dåliga och kontraprodoktiva för barnen - och deras möjlighet att utbilda sig.

Föräldrarna måste inse att skolan är en arbetsplats och att bestämda regler gäller. Idag verkar många tro att gymnasium är en ungdomsgård där allt är tillåtet. Störande och ointresserade elever har inte där att göra. Engagerade föräldrar borde se till att deras små barn faktiskt kräver en vettig arbetsmiljö.

Är det dags att ta bort kravet på obligatorisk närvaro i gymnasiet? Då får skolan makt att helt enkelt religera stökiga elever.

Det är naturligtvis dåligt för just dom eleverna - men otroligt bra för alla andra....

Man kan inte styra med svansen, säger ett japanskt ordspråk. Träffsäkert och sant.

Sote2015-04-23 10:54
Antal inlägg: 3557

Fast gymnasiet är inte obligatoriskt utan helt frivilligt. Däremot är studiestödet beroende av huruvida eleven går till skolan eller inte.

kovikstippen2015-04-23 14:21

Nepp.

Gymnasiet är obligatorisk. Skolplikt gäller. Förutsatt aatt man blivit antagen och har påbörjat studierna.

Men att söka/gå gymnasium är frivilligt. Ett frivilligt krav m.a.o..

Om inte skolplikt gäller kan skolan lättare åtgärda stökiga elever. CSN krav på närvaro är snarast ett hinder. CSN anser fysisk närvaro är extremt viktigt men struntar helt i den psykiska närvaron.

Kanske ska det bara utgå studiemedel om resultat uppnås? Är nog ett starkt påtryckningsmefel.

Bitte - Administratör2015-04-23 14:31
Antal inlägg: 24154

Man har bara skolplikt tom vårterminens slut i ÅK 9 . Vad det gäller studiebidraget så får man det vid fortsatta studier på gymnasieskola och detta kan minskas eller dras in helt vid för stor frånvaro

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?