Spelrum
Giraffen | 7 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 20 310 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
blåhund - Ej medlem längre | 2015-02-14 17:15 | |
![]() | Jag tycker det stinker död råtta att sitta bredvid en rökare på bussen, men det betyder ju inte satt rökare ska förbjudas åka kollektivt! | |
mz_lzrd | 2015-02-14 17:35 | |
![]() | Blåhund, din inställning är sympatisk, men så länge vi har skattefinansierad sjukvård så är det inte ens ensak om man röker. Man rent ut sagt stjäl resurser från andra sjuka vars sjukdomar inte beror på att de har levt ut sina lustar utan tanke på konsekvenserna. Det kan dock väga ganska lätt när man sitter där med sina cigg och funderar över rökslut - ingen människa slutar med något som är kul och givande för att skattebetalarna ska komma billigare undan. När jag själv slutade röka gjorde jag en jättevinst rent personligen. Det tror jag måste vara drivkraften, att rökaren själv vinner på sitt rökslut. | |
Sote | 2015-02-14 18:05 | |
![]() | Mz lzrd. Nu finns det ju en väldans massa sjukdomar och skador som är en direkt följd av aktiva val man gör så att komma med det argumentet du gör är liksom inte riktigt hållbart. | |
mz_lzrd | 2015-02-14 18:43 | |
![]() | sote, det finns en del sjukdomar som man ådrar sig genom hämningslös vällevnad. Svar ja. Att råka ut för olyckor medan man tränar tillhör inte den kategorin. Men att köra bil full eller mc utan hjälm - ja, sak samma. Gratis sjukvård är i de fallen att stjäla från dem som inte förorsakat sitt sjukvårdsbehov själv. Ingen behöver röka cig. Cig är inte nyttigt eller rekreerande i någon mängd. Det handlar uteslutande om njutning, aldrig behov. | |
Sote | 2015-02-14 20:53 | |
![]() | Spelar ingen roll. Man kan inte ställa sånt mot varandra. En som har ett gäng ungar men inte röker kostar förmodligen mer skattepengar än en rökare utan barn. Det går alltså inte att göra såna jämförelser. Jag säger inte att det är bra att röka, tvärtom men man kan inte använda ditt resonemang i diskussionen då det inte är hållbart. | |
kryddeluntan | 2015-02-14 23:36 | |
![]() | Jag röker 5-6 gigg om dan, är ovanligt frisk för min ålder ( enligt min läkare), lagom tjock med perfekt BMI, jättebra blodvärden, tar ett glas vin ibland, har mina egna tänder och tjänar mina egna pengar, jobbar och gnor, promenerar, plockar svamp när den årstiden kommer. Men det är klart, " nåt skit ska vi alla dö av", sa pappan till min bästa väninna sa. Han var storrökare, men dog inte av det. | |
125478 - Ej medlem längre | 2015-02-15 00:18 | |
![]() | Visst finns det exempel på storrökare som verkar må bra... Men skulle man titta på hur lungorna ser ut och hur de har skadats, så inte ser det friskt och bra ut i alla fall. Varför fortsätta röka och förstöra sig själv medvetet? Det finns ingen enda bra anledning till att andas in giftig rök, och dessutom betala dyrt för att dra ner skiten i lungorna. | |
volpe1964 - Ej medlem längre | 2015-02-15 01:03 | |
![]() | En dam jag kände mådde också bra fram till för några månader sedan, då det visade sig att hon hade lungcancer som spritt sig till hjärnan, och hon dog rätt så snabbt efteråt, hon var i 60 års åldern, då många brukar trappa ner och njuta av livet. | |
nyckelpigan_ | 2015-02-15 01:03 | |
![]() | mz_lzrd - visst ligger det i något vad du skriver. Frågan är var man drar gränsen. Hur diskuterar du tex när en kvinna behöver vård då hennes man misshandlat henne och det tidigare hänt men hon inte gått ifrån honom? Eller om man umgås med sin familj (föräldrar och syskon) där relationen är så destruktiv att man behöver terapi? Eller man arbetar kvar på ett jobb trots man far illa och därför behöver återkommande sjukvård? Skall alla leva totalt hälsosamma liv - är det vad du menar? Och med den attityd, empatilöshet och oförståelse du verkar ha? Är det så vi vill ha ett samhälle? | |
bolo | 2015-02-15 09:44 | |
![]() | totalförbud på allmän plats | |
mz_lzrd | 2015-02-15 12:23 | |
![]() | "Spelar ingen roll. Man kan inte ställa sånt mot varandra. En som har ett gäng ungar men inte röker kostar förmodligen mer skattepengar än en rökare utan barn." Men sote. Är barn en onödig lyxvara som kostar pengar och hälsa och inte tillför något annat än tillfällig hedonistisk njutning för en enda individ? Det kan jag inte hålla med om. Verkligen inte. Jag är ingen motståndare till att betala skatt. Men vissa saker betalar jag hellre skatt till än andra. Rökning är ngt av det jag minst gärna sponsrar med skattepengar. | |
Sote | 2015-02-15 14:08 | |
![]() | Tja det beror väl på vem du frågar kan jag tro. Men det är fortfarande inte relevant. Som Nyckelpigan skriver så finns det en hel del saker som är självförvållade. Ska man inte ha rätt till hjälp om man då behöver det? Cyniskt sätt att se på omvärlden och rätt osympatiskt. | |
mz_lzrd | 2015-02-15 14:32 | |
![]() | Om jag hade bemödat mig om att i alla sammanhang framstå som sympatisk så hade jag låtit bli att ge uttryck för mina åsikter. Jag kan inte ursäkta rökare i dagens Sverige. Jag har själv tillhört denna idiotiska skara. Det är jättesvårt att sluta röka för vissa människor, däribland för mig själv. Men man behöver sluta röka ändå. | |
volpe1964 - Ej medlem längre | 2015-02-15 14:53 | |
![]() | Jag tycker det är jättesympatiskt med folk som slutar att röka själv eller försöker att få andra att sluta, har lite svårt att förstå hur någon kan försvara rökningen. | |
Sote | 2015-02-15 15:12 | |
![]() | Jag tror ingen här försvarar rökning öht. Däremot är det rätt irrelevant att börja tala om de kostnader som rökningen innebär för oss skattebetalare. Ska vi inte ge vårt till överviktiga heller? Eller folk som vryter benet i skidbacken? Jag menar, ingen är ju tvingad att åka skidor heller. Eller till dom som orsakar en trafikolycka pga av rena lagöverträdelser? Ska vi låta folk som arbetar sig till en hjärtinfarkt få skylla sig själva? För att inte tala om alla alkohol, tablett och drogrelaterade problem som finns. Vill ni verkligen leva i ett sånt samhälle? Det vill verkligen inte jag och jag har uppfostrat mina ungar att vara empatiska och alltid tänka på att det oftast finns orsaker till folks problem som vi inte vet någonting om och därför ska man inte vara så snabb att döma andra. | |
Mormodern49 | 2015-02-15 15:16 | |
![]() | Sluta skälla på rökare det hjälper inte de slutar inte för det | |
Evor | 2015-02-15 15:23 | |
![]() | vad kostar inte de överviktjga sjukvården? Jo stora pengar pga dåligt hjärta , knän, höfter och diabetes med den sjukdomens följsjukdomar. | |
EricaJong | 2015-02-15 15:26 | |
![]() | Jag har en person i min omedelbara närhet som flera gånger om dagen "försöker hjälpa" mig att sluta röka genom att påpeka att jag inte borde röka. Det driver mig till vansinne. Den dagen det är dags för mig att lägga av, det är dagen då jag behöver stöd. Att ständigt bli hackad på och pikad för min (o)vana får snarare motsatt effekt. | |
mz_lzrd | 2015-02-15 15:41 | |
![]() | Evor, i princip alla överviktiga skulle med glädje sluta vara överviktiga om de förmådde. De skulle gladeligen ta emot all hjälp från sjukvården för att uppnå viktnedgång. Ingen är fet för skojs skull. Alla som röker gör det för nöjes skull. Det är för mig en enorm skillnad. EricaJong, jag hade (nästan, jag är obs ingen näthatare!!!!) velat strypa en person som jämt hackade på mig om att sluta röka. Tjat är synnerligen påfrestande och hjälper inte ett dugg. | |
kryddeluntan | 2015-02-15 15:44 | |
![]() | Jag håller med dig EricaJong. Det kanske stärker folks självkänsla att hacka på rökare, det har blivit legitimt, för vi kan ju inte ge oss på alla andra, överviktiga, halta och lytta etc. | |