Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 927

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2014-11-25 22:45
Antal inlägg: 4992

Un hrc är ett berömvärt initiativ, men har kidnappats av allehanda diktaturer och skurkstater för att dessa skall slippa bli granskade själva. Un hrc är ett skämt och allt annat än neutrala i palestinafrågan. Svårligen hittar man för övrigt neutrala referenser när det gäller palestina.

Crazy Monday2014-11-25 22:49
Antal inlägg: 421

igentligen har jag inte sagt att dom försvarar sig, utan jag frågade varför inte dom har rätt att göra det. man påstår ju att israel har rätt att försvara sig och jag undrade varför inte pal. har det. israel kan skjuta lika många missiler på ett dygn som hamas eller vilka det är gör på ett år så jag undra bara vad skillnaden är.

Rhotheta2014-11-25 22:55

Kryddeluntan. Konflikten påverkas inte av vad som försiggår på betapet. Och tyvärr knappast något i Sverige heller.

kryddeluntan2014-11-25 22:56
Antal inlägg: 12360

Helt rätt Rhotheta

MickelRav - Ej medlem längre2014-11-25 23:18
Antal inlägg: 323

"den verkligheten har byggts upp under en 60 årig vålldspolitik. jagtycker inte alls om hamas. tvärtom. men hamas är en produkt skapad ur denna politik."

Resonerar du på motsvarande sätt vad gäller våldtagna kvinnor också? "Jag tycker visserligen inte att det är okej att våldta men våldtäkten kom sig av att hon hade för kort kjol?"

För övrigt faller ditt resonemang av den orsak jag tjatat om i flera inlägg nu:

Israel försvarar sitt land. Det är en väldig skillnad på att göra det och på att utöva våld.

Måns_E2014-11-25 23:31
Antal inlägg: 12023

Att bygga bosättningar på ockuperad mark av religiösa skäl är inte att försvara sitt land. Varför får den typen av provokationer pågå med statens öppna eller tysta medgivande?

Det verkar ju väldigt korkat om man nu inte VILL HA bråk.

MickelRav - Ej medlem längre2014-11-25 23:37
Antal inlägg: 323

Bosättningsproblematiken håller jag med om Måns (tycker dock att också du ska försöka lära dig att inte använda känslomässigt laddade och nedsättande uttryck som till exempel "korkat" i debatter - och det är ju heller långt ifrån första gången jag ser dig göra så här och även du skulle vinna på att hålla en neutral ton i inlägg). Men att påstå att den är förklaringen till de aggressioner som riktas mot Israel visar på en bristande kunskap i vad som faktiskt händer (om det nu var så du menade).

Rhotheta2014-11-25 23:39

För en gångs skull håller jag med dig, Måns. Bosättningar ser jag som aggression och inte försvar. Om någon kan förklara nyttan kan jag tänka mig att lyssna, men jag upplever dem lika destruktiva som hamas raketer. Bosättningarna sker på västbanken och inte hamas. Jag minns all gråt och tandagnisslan när armén tvingade bort bosättarna från gaza.

Rhotheta2014-11-25 23:40

*och inte gaza

Rhotheta2014-11-25 23:40

Även där är vi eniga

Måns_E2014-11-25 23:42
Antal inlägg: 12023

Jag tycker att det verkar korkat, vare sig mer eller mindre.

Inte känslomässigt, utan det är den logiska slutsats jag drar.

För övrigt så tycker jag att det är lite förmätet av dig att påpeka hur andra diskuterar. I min bok blir man tagen på större allvar om man låter bli det.

Rhotheta2014-11-26 00:26

Skillnaden är att israel har militära mål, dvs hamasledare och vapendepåer och om de minskar sina insatser, ökar aggressionen. Hamas skjuter primärt med syfte att skada och döda civila. Om de minskar sin aktivitet minskar israels räder. Upphör de, upphör israels räder.
Det är en rätt stor skillnad.
Däremot är jag inte helt bekväm med att kalla israels aktiviteter i gaza för försvar. Jag tycker mer att det liknar ett utnötningskrig med små förluster på ena sidan och väldigt små på andra sidan.
När hamas skjuter en raket har de endast en enda vinst ut av det. De vet att israel kommer att försöka minska lagren av raketer, så om de kan samla ihop tillräckligt många civila som dör vid anfallet, vinner de en pr-seger. Om israel underlåter att anfalla, skjuter hamas fler och fler raketer, tills israel anfaller. Människoliv betyder inget för hamas. Särskilt inte palestinska. Att medvetet se till att få sina landsmän dödade för att vinna pr kan inte på något sätt ses som ett försvar. Att slå mot angriparens vapenarsenaler är någon sorts försvar, men jag gissar att även israel tycker att metoden suger. De har uppenbarligen
inga bättre ideer.

nogfog2014-11-26 20:10
Antal inlägg: 262

www.facebook.com/Sta...89 /?type=1

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 10:16
Antal inlägg: 4735

Bosättningarna cementerar ockupationen av Västbanken och Östra Jerusalem. Det är ett sätt för radikala judar/israeler att uppfylla den bibliska utsagan om att Israel är judarnas land givet till dem av Gud. Det är också ett sätt att marginalisera den palestinska befolkningen inne i Israel, lägga vattenreservoarer under judisk ägo och fördriva palestinier till sämre landområden. De är en del av det lågintensiva krig som pågår i området.

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 10:18

De som flyttar till nya bosättningar gynnas för övrigt av den israeliska staten med skattelättnader och subventionerade bostäder.

nogfog2014-11-27 10:52
Antal inlägg: 262

Bosättningarna upptar mellan 1-2 procent av Västbankens yta.

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 18:43

nogfog,

Den siffran stämmer vad gäller den urbaniserade delen av bosättningarna. Den har ingenting med jurisdiktion och områdeskontroll att göra. Den tar inte heller hänsyn till ABC-frågan.

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 18:50

Den visar inte heller på den svårighet palestinier på Västbanken har att etablera sina egna bosättningar. Detta pga att inom C-regionen (60 % av Västbanken) tillåts mycket få palestinier bygga. I stort sett samtliga bygglov som palestinier ansökte om avslogs.

Muren som Israel har uppfört, till största delen på ockuperad mark i C-området, och de strategiskt placerade israeliska bosättningarna har dessutom skapat oerhörda svårigheter för gemene palestinier att få jobb, få och upprätthålla kontakt med sina landsmän eller starta affärsverksamhet. Infrastrukturen är medvetet fragmentiserad och oframkomlig för vardagens palestinier. Israel har 600 säkerhetskontroller i C-området.

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 19:00

De judiska bosättarnas rörelsefrihet säkras av stark militär närvaro och nybyggnation av vägar och beslag av befintliga diton mellan bosättarområdena. Vattenresurserna fördelas på ett mycket ojämlikt sätt, vilket givetvis ställer till stora problem för den delen av Västbankens befolkning som inte får ta del av vattnet; palestinierna. En israelisk bosättare använder ca 5 ggr mer vatten än en palestinier på Västbanken. Detta skapar en ojämlikhet vad gäller möjligheterna att konkurrera affärsmässigt och jordbruksmässigt.

Svårigheten för palestinierna att röra sig skapar också problem i andra delar av samhället. Sjukvård och utbildning är två sådana områden.

totravel - Ej medlem längre2014-11-27 19:03

Palestinier i rörelse på Västbanken utsätts dagligen för trakasserier vid otaliga judiska vägspärrar, som i regel är bemannade av många gånger relativt outbildade värnpliktiga IDF-soldater. Dessutom får de stå ut med ständiga trakasserier från judiska bosättare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?