Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2015-05-01 23:15
Antal inlägg: 4590

"calmartin
Hur får ideologin genomslag när man ändra ideologin för att få genomslag?"

Bra fråga. Politik är kompromiss och förhandling om man inte lever i en diktatur. Man får nöja sig med att påverka i "rätt riktning". ideologier är sällan praktisk genomförbara. De som inte viker en tum kan inte få inflytande. sagt med andra ord - det är lätt att vara ideologiskt ortodox om man inte är med och bestämmer - det ser man inte minst här på forummet :)

lamaglama2015-05-02 08:14
Antal inlägg: 439

Håller med carlmartin här. Om man inte kan justera sin politik är man bokstavstrogen (fundamentalist), och det fungerar som de flesta av oss väl numera förstår INTE ALLS. Då har man förvandlat sin ideologi till religion vilket är genuint olämpligt, men iofs inte alltför ovanligt. Då får man en politik som bara fungerar på pappret, se Sveriges invandrings och integrationspolitik. Man låtsas att man har rätt, att det funkar, problemen är små och marginella, ungefär som när man bestämde temperaturen centralt i Bukarest under Ceaucescus tid. Det blev aldrig under 4 grader varmt för vid under 4 grader trädde den statliga värmegarantin in för folk som bodde i lägenheter.

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 09:02
Antal inlägg: 4735

carlmartin,

Det jag försöker säga med mina inlägg är det jag skriver i dem, nämligen att dessa frågor diskuteras hela tiden och överallt. Ändå finns det de som envist hävdar att det finns en beröringsångest bland oss för att diskutera frågorna. Jag tycker inte så är fallet. Sedan spekulerar jag lite i varför vissa tycker så och jag tror att beror på att vissa känner sig missförstådda när de diskuterar om detta. Jag tror även att denna känsla är överdriven. Att kalla någon rasist för att han eller hon på ett vettigt och moderat sätt diskuterar minskad invandring är överdrivet och jag tror inte det sker i en vettig diskussion mellan vettiga parter.

Mitt inlägg kom i ljuset av vad lamaglama skrev i sitt inlägg 11.24 igår. Han tar på sig offerkoftan och ironiserar över att Mona Sahlin är en rasist och fascist för att hon medger att det finns problem med integrationen. Det är ett löjligt och billigt försök att vinna poänger för att man inte kan diskutera dessa frågor utan att bli kallad olika saker.

För övrigt undrar jag vad lamaglama och även du carlmartin menar med att ideologier är till för att ändras. Om man har en ideologi så är det ett långsiktigt tänk för hur man vill ha samhället i framtiden och inte någon slags slit- och slängmarknad för åsikter. Visst kan ens ideologi ändras, men det bör i så fall ske under mycket kontrollerade former och under lång tid. Om Beatrice Ask diametralt vänder kappan 3 gånger på 2-3 år så har detta inget med ideologi att göra. Det har med det kortsiktiga politiska läget att göra och är ren politisk pragmatik.

lamaglama2015-05-02 09:09

totravel, jag har oerhört många gånger försökt diskutera dessa frågor på flertalet forum, och min upplevelse är att det är som att diskutera religion. Argumenten reduceras till att man tillslut blir kallad rasist och anklagad för att inte tillerkänna alla människor samma människovärde. Det är ingen som lyssnar, det är svart eller vitt, Satan eller Gud.

Mona Sahlin tar ju upp just detta, hur man från politiskt håll har vägrat erkänna t ex hedersproblematik för att man inte ville riskera att hamna på fel sida (dvs djävulens sida.) Om någon annan än just M Sahlin hade sagt så i en intervju, då skulle det bli det rasiststämpel i pannan på 0,2 sekunder.

ingson2015-05-02 09:15
Antal inlägg: 4285

totravel
Det där snacket om att man har olika ideologier inom svensk politik uppfattar jag som olika sätt att göra sig märkvärdig.

Ideologierna är så underordnade att dom inte märks iom att de anpassas efter dagsläget.

Republik,fria marknadskrafter,protariat ets diktatue osv

janne1212122015-05-02 09:30
Antal inlägg: 4722

totis

Det verkar som att du är lite irriterad över att Beatrice Ask ev. bytt ståndpunkt, men det verkar inte bekymra dig att en viss herr Löfven efter valet har bytt åsikt oftare än du har skrivit inlägg här.

Men OK kan ju bero på att S inte längre har någon ideologi (långsiktigt tänk enl. dig, eller tänk över huvud taget).

Nora1 - Ej medlem längre2015-05-02 09:32
Antal inlägg: 2885

ingson.
Om partiet inte följer sitt partiprogram lär det inte bli många röster vid nästa val?

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 09:33

ingson,

Jag håller med dig till viss del, men samtidigt skulle jag inte vilja leva i ett samhälle där ideologierna är döda. Ideologierna måste alltid finnas i bakgrunden, och jag tror att de alltid kommer att göra det. Vi människor är alldeles för "opinionated" (kommer inte på något svenskt ord, åsiktsstinna?) för att ideologierna ska kunna dö.

Visst, den dagliga politiken är full av pragmatiska beslut där politikerna helt enkelt måste anpassa sig till den rådande situationen vad gäller maktstrukturer och samhällets mekanismer, men när S eller vilket annat parti som helst tar ett beslut som uppfattas som ett avsteg från deras ideologi så reagerar väldigt många negativt på detta. Det tycker jag är ett klart bevis på att ideologierna lever i människans tankevärld. Det är bara att kolla i den här tråden och den tråden som föregick den. Oerhört många inlägg handlar om den nuvarande regeringens löftesbrott och hur de sviker sina väljare. Alla partier går till val med löften som rimmar med deras grundläggande ideologi, och sedan när valet är över drabbas de av verkligheten och tvingas kompromissa och schackra med sina ideologiska ståndpunkter.

Lamaglama, jag förstår vad du menar, men detta är inte konstruktivt och leder inte till en vettig diskussion. Det är ett sätt att ta på sig offerkoftan och tycka synd om sig själv för att man anser sig vara missförstådd.

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 09:37

Janne,

Jag är inte speciellt upprörd över Beatrice Asks kappvänderi. Jag är inte heller speciellt upprörd över att S&MP inte lyckas genomföra alla sina individuella vallöften. Dagspolitik handlar om pragmatik, men jag har hellre en pragmatisk dagspolitik styrd av en vänsterideologi än av en högerideologi. Jag ville bara visa att det finns fler än den nuvarande regeringen som tvingas ändra åsikter i takt med hur det politiska läget ser ut. Ni på högerkanten verkar tycka att det bara är S&MP-regeringen som någonsin har brutit eller rättare sagt kompromissat med sin vallöften, vilket ju inte alls är fallet.

Bisonbox2015-05-02 09:52
Antal inlägg: 1360

Calmartin
Kappvänderi och kompromissande är inte samma sak

janne1212122015-05-02 10:02
Antal inlägg: 4722

Helt rätt bison.

Kappvänderi är sossarna paradgren, kompromissa har dom aldrig varit lika duktiga på.

Bisonbox2015-05-02 10:11

1212
Kan inte se att Löven bytt åsikt
Har som ledare för en regering (med två partiprogram) i minoritet gjort kompromisser. Man kan och får inte alltid som man vill.

Bisonbox2015-05-02 10:19

1212
Fattar inte hur du tänker eller inte vill tänka
Har Löven fullfrihet att bestämma allt själv?
Är man dålig på att kompromissa när utfallet inte överensstämmer med dina åsikter?

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 15:37

Janne tror att Löfven är diktator.....

lamaglama2015-05-02 19:54

Totravel, jag tycker aldrig ett enda dugg synd om mig själv, och jag är övertygad om att jag inte är missförstådd. Jag tror tvärtom att det jag skrivet är synnerligen lätt att förstå. Alldeles för lätt att förstå för att det skall falla en del människor på läppen.

Men jag känner igen offerkofte-argumentet som en annan klassiker i samma genre. Det är ännu en floskel i den floskelsamling som de flesta svenskar nog är hjärtinnerligt trötta på. Det var du som tog upp ämnet, jag svarade, du fick inte det svar du på förhand visste att du ville ha, diskussionen är därmed inte konstruktiv och leder ingen vart.

Det blir väldigt tjatigt.

Löven är diktator.

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 20:58

lamaglama,

Jag vet inte vad det är du har skrivit i andra forum eller diskussioner så det kan jag inte kommentera. Jag kan bara kommentera det du skrev om Mona Sahlin och var och en som läser det och den efterföljande diskussionen får väl avgöra om du sitter där med din offerkofta och ironiserar över ditt eget öde att bli kallad något som du tycker är orättvist. Jag vet vad du skrev och för mig är det en självklarhet vad det betyder och vad som ligger bakom detta inlägg. Det är inte jag som står där med offerkoftan i handen och försöker servera dig den. Det är du själv som tar ner den från hängaren och tar på dig den.

För dig verkar allt som inte passar dig bli tjatigt och då måste man ta på sig offerkoftan åter och återigen.

Du har missförstått hela konceptet med demokrati och du är barnslig.

kryddeluntan2015-05-02 21:15
Antal inlägg: 12360

Jag måste ha missförstått allt, Sverige är en diktatur med diktatorn Löven som styr och ställer.

Jag som i min enfald trodde att vi hade monarki. Hur kunde det här hända? Och det dumma svenska folket, som inte har begripit denna omvälvande förändring, som nu är slutet på vår demokrati och hårda tider väntar.

Västerpotten - Ej medlem längre2015-05-02 22:14
Antal inlägg: 79

"Alla partier går till val med löften som rimmar med deras grundläggande ideologi, och sedan när valet är över drabbas de av verkligheten och tvingas kompromissa och schackra med sina ideologiska ståndpunkter."

Innebär det att Socialdemokraternas ideologi rimmar dåligt med verkligheten då dom inte kan hålla några löften?

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 22:32

Västerpotten,

Här har du en länk till Wikipedia, som i fallet att definiera ideologi verkar ha på fötterna ganska rejält. Läs igenom definitionen och sedan kan du återkomma med din fråga om du fortfarande tycker det är aktuellt att ställa den.

sv.wikipedia.org/wik...i/ Ideologi

totravel - Ej medlem längre2015-05-02 22:49

Västerpotten,

Förresten, svaret på din fråga är nej.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?