Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 245 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-21 20:47 | |
![]() | De som säljer en hund till en person som har uppenbara missbruksproblem och sannolikt inte kommer att kunna ta hand om den på ett bra sätt tänker: cash is king. | |
| Satyra | 2010-08-06 12:15 | |
![]() | Blir mer och mer irriterad över den totaltolerans som verkar råda kring frågan alkohol hos gemene man. Dagligen sitter var och varannan jag känner/känner till och dricker rosé/öl och skryter om det också, som om det vore något fint och belevat med det hela. Patetiskt är vad det är i mina ögon, att vuxna människor inte pallar med livet utan att döva sig själva. URK!! Och alkoholens avigsidor ser jag prov på DAGLIGEN! Föräldrar som är mer eller mindre småblariga var och varannan kväll, män som blir aggressiva tyranner, mödrar som gråtmilt blir sentimentala och sluddrar fram något fånigt som de aldrig skulle säga i helt nyktert tillstånd, gränssättningar för barnen som töjs pga. rusets effekt (redan efter ETT glas vin förändras man i skärpa och omdöme), etc, etc. Och som sagt - den här relativt nya trenden som verkar råda, att man gärna ska skryta om att man minsann sitter med ett glas i handen (det blir ju sällan dock bara ETT glas ...) som om det vore något som självklart bör ingå i livet om man ska kunna anses som lycklig och normal?!? :-O Sjukt är vad det är! Ungar/ungdomar ska inte behöva se sina föräldrar salongsberusade titt som tätt, helst aldrig, enligt min åsikt!! Pratade så sent som igår med ett gäng ungdomar som tycker det är otroligt pinsamt när deras föräldrar är minsta lilla synligt påverkade av alkohol. Medan föräldrarna i fråga antingen tycks tro att det inte märks, eller ännu värre - tycks tro att ungdomarna VILL sitta och småtuta med sina mammor/pappor, som om de vore en hop vänner allihop. Skäms fanimig över den brist på föräldraansvar många tycks sitta inne med. :-/ Japp, precis som det låter - när det kommer till den här frågan ÄR jag hård som sten. Mår folk i allmänhet (och föräldrar i synnerhet!) så pissigt att de inte står ut med tillvaron utan avslappningsmedlet alkohol, så sök hjälp för fan! Låt inte era ungar växa upp med en respektlös syn på vuxna, för det är precis vad som sker när alkohol är en återkommande ingrediens i ett hem. Det har jag fått bevisat för mig alltför många gånger ...! | |
| proktolog | 2010-08-06 12:48 | |
![]() | Håller med dig Satyra. Skamligt betende. Likaså att se föräldrar som röker och snusar. Vill man sina barns bästa så får man vara ett bra exempel. | |
| pion ekrot | 2010-08-06 13:57 | |
![]() | Håller med Satyra. Det är så normaliserat att det ska krävas jävligt mycket innan man ser det som att man har problem. Folk reagerar instinktivt med näbbar och klor över sin heliga illusoriska frihetsnektar. Alkohol är "intressant" ur många perspektiv. | |
| Satyra | 2010-08-06 15:04 | |
![]() | proktolog - Ja, det är såklart inte önskvärt att föräldrar röker och snusar inför barnen heller MEN ... jag ser ändå en skillnad i det jämfört med alkohol - man blir nämligen inte personlighetsförändrad av en cigg/snus. pion - "heliga illusoriska frihetsnektar" Hehe, vackert och precis så "upphöjt" är det, så det verkar ren poesi och som något oerhört fiiint! ;-) | |
| granit_70 | 2010-08-07 04:03 | |
![]() | spola kröken!!! | |
| Snowlion | 2010-08-07 17:24 | |
![]() | Spola kröken OCH röken... SÅ kommer all må mkt bättre... =) | |
| confuoco | 2010-08-07 17:46 | |
![]() | Jag är väldigt svag för t.ex. öl men jag måste erkänna att ett samhälle utan alkohol hade varit helt underbart. Precis som du säger, Satyra, så är alkohol inblandad i otroligt mycket brott och olyckor, Säkert många gånger av människor som inte skulle begå liknande brott annars. Brott som enbart begås för att förbrytaren drogat sitt förnuft, sina känslor och sina sinnen med alkohol. Tänk om alla människor kunde inse hur mycket bättre samhålle vi kunde få om de bara var beredda att göra personliga offer (dvs. sina svagheter för alkoholhaltiga drycker) Jag tycker rökning är hemskt, men jag skulle tro att följderna av alkoholkonsumtion är 3 gånger så höga. I alla fall i Sverige. | |
| Tommy 1979 | 2010-08-07 18:24 | |
![]() | Det fascinerande med den svenska inställningen till alkohol är att det är "antingen eller". Det finns liksom ingen medelväg: antingen är man helnykterist eller också är man alkoholist. På helgen eller under semestern kan man supa skallen av sig utan att någon reagerar, men om man tar ett enda glas vin klockan två en tisdagseftermiddag tror folk att man är alkoholist.Jag håller med om att alkoholen orsakar en hel del elände och merkostnader. Vad jag däremot har svårt för i alla dess former är pekpinnar av olika slag, vilka nykterhetsrörelsen är väldigt duktiga på att använda sig av. Jag klarar helt enkelt inte av folk som moraliserar och sätter sig till doms över andra. Sanningen är helt enkelt den att folk har olika stor alkoholtolerans. Vissa kan hälla i sig litervis utan att så mycket som sluddra, andra blir packade bara av att öppna en flaska. Om man verkligen ska komma till rätta med alkoholproblemet måste man bli av med det här "ajabaja-synsättet". | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-08-07 18:37 | |
![]() | Tommy 1979: "Sanningen är helt enkelt den att folk har olika stor alkoholtolerans. Vissa kan hälla i sig litervis utan att så mycket som sluddra, andra blir packade bara av att öppna en flaska." När jag var yngre, eller.. snarare tiden innan jag skaffade barn så tålde jag mycket större mängd alkohol än jag gör idag. Varför? - Jag drack mer då... Alkoholtolerans är något som man till stor del "dricker sig till". Idag blir jag salongsberusad på ett glas vin. | |
| confuoco | 2010-08-07 18:40 | |
![]() | Det handlar mycket om ansvarskänsla också. Som många verkar sakna helt när de druckit lite. Dels det som du nämner, Tommy, att alkoholtoleransen är olika för olika människor. Men även det att folk beter sig olika när de druckit. Och många som har "dåligt ölsinne", bryr sig inte alls om det för att de är dårar. Enda lösningen jag kan se är att alla börjar fundera över om vi verkligen behöver alkohol i det här samhället och successivt minskar tillgången. En tanke bara. | |
| Satyra | 2010-08-07 18:57 | |
![]() | Precis cinfuoco, det är ju just det som gör alkoholen så farlig och oberäknelig, att den trubbar av alla sinnen och gör att människor töjer på sina "normala" gränser. Det är just personlighetsförändringen ruset ger som är skrämmande. Och som sagt, det behövs inte stor mängd alkohol alls för att ta udden av tankens skärpa. Även det du skrev i ett senare inlägg tycker jag är tänkvärt och önskvärt, (men förmodligen inte genomförbart, tyvärr), nämligen detta: "Enda lösningen jag kan se är att alla börjar fundera över om vi verkligen behöver alkohol i det här samhället och successivt minskar tillgången. En tanke bara." Tommy - Fast jag tycker inte att det är sådär längre, tvärtom ÄR det numera - i alla fall bland människor omkring mig - att man gör just så, dricker vin mest hela tiden, vardags som helg, dag som kväll. JAG uppfattar det som att just vardagskonsumtionen ökat enormt på senare år. "Sitter med ett glas rosé", "Har en kall öl i näven" och liknande uttalanden hör och läser jag dagligen från vänner och bekanta. grönöga - Samma här, tålde massor som yngre när jag drack oftare och tål ingenting idag när jag knappt dricker alls. Så visst är det så att man tillvänjer kroppen giftet, helt klart. Det är sällan ett gott tecken ATT/OM man tål stora mängder alkohol ... :-/ | |
| Kirgizistan | 2010-08-07 19:01 | |
![]() | Det jag anser kring frågan om droger och alkohol är att vi måste vara konsekventa. Jag anser att droger liksom alkohol bör legaliseras samtidigt som jag tycker att vi ska förbjuda alla sorters berusningsmedel. Med andra ord är jag väldigt ambivalent på den här punkten. Kring legalisering: Man kan aldrig skylla på något eller någon annan än sin egen dumhet. Är man dum nog att missbruka från första början kan man lika gärna ta den där överdosen eller dricka sig ned i fördärvet. En första gång är aldrig skadlig, man blir varken beroende eller missbrukare av en engångsföreteelse och vid sådana tillfällen är man fullt kapabel till, med tanke på den kunskap vi har idag om konsekvenserna av ett beroende, att välja att aldrig göra det igen. Jag vet om någon. Vad skulle hända vid en legalisering då? Drogerna skulle bli fler således skulle priserna på narkotika minska liksom andelen skattemedel vi lägger på att bekämpa dem. Större utbud av narkotika skulle även resultera i mindre våld och färre dödsfall. Dessutom så skulle man ha pengar över att hjälpa de som skulle vilja bli beroendefria. Hur? Jo, för när tabun kring droger försvinner och gemene man får se vad de kan leda till kommer färre attraheras av dem, efterfrågan bli mindre. När färre söker efter drogerna och när de är lättare att få tag på kommer priserna minska, drogmarknaden är en marknad som alla andra. Ju mindre attraktiva saker är och ju fler de finns av dem sjunker desto mer värdet på dem. Ju mindre finansiering en viss sak behöver desto billigare blir det för svenskarna alt. desto mer pengar har man att lägga på annat. Istället för att finansiera striktare tullkontroller, razzior o.d. kan man lägga pengarna på tillfrisknande och förebyggande i form av kunskap. När ingen behöver gömma sig för att få missbruka, när de finns överallt och när färre vill ha dem kommer färre "behöva" ta till med våld och skada andra p.g.a drogerna. Droger kan bara bekämpas med sin egen medicin. Ang. ett förbud mot alla slags berusningsmedel: Fråga mig om du känner dig intresserad. | |
| Satyra | 2010-08-07 19:20 | |
![]() | Kirgizistan - Först måste jag erkänna att jag mest ögnat igenom ditt inlägg - alltså inte läst det superkoncentrerat, men tillräckligt noga tror jag nog, för att förstå innebörden av det du skrev. Hela ditt legaliseringsresonemang bygger på att den som testar och sen då kanske testar igen och igen tills beroendet är ett faktum är så pass mogen, konsekvenstänkande, själsligt "frisk" att den är kapabel att ta till sig risktänkandet och/eller i sitt skick ens bryr sig om det. Tror det sällan har med dumhet att göra att/om man blir missbrukare av vad det än månde vara. Tycker det är rätt dumt att tro så faktiskt. Vidare tror jag inte särdeles stor del av missbruk handlar om huruvida drogen är lättillgänglig eller ej utan om att människor av någon anledning söker flyktvägar. Tror inte det behovet blir mindre för att du lättare kan få tag i drogen och/eller om den var billigare. "Jag vet om någon.", skriver du. Exakt vad är det du tycker dig veta? Att man inte kan bli beroende efter att ha testat en drog en gång? Att det är ur ren dumhet man blir missbrukare? Att en första gång aldrig är skadlig, som du skriver? Jag tycker mig istället veta ATT en första gång kan vara jävligt skadlig. Om man tar en sådan lättillgänglig drog som alkohol så kan det räcka med ett första rus för att man ska kunna skada både sig själv och andra rejält, genom den personlighetsförändring som sker och som man som förstagångsbrukare inte kan vara beredd på. | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-07 20:58 | |
![]() | Det är inte alkohol och droger det är fel på, det är fel på dom som nyttjar det fel. | |