Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2010-05-05 20:41
Antal inlägg: 8945

Sweetlime: det kan inte ha undgått dig att sossarna klagat på jobbskatteavdraget ända sedan det infördes, för att nu i sin vårbudget dra in ynka 3,1 miljarder av vad det "kostat" (70 miljarder). Vad är det för hyckleri, egentligen? Det är väl inget problem för alla godhjärtade sossar att få 1000 kr mindre i månaden (mer eller mindre än så beroende på inkomst), om pengarna går till "de svaga". Men Mona Sahlin säger att "man inte kan backa bandet". Skitsnack.

Sweetlime2010-05-05 20:45
Antal inlägg: 105

Jag bryr mig inte om jobbskatteavdraget. Jag bryr mig om dem som inte har något avdrag alls att göra. Det finns en stor utredning (internationell) som visar att samhället som helhet (alla vi) tjänar på att det inte blir allt för stora skillnader mellan olika grupper. Vi är där nu. Det kommer att explodera snart om vi inte gör något åt dessa existerande orättvisor.

Att vara arbetslös eller ung är inget människor väljer. Inte heller att bli gammal. Eller sjuk.

Fuskarna finns i alla samhällsklasser, även bland välbetalda tjänstemän (se Göteborgs stad bland annat). Man kan inte driva en politik utifrån att människor myglar, även om det gäller att stoppa fusk. Alliansen gjorde ett stort, stort misstag där. Jag kan inte sympatisera med den människosynen. De har tappat mig och många fler väljare.

Sweetlime2010-05-05 20:47

Och nej, jag röstade inte på Alliansen förra gången. Jag tyckte illa om deras strategi från första stund. Nu är S så smarta att det inte handlar om stora belopp "vanligt folk" får betala varje månad, blir det större belopp har man redan så man klarar sig och mer därtill.

Vill du strunta i omvärlden och tror det är en bra taktik för en positiv samhällsutveckling (stabilitet, både för företag och människor), varsågod!

Dyslekso2010-05-05 20:51

"Nu är S så smarta att det inte handlar om stora belopp "vanligt folk" får betala varje månad, blir det större belopp har man redan så man klarar sig och mer därtill."

Kan du förklara vad du menar, jag förstår inte.

cyberamanda2010-05-05 20:56
Antal inlägg: 8

Dyslekso:
Alltid lika intressant att se till hur vänsterpolitiker tar del av olika samhällsfunktioner man tagit ställning mot.

Frågan är bara vad för motsvarande moraliska ställningstaganden man kan förvänta sig att borgerliga politiker ska leva upp till? Väldigt få. Visst kan avslöjanden om lågbetalda barnflickor eller obetalda tv-licenser väcka lite uppståndelse men man kan ju knappast anklaga personen i fråga att gå emot sina politiska ställningstaganden. Varför? Jo för att den borgerliga politiken inte bygger på några högre moraliska värden utan på var man för sig.

Frågan är vidare om det är Lars Ohlys fel att Sophiahemmet är den enda vårdinstans i hans närområde som utför den operation han var i behov av. Var själv i behov av en operation i förra året och hamnade på det ytterst privatiserade Sophiahemmet, trots att jag är emot privatiserad vård. Detta berodde inte på att jag valde själv utan för att det var där jag fick en tid för operation. Att bli tilldelad en privat vårdgivare är en del av det system som finns i Stockholm, och inget man kan välja bort.

Vårdvalet innebär en otroligt begränsad valmöjlighet ifall man vill välja att inte stoppa pengar i vårdföretagens fickor. Det enda vi kan göra är att genom demokratin och politiska ställningstaganden kämpa för att förändra det orättvisa systemet.

Genom att rösta på Vänsterpartiet.

Dyslekso2010-05-05 21:06

cyberamanda: " Jo för att den borgerliga politiken inte bygger på några högre moraliska värden utan på var man för sig."

Jag vet inte om jag skulle säga att s+v står för några högre moraliska värden. Däremot får de ofta privata alternativ att låta omoraliska, vilket gör hyckleriet än värre.

Om det är som du säger att Ohly inte kunde välja något annat ställe så är det 1-0 till dig där. ;)

Sweetlime2010-05-05 21:14

Ja, betala var kanske fel ordval. S tar tillbaka lite av skattesänkningarna som Alliansen presterat. Detta för att laga de kapsejsade socialförsäkringarna som innebär att människor samlas hos socialen när de i själva verket behöver ett arbete, vara sjukskrivna osv.

Jag tror inte att du förstår det här heller, så detta var mitt sista försök.

Dyslekso2010-05-05 21:23

Sweetlime: du skriver i affekt. Faktum kvarstår att 3,1 miljarder av 70 miljarder är en mycket liten del, med tanke på hur mycket de klagat.

malho2010-05-05 21:43
Antal inlägg: 35

Mitt val är klart!!

Är så trött på gnället om hur M och alliansen alltid har varit för "De rika".
Tycker de visat så tydligt som det går på blott 4 år hur ett land måste styras för att komma i balans, som Vi faktiskt är på god väg till nu.
Sossarna höll på i 72 år i nästan obruten svit, och alliansen har haft endast 4 år på sig att "städa" upp. Har alla glömt hur folk som hade ryggskott på 80-talet med lätthet fick en sjukpension och sedan kunde ila hem och genast ta itu med vedhögen eller verandabygget?
HUR många 100.000-tals människor går omkring idag i vårt land och uppbär denna pension men som är fullt eller åtminstone till stor del arbetsför?
HUR menar sossarna att småföretagarna med kanske ett behov av 1-3 anställda, ska kunna anställa med avgifter och skatter som är 3 gånger den anställdes lön??
Det finns ingen som har råd med det, och slutar antingen med att företagaren själv jobbar tills han/hon stupar och blir så sjuk och utbränd så företaget får sättas i konkurs eller att bolaget får säljas!
Är det jobbpolitik det?
Det som sossarna propagerade så starkt för "ALLA SKA MED", med deras syn på välfärden så ska de som vill starta eget eller vill jobba mycket plockas ner några snäpp samtidigt som dom vill att folk ska anställa, snacka om moment 22.
Nu står Vi så åter inför en valrörelse, och gissa vem som återigen propsar på att göra jobb-och pensionärsfrågan till sitt valfläsk? JO, Mona Sahlin. OM dom vill så mycket gott, varför gjorde dom inte det under de nästan 72 åren som dom hade på sig förra gången?? Nu har faktiskt pensionärerna mer i börsen efter skatt än innan, inte mycket men mer än under Oppositionens tid.
Och VARFÖR ska Alliansen bara ges 4 års "chans"?? Finns ingen som klarar av att vända denna skuta på blott 4 år. Nej, 2 mandatperioder till så kanske Vi är helt i balans med statens finanser.
Tack för ordet!!

Sweetlime2010-05-05 22:00

Men Malho...

Har du missat att Alliansen lånar pengar för att sänka skatterna?

Har du missat att Sverige har en mycket låg skuldsättning jämfört med övriga OECD-länder?

Jag tror att det förekommer mycket fusk och att skatten skulle kunna sänkas - rejält - om detta upptäcktes och styrdes upp. Men, fusket enskilda står för, privat, är ingenting mot fusket som pågår i bolagen och bland anställda.

Alliansen har hängt ut fler personer, och du har köpt det med hull och hår. Vad gör man inte för att skaffa sig väljare?

Sweetlime2010-05-05 22:01

"Alliansen har hängt ut fler personer" ska vara "Alliansen bygger sin politik på att skrämmas, men deras politik är lika socialliberal som S, de är bara lite mer egofixerade".

remvanrijn2010-05-05 22:20
Antal inlägg: 16500

Cyberamanda...

det privatdrivna sjukhus var det enda som kunde erbjuda behandlingen......Se där du!! inte sån dum idé med privatsjukvård... men röstar du på Lars O , så försvinner dessa förhoppnisvis snart och kan du ställa dig i köööö till almänna sjukvården..

Sweetlime2010-05-05 23:05

Vad ska man göra åt fusket inom de privata vårdbolagen? De fakturerar för vård de aldrig utfört.

Den privata lösningen var tyvärr ingen lösning för oss medborgare, det är tydligen svårt att kontrollera att vården är utförd. Det behövs ett system där patienten bekräftar att vårdbolaget gjort vad de ska. Det går tyvärr inte att lita på någon, en ideologi löser inte ett vårdbehov.

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-05 23:51
Antal inlägg: 11612

Alliansen går bort..dom är för beiga.

JefautjOuer2010-05-06 00:02
Antal inlägg: 373

Beige är fint.

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-06 00:04
Antal inlägg: 11612

Nä.

remvanrijn2010-05-06 20:04
Antal inlägg: 16500

och sweetlime tror inte att även allmänn drivna sjukhus debiterar för ej utförda åtgärder till sina landsting ??
Har du bevis på det?

magnusito2010-05-06 20:13
Antal inlägg: 5005

Rovdrift och girighet går före kvalitet i dessa bolag. Jag vet, jag har haft insyn i många av dem.

WCstol - Ej medlem längre2010-05-06 20:33
Antal inlägg: 746

SD eller hur BS? ;)

Nettis892010-05-07 21:58
Antal inlägg: 358

Vänsterpartiet

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?