Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 201 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stol | 2010-06-22 19:50 | |
![]() | Prins Carl-Philip och Prinsessan Madeleine eller vad dom heter ska ochså gifta sig , då kan hela kalaset sluta på ca.. 300 miljoner. | |
| Keiward | 2010-06-22 19:59 | |
![]() | Är det verkligen rimliga siffror när staten bidrog med 14MSEK till kronprinsessbröllopet? Merparten var finansierad av sponsorer. | |
| Sportsman78 | 2010-06-22 21:15 | |
![]() | Kewiard: ja om du vill göra PR för att sverige är något slags kungadöme.. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-06-23 15:16 | |
![]() | 2,7 miljarder var bröllopet värt i PR-pengar på webben. | |
| dalapower | 2010-06-23 15:25 | |
![]() | 2,7 miljarder,hur räknar man ut det?eller är det en uppskattning? | |
| Rhotheta | 2010-06-23 16:27 | |
![]() | Jag förmodar att Linders refererar till Dagens Industri di.se/Default.aspx?p...ge Provider Det var ju trevligt att någon brydde sig om att ta fram en (uppskattad) siffra på det som många intuitivt inser. Hade SVT dessutom agerat annorlunda kunde den varit mycket högre än så. Jag gissar att det hädanefter kommer att vara tvärdött i denna tråd, även om det hade varit kul med "ja, vi ger oss, det var en d-a vinstmaskin och inte alls en kostnad för skattebetalarna, men vi tycker ändå..." | |
| Sportsman78 | 2010-06-23 19:13 | |
![]() | Rhotheta: Varför betala en massa pengar för att göra PR för sverige som ett kungadöme? om du tänkter efter lite så är du nog INTE positiv till monarkin och dess hån mot demokratin. "Jag tycker kungen ska göra den svenska demokratin en tjänst och abdikera" | |
| Rhotheta | 2010-06-23 20:56 | |
![]() | Att Sverige ratificerade Lissabonföredraget var ett hån mot demokratin. Likaså borttagandet av tjänstemannaansvaret. Införandet av högertrafik likaså. Att arbetsförmedling och försäkringskassa gör oberoende bedömningar om vem som är arbetsför och tillåts komma till skilda slutsatser är det. Att vi slipper Per Nuder, Birgit Friggebo, Per Schlingmann, Naken-Janne eller någon annan idiot som hälsa-på-representant för landet är endast skönt och är inte i grunden odemokratiskt för fem öre. Folkomrösta any day. Vinner du, så ut med knugen. Kungen är tillsatt i demokratisk ordning enligt torekovöverenskommelsen. Han kan demokratiskt avsättas när helst folket önskar. Tills dess är vi en demokrati som har en monark som galjonsfigur i vissa sammanhang. Demokrati är inte bara ett ord i en ordbok. Det här förstår en majoritet av landets befolkning än så länge. Jag har aldrig i mitt liv träffat en enda kotte som gått omkring och känt sig som en underdånig undersåte. Det finns stora reella demokratiska underskott i det här landet. Kungafamiljen hör faktisk inte dit. Varken talmannen, statsministern, ÖB, utrikesministern, ärkebiskopen, SVT:s chef, Vattenfalls chef bla bla bla bla är folkvalda. De sitter och fattar mängder av beslut som påverkar dig och mig. Jag har aldrig drabbats av kungens beslut i någon enda fråga. Så kungen drar ett löjets skimmer över Sverige utomlands? Jag testade den tesen genom att googla "silly swedish king" Gör det du med. | |
| Sportsman78 | 2010-06-23 23:00 | |
![]() | Rhotheta: BESLUTET att ha monarki är demokratiskt eftersom riksdagen har tagit beslutet. Men INNEHÅLLET i beslutet är odemokratiskt eftersom de strider mot många av demokratins grundprinciper (tex. allas lika värde och rättigheter, allas möjlighet att bli statschef, allas lika inför lagen). (Exempel: Skulle riksdagen besluta att vi inte skulle ha allmän rösträtt längre eller yttrandefrihet så skulle så skulle INNEHÅLLET i beslutet vara odemokratiskt. Hänger du med?) Ja, kungen gör PR för att vi har kungahus. För att bli (en av) världens modernaste demokratier/demokrati behöver vi avskaffa kungahuset. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-06-23 23:29 | |
![]() | Sportsman, vad trevligt att någon mer än jag ser det absurda i monarki även om man nu skulle råka få ett PR värde på x antal kronor. Däremot så är det viktigt att skilja på en sak när vi pratar PR. Innan de pengarna är intressanta för sverige så ska denna PR ha omvandlats i affärer som gynnar sverige och svenskarna. PR tjänar man faktiskt inga pengar på. Jag skulle bara älska att se affärsplanen kring detta reklamjippot... Tyvärr så tror jag inte att det finns nån långsiktig försäljningsstrategi och några planer på att räkna hem hur mycket den rojalistiska PRen cashar in på sista raden. | |
| Rhotheta | 2010-06-23 23:41 | |
![]() | Jo då, jag hänger med. Du vill bo i em modern demokrati. Jag vill bo i en trivsam och fungerande demokrati. Jag är realpolitiker, du är ideolog. Jag ogillar ideologiskt drivna beslut. De leder oftast till något krångligare, fulare och dyrare. Nu senasr apoteket. Du får lycka till med din åsikt. Må bästa sidan vinna. | |
| Rhotheta | 2010-06-23 23:44 | |
![]() | Hehe affärsplanen ser ut så här: "Wo ist der Elk?";) | |
| regression | 2010-06-24 09:24 | |
![]() | Merparten av schlagerfestivalen sponsras av privata aktörer, det är den principiella skillnaden. Men du har helt rätt i att det är försumbara siffror. Detta är en statsfinansiell icke-fråga (fast ändå en intressant principfråga av ekonomisk natur). Men om vi ska kalla det här för ekonomisk politik -- vilket du antyder -- så ska vi kalla det konjunkturpolitik. Och då översätts frågan till hur mycket som till slut sparas och hur mycket som konsumeras. Den frågan översätts i sin tur på vem som i slutändan lägger vantarna på de satsade medlen. Det är allt ifrån poliser och hovmarskalkars lön, till kapitalägare inom korsett-branschen, samt några springpojkar i stilla havet. Huvudregeln när det gäller konjunkturpolitik är att se till att pengarna inte hamnar hos över- och medelklassen, eftersom de bara kommer att spara alltihop. Då hade det -- i princip -- funnits bättre kanaler. Men som sagt, rent praktiskt har det ingen betydelse alls. Och vad jag tycker om själva bröllopet? Jag satt och kollade på nästan allt fram till klockan 1 på natten och tyckte det var mycket vackert. Jag blev imponerad av Daniel och tyckte även kungen verkade vara en lustig man. Och under Olle Westlings tal så mindes jag nostalgiskt hur man såg på sig själv när man var sosse i tonåren (något som påpekas av LO-ekonomen www.newsmill.se/arti...a- modellen ). Och varje gång Madeleine var i bild kände jag en lustig gubbsjuka i bröstet, trots att hon är lika gammal som jag. Det hela var fantastiskt fint. | |
| Pocaloca | 2010-06-24 09:42 | |
![]() | ...törs inte tänka på vad det kostade! | |
| helloerik | 2010-06-24 09:48 | |
![]() | "Publiciteten kring det kungliga bröllopet är värd 2,7 miljarder kronor, jämfört med vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsplats" "Staten avsatte 10 miljoner kronor i extra anslag för bröllopet, varav 1,8 miljoner öronmärktes för att ta hand om svenska och utländska journalister." di.se/Artiklar/2010/...rd er-i-pr/ | |
| Sportsman78 | 2010-06-24 18:47 | |
![]() | helloerik! Kronan är inte värd ett öre. | |
| Rhotheta | 2010-06-24 18:56 | |
![]() | Snyggt skrivet, regression! Får nog hålla med om så gott som allt. Glad midsommar! | |
| MrLitzkie | 2010-06-24 20:28 | |
![]() | Jag har gjort en snabb överslagsberäkning och kommit fram till att värdet av bröllopet i goodwill var värt ca 3 miljarder. Då räknar jag även med mindre media och räknar bort nyhetsbyråernas bojkott. | |
| YamahaJet | 2010-06-24 21:38 | |
![]() | Jag tycker mest det är kul att anhängarna till extrema skattenivåer (vänstern) också är de kraftigaste motståndarna till monarkin och hänvisar till de enorma kostnaderna för detta (flera miljoner) trots att kungahuset kanske är den allra minsta posten i statsbudgeten. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-06-24 21:39 | |
![]() | Kanske också den onödigaste? | |