Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 316

Forumkategorier

Användare Inlägg  
caccarina2010-07-13 04:27
Antal inlägg: 1

Kärleken måste vårdas, för den självdör om man tar den andre för given. Jag tror att man får det man ger i sitt förhållande. Kärleken dör om man inte vattnar den, då vissnar den som en blomma utan näring.
ja de är vad jag tror iaf.

bajen20072010-07-13 07:55
Antal inlägg: 101

trohet, kommunikation, respekt, vänskap, ömhet

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-13 07:58
Antal inlägg: 4429

Pengar skrev någon. Det tror jag är en viktig ingridiens. Överlag tror jag alla "hygienfaktorer" som vem som sköter ekonomin, hur mycket faktisk ledig tid man har, matlagning, städning etc är grymt viktigt. Sen handlar det nog mycket om att inte ta sig själv på för stort allvar och dumpa alla heliga krig där dom hör hemma. Sex är bra om det fungerar för bägge parter. Det kan vara helt utan sex eller 6 gånger om dagen så länge det är vad bägge vill.

Tänka på vilka utmaningar man utsätter relationen för. Sitta mindre vid datorn borde vara ett hett tips för oss alla på forumet.

flydet2010-07-13 08:58
Antal inlägg: 95

Jag tror inte att det är möjligt att man hela tiden är på linje med en och samma person livet ut. Därför är det viktigt, om man siktar mot ett långvarigt förhållande, att kunna lämna varann därhän ibland och säga till varann: "Okej, ha så kul, så ses vi sen!" Det var i alla fall detta som absolut inte fungerade i ett förhållande jag själv hade för 5 år sen. Enligt henne borde hennes sällskap och de aktiviteter hon valde ut vara tillräckligt för mig under resten av mitt liv. Hon blev oerhört - och då menar jag oerhört - sur om jag ville umgås med någon annan än med henne. Jag kunde inte ens hälsa på min egen släkt eller på egen hand gå till en affär som inte hon hade godkänt i förväg utan att det blev ett jävla liv. För henne var det fysiskt omöjligt att uttala orden "Okej, ha så kul, så ses vi sen!". Missunnsamhet var hennes livrätt.

elsa89 - Ej medlem längre2010-07-19 00:08
Antal inlägg: 505

Flydet: överlag är det onekligen en svår balansgång mellan tid som behövs apart och tid som krävs att man spenderar tillsammans. Man måste ge varandra mycket utrymme och egentid, men samtidigt måste man vårda förhållandet så det inte rinner ut i sanden och så man inte glider ifrån varandra. Fast det såklart inte var tänkt så.

Vad gäller det som tidigare diskuterats angående sex i tråden så måste jag säga att jag inte riktigt förstår ex. Apburs påpekande att även andra "aktiviteter" (såsom?) skulle kunna ge samma känslomässiga intimitet som sex. Jag tycker inte att någon aktivitet kan ge samma närhet som sex. Jag säger inte att det är det närmaste av närheter, men det är unikt. Riktigt bra sex kan inte ersättas av någonting, tycker jag. Det stärker allt i ett förhållande.

Kanske är det bara så enkelt att sexlusten är otroligt indiividuell, och det är därför jag med många andra har så svårt att förstå de som inte tycker att sex är ett måste i en kärleksrelation.

elsa89 - Ej medlem längre2010-07-19 00:12

Men om man inte har sex, vad skiljer då en kärleksrelation från en vänskapsrelation?

ramsay - Ej medlem längre2010-07-19 00:15
Antal inlägg: 9204

elsa, varför så ytlig? hehe:)

Thoron_ril2010-07-26 21:34
Antal inlägg: 305

kärlek, engagemang, tillit, förtroende, sex, respekt

micro1132010-07-26 21:50
Antal inlägg: 17542

elsa89
Att man älskar den varandra - självklart - med alla de ingredienser och fördjupningar som åren tillsammans innebär.

micro1132010-07-26 21:52
Antal inlägg: 17542

Det viktigaste är kärleken - att man älskar varandra - anser jag.

Utan kärleken så spelar resten inte så stor roll - med kärleken så blir resten det som fördjupar kärleken år från år och håller den vid liv.

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-26 22:09
Antal inlägg: 253

Micro, men gåtan är väl att just upprätthålla kärleken. Sen hänger jag inte riktigt med "med kärleken så blir resten det som fördjupar kärleken år från år och håller den vid liv." utveckla gärna.
Kärlek...definieras nog lite olika beroende på i vilket stadie förhållandet till den andra befinner sig i.
Som jag ser det...måste man vinna kärleken hela tiden. Hur gör man det då? Ser sin partner...Prata, diskutera, inte vika ner sig då man vet att ens ståndpunkt håller...Men!! att diskutera från en gemensam värdegrund underlättar :-) ..Passion, i smått och stort är en förutsättning. Att uppmuntra varandras vägväl, inte känna prestige. Att hålla svartsjukespöket borta är nog också viktigt. Men det viktigaste är nog, som sagt, att man ser varandra...accepterar och jublar inombords.

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-27 17:14

Tråden dog efter mitt inlägg :(

elsa89 - Ej medlem längre2010-07-27 23:01

Slagruta, du resonerar vettigt tycker jag. Det handlar ju om att inte ta för givet, att ge varandra tid och uppmärksamhet. Efter ett tag måste man komma ihåg det då det inte längre kommer av sig själv på samma sätt.

Det är ju också svårt ibland att inte vara egoistisk för att man älskar någon. Att inte hålla någon för hårt av egoism, att låta varandra utvecklas som egna personer och att lita på varann genom det.

Det där med värdegrunder är intressant. Tror ni att en hängiven moderat och en passionerad vänsterpartist skulle kunna utgöra ett bra par?

Slagruta - Ej medlem längre2010-07-27 23:17

elsa89, tack för din respons. Blev lite rädda att jag var totaldissad :) För att hålla ihop över tid så tror jag nog att ett gemnsamt synsätt på olika saker är ganska viktigt, låter torrt... klart i början är det nog (om man är hyfsad "oppend minded") kanske kul att disskutera, träta och skoja om sina infallsvinklar, om man tar ditt exempel med moderat kontra vänsterpartist. Funkar det bra så kanske det t.o.m. blir BINGO. Men sen kommer en del andra faktorer in...t.ex. om man får barn.. vilka värden pratar man om och hur. Sen efter några år så tillkommer det ett tryck från de förhållanden man kommer ifrån...Då prövas man i sin relation till sin älskade. Står paret emot...stärks banden, men lätt är det inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?