Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| AnSoJo | 2011-01-10 20:27 | |
![]() | Men, är du dum på riktigt? Det där är bara dåliga ursäkter för att döva samvetet a la George Bush. Hört talas om närproducerat? Nähä, tänkte väl det. | |
| AnSoJo | 2011-01-10 20:33 | |
![]() | Slånbär, varför blev du så förbannad? Det var inget personligt påhopp på DIG när jag skrev om köttindustrin. Du måste sannerligen ha dåligt samvete. | |
| slånbär | 2011-01-10 20:40 | |
![]() | An Jo -ursäkta mig men det finns väl ingen anledning att vara direkt elak. Trodde inte personliga påhopp var ok här men som vanligt så är det miljöförespråkare och vegar som uppträder aggressivt och visar på väldigt låg tolerans. Tror att brist på animaliskt protein gör folk elaka. Har som sagt aldrig hört talas om militanta köttätare som attackerar grönsaksaffärer eller odlingar. Och An Jo - undrar fortfarande -var sjutton köper du närproducerat ris? Tror du det transporteras med häst och vagn från asien ? | |
| slånbär | 2011-01-10 20:53 | |
![]() | An Jo -när du vänder dig direkt till mig i ett inlägg speciellt där du påstår att jag är dum hur tänkte du då att jag inte skulle ta det personligt? Klart man blir förbannad! | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-10 21:27 | |
![]() | magnusito 2011-01-10 19:52 "Ni må pipa och gnälla men ni får och bör inte äta kött!" Så där kategorisk skulle inte jag kunna vara, magnusito. För min egen del föredrar jag alltså köttfri kost och jag tror också, att det vore en fördel för de flesta att ha ganska mycket grönsaker, rotfrukter och baljfrukter i kosten tillsammans med köttet eller fisken, men att ALLA skulle HELT avstå ifrån kött/fisk, det tror jag inte är nödvändigt (kanske inte ens önskvärt?) ur någon aspekt alls. Jag tror faktiskt att det finns många som också behöver ha köttet/fisken i sin kost - därför att varje individ är sin egen, har sina egna förutsättningar. Och framförallt måste ju naturligtvis var och en få äta vad den vill. Och så är det med mycket annat också. En del vill dricka kaffe. Så gör det då. Andra vill ha sin sitt fredags-vin. Finns inget som talar emot det heller. Och så vidare...Var och en måste ju få leva sitt liv efter sitt eget recept. Svårare än så är det inte. - Utom rökarna då förstås. ;) Folk ska ge faen i och röka. ;D | |
| slånbär | 2011-01-10 21:30 | |
![]() | Lillsyrran-fick en liten tår i ögat där efter alla elakheter. Skönt med lite tolerans också. Håller för övrigt med förstås. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-10 21:35 | |
![]() | Ja slånbär, internet-världen kan verkligen röra upp känslorna ibland.<3 | |
| Tommy 1979 | 2011-01-10 21:37 | |
![]() | Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Kan omöjligt förstå den oförsonliga, hätska ton som råder i den här debatten. Kan man inte framföra sin åsikt utan att racka ner på sina meningsmotståndare borde man inte uttrycka sig alls. | |
| Syntax-Fe | 2011-01-10 21:39 | |
![]() | Vi är säkert också goda att äta. Ät varandra, människor!!! | |
| Vixen | 2011-01-10 21:56 | |
![]() | Slånbär: Vi borde alla välja bort trist, tråkigt och segt kött - eftersom sådant kött kommer från djur som fötts upp fel. I Sverige föds tyvärr gris och kyckling, men också kalvar och får, upp, inomhus till 100 procent, på undermånligt foder och med högt sjukdomstryck. (Något man parerar med en extrem överanvändning av antibiotika.) Men sjuka plågade djur kommer aldrig smaka gott - och det bör verkligen bojkottas av alla köttätare. Men problemet med "naturbeteskött" från Sydamerika, är att man där sprutar med extremt giftiga medel på betena, ex. paraquat, som förstör miljön och, faktiskt dödar tusentals människor varje år. Korna slutgöds sedan i så kallade "cattle pens" där de står med skit upp till knäna i några veckor och tvångsmatas med hårdbesprutad GMO-soja. Men vadå, det är ju i SYDAMERIKA. Långt bort från dig, alltså något du inte behöver bry dig om.... Jag tycker, att om man vill man äta kött så bör man: Köpa svensk naturbeteskött av ex. Charloiskor eftersom de får gå ute i princip hela året och växa naturligt, kalvarna skiljs heller inte från sina mammor utan får dia länge. Lammkött på hösten (eftersom lammen föds på vårvintern och är fullvuxna på senhösten.) "Vårlamm" går bort, eftersom det är lamm som fötts på vintern och tvångsmatats med bla soja för att bli slaktfärdiga till påsk, de har alltså aldrig fått gå ut och äta gräs, vilket ju är det som gör att lammkött är så gott. Gris - köp bara kött frigående utegrisar som fått naturligt foder, ex. spannmål och ensilage. Kyckling och kalkon. Finns få alternativ. I bland finns Bosarpskyckling i matbutikerna, de kycklingarna har fått gå ute och får eko-foder. Annars får man lov att föda upp hönsen själv, eller köpa en tupp på Blocket och slakta. All typ av industrikyckling har dock haft så förjävliga liv, att det kan man inte som tänkande och kännande varelse faktiskt inte överväga att äta. Dessutom, industrikycklingköttet smakar inget, och består mest av saltvatten som sprutas in för att ge någon form av smak, men framför allt storlek. | |
| Vixen | 2011-01-10 22:14 | |
![]() | Till Lisalong. Slakt kan ske på bra och dåliga sätt. När vi slaktar våra djur på gården så märker de inte ens att det sker, och inte deras flockkamrater heller. Sen är det så, att jag tycker att djur har ett existensberättigande. Att de har rätt till att finnas, och att livet innebär såväl lycka som smärta. Det innebär också att djur som funnits i människans närhet i tusentals år, som grisen, lammen, korna, kycklingarna har rätt att existera, trots att det krävs att vi människor tar hand om dem för att de ska finnas till. Om människan helt skulle sluta äta kött, skulle inga av dessa djurslag existera. De skulle upphöra att finnas till. De kan bara existera eftersom människan föder upp dem och äter upp "överskottet". (Man dödar ju inte alla djur). Men när jag ser lammet springa i hagen på sommaren tillsammans med andra lammungar, så ser jag livsglädje. Och när grisarna ligger och slappar i skuggan under ett stort träd, eller bökar upp en ny hage, så ser jag lyckliga djur. De lever ett liv som är värt att leva! Men alla varelser dör. Och jag kan inte tycka att en snabb och smärtfri död efter ett bra liv är fel. Jag dödar de djur som är övertaliga och sparar de bästa. Sen äter jag det fantastiskt goda köttet med gott samvete. Det går dock inte med industriproducerat kött. | |
| slånbär | 2011-01-10 22:15 | |
![]() | Vixen-fattar inte hur ni får detta till nåt slags personligt korståg mot just mig. Jag har bara skrivit att jag helst äter kött från sydamerika för att det har bäst kvalitet och är godast. Ska jag ställas upp mot en vägg och skjutas för att jag inte har satt mig in i precis hur djuruppfödningen går till i varje enskilt land i världen? Vad är det med er alla egentligen? Vad får man lov att äta egentligen för att det ska var ok i era ögon? Närodlade morötter och korngröt? Ni som besitter sån fantastisk kunskap borde verkligen göra detta till ert jobb-att arbeta för att upplysa oss andra idioter som ingenting vet och ingenting kan. Jag lämnar i allafall just den här tråden för tonen är inte rolig längre och alla personliga påhopp blir rätt tröttsamma till slut. För att vara vegar så är många av er väldigt mycket för att hugga .Ingen nämd och ingen glömd. | |
| slånbär | 2011-01-10 22:16 | |
![]() | BTW-vixen så har jag halva släkten i sydamerika så det är inte alls särskilt långt borta. | |
| Vixen | 2011-01-10 22:19 | |
![]() | Du tar åt dig något enormt. Måste trampat på en öm tå. | |
| Lyyn_ | 2011-01-10 22:20 | |
![]() | Slånbär, ursäkta en enkel fråga: Varför i hela friden vill man äta kött från en annan värlsdel? Jag har inte följt tråden, bua ut mig om ni vill. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-10 22:20 | |
![]() | Känner kärlek till lillsyrran och Vixen i kväll <3 | |
| Vixen | 2011-01-10 22:21 | |
![]() | Tack och kram själv ;-D | |
| apbur | 2011-01-10 22:23 | |
![]() | Det finns egentligen inga hållbara etiska argument när det gäller vår köttkonsumtion. Alla vegetarianer och veganer har rätt. Det är moraliskt förkastligt att utnyttja djur på det sätt vi gör när vi har alternativ. Att majoriteten skiter i att deras handlande kan betraktas som väldigt oetiskt är ju en annan sak. Praktiska argument finns det gott om. Det är en annan diskussion. | |
| Lyyn_ | 2011-01-10 22:24 | |
![]() | Eller rättare sagt, varför vill DU äta kött...blabalaba? Jag tänker inte skjuta dig nånstans, jag blev förvånad och nyfiken. | |
| Vixen | 2011-01-10 22:26 | |
![]() | apbur. Utan djur, inget gödsel. Då måste åkrarna besprutas med oljebaserat konstgödsel. Utan betesdjur, inga ängar och hagar där det i sin tur finns en helt egen värld med flora och fauna. | |