Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2015-11-01 14:38
Antal inlägg: 4992

Krydd.

Jag förstod det. Min poäng var att du skall skriva till Janne om du inte håller med honom, till mig om du inte håller med mig och låta bli att skriva rakt ut. Det här är inte retartråden, där du tycker om att kasta skit utan att stå för det. Tala klarspråk så går det bättre skall du se.

kryddeluntan2015-11-01 14:40
Antal inlägg: 12360

Rhotheta, du har missförstått mig i skoltråden, jag har aldrig skrivit nåt om att lärarna är dåliga, att de är underbetalda skriver jag under på. Angående mitt jobb, så har ingen med det att göra. ( helt OT, svar till Rotheta.)

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 14:40
Antal inlägg: 4735

*står

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 14:49

R,

Sen har du fel angående Google. De lägger visst politiska värderingar i sina sökresultat. Inte ideologiskt men väl marknadsmässigt.

Rhotheta2015-11-01 14:54

krydd.

"Att villkoren var dåliga, inte lärarna." syftar på just det, om det var oklart.

kryddeluntan2015-11-01 14:59
Antal inlägg: 12360

Missade det R, ber om ursäkt

Rhotheta2015-11-01 15:01

totravel

Min formulering betyder specifikt:
"Google manipulerar inte medvetet åldern på ensamkommande, varken upp eller ner."

Det väljer du att bestrida.

Missrepresenterade du ånyo?

I så fall, försök att undvika det i framtiden med de metoder jag har föreslagit, (varav en effektiv är kontrollfrågan).

I annat fall, källa på det?

Rhotheta2015-11-01 15:30

Jag misstänkte det. Ingen fara. Fin gest med ursäkt.

Rhotheta2015-11-01 15:30

Till kryddis, så klart.

limpan__22015-11-01 17:04
Antal inlägg: 2847

Janne, som svar på ditt inlägg 2015-11-01 10:55.

Jag håller med dig, och har aldrig förespråkat en oreglerad invandring och den oreda som nu rådet är inte hållbar. Vi måste ha ordning och reda, tydliga och transparenta rutiner och ett system som både välkomnar de som söker vår hjälp samtidigt som vi kan avvisa dem som inte uppfyller kraven.

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 17:23

Rhoteta,

Nu är du där igen. Du uttrycker dig medvetet luddigt och sedan i ett senare inlägg klargör du vad du menar. Det gör du dessutom på ett härligt mästrande sätt. Lite grand som en gammal adjunkt som försöker lära Lars-Olof grammatiska regler i tyska. Varför inte uttrycka sig klart och tydligt direkt?

Resultaten du får från en googlesökning beror på flera faktorer. Det handlar givetvis om hemsidans aktivitet och även ålder. Det handlar dessutom om att de hemsidor som är anpassade för mobiltelefoner prioriteras före de som inte är det.

Resultatet beror även på, vid användande av obskyra sökord, såsom exempelvis "ensamkommande flyktingbarn" vem som har intresse av att använda internet i detta ämne för att diskutera, föra fram och få sin mening bekräftad. I det här fallet visar det sig vara exempelvis avpixlat, exponerat, petterssonsblogg, tanketornet och Gatestone-institutet. Känner du att detta är hemsidor som anstränger sig att föra fram en objektiv bild av just denna del av verkligheten?

En googlesökning ger därför inget representativt urval. Det vore väl trevligt om du kunde erkänna det utan att slingra dig som du gör just nu.

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 17:40

Upplysningsvis finns det dessutom företag som säljer tjänsten "kom högt upp i googlesökningar". Min dåvarande kollega råkade köpa en sådan tjänst för några år sedan.

mz_lzrd2015-11-01 17:53
Antal inlägg: 2498

Mitt tips är att när man har googlat, så kollar man vilka träffar man får. Om de kommer från PubMed eller från Svenska Dagbladet så brukar det vara ganska ok grejer. Är Fria Tider eller nån aktivistblogg avsändare, så bara struntar man i den länken!

Det är ju nämligen så med Internet att man måste sålla själv. Det finns folk som vill ändra på detta, bl a uttryckte häromdagen en representant för MUF att sidor som Avpixlat borde stängas ned med lagens hjälp. Men än så länge så kan man alltså själv få välja och sålla bland de träffar man får när man googlar.

Rhotheta2015-11-01 17:54

Totravel. Du har pm.

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 18:12

Du med.....

Rhotheta2015-11-01 19:35

Totravel

Många människor tror att det handlar om barn och inte människor i övre tonåren och till och med upp i medelåldern.

Mycket ofta dras paralleller till de finska krigsbarnen.

Två jämförande bildgooglingar är för de flesta en väldigt tillnyktrande upplevelse.

Kanske inte för dig.

Budskapet var dock inte till dig, utan till ttiittii

(Sitter du för övrigt på ett material som visar att mina bilder är obskyra undantag är jag lite förvånad att du inte bara lägger fram det i stället för att bara försöka misskreditera mina?)

Bilder säger ganska mycket. Går man på statistik, redovisas ju den siffra som uppges och det är ju rätt meningslöst om den ofta är falsk.

Om 90 procent av alla ensamkommande är 10-15 år gamla, kommer 9 av 10 på en slumpmässig bild att se ut som barn och inte som affärsmän eller turister. Varje enskild bild på 20 st ensamkommande berättar om vilka som kommer.

Man kan tycka att det är jätteviktigt att lägga enorma summor på alla som säger att de är under 18 och då spelar bilderna ingen roll. Men för den som trott att verkamheten handlar om riktiga barn kan en googling göra stor skillnad. Oavsett vilka sidor bilderna ligger på.

Nora1 - Ej medlem längre2015-11-01 19:55
Antal inlägg: 2885

Rhoteta. Påstår du att bilderna du lade ut kl 13.20 ska föreställa ensamkommande barn?

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 19:55

Rhotheta,

Att de ensamkommande barnen som kommer hit inte ser ut som din andra länk har jag fullt klart för mig. Dessa barn är alldeles för unga för att skicka iväg ensamma eller ens själva ta beslutet att ge sig iväg själva. Att det finns ensamkommande barn som inte är barn har jag också fullt klart för mig.

Däremot;

En slumpmässig bild av ensamkommande barn som publiceras exempelvis på avpixlat eller exponerat existerar inte i min mening. Bilderna är valda av personer som har en agenda och den agendan är att nära en myt att det är fler av den andra kategorin i stycket ovan än det är i verkligheten. Det ligger så att säga i farans riktning att de bilder som kvalificerar sig för avsändarens syfte inte är fullt representativa och därmed inte visar sanningen eller åtminstone hela sanningen.

Även om du diskuterar med tiittii om detta så tycker jag att det är helt legitimt att som tråddeltagare "lägga sig i" den specifika delen av diskussionen. I annat fall blir tråden fragmenterad i många småtrådar mellan olika deltagare.

limpan__22015-11-01 19:56
Antal inlägg: 2847

Har en 16-åring mindre rätt att söka asyl än en 12-åring? Och hur många medelålders tror du har lyckats få asyl för att de utgett sig för att vara under arton?

totravel - Ej medlem längre2015-11-01 19:59

limpan__2,

Det är en kostnadsfråga och effektivitetsfråga också. Som ensamkommande barn får man mer omsorg än en vanlig asylsökande. Det kostar både i pengar och tid.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?