Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 11 |
Inloggade | 33 |
Mobilspel
Pågående | 19 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kryddeluntan | 2016-01-18 21:13 | |
![]() | Mz_lzrd, jag tror att folk är intresserade av sitt ursprung och sina förfäders historia, inte sitt DNA och det kanske inte har så mycket med etnicitet att göra. Har man tillgång till sin släkthistoria så tror jag att det kan berika ens liv. Etnicitet är inte viktigt för mig. Jag är inte svensk och kommer aldrig att bli det Loco, jag förstår inte riktigt ditt inlägg 13.00?? Kan du förklara lite?? | |
kryddeluntan | 2016-01-18 21:27 | |
![]() | Helt OT, när jag som 14 åring konstaterade och sa till min farmor:"!i Sverige är jag en en finnpajsare och i Finland en hurri, vad är jag egentligen?" Svaret, kort och koncist," en Europé." | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-18 21:59 | |
![]() | Liminal Ok. Du verkade så intresserad av våra åsikter om begreppet, att jag för ett ögonblick tänkte att du hade en baktanke med dina frågor... :) | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-18 22:04 | |
![]() | Nja, mest nyfiken. Jag hade adrig hört begreppet etnisk svensk förrän rasisterna började använda det. Har ingen aning om vad det betyder. Tror dock inte alls att det handlar om genetik för de flesta, utan snarare utseende och främst hudfärg. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-18 22:29 | |
![]() | Ah - så det är inte ett rasistiskt uttryck, men används av rasister förträdeselsvis :) Fint turnerat :) | |
Lågintensiv | 2016-01-18 22:30 | |
![]() | Har ingen aning om vad det betyder? Har du inte lärt dig nåt efter att ha läst denna tråd? Etnicitet är en vetenskaplig kategori som används inom sociologi, statsvetenskap, psykologi, socialantropologi etc. | |
Lågintensiv | 2016-01-18 22:31 | |
![]() | Ja, så passivt aggressivt och fördomsfullt. Baktanken i öppen dager. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-18 22:37 | |
![]() | Liminal - Om du inte kände till begreppet, så kan jag tipsa om något som heter Wikipedia. Ifall att du aldrig har hört om det förut. Där kan man hitta mycket värdefull information om man vill :) | |
janne121212 | 2016-01-18 23:01 | |
![]() | Så dom som kallar sig etniska turkar, kurder, assyrier är också rasister i dina ögon? Trevlig värld vi lever i då. Inte konstigt att integrationen bara fungerar sådär. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-18 23:45 | |
![]() | Liminal "När Reinfeldt talade om att arbetslösheten inte är särskilt hög bland "etniska svenska mitt i livet", hade han genomfört någon dna-analys eller släktforskning av arbetskraften då?" Är Reinfeldt rasist enligt dig? | |
mz_lzrd | 2016-01-19 07:43 | |
![]() | Krydde, jag har full förståelse för att folk vill veta saker om sitt ursprung, och för oss i Sverige så är det ofta inte jättesvårt tack vare kyrkböckerna. Människor i min släkt, både på mammas och pappas sida har släktforskat. Men det finns människor vars ursprung är mindre väldokumenterat. Då kan DNA vara intressant för dem. En del kanske inte vet vem deras pappa var (mamman är mer ofta känd av naturliga skäl). En del, som min man, har en förälder som var adopterad på den tid då adoption inte gav rätt till barnet att få reda på nåt om föräldrarna. Om man gör ett DNA test hos 23andMe kan man låta sitt DNA vara med i deras databaser och låta det matchas mot andra som också låtit sitt DNA vara med och då kan man hitta släktingar. Det kan bli jätteintressant. Det är en risk också - (man kanske får en bunke dryga släktingar man måste fira större högtider med på halsen t ex (nej, skojar!!!)),man ska ju självklart tänka efter före. | |
mz_lzrd | 2016-01-19 07:52 | |
![]() | Här är ett exempel där etnicitet tas med som parameter i medicinsk forskning: www.hd.se/nyheter/sv...as -av-kol/ liminal, vad du har hört talas om är knappast ett gångbart kriterium på vilka begrepp som existerar i världen. Du har hört talas om andra etniska grupper än "svensk" förmodligen? Kurder, assyrier, hutuer, tutsier? Men när du fick höra talas om svensk etnicitet så tyckte du genast att det lät rasistiskt? Ja, det är väl ungefär vad den här tråden handlar om. Det är kul att du illustrerar dina fördomar så tydligt. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-19 09:35 | |
![]() | Jag tycker det låter som att ni menar att etnicitet är något slags genetiskt ursprung. | |
micro113 | 2016-01-19 09:49 | |
![]() | liminal Det är det också i något avseende - eftersom det ligger i att ha en gemensam historia och reproduktion främst inom gruppen ... "En etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen." sv.wikipedia.org/wik.../E tnicitet | |
mz_lzrd | 2016-01-19 10:39 | |
![]() | liminal, ja, så är det. Titta, här en artikel ur den rasistiska DN (Dagens Nyheter), från 2012: www.dn.se/nyheter/ve...ar e-trott/ | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-19 10:45 | |
![]() | Är inte judarna från Etiopien och Jemen judar? | |
micro113 | 2016-01-19 10:54 | |
![]() | liminal Judars ursprung är inte Europa .. och judendomen ärvs i huvudsak på mödernet - i synnerhet om du talar om äldre tider. Du kanske skulle läsa lite sv.wikipedia.org/wik...ns ka_judar Noterar också detta i texten - eftersom du tycks ha missat att just judar ses som "det utvalda folket" och att vara jude inte är synonymt med att bekänna sig till den judiska tron och upptas i en judisk församling.. "Bland Igbofolket i Nigeria finns det de som gör anspråk på judisk härkomst, nämligen från israeliska invandrare. Det finns dock inga som helst arkeologiska bevis som styrker att de härstammar från israeliter." | |
micro113 | 2016-01-19 11:03 | |
![]() | Skälet till att det är moderslinjen som gör/gjorde en jude till jude är att när det gäller barn så är ursprunget på mödernet säkert -- vem som är far till ett barn kan däremot vara osäkert. Alltså - för att försäkra sig om att slippa gökungar så utgick man från mödernet för att fastställa att barnet faktiskt tillhörde det utvalda folket. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-19 12:42 | |
![]() | Det låter alltså på mz_lzrd som att etnicitet är något som kan undersökas medicinskt på arvsmassan. | |
mz_lzrd | 2016-01-19 16:24 | |
![]() | ja, det kans det liminal, men jag har skrivit det så många gånger redan och jag trodde att du hängt med i trådarna som du med har skrivit i. Här kan du titta: www.23andme.com/en-e.../a ncestry/ Gör du ett sånt test får du reda på, i procent, varifrån du härstammar. Du får däremot ingen värdering av kvaliteten på dina gener. Ingenting som säger att svenska gener är jättebra helyllegener medan afrikanska är usla blattegener. Den värderingen får man göra själv om man har den läggningen. Den medicinska definitionen av etnicitet är användbar för att upptäcka markörer som visar på förhöjd risk av olika sjukdomar hos dig eller din avkomma. Och för att kunna ta fram de mest verksamma läkemedlen för människor med olika etnicitet. (Även om man nu börjar göra mediciner som är helt individualiserade, så kommer det knappast att vara aktuellt för världens fattiga på ett bra tag ännu, så man behöver fortfarande ta fram mediciner som kan användas av stora grupper.) Det är alltså inte dåligt med etnicitet. Jag hoppas att du förstår det. Begreppet är inte till för att dela in folk i sämre och bättre utan tvärtom för att kunna förhindra och bota och lindra allvarliga sjukdomar hos alla, inte bara vita västerländska unga män, företrädesvis universitetsstuderande, som annars är de typiska testpersonerna i olika studier. | |