Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 533 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blue_moon | 2007-08-21 22:30 | |
![]() | Fördärvet, ja. Och klasskompisen Anna som ofta lånade 25 öre, fast hon sällan betalade tillbaka. ;) Tjuvrökte på rasterna gjorde jag inte vad jag minns... Mentor hörde jag bara talas om - jag hade min egen därhemma! Mamma, som gav privatlektioner i tyska och engelska, engagerade sig hårt i mitt skolarbete och hjälpte mig mycket när jag inte "iddes". Hon brukade säga att kunskapsnivån inte kunde jämföras med hur den var "på hennes tid". Mina studentskrivningar låg i nivå med hennes realexamensprov... Betyget i latin var inte så lysande, där borde jag ha konsulterat Mentor! | |
| blue_moon | 2007-08-21 22:55 | |
![]() | Är du rent av medlem i Föreningen Mentors elever? Ser på deras hemsida att en ny upplaga av "Minnen av Mentor" (1998) planeras. Ser också att han hade 6000 böcker i sitt bibliotek. Imponerande! | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-08-21 23:10 | |
![]() | Jag minns att en klasskompis då och då brukade låtsas att han var nån slags voodoopräst och jaga oss andra för att rycka kuken av oss. En gång sprang jag rakt in i en glasdörr i rädsla för att han skulle hinna ikapp mig. En meterlång glasskiva lossnade och jag fångade den reflexmässigt, varför jag fortfarande har vita ärr på underarmarna. Jag fick i alla fall behålla alla kroppsdelar. | |
| sarlina | 2007-08-21 23:22 | |
![]() | Jajamen, under namnet Doktorn, elev 2832. jag har skrivit en liten uppsats i boken och desssutom, till min yttersta häpnad, utsetts att hålla högtidstal till Mentor i samband med det återkommande firandet av hans födelsedag för några år sedan.Hur i själva helvetet den styrelsen kunde spåra upp mig i södra Norrlands inland är mig en gåta.Man har en känsla av att antalet övertalbara på rimligt avstånd var 0 och att detta födde den bisarra idén att försöka övertala den medlem som bodde längst från Lund. Men talet blev rätt bra. | |
| blue_moon | 2007-08-21 23:34 | |
![]() | Säkerligen. Måste vara ett tacksamt festföremål att hålla tal till. :)) Hurdan var han som människa? Akademisk eller faderlig? | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-08-22 00:09 | |
![]() | Jag minns att vi i gymnasiet avslutade skoldagen (eller kanske bara fredagen) med att i kör säga "TACK DETSAMMA". Exakt vad vi svarade på har jag glömt men det var nog nåt logiskt. :) | |
| sarlina | 2007-08-22 07:15 | |
![]() | blue-moon: Nej, inte faderlig och inte akademisk.... Han var en hängiven lärare av sokratisk art, en renässansmänniska och antik polyhistor, en omtänksam, om än originell, familjefar, uttalad antinazist när det akademiska Lund hade så svårt att dölja sin beundran för Hitlers Tyskland, men framför allt en lysande pedagog fullt beredd att knästående på golvet, medelst knackningar på elevens knäskålar, inskärpa betydelsen av vissa grammatikaliska finesser. | |
| blue_moon | 2007-08-22 07:31 | |
![]() | Åh vad jag har gått miste om! Jag har visserligen haft hängivna lärare och skickliga pedagoger, men ingen som denne Mentor... | |
| Dille - Ej medlem längre | 2007-08-22 09:26 | |
![]() | Hahaha tjuvrökte!! Vi gömde oss i ett skjul vis skolan, 5 grabbar som delade på en cigg varje rast. | |
| grandmamoses | 2007-08-22 14:25 | |
![]() | Latin! Minns den förtjusande, snälle lärar´n, hur han viftade med sina korta armar och fnissande (obs med värme!!!) ropade: "Nu ska ni få höra vad fröken E.....n har skrivit" Sedan läste han frustande upp min översättning från latin till svenska. Eftersom jag var en ganska lat elev (med focus på kompisar och lördagarnas dans) så nöjde jag mig nämligen med att slå upp endast ett ord ex. kråka och resten översatte jag fritt ur minnet väl medveten om konsekvenserna. Minns att jag fick C i betyg (motsvarande IGIG idag.) | |
| blue_moon | 2007-08-22 15:07 | |
![]() | Hehe, klassens roliga timme... :)) Titulaturen var ett kapitel för sig. Vi sa "magistern" eller "adjunkten" till våra lärare och de tilltalade oss med "herr" respektive "fröken" plus efternamn eller så sa de hela namnet. Först efter studentexamen kunde man få säga "du" till sina lärare och blev själv titulerad "kandidaten". O stolta ögonblick! | |
| sixty5er | 2007-08-22 16:04 | |
![]() | ajson nämnde glassar i plasttärningar tidigare, dessa fanns även som bollar. Både tärningarna och bollarna fanns i olika färger vill jag minnas, för min bror och jag hade dom kvar länge som leksaker. Jag kommer ihåg att mjölk fanns i 2-liters förpackningar också, liknande dagens 1,5-litrar. Jag har även för mig att tidigare än så, så var även mjölkförpackningarna trekantiga eller har jag fel? Sen måste jag tillägga att jag nog måste vara den enda i Sverige som gillade "Vilse i pannkakan", jag bara älskade när storpotäten kom puttrande. Men å andra sidan så älskar jag ju fortfarande thrillers och skräckfilmer. :D | |
| sarlina | 2007-08-22 16:19 | |
![]() | Jajamensan, mjölktetrapak på en liter, skvimpade lätt ut sitt innehåll, var allmänt sladdriga och tog en jäkla plats i kylskåpet. | |
| pilutta-dej | 2007-08-22 20:43 | |
![]() | Kvällstoppen med Klas Burling på tisdagskvällarna och Tio i topp på lördagarna kl 15.00, jag hann lagom hem från skolan. Suck! | |
| sixty5er | 2007-08-22 23:03 | |
![]() | sarlina: Då minns jag rätt ändå, jag var inte gammal då, 4-5 år kanske. Kom på en annan sak som jag har för mig var ganska vanlig på den tiden, kassabanden i affärerna var väl egentligen inte kassaband utan runda skivor, istället för dom avdelade som finns idag. | |
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-08-22 23:23 | |
![]() | Jag tyckte det där programmet "Kroppen" (tror det hette så) var värre än "Vilse i pannkakan". Programledaren såg jätteläskig ut och pratade dessutom på ett läskigt sätt. Å så minns jag de stora flaskorna med svagdricka. | |
| sushifish | 2007-08-23 09:25 | |
![]() | Jag minns också programmet kroppen! Han hade stora glasögon och brunt lockigt hår, minns speciellt när han berättade om nån tarm man har som är 10 meter lång, och så stegade han upp 10 meter på golvet och jag kommer ihåg att jag tänkte "men ååååh va han ljuuuuger, det där skulle ju aaaaaldrig få plats i magen!" | |
| sushifish | 2007-08-23 18:43 | |
![]() | Jag minns en dag när jag och en kompis satt i sandlådan och lekte och hennes mamma plötsligt kom springande och skrek att vi måste komma in och inte fick vara utomhus. Det var dagen Tjernobyl smällde. Efter det fick vi inte leka i sandlådan i flera veckor. Min kompis pappa som var amerikan gick runt och förbannade dom där jävla ryssarna och ville helst förbjuda oss att vara ute över huvud taget. | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2007-08-24 13:22 | |
![]() | Kassan på ICA eller Konsum som i början (sent 70-tal?) hade nåt rotationssystem ja, minns också det... Hur funkade det nu. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-08-24 14:09 | |
![]() | Jag minns svartvit finsk teve på landet. Jag brukade kolla på det och det var lugnande. Jag fattade förstås inte ett ord. Även idag i bilen, hör jag dem på radio prata finska, så låter jag det vara, det är lugnande... | |