Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade54
Mobilspel
Pågående18 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-08-26 10:01
Antal inlägg: 9699

Inom porren finns det väldigt mycket material om man gillar maktmissbruk och förnedring. En person som tycker om sånt och inte kan hålla sunda gränser blir givetvis inspirerad av förnedringssex.
Tror inte alls att personen i fråga skulle vara frisk utan porren men tycker det är lite naivt att förneka att "sjuka" människor har en guldgruva att gräva i.

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 10:10
Antal inlägg: 2032

Jag läser Kaninens inlägg som att sjuka beteenden inte triggas. Det vill säga inte uppstår från noll. Men om någon redan HAR sjuka beteenden finns absolut en uppsjö av sjuk porr att gräva i. Helt sant. Inser nu att när jag deltar i diskussionen att jag inte alls tänker på avarterna inom porrfilmsbranschen, utan bara de vanliga knullafilmerna, där endast vuxna människor deltar.

apbur2009-08-26 10:19

Det blir lite flytande där då människors gränser kan förflyttas ganska långt under påverkan.

Exponeras du för mängder av förnedringsporr får du nog vad vi skulle säga idag som ganska skeva värderingar.
Man behöver inte vara mer sjuk från början än en annan person som inte har exponerats för samma sak.

bobo flux2009-08-26 10:29
Antal inlägg: 11371

apbur, givetvis finns det mycket material i porren som kan trigga sjuka människor. Men, dessa människor utgör väl en väldigt, väldigt liten skara sett i relation till världens alla porrkonsumenter?
Dessutom, samma resonemang skulle väl kunna föras gällande exempelvis filmer med våldsamt innehåll? Det finns en liten klick sjuka människor som säkert inspireras av våld, och dessa har ju en uppsjö filmer att tillgå i så fall.

Sedan vill jag bemöta Bittes inlägg 2009-08-26 07:50.
"bowlorama Du menar på allvar att du tror att porrfilm är på riktigt , att de som spelar faktiskt njuter,, tror inte det ,, de spelar bara en roll,

Men det är just detta att tro att det är på riktigt och att många unga tror att det de ser på porrfilm så ska sex vara, inte att undra på att många unga kvinnor män utsätts för saker som INTE har med sex och njutning mellan två älskande personer.

Porrfilm triggar säkert oxå sjukabetende hos personer som inte har spärrar vad som är rätt eller fel, kan troligen ligga bakom en hel del våldtäkter som sker,,

Bitte"

Bitte,
1) Hur vet du att alla som spelar in porr inte njuter? Jag tror att det finns de som njuter av det, och att det finns de som spelar en roll framför kameran.

2) Problemet i ditt andra stycke är väl ändå att det idag inte finns vuxna förebilder bland barnen som kan lära dem vikten av ansvar och att visa respekt gentemot sig själva och andra? Det känns lite daterat att lägga över ansvaret för ungas övergrepp på porren. Det finns väl väldigt många unga som tittar på porr utan att begå övergrepp?

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 10:29

Det kan jag hålla med om. Men jag ser det inte som sannolikt att en människa med en från början sund inställning till sex och samliv börjar konsumera "sjuk" porr i så stor utsträckning att denne till slut blir osund i sina beteenden. Min tanke är att en person som söker upp sådant redan i grunden har skeva värderingar.

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 10:30

(Till apbur, alltså.)

apbur2009-08-26 10:32

bobo flux, ja, mitt resonemang gäller våldsfilmer också. Jag kom mest in för att nyansera lite, det är inte antingen eller precis som du säger.

apbur2009-08-26 10:37

katalias, det tror inte jag heller men som vi vet väljer väldigt unga människor att konsumera porr vilket redan där kan förflytta vissa gränser som senare i slutändan leder till sjukliga beteenden.

Jag tror inte att en vuxen person med ganska klar sexuell identitet påverkas nämnvärt av porr.
Jag tror dock de kritiska rösterna som hörs beträffande porrens lättillgänglighet är befogade.
En minderårig person kan inte hantera porr på ett sunt sätt.
Det är min åsikt.

Ond_kanin - Ej medlem längre2009-08-26 10:55
Antal inlägg: 470

Oavsett vad någon annan säger?:)

apbur2009-08-26 10:59

Jag vet inte vad du syftar på men just när det gäller unga människor och deras sårbarhet när det gäller gränser så ska det nog mycket till innan någon övertygar mig om motsatsen.

le-lou2009-08-26 11:06
Antal inlägg: 17500

Egentligen borde feministerna hylla porren eftersom det är ett utav de få yrken en kvinna kan ha där hon faktiskt tjänar mer än mannen...

Ärligt talat. Det finns porr och det finns porr. Det är inte själva porren som är "farlig", men viss typ av porr kan jag hålla med många om kan vara skadlig i fel händer. Som apbur säger, om en minderårig inte kan hantera porr på ett sunt sätt - innebär det att vi bör förbjuda porr? Då kan vi lika gärna slå på samma trumma när det innebär våldsfilmer som i mitt tycke är ännu värre.

Man tar ofta upp hur porren påverkar de yngre, tex att killar kallar tjejer i skolan för alla möjliga ord och nervärderar de osv..Men saken är den, att det räcker med att sticka näsan innanför en skola alt. ha ett barn i den åldern för att se vad som pågår ... nämligen att de som är värst i munnen och som gapar högst är just flickorna. Tjejer mobbar systematiskt varandra med ord som hora, fitta, osv.
När jag själv gick i skolan upplevde jag det på samma sätt som jag ser i dag som mamma till en flicka i skolåldern - att tjejerna är värst. Är det från nån man hör detta så är det från de av samma kön.
Nu säger jag inte att det inte finns killar som gör detsamma, men jag tycker debatten känns tämligen ofokuserad och väldigt inriktad på hur porr tex påverkar just KILLAR (och därmed blir självklart tjejerna offren). Porren påverkar ja, men det har den alltid gjort. Och att idag är det grövre grejer vet jag inte heller om det stämmer, en blick bakåt i porrfilmshistorien säger mig att det gjordes både det ena och det andra på det fria 70-talet med..

Man måste höja ögonen och titta på det som faktiskt är. Att porren finns, med både killar och tjejer som frivilligt medverkar. Sex betyder för de flesta något intimt mellan två personer som älskar varandra, och detta gäller både män och kvinnor SAMTIDIGT som det kan betyda ett samlag, något ganska basic, något som är skönt för stunden. Tjejer hoppar i säng lika mycket som killar. Det finns kvinnor som har älskare för sexets skull. Tjejer onanerar de också. Tjejer glor på porr. Tjejer kan ta på sig en undergive roll tex i sängen för att de VILL. Tjejer kan njuta av något visuellt lika mycket som en kille kan. Porr säljer - av den enkla anledningen att folk tittar på det. Och mörkertalet är förmodligen större än vad någon kan tänka sig...

Varför ska man lägga all skuld på porren? Att tjejer alltid gör saker som de egentligen inte vill? Är tjejer alltid offer? På en del i den här tråden verkar det som att tjejer överhuvudtaget inte ens har sex för den råa njutningens skull, utan mer i syfte att fortplanta sig, och så klart för "intimiteten". Det bara MÅSTE finnas kärlek och känslor med i bilden, för så "funkar kvinnor". Den synen på kvinnor tycker jag är fruktansvärd farlig och förlegad.

le-lou2009-08-26 11:11

och jag tillägger att jag faktiskt vet att det visst finns kvinnor OCH män som deltar i porrfilmer av fel anledningar. Har också läst Linda Lovelace boken och det hon berättar om är fruktansvärt.
Har också läst Jenna Jamesons bok och där berättar hon ur en lite annan synvinkel.
Det finns flera sidor av det, trött bara på att det hela tiden tjatas om hur kvinnoförnedrande och att precis ALLA kvinnor blir utnyttjade av dumma män.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-26 11:18
Antal inlägg: 2521

"Det bara MÅSTE finnas kärlek och känslor med i bilden, för så "funkar kvinnor". Den synen på kvinnor tycker jag är fruktansvärd farlig och förlegad. "

Nåja, jag kan ju naturligtvis bara tala utifrån mig själv, men precis så fungerar jag.
Och det är alltså inte en moralisk fråga för min del, utan en rent emotionell (som i sin tur påverkar det fysiska)...inga äkta, djupa känslor, så fungerar inte det intima.
Och jag tror sannerligen inte att jag på något vis skulle vara ensam eller ens i minoritet att fungera på dethär viset.

(nu vore det nästan läge för Rhot-nånting att komma in i tråden och upprätta en statistiklista om detta :))

- Och var exakt ligger det "fruktansvärd farliga" i detta? Det går helt över mitt förstånd.

le-lou2009-08-26 11:22

miss yoco - självklart finns det alla sorter. Jag har själv vänner som ingår där, som inte fixar sex utan känslor inblandade. Likaså som jag har kvinnliga bekanta som gör tvärtom, däribland jag själv inräknad - som ser sex som mer än något man bara gör om man älskar någon. Jag säger inte att ett sätt är mer rätt än det andra, jag tycker bara inte att man ska döma de som gör annorlunda och på direkten anta att alla funkar likadant.

Det farliga - what... med en bild av kvinnan som ett jäkla offer i allt som rör sex och porr så har man ju klart en helt ok bild att utgå ifrån, nyanserad uti fingerspetsarna.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-26 11:37

Le-lou: ”Det bara MÅSTE finnas kärlek och känslor med i bilden, för så "funkar kvinnor". Den synen på kvinnor tycker jag är fruktansvärd farlig och förlegad.

Det farliga - what... med en bild av kvinnan som ett jäkla offer i allt som rör sex och porr så har man ju klart en helt ok bild att utgå ifrån, nyanserad uti fingerspetsarna.”

Jag får varken ihop dina uttalanden, eller begriper riktigt hur du menar…(och det beklagar jag, för jag skulle vilja förstå).
Kan hända att det helt enkelt är jag som är trög, så lika bra att vi lämnar detta nu.

le-lou2009-08-26 11:55

Att tillskriva kvinnan egenskaper, förmodad intelligens och förutsättningar i livet bara för könets skull är förlegat, farligt och en smula korkat. I porr-diskussioner hamnar man många ggr här dock... som i vissas uttalanden här, där generaliseras det grovt om saken.
Det är vad jag menar. Farligt. Ser man kvinnan som ett offer konstant, så måste det ju finnas en motpart ....nämligen mannen som en "förövare". Är det sunt och rättvist?

katalias - Ej medlem längre2009-08-26 11:56

apbur, håller med om att ungar är lättpåverkade och att det finns massor av lättillgänglig porr numera. Men jag var också ung och nyfiken när jag konsumerade porr (pappas "gömda" tidningar). Inte blev jag konstig...

Nej, jag förstår mycket väl vad du menar. Unga människor som via nätet hittar sjuk porr alldeles för lätt och på så vis kan bli ofrivilligt påverkade. När jag var så ung fanns inte internet och tidningarna var ju "snälla".

Jag är kluven. Önskar förstås att all sjuk porr inte fanns så tillgänglig, men hur tusan skulle man kontrollera det? Jag vet inte. I en idealisk värld (vad gäller just denna fråga) skulle det förstås inte existera sjuk porr över huvud taget.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-26 11:58

Hm...jag kanske återkommer när jag grunnat ordentligt på detdär...

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-26 12:08
Antal inlägg: 1005

Har själv fått efter mig skofetischister då jag sålt lite gummistövlar över nätet.
Har läst på om ämnet och snokat lite på dessa karlar (som låtsas vara kvinnor och potentiella skoköpare) som vill ha bilder på mig i kjol och gummistövlar.
Det verkar som att denna fetisch för gummi grundläggs i tidiga tonåren och att det är lukten och knarret av stövlar som triggar.
Och även om dessa personer inte skadar någon så får man väl kalla dem sjuka då de försöker fiska erotiskt material via auktionssajter under falskt namn.
I alla fall verkar det som om de började söka sig till galonporr först efter att de i verkliga livet upptäckt -mot sin vilja- att de vill lukta på, prova och inkludera gummistövlar i den sexuella akten.

apbur2009-08-26 12:11

Haha, jo, det blir genast svårt att dra en vettig gräns för vad som ska klassas som sjukt och inte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?