Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-06-15 21:07
Antal inlägg: 4561

Helt ärligt kan jag säga att när jag växte upp så diskuterade vi inte utseende knappt ett skit. Och gjorde vi det så var det smink, frisyrer och kläder möjligen. Vi gick inte runt och nojade över om vi var för tjocka/smala, hade mindre/större, fastare/hängigare byst än någon annan eller mådde illa över om vi var för otränade etc etc.

Så att det skulle vara så att människor i alla tider alltid mått lika dåligt över sin yta som nu, men då fick lida i det tysta eftersom tillgången till plastkirurgi var obefintlig, tror jag inte stämmer ett smack. Det var inte ytfixerat på det sätt det är idag, helt enkelt! Den totalhysterin har kommit först nu på senare år - sedan max 20 år tillbaka om ens det.

Därför uppstår frågan igen - varför har det plötsligt blivit så infernaliskt viktigt hur man ser ut? Var kommer denna fixering ifrån? Och på vilket sätt kan man kalla det för en utveckling, när det snarare har fått människor att förkrympa? ...

Minta2010-06-15 21:08
Antal inlägg: 20042

På 70-talet var det fult att vara fåfäng och göra sig vacker. Det vill säga, på ett tydligt sätt, vackra har alltid varit attraktiva och åtråvärda även i säck och aska.

medlem nr 52010-06-15 21:13
Antal inlägg: 21

"förkrympa" kan detta kallas:
www.plastikoperation...bu kplastik
och det kan tyvärr inte tränas bort...om man tittar på före/efterbilder då svenssons opererar sig så tror jag att få anser det vara bättre innan ingreppet.
tillgången på / möjligheten till förändring fanns inte innan, konstigare än så är det inte...

Satyra2010-06-15 21:14

Jag hörde ingen säga åt oss att det var fult att försöka göra sig vacker, om du menar att vi bara följde rådande norm, Minta. ;-)

Jag gick mina grundskoleår under hela 70-talet och började i princip inte ens tänka på hur jag såg ut i detalj förrän jag efter grundskolan började som frisörelev och då alltså befann mig i en ytfixerad miljö dagarna i ända. Men inte ens då och där var människor så extremt komplexfyllda som de verkar vara idag.

Tvålis - Ej medlem längre2010-06-15 21:17
Antal inlägg: 4429

Där har du fel satyra och du med Minta. Jag var kraftigt mobbad på 70- talet, med stryk och hela kittet för att jag som barn inte passade in i rollen. Då kallades jag bland annat fettlisa och killarna prylade mig för att jag var för fet. Jag växte upp i den tron och den fatsa övertygelsen att jag var annorlunda och det var inte bra enkom på mitt utseende.

Idag ser jag massor av ungar som har betydligt mycket mer i vikt men som har fridfulla goda relationer med sina klasskompisar. Dagen samhälle är mycket mer förlåtande och förstående än gårdagens. Det som har förändrat sig är möjligheterna att göra något själv.

så kom inte dragandes med att det var mer tolerant förr. Det köper jag inte, det fanns bara inget att göra åt det. Och det passar inte in i den svenska modellen och därför så är det ok att låtsas som att det finns en dold agenda om att man inte är nöjd för att förringa dom som tar sitt utseende i sina händer.

Jag köper inte att det finns fler olyckliga kvinnor som har fixat sig.

Minta2010-06-15 21:18
Antal inlägg: 20042

I de kretsar jag rörde mig var det fult att göra sig vacker. Det är ganska skrattretande om man tänker efter. Då var man avundsjuk p åde som var vackra på det där naturliga sättet, utan hjälpmedel för det var egentligen det eftersträvansvärda. Jag kan berätta något roligt: Det var modernt att gå i gruppterapi och vara med i vpk. På båda dessa ställen blev jag angripen för att "vara alltför mån om min kvinnlighet" och på gruppterapin vid en session var det mest intressanta den gången att jag hade målat naglarna. Det är väl ingen som tror nu.

Tess 082010-06-15 21:19
Antal inlägg: 18003

Så som medlem nr 5 visar så finns det andra saker än själva utseendet som gör att folk plastikopererar sig. M
an _behöver_ inte ha genomgått en viktop och gått ner en massa i vikt, man kan gå ner en massa i vikt själv och fortfarande ha hud som hänger.

Hur kul är det att springa på stranden så? Kanske inte för utseendet, men för att det är jobbigt med en "hudflik" som floppar omkring när man springer...
Att kunna köpa "normala" kläder som sitter bra över hela kroppen...

Liftactiv2010-06-15 21:22
Antal inlägg: 783

Nu antar jag att du var överviktig Tvålis, men hade du inte varit det så hade säkert de som mobbade dig hittat någon annan anledning. Så funkar elaka barn utan vettig fostran. Då som nu.

Idag blir barn retade för "tjockis" om de så är undernärda. Det är kanske lite konstigt. Det tror jag inte hände "förr".

Satyra2010-06-15 21:25

medlem nr 5 - Att få bristningar/hängigare mage kan ju vara en direkt orsak genom graviditeter ja. Tänker mig att man tidigare under sin uppväxt sett äldre kvinnors kroppar och de livsspår de burit och därmed har det inte varit mer märkligt än så, att man förändras av livets skeden - utvärtes, liksom invärtes. Tror därför inte att det var så märkvärdigt att kunna leva med om man fick just bristningar och bulligare magform genom graviditeter själv.

När barn idag växer upp och ser sina föräldrars (mammors är det väl framför allt ännu så länge) upplyfta, åtstramade, ommejslade kroppar så förstår de istället att det är fult och fel att låta sig se ut såsom livet förändrar en på naturlig väg. Jamen det känns ju utvecklande.

kolbjörn2010-06-15 21:29
Antal inlägg: 984

det var säkert så att många medborgare mådde bättre förr innan internet, hetsen, frida, amelia, och kabel-tv där de exponeras för det ena och det andra dagarna i ända som gör att de vill ta till kniven. Men allvarligt talat, vad är alternativet ur en samhällelig synvinkel? Stoppa pressfriheten? Stoppa marknadsekonomin?

Satyra2010-06-15 21:30

Tvålis - Du kan ju inte säga att jag har fel när jag berättar om hur jag upplevde det, lika lite som jag kan säga att du har fel i det du upplevde.
Enligt MIN erfarenhet - genom min egen skolgång och genom mina barns skolgång - så är det en enorm skillnad till det sämre idag just angående utseendefixering.

Satyra2010-06-15 21:32

Minta - Sådär var det under mina 6 och 7 år äldre syskons uppväxt däremot. Som du beskriver det i inlägget 2010-06-15 21:18.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-15 21:34
Antal inlägg: 2212

Jag var också en mycket obrydd person under min uppväxt. dock har det har sin alldeles logiska förklaring i att jag inte på något vis har något markant utstickande i mina ansiktsdrag eller är/har varit fyllig.
Jag kan inte sätta mig in i situationen som missnöjd för fem öre, och det är jag oerhört glad över. Men det finns andra som kan och för deras skull är jag oerhört glad för läkarkonsten och att vi kommit så långt inom plastikkirurgi som vi har. Egocentriska jävlar!

Satyra2010-06-15 21:35

Du kan inte se något annat alternativ alls än att bara hänga med i ytkarusellen, kolbjörn?

kolbjörn2010-06-15 21:46
Antal inlägg: 984

trodde vi snackade på samhällelig nivå.
Men ok: nej, jag är ytlig.
Finner vissa saker attraktivt och andra inte. Jag är ingen raggningskommunist, så de jag inte finner attraktiva lämnar jag därhän när jag raggar. Sen försvinner en drös också när de visar insidan.

Säker på att du har yttre preferenser också.

Satyra2010-06-15 22:06

Samhället skapar inte sig självt, det är ju vi människor i det som är roten till hur samhället ser ut.

wildcard2010-06-15 22:18
Antal inlägg: 1966

Angående att en del skriver om att en operation kan ge en människa större självkänsla:
Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om prestationer och kompetenser. Självkänsla och självförtroende är olika separata delar av vår psykologi. Med god självkänsla blir vi mer inifrånstyrda (egna behov, värderingar och övertygelser), medan självförtroende som påverkas av kritik och beröm riskerar att göra oss mer utifrånstyrda." Anders Nilsson dramatiker/regissör och föreläsare i ämnet.

Jag hoppas att man genom en stor självkänsla kan ha självförtroende nog att inte operera sig... jag har det, jag duger som jag är... ja, jag gillar mig, faktiskt.

massaprov2010-06-15 22:20
Antal inlägg: 100

jag tycker att det är onödigt med skönhetsoperationer

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-15 22:24

Äh, det är lite slött att skylla ytligheten på samhället eller tiden. Ytlighet gällande sig själv är en absolut norm, och har alltid varit. Det som förändrats är förmågan att åtgärda sina självutnämnda fel och brister. Gällande operationer handlar det om vad varje människa individuellt ser i sin spegel varje dag.
För mig är det höjden av egoism att inte unna människor som mår dåligt pga sitt skal att få justera det. Att döma ut människor och deras handlingar i den här frågan, för något du själv inte kan förstå och därav egentligen inte ens är berättigad att ta ställning till tycker jag är lågt!

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-15 22:26

Wildcard: Härligt, kul att du tycker du duger. Synd att inte alla känner så inför sig själva! Stor suck

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?