Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 0 |
Mobilspel
| Pågående | 19 894 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 15:07 | |
![]() | Vad? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 15:14 | |
![]() | Den var ju inte direkt till dig | |
| remvanrijn | 2010-10-02 16:02 | |
![]() | svar i etern till stol; med minskad/minimerad A-kassa minskar antalet lediga jobb. Alla de vakanser som arbetslösa ratar för att det är för dåligt betalt, jobbiga arbetsvillkor som; sKift eller tidiga mornar eller att man blir trött i ryggen , för långt hemifrån för att det skall vara bekvämt mm. blir plötsligt attraktiva. Eller så blir det lönt att flytta där jobben finns eller vidare utbilda sig så man har bättre möjligheter på arbetsmarknaden. Oavsett ( eller tack vare) YJ´s attityd, så har han lyckats skaffa både ett jobb åt sig själv och en egen firma som skapade jobb åt andra, vilket jag önskade fler skulle orka prestera med. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 16:07 | |
![]() | delicious,du vet vissa männiiskor har olika personlighets störningar,en del saknar empati,det är bara att vänja sej, eller undvika dom, och på forum får man stå ut med dom,och vissa är det bara att hålla med så blir dom lugna | |
| remvanrijn | 2010-10-02 16:09 | |
![]() | och hej delicious, skall vi då imorgon lära oss hur man tar sig själv i kragen och ändrar sin livssituation? | |
| foxy_1 | 2010-10-02 16:25 | |
![]() | Jag är en av de hemska arbetslösa. Jag har sökt massor av jobb... och jag menar massor....Allt från jobb som inte kväver någon utbildning (som telefonsäljare, städare) till allt annat som det även krävs utbildning till. Oftast får man inget mail alls där det står att man inte är antagen till intervju, men det kan hända. Då står det oftast att man är över eller underkvalificerad för det sökta jobbet. Det går inte att jämföra hur det ser ut på arbetsmarknaden idag mot för 5-7 år sen. Efter krisen har det försvunnit massor av jobb. Här har massor av industrier lagts ner vilket gjort att det är många som slåss om de få jobb som finns. Och då menar jag alla jobb. Vi slåss om tillfälliga jobb och timanställningar. Hur ska sänkt A-kassa ge fler jobb? Ju fler får leva på socialbidrag och då kan man inte handla mat eller annat vilket gör att affären får färre kunder osv........Men jag tror inte det är lätt att inse hur läget är förrän man sitter däri. "Krisen" har drabbat en del och de har drabbats riktigt hårt och många har tjänat på den. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:01 | |
![]() | ttiittii, Ja precis remvanrijn, Vet inte om du menade mig personligen? Min krage är det inget fel på. Sen kan man ju även se det som så att det finns fler anledningar bakom arbetslöshet än lathet som vissa här inne försöker påstå. Det är ungefär som att säga att dyslektiker är dumma i huvudet, vilket var väldigt vanligt innan man visste om orsaken. Men många här inne sitter på en hög med fördomar och antagligen egen ohanterad ilska som de väljer att ta ut på olika grupper, i detta fall arbetslösa. | |
| YamahaJet | 2010-10-02 17:13 | |
![]() | Eller så har vi en bred bekantskapskrets där vissa är superproduktiva men andra sitter hemma år efter år, trots samma förutsättningar, och klagar på att det inte finns jobb? Undrar för övrigt hur många som skulle börja arbeta om bidragsnivåerna sänktes? Under lågkonjunkturen var det dålig arbetsbeläggning i mitt företag och jag kunde endast erbjuda 4-dagarsvecka, men då ville ingen arbeta med hänvisning till att de fick ungefär lika mycket pengar av A-kassan, i synnerhet med rese- och lunchkostnader avdraget. Mitt i den värsta ekonomiska krisen sedan andra världskriget hade jag svårt att hitta arbetskraft, eftersom jag inte kunde konkurrera med bidragssystemet. Systemfel, någon? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:20 | |
![]() | Delicious.. Blir du inte lite less på din egenproducerade gloria och din konstanta oskuld? Du är väldigt dömmande själv. Du är inte en liten duvunge som det behövs ta särskild hänsyn till. Dina glåpord haglar i parti och minut så fort det börjar närma sig din heliga mark. Denna tråden handlar inte om dina fördommar mot alla som inte delar din åsikt. Den handlar om den otroligt viktiga frågan att människor som verkligen vill jobba inte kan hitta ett jobb idag. Sen har du uttryckt dig på ett väldigt omoget och onyanserat sätt vilket har gjort att bland annat jag har reagerat på ett sätt som faktiskt är orelevant i det stora hela. Du representerar inte dom arbetslösa och den viktiga frågan som detta är. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:24 | |
![]() | Tvålis, Jag kanske reagerar på att många sitter och skriver att arbetslösa är lata parasiter. Jag skriver hur mycket och vad jag vill för att visa att jag inte håller med. Konstanta oskuld? Vad är min skuld i detta då menar du? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:26 | |
![]() | Konstigt att du inte säger åt dom som skriver nedlåtande saker om arbetslösa, men mig kan du sitta och dumförklara för att jag inte hakar på. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:34 | |
![]() | Men läs inte så himla selektivt delicious... Jag har inte en endaste gång tagit parti för någon som uttrycker att det är så att arbetslösa är lata. Jag har gång på annan konstaterat och förmedlat att jag på fullt allvar är bekymrad över situationen och tror att det är ett synnerligen besvärligt läge nu för människor som söker jobb. Jag har anklagat dig, baserat på dina egna påståenden, att tycka att du är för fin för dom jobb som jag har tvingats ta. Sen framkom andra versioner senare i diskussionen där du bedyrar att det inte har med att du ser ber på yrkeskårer utan att du inte har rätt förutsättningar för att göra jobbet. Men du är inkonsekvent i ditt resonemeng och hoppar på varenda åsikt som inte är som din som om den vore från lucifer himself. Visst, jag har säkert fel, men du ger ett intryck av en person som anser sig vara ofelbar och alla som inte tycker som du är inskränkta idioter som är respektlösa i sitt förhållningssätt mot det som kan tänkas hamna fel. För min del förefaller du inte ha ett öppet perspektiv. | |
| Gunilla _ | 2010-10-02 17:49 | |
![]() | Jag jobbar i skolan och av och till behöver vi vikarier (oftast halvdagar). Problem 1) Stämplar de så är det inte ekonomiskt försvarbart att arbeta halvdag eftersom de då inte får stämpla resterande 50 = idiotsystem. (Många tackar alltså nej till jobb, fakta, trots möjlighet att få in en fot, också rätt korkat imho.) 2) Det är i det närmaste hopplöst att hitta någon som kan/vill jobba, gammal som ung, eftersom alla som varit bra och som vi gärna ringer igen ÄR så bra att de snabbt får (mer varaktiga) jobb någon annanstans. Att få jobb handlar idag ofta om erfarenhet och kontakter men framförallt alltså om personlighet/hur ambitiös man är. Känner en 19-åring som fick fast (mycket bra) jobb direkt efter gymnasiet trots helkassa betyg och en linje i helt fel bransch. Däremot har flera av hans kompisar, med finfina betyg, inga jobb. Man kan ju fråga sig varför? Inte beror det på "otur" iaf... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 17:56 | |
![]() | Nej jag är inte ofelbar. Det kanske framstår som att jag tycker att jag är någon ängel när jag blir irriterad på att många inte kan hålla sig till saken utan att sticka in något litet om att det är den arbetslöses fel alla gånger. Jag är väl omogen på den punkten att jag låter mig provoceras av människor som ser ner så grovt på andra. Det finns många yrkeskårer jag ser ner på, men då är det för att människorna där ser ner på andra så det blir lite mer människa än yrkeskår. Men just inom telemarketing är många väldigt "på" och ska kunna ta skit från otrevliga människor, jättebra för dom men jag kan inte det. Jag tar tillbaka mitt uttryck om att "sälja sin själ till djävulen" då det var överdrivet. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-02 18:21 | |
![]() | Jag kanske inte har så mycket att komma med i denna tråd förutom från de ungas sida. Därför blir jag arg när man säger att ungdomar bara vill åka räkmacka utan att gå upp tidigt och arbeta hårt. De jag känner i samma ålder, även jag själv, var väldigt "taggade" på att komma ut och arbeta. Problemet var att det alltid fanns något problem som gjorde att man inte fick jobb. Man passar inte in, man har inte kunskaperna som krävs, man har ingen erfarenhet (den största boven) Det är som om man inte ger oss en chans för att vi saknar erfarenhet från arbetslivet. Man undrar hur man ska kunna få erfarenhet när ingen ger en chansen. Till slut tappar många självförtroendet och glöden på vägen. Man tar det man får (tim anställd, extrapersonal) och/eller pluggar istället, som jag gör, för att försöka få upp kompetensen på det planet. Fortfarande är jag rädd att jag inte ska duga när jag är klar med min utbildning. Just pga detta erfarenhetskrav. De jobb jag haft och de jobb mina vänner har eller har haft kommer genom kontakter. Idag ska man inte söka jobb, man ska ha kontakter eller marknadsföra sig själv. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-10-02 19:00 | |
![]() | Jag har i alla fall fullt upp, har kört så det ryker en vecka, och blir klar i mitten av nästa. | |
| Mamik | 2010-10-02 21:11 | |
![]() | Nu bor vi visserligen på en ort i närheten av Stockholm, men jag har en son på 21 år som var arbetslös, en tid, efter gymnasiet. Jag vet med säkerhet att de jobb han sökte under den tiden var via mail eller brev och han fick inget jobb. När han ansträngde sig lite och sökte upp arbetsgivarna (som inte sökte folk), då fick han jobb. Han jobbar i snitt, utan fast anställning, han tackar ja till all övertid och jobbar i snitt 230 timmar i månaden och får en, oförskämt, hög lön. Under gymnasietiden hade han en deltidstjänst som telefonsäljare och såna söks mest hela tiden. Min slutsats är att, vill man ha jobb så finns det jobb att få. | |
| vinter vit | 2010-10-02 21:31 | |
![]() | Jobb..jo iblan känns det att man villl bra vara ledig .... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-02 22:29 | |
![]() | det kan inte bli mer fel,en det du skriver yama,bara för att delicious säger nej som telesäljare,och står för det,så är det inget fel på henne hon har skrivit att hon tar vad som helst utom t-säljare,det har hon laglig rätt till,hon har torkat skit och fixat det mästa i olika jobb,går ni i gång på att tracka henne,vad får ni ut av det?ska ni tvinga henne till t-säljare och stå brevid när hon blir psykiskt sjuk och börjar kosta pengar på riktit, vad är det frågan om,dom som aldrig kommit ut i arbetslivet har ca 3000kronor i månaden (kan variera lite från komun till komun)hur kan ni vara avundsjuka på det, hur är det möjlit?byt ni som har jobb, och tror att det är så bra byt, med en arbetslös och se hur kul det ärmissunsamhet är det värsta som fins dom som aldrig kommit ut i arbetslivet kanske inte betalat skatt,men det har deras föräldrar gjort | |
| foxy_1 | 2010-10-02 22:38 | |
![]() | Hoppas verkligen, att de som är envisa och menar att alla arbetslösa är lata, inte blir utan jobb... eller kanske ska de bli det.. bara för att se att det finns inte jobb till alla. Man kan söka hur många jobb som helst i veckan och inte få napp på något. Men som sagt, de som inte sitter i arbetslöshetsfällan vet så klart mer än de som sitter där. Uppsägningar och konkurser kan ju drabba alla även om man inte tror det. | |