Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade35
Mobilspel
Pågående19 954

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Junior_K2010-10-28 13:24
Antal inlägg: 20

rätt att inte låta honom...

lightningpaw2010-10-28 13:25
Antal inlägg: 380

Framställa nobelfesten som en vanlig privatfest är väl ändå lite naivt? Den har ju ändå ett visst symbolvärde? Om man bara bjuder statsministern så finns det ett system som man förstår. Om man bjuder alla riksdagspartiers partiledare finns det ett system. Men nu ska man alltså bara bjuda partiledare vars åsikter man sympatiserar med? Så nobelkommitén sympatiserar med både V och KD samtidigt? Skulle det inte bli en väldig debatt om man valde att inte bjuda ett av dessa partiers ledare? Varför är diskussionen löjlig? Om det varit en vanlig privat fest hade det varit löjligt. Det är ingen vanlig privat fest.

Jag tål inte JÅ och hans vidriga parti, men uteslutandet bidrar bara till att diskussionen fortsätter att handla om att de behandlas "illa" istället för att handla om deras ruttna ideologi.

le-lou2010-10-28 13:28
Antal inlägg: 17500

Laserswärd - bara för att Alfred Nobel levde under en tid som präglades av vissa tankesätt gällande rasbiologi, så kan du knappast kalla honom för en rasist. Nobel var tvärtom mer en humanist i någon annan på den tiden.

le-lou2010-10-28 13:30
Antal inlägg: 17500

lightningpaw - men det är ju en privat stiftelse som har en privat fest, en fest som får mycket uppmärksamhet i media. Inget annat. Symbolvärde och symbolvärde... varför gör inte Åkesson som Bildt den gången han inte blev bjuden - han fixade ju ett eget partaj för honom och de partiledarna som inte blev inbjudna.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 13:35
Antal inlägg: 1821

Nä, Tina jag tror inte du är rasist. Det är så bekvämt för främlingsfientliga att säga "jag är inte rasist" (för vem tror egentligen att det är skillnad i värde hos olika "raser" bland oss människor).

Din sista mening fångar ju precis vad det är det handlar om: "Jag har inget emot invandrare men man kanske ska ta hand om de som redan är här lite bättre än att det ska flöda in nya"

Det återstår ju att se vad SD egentligen tänker sig göra för att de skall bli bättre för de som redan är här. Och hur man skall stoppa "flödet"

Laserswärd2010-10-28 13:35
Antal inlägg: 1172

Le-lou. Jag tycker inte man kan ursäkta någons skeva människosyn med att "det var så det var", däremot är det självklart en förklaring. Att ha ett pris i hans ära har jag inte heller något emot, men då kanske man inte skall sätta sig själv på sådana höga hästar, för Alfred Nobel själv är bara en parantes i samanhanget.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 13:37

Exakt Le-lou, SD känns lite som loosers, de börjar ju gnälla så fort de känner sig utfrysta, trots att hela deras politik bygger på ett "vi-dom-resonemang". Fixa en egen fest då istället.

Laserswärd2010-10-28 13:47
Antal inlägg: 1172

Jag skulle vilja att någon klippte ihop en video med alla "utspel" (förlåt kom inte på något bättre ord) från SD-medlemmar och anhängare som säger att de är mobbade och utfrysta med någon sorglig musik i bakgrunden. Typ som den här (7.10 in i klippet)

www.youtube.com/watc...re =related

carlmartin - Ej medlem längre2010-10-28 13:51
Antal inlägg: 4590

steve -

"Som jag ser det så får det gärna uppstå en kraftig motkultur till SD nu som bygger på att just lyfta fram det mångkulturella samhället och slå hål på de myter som SD sprider och som etablissemanget försökt tiga ihjäl istället för att lyfta upp."

Jag tror att invandrings och integrationsprojektet mest lever i folks hjärnor - mindre i deras hjärtan. En pessimistisk sida av mig säger att inte ens de som talar högst om hur bra och viktigt det multikulturella samhället är för sverige egentligen lever i det själva - dvs har många vänner som är invandrare osv. För mig är det avgörande att integrationen sker "man till man" så att säga - och inte bara i huvudet på folk som är långt borta från invandrartäta områden.

ot. ursäkta det

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 13:52

Som sagt, Nobelpriset finns väl många anledningar att fundera på och särskilt kritisk har "Sverige" aldrig varit, varken mot dess bakgrund och ursprung (annat än att Nobel var en utmärkt forskare och humanist). Diskussionen om nobelsstiftelsens omdöme är nyttig, men att det handlar om just SD är pinsamt i sammanhanget tycker jag. Det är den egentliga parantesen i sammanhanget.

Nobel utvecklade inte dynamiten i krigssyfte, men i slutet av sin forskningskarriär så jobbade han med Bofors i vapenindustrin. Det var väl inte sent därefter, i slutet av hans liv, som han blev intresserad av fredsfrågor. Kanske insåg han då vad han hade skapat och kände sig tvungen att göra något för att lätta sitt samvete innan sin död?

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 13:53

Cm- jag instämmer helt i det du skriver.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 13:55

Man kan faktiskt citera Einstein (1945) i sammanhanget!

"Alfred Nobel invented an explosive more powerful than any then known -- an exceedingly effective means of destruction. To atone for this 'accomplishment' and to relieve his conscience, he instituted his award for the promotion of peace."

nobelprize.org/alfre...le s/tagil/

zlipzten - Ej medlem längre2010-10-28 14:04
Antal inlägg: 1466

Jimmie får i alla fall väldigt stort utrymme i media, forum och andra diskussioner.
Rätta mig om jag har fel men Nobelfesten bekostas inte med skattemedel utan det är Nobel själv som bjuder på festen inkl de olika priserna. Det är ingen statlig institution utan en privat stiftelse som anordnar och sköter inbjudningen.
Kungen och drottningen är av hävd hedersgäster och fungerar som värd och värdinna, som alla de övriga gästerna visar vördnad och rättar sig efter vad det gäller stil och etikett.
Man bjuder inte partiledare för att man sympatiserar med dem, utan för att de kan tillföra hela sammankomsten något positivt.
Åkesson förmodas inte kunna bidra med något positivt utan snarare motsatsen. Det bevisade han ju bl a genom att förolämpa kungaparet i Storkyrkan och med samlad information och turbulens som har omgärdat hans person.
Jag reagerade också mot "mobbningen" redan i samband med valet men jag förstår varför de allra flesta politiker, myndigheter, institutioner och föreningar inte vill släppa efter ett uns till SD. Det är ett förhållande som sträcker sig vida över den bana av "dagismentalitet" många funderar i - att alla ska få vara med och leka.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-10-28 14:04
Antal inlägg: 299

"Jag tror att invandrings och integrationsprojektet mest lever i folks hjärnor - mindre i deras hjärtan. En pessimistisk sida av mig säger att inte ens de som talar högst om hur bra och viktigt det multikulturella samhället är för sverige egentligen lever i det själva - dvs har många vänner som är invandrare osv. För mig är det avgörande att integrationen sker "man till man" så att säga - och inte bara i huvudet på folk som är långt borta från invandrartäta områden."

Bra reflektion.

Hur lever du själv i fråga om det carlmartin?

För mig är det mångkulturella en verklighet i det dagliga - och genom hjärtat.

carlmartin - Ej medlem längre2010-10-28 14:18

Jag bor i ett väldigt invandrartätt område i Köpenhamn. Jag har inga nära vänner som är invandrare, de invandrare jag känner är väldigt "välanpassade" - talar väldigt bra danska, är välutbildade osv.

Det är nog därför jag är så ambivalent i mitt förhållande till det multikulturella samhället. Jag tycker att det är en bra idé - men jag lever inte riktigt i det själv. Jag inser det, och tänker att om det är så det ser ut för mig gör det nog det för många andra också. Jag tror att det är viktigt att stå fram och berätta hur verkligheten ser ut därifrån man står - istället för att tala om andra människors erfarenheter. att använda sina egna ger bra förutsättningar för det som jag saknar mest i "invandrardebatten" - saklighet.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-10-28 14:26
Antal inlägg: 299

"Jag tror att det är viktigt att stå fram och berätta hur verkligheten ser ut därifrån man står - istället för att tala om andra människors erfarenheter. att använda sina egna ger bra förutsättningar för det som jag saknar mest i "invandrardebatten" - saklighet."

Ja, håller med helt, och det där kan man applicera på väldigt mycket annat också...många andra av livets frågor.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-10-28 14:34

Fast cm, det låter nästan som om de invandrare du känner "utmärker" sig genom att vara väl integrerade i samhället. Är det inte det som är det som är önskvärt för att människor skall må bra och klara sig bra i ett land som Sverige - språket, jobbet. Om folk sedan har andra sedvanor och föredrar fläsk istället för biff eller firar Ramadan istället för en annan högtid - det är väl det som är det multikulturella.

Men poängen är kanske att det du ser inte är hur det egentligen ser ut?

Jag umgås mest med svenskar, utanför min egen familj då som har utomeuropeisk bakgrund! Jag har vänner, men inga nära vänner, som har invandrarbakgrund och de gemensamma jag ser hos dom är att de jobbar som fan. Och att de är trevliga. De är kanske inte typiska, vad vet jag. Men jag tror att det är just det positiva som är det som måste fram jämte "problem". SD:s bild av "invandrarsverige" får inte ta över, där marginella företeelser som burkor och våldtäktsmän görs som representativa för invandrare som kommer från hela världen till vårt land, och där de flesta gör sitt bästa för att integreras i ett samhälle som är fan så mycket tuffare att smälta in i än andra (klimat, språk, småstadsmentalitet...)

carlmartin - Ej medlem längre2010-10-28 14:45

steve - ja, de utmärker sig. De flesta som bor i mitt kvarter talar dålig danska, har väldigt få danska vänner och låg utbildning. Det är mycket våld här, och jag tolkar en del av stämningen som "delvis hopplös".

Poängen är att det jag ser inte är "verkligheten". det jag ser ser bara jag om jag ska vara skarp.

Många låtsas som att de ser "verkligheten". det är inte sakligt.

carlmartin - Ej medlem längre2010-10-28 14:46

hur ser det ut egentligen?

lightningpaw2010-10-28 14:47
Antal inlägg: 380

Fan, jag vet inte jag kanske börjar ändra åsikt, kanske lika bra att de skiter i att bjuda in honom iallafall...

Men jag tycker det här med storkyrkan inte var så märkligt, de som sd själva uttryckt som anledningen till uttåget var ju att biskopen uttalade stöd för demonstranterna och att det bland dessa fanns grupper som hotat sd-medlemmar till livet. I pressen framställdes det som om de tågade ut för att biskopen sa att det var bra med multikulturalism, och de citat som gavs där uteslöt (i vissa fall iallafall, t ex svd:s förstasida) t o m de passager som var den egentliga anledingen till uttåget. Det är dåligt med sakligheten som sagts här tidigare. Sen förstår jag å andra sidan inte varför man gjorde det till en förstasidesnyhet överhuvudtaget..

Hursomhelst jag tror på att bemöta ickedemokratiska extremistiska krafter med extremdemokrati, bemöta de intoleranta med tolerans så länge de håller sig inom lagens råmärken, jag tror det är det mest avväpnande och effektiva.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?