Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående18 834

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-11-04 17:04
Antal inlägg: 17500

sluta köpa utländskt kött säger han som handlar irländskt :D

elgen52010-11-04 17:29
Antal inlägg: 1740

Vi är kolhydrat eller proteintyper.
men vilken "typ" vi än är så behöver vi alla proteiner.
Sedan tycker jag att det e upp till var och en om vi vill få våra proteiner genom kött eller böner.
Själv håller jag mig mätt längre på kött än en burk bönor : )

__1__ - Ej medlem längre2010-11-04 18:05
Antal inlägg: 1103

Jag gillar också bra kött. Men att säga att närproducerat skulle vara så mycket bättre är strunt. Att packa en container med frysta argentiska muskler och skeppa det över Atlanten är en liten energiförlust i själva produktionen. Att svenskt kött skulle vara överlägset utländskt är en småborgerlig idé som Svensk köttinformation saluför. Jag hittar ofta bättre kött på Konsum än i Östermalmshallen. Bara man är beredd att putsa sina bitar själv.

Saxon_x2010-11-04 19:01
Antal inlägg: 306

Jag hade en katt som blev sinnesjuk på riktigt och jag har aldrig sett ett sådant tokigt djur, har ni sett en katt som springer runt ett helt varv på betongvägg med tapet ett HELT varv och flyger på folk o biter sig fast som en orm....det är det otäckaste jag sett av vansinniga djur. Orkar ej förklara i detalj men det slog slint för den kan man lugnt säga. Så därför litar jag ej längre på dem då jag sett hur det kan bli. Många katter hugger ju fast och så om man kliar dem på magen, de är litefalska för de lägger sig på rygg och vill bli kliade och man kliar dem sedan rätt som det är utan förvarning så sitter de fast runt handen på en. Hundar är mer pålitliga på det viset och iaf visar med mun och tänder och ljud samt kroppshållning om de är irriterade.

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-04 19:51
Antal inlägg: 4429

Håller med dig 1 om att det där med närproducerat kött mer har en känsla än ett faktum med sig... Däremot så har den slaktaren jag går till extremt fint närproducerat fläskkött från mindre gårdar. Kvaliten är den bästa jag har köpt i Sverige så jag nöjer mig med det så långt och slår blå dunster i mina egna ögon att djuren har det bättre. Ur miljöperspektiv är det garanterat en höjdare i alla fall..

__1__ - Ej medlem längre2010-11-04 20:11
Antal inlägg: 1103

@Tvålis - danskt grisfläsk är ingen höjdare - så visst allt utländskt är inte toppen. Det sägs att Zimbabwe har grymt kött. Synd att EU är så elaka med Mugabe, annars hade jag bara köpt kött därifrån.

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-07 13:42
Antal inlägg: 37631

mina barn är uppväxta på helt vegetarisk kost min son nummer 2,är 204 cm lång och och väger 90 kg,så att vegetarianer skulle bli kortväxta är fel,mina barn har aldrig haft brist på b12 ,bara jag,men det beror inte på att jag är vegetarian bara på att jag är dålig att äta

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 14:14
Antal inlägg: 4050

Haha, där visade du dem ttittii ;)

"Den vanligaste orsaken till B12-brist är allmän eller specifik malabsorption"

www.rondellen.net/ev...27 _swe.htm

Självklart bör i stort sett alla veganer äta tillskott av B12.
Lite lustigt att B-12-brist kan uppstå pga binnikemask som man får genom att äta fisk :) Även om den numera är ovanlig.

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-07 14:37

jag talar bara för mej,men det bär mej emot att äta likdelar,spelar ingen roll från vilket djur det är ,så tycker jag att det är äcklit,när man tar bort plasten från köttfärsen så luktar det gammal tampong,kanske skulle jag gå i terapi för detta,men jag har varit vegetarian sen jag kunde påvärka själv,och alla 11 barnen har blivit drabbade,och dom är också vegetarianer,och aldrig ätit kött,det skulle vara kul att göra en toxisk analys på barnen jämfört med andra barn som bor i samma by,för att se vem som har mäst gifter i sej vad tror ni?vilka har mest gifter i sej köttätare eller veg ätare?

Nerösktji - Ej medlem längre2010-11-07 15:00
Antal inlägg: 387

Kött och grönt kompletterar varandra, då menar jag sallad och inte värdelöst spannmål.

Att djuren behandlas illa berör mig inte p.g.a. att jag håller vikten osv blir starkare och frisk. Men visst är det tråkigt att djur blir illa behandlade. Testade att vara vegetarian i ett år, gick upp i vikt. Säkert mitt eget fel, men ändå.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 15:12

Ttiittii:

Det är nog olika, beror på fler faktorer än huruvida man äter kött eller ej. Äta varierat är aldrig fel.

Köttätare får i sig större mängder av bioackumulerande miljögifter eftersom de befinner sig på toppen av näringskedjan.
Ur just denna aspekt är det inte nyttigt att äta feta animaliska livsmedel.

Vegetarianer kan få i sig mer tungmetaller som kadmium genom att äta mer vegetabilier, fast det finns i basvaror som potatis mm.

Man kan få i sig tungmetaller om man har eget vatten också... Ingen lätt fråga att besvara alltså.

Minta2010-11-07 15:19
Antal inlägg: 20042

Vem som har mest gifter i sig beror väl på om man ätit ekologiska grönsaker och kött eller vanliga livsmedel inklusive vegetariska.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 15:59

Minta, odlingssättet är inte avgörande för en alla de gifter som kan finnas i ett område. Tidigare användning, markens pH, lokalt nedfall etc är snarare avgörande för vissa gifter.

Visst, man får ett försprång om man inte äter sånt som direkt är besprutat men fortfarande gäller att om det finns gifter i ett område får man i sig det ekologiska djurets samlade gifter om man äter det.
Vill man äta lyckliga djur som levt längre har de sannolikt hunnit samla på sig mer gifter.

Pocaloca2010-11-07 16:10
Antal inlägg: 2156

Jag tror på en vettig blandning av allt =)

Minta2010-11-07 16:32

Larvbrud, usch då. Om man äter svamp får man väl i sig en del tungmetaller också?

Minta2010-11-07 16:33

Mans lslipper väl i alla fall pesticider med ekologiska livsmedel?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-07 17:03

DDT tex finns i atmosfären så man kommer inte undan det genom att välja ekologiskt. Däremot är det inte så stort nedfall i Sverige nu att man kanske behöver oroa sig för just det.
Tyvärr finns det teorier om att djur som går ute får i sig mer gifter via jorden så ekologiska kor skulle kunna ha mer DDT än grisar som bor inne.

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-07 18:30

på vissa ställen i gävleborg ska man inte äta svampen pga tjernobyl,cesium,intresan t diskution,det är många år sedan det hände,nej undan kommer man aldrig,vegetarianer har inte funnits så länge bland människorna ,inte så många så det har gått att göra forskning,undrar lite om medellivslängd och så,här har det till och med varnats för att elda med ved från skogar med mycket nedfall,och att det skulle vara mycket dioxiner i såpa som kommer från naturen

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-07 18:32

människans livslängd kontra apor som är vegetarianer så tror jag köttätande människor lever längre en apor ,har jag fel?

Laserswärd2010-11-07 18:34
Antal inlägg: 1172

ttiittii: Det finns inga (tyvärr) läkarapor, och alla apor äter inte bara grönt :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?