Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 917

Forumkategorier

Användare Inlägg  
efrezina2011-05-11 12:16
Antal inlägg: 541

minta, nej såklart har man inte det, och det är väl en trygg och bra grej spec för alla barn :) men jag kan inte riktigt koppla det till att amma o ta två glas vin..

Labyrint2011-05-11 12:30
Antal inlägg: 513

Jag är inte så mycket för argument av typen "men det är ju mer skadligt" (rökares bilar släpper också ut avgaser liksom), men det är så frestande i den här tråden att jag inte kan låta bli.

Det finns forskning som visar att passiv rökning för barn är skadligt till och med om rökaren går ut och sedan kommer in med röken kvar i kläderna. "Moralpanik!" "Ska man inte få göra nånting?!" "Man kan inte vara rädd för allt!" "Överdrift!"

Det finns forskning som visar att barn som sitter framåtvända i vagnen lär sig prata senare än barn som sitter vända mot den som drar vagnen. "Jamen snälla, det måste ändå vara upp till var och en." "Men dessa vagnar är ju så praktiska." "Nä, det tror jag inte gäller mitt barn, han/hon vill se världen."

Det finns forskning som visar att det är fullständigt oskadligt för barnet att mamman tar två glas vin och sedan ammar. "Jamen ändå, för säkerhets skull... anmäl till soc och frånta vårdnaden!"

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-11 12:31
Antal inlägg: 4429

Minta, som förälder kan du alltid bli ifråntagen rätten tilldina barn. Det är få saker som är så traumatiskt för ett barn som detta och då behöver det finnas synnerliga skäl att göra det. Ett av dessa skäl är missbruk i familjen. I synnerhet om mamma missbrukar. Men det finns såklart andra anledningar också.

Att ta 2 glas vin är inte missbruk, det skadar inte det ammande barnet och utsätter inte det, enligt väldigt många, för en orimlig farosituation.

Trots dessa ganska enkla fakta, de enda fakta vi har i diskussionen. Så ska hon bara inte göra det. Det är en irrationell moralisk ståndpunkt som grundas enbart på subjektiva referensramar om hur en mamma ska bete sig och har absolut ingen som helst lyhördhet för några fakta överhuvudtaget.

Oviljan att revidera sin åsikt på något som helst sätt när fakta blir förklarade är så genomträngande att det gör ont i mig.

Fanatismen hos motståndarna är så intensiv att jag känner ett obehag inför den. När man utan att blinka nämner soc, som är den absoluta slutstationen för en fungerande familj, i ett sammanhang som rör sig om 2 glas vin som b e v i s l i g e n inte kan skada barnet skrämmer mig.

Jag irriterar mig på att jag känner ett tvång att berätta för alla att även om jag stödjer kvinnan, så har jag minsann gett ersättning de 5 gånger jag har druckit vin i sammband med de 62 månader av graviditet och ammat och att jag för övrigt har haft absolut nolltolerans. Som om någon har med det att göra.

Jag ska inte skriva mer i denna tråd. Jag blir så uppgiven av människors vilja att döma.

le-lou2011-05-11 12:33
Antal inlägg: 17500

Det är rent av pinsamt att se både tjejer och killar sitta och vräka ur sig skit på alla mammor som dricker lite vin, när de själva sällan kan ens fakta i frågan. Ta reda på det först innan?. Det är också så oändligt många fler som sitter och har solklara åsikter innan de själva får barn än som faktiskt följer de hårda riktlinjer som de själva satt upp för andra. Både mammor och pappor, givetvis. Sedan har vi gruppen supermammor (oftast) som själva offrade allt inkl. sig själva den dagen de fick barn och lever( efter att barnen är utflygna) ...med en sorts bitterhet som förvisso är helt självorsakad, över allt de själva aldrig gjorde och allt de försakade för sina barn. Var är tacksamheten? Borta. Ungarna är utflygna men ringer aldrig. Ingen tackar dig idag för att aldrig nånsin tog ett glas vitt vin när ungarna var små. Man är så upptagen med sina rutiner och stenhårda principer att relationen tvärdog och barnen blev skilsmässobarn istället. Hurra för kärnfamiljen.
Man kan höra de här kvinnorna försvara detta tragiska ideal i ur och skur och de älskar också att fördöma alla de som lever annorlunda. Dagis/inte dagis, alkohol/inte alkohol, curlingförälder/inte curlingförälder. Får man göra något för sig själv och endast för sig själv - om man är mamma? Ett unisont nej! för då skulle du inte ha skaffat barn din egoistiska bit till kvinna. Många är dusterna med dessa kvinnor, många fler skall komma.

le-lou2011-05-11 12:36

KVINNOIDEAL. Så det så.

Minta2011-05-11 12:41
Antal inlägg: 20042

Tvålis, jag har inte läst hela tråden, men när man fått klart för sig att det är ofarligt att dricka ett till två glas vin i veckan när man ammar, är det då någon som fortfarande hävdar att det är fel?

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-11 12:42
Antal inlägg: 4429

O ja.

le-lou2011-05-11 12:42

o ja.

ummu - Ej medlem längre2011-05-11 12:42
Antal inlägg: 20

Ibland får jag en kuslig känsla av att kollektiva hjärnsläpp faktiskt förekommer, och den här tråden kunde delvis vara ett praktexempel på det fenomenet.
Som jag har skrivit tidigare, enligt mitt sätt att se ska nolltolerans för alkoholintag gälla gravida och ammande.

Redan ett glas vin är MYCKET (och precis ett glas för mycket i sammanhanget).

Ett annat exempel på hur små mängder (av fel ämnen) kan ställa till det för en liten bebis: Det kan ibland räcka med att mamman äter några få bitar choklad för att bebisen ska få mer eller mindre kraftiga hudutslag. Några bitar choklad. Fattar ni det?
Hur ska det då inte vara med alkohol?

Oavsett vad myndigheterna, "forskningsresultaten" (inte alls ovanligt med motsägelsefulla besked över tiden) med mera, säger, så kan väl folk (främst mammorna i detta fall) ta och tänka till själva och göra den enda absolut säkra, det vill säga, avstå helt från alkoholen.

le-lou2011-05-11 12:44

men då borde man inte få sälja choklad till ammande kvinnor också enligt ditt synsätt.

le-lou2011-05-11 12:46

kan vi inte införa en grundlag som säger att ammande mödrar endast får förtära ekologiska varor utan kemiska tillsatser? Eller förresten, låt de leva på luft då många naturliga ämnen kan vara precis lika allergiframkallande som de kemiska.
Luft röstar jag för. En speciell sorts luft såklart.

ummu - Ej medlem längre2011-05-11 12:48

Jadå le-lou, med ditt sätt att vända och spetsa till det mesta, så kan vi snart förbjuda kvinnor att överhuvudtaget bli gravida.

Måns_E2011-05-11 12:49
Antal inlägg: 12028

Ja, och genom att tänka till själv så inser man snabbt att den låga alkoholhalt som återfinns i bröstmjölk efter ett par glas vin inte spelar större in än andra faktorer.

Det är enkel matematik, sedan om man inte vill ta till sig det, och ser rött bara för att det råkar vara just alkohol, så borde man kanske läsa på?

le-lou2011-05-11 12:49

ja ummu. Det borde vi sannerligen.

Labyrint2011-05-11 12:52
Antal inlägg: 513

Jag kan också dra den slutsatsen med dina argument ummu. Le-lou tycker jag inte skrivit något i den vägen.

ummu - Ej medlem längre2011-05-11 13:01

Måns.
Vem ser rött? Inte jag iaf.

"...efter ett par glas vin inte spelar större in än andra faktorer."
Vilka andra faktorer då exempelvis, menar du?

Och visst, för dig tycks det verkligen vara väldigt enkel matematik. - För enkel enligt mitt sätt att se.

Sen ska man också tänka på att man ska ta ansvar för sina uttalanden (i alla lägen), och att här sitta och påstå att den ammande mammans intag av två glas vin skulle vara helt ofarligt för den lilla bebisen tycker jag är oansvarigt.

Måns_E2011-05-11 13:09
Antal inlägg: 12028

Vem har påstått att det är helt ofarligt? Det är farligt att leva, man utsätts för risker hela tiden. Alltså måste man göra en riskanalys. Att som bäbis dricka bröstmjölk från en mamma som har druckit ett par glas vin är inte så värst farligt, faktiskt ingen större skillnad mot att dricka bröstmjölk från samma mamma när hon inte har druckit ett par glas vin.

Vem är du då att moralisera över att det är så hemskt? Jag menar med din retorik så borde ju små barn inte få åka bil, bilen kan ju krocka. Mamman borde inte få dricka kaffe, te eller ta en huvudvärkstablett.

Gautama2011-05-11 13:12
Antal inlägg: 6854

Att vara mamma är den svåraste uppgift som jag tagit på mig. I alla fall när jag var yngre och inte lika säker på mig själv, så jag lyssnade för mycket på moraliserade, rädda människor.
En pappa som tar hand om sitt barn vid t.ex. en skilsmässa är ju bara sååå duktig. "Tänk han ger sina barn hemlagad mat och tar med dem ut i lekplatsen, och det alldeles själv"
När har en ensamstående mamma någonsin fått höra att hon är duktig i självklara fall?
Nej, när vi vänder ut och in på oss själva för att få till det med allt så får vi höra att vi kan bättre än så.

Jag blir ledsen när jag läser i en granntråd som handlar om barn. Alla dessa osäkra mammor, de är rädda att de missat något, gjort fel osv. Jag vet att många glömmer bort att njuta av föräldraskapet och strunta i alla krav och leta faror i allt vi företar oss.

Man behöver inte en checklista att pricka av för alla måsten vid olika åldrar på sitt barn, hur man ska vara, de räcker oftast med att bara vara, finnas för sitt barn och ge ofantligt mycket kärlek.

Är det lite typiskt svenskt detta? Är det samma hetsjakt på den perfekta modern i andra länder?

slånbär2011-05-11 13:12
Antal inlägg: 5539

efrezina-Ja med facit i handen så skulle jag absolut ha uppskattat om servitören hade uppmanat mig att ta en annan rätt. Det var ju inte så att jag inte visste jag hade bara inte en tanke på det vid det tillfället. Jag hade gladeligen besparat min son det lidandet som han fick stå ut med under en hel kväll med skinflådd illröd rumpa och en mamma som inte fattade sambandet. Har ingenting att göra med att man strävar efter att vara nån slags perfekt mamma utan att man vill sitt barns bästa i första hand i alla lägen. Om någon , vem som helst , hade frågat mig om jag verkligen skulle äta just den maträtten då jag ammade hade jag varit väldigt tacksam. Nu hände ju dock nånting liknande aldrig igen taskoch lov.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-11 13:14
Antal inlägg: 5570

Personligen tycker jag att det ser "j*vligt illa ut" när en förälder sitter med ett litet barn och samtidigt dricker alkohol (man/kvinna, sak samma).
Observera dock! >>> Det har med mina egna erfarenheter att göra och ingenting annat.

_Men_ personligen så är det dock min övertygelse att ett barn far mer illa (rent fysiskt) av att en gravid eller ammande mamma trycker i sig en jävla massa E-komponenter, eller ger det lilla barnet som har kliande tandkött små "designade" kex fulla av massa tillsatser.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?