Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 22:54 | |
![]() | måns. Nu är ju jag en värdelös kock. Men det är val bara slänga i lite grejer och kalla det för "a la nånting". Några kommer att tycka att det var gott medans några kommer att tycka att det var äckligt. Eller ? | |
| Måns_E | 2013-12-09 22:57 | |
![]() | Det har jag svårt att tro Porla, jag tror i så fall att det är lättare att sätta ihop en låt om en del kommer att tycka är bra och andra kommer tycka suger. Under förutsättning att du kan sätta ihop en melodi eller blanda några ackord. Jag har väldigt svårt att tro att matlagning blir bra om man bara tar lite vad som helst och blandar ihop det och värmer det i godtycklig temperatur under godtycklig tid. Det mesta skulle bli totalt oätligt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-09 23:00 | |
![]() | Men ändå. Det måste väl ändå vara lättare att lära sig göra mat som är ätbar för det stora flertalet än att göra musik som tilltalar desamma? | |
| Måns_E | 2013-12-09 23:07 | |
![]() | Det är jag inte helt säker på, allt handlar väl i så fall om nivå. Framförallt så är musik som sagt var betydligt mer subjektiv skulle jag säga. Om vi skall tala om mätbarhet, vad som är bra i musik (musikaliskt) eller bra i matväg (kulinariskt), så skulle jag säga att det är matlagningen är mer objektiv, musik handlar mer om tycke och smak. Dessutom så är det väl okomplicerad musik som tilltalar de allra flesta? Är den mer "musikalisk"? Nej naturligtvis inte. | |
| Satyra | 2013-12-09 23:15 | |
![]() | Orkar inte fortsätta den här debatten egentligen, men kan inte låta bli att göra ett inlägg ändå ... ;-) Måns_E - "Jag är skeptisk till någon form av objektiv musikaliskhet, snarare så är det något som man hat lärt sig, hur det skall låta. dessa ideal kan dessutom förändras över tid." Hur toner/takter ska låta förändras inte över tid/med olika ideal! Noter ser ut som de ser ut och låter som de låter! Du och en del andra här också, verkar fortfarande vara inne på tycke och smak och inte det jag pratar om. Gunilla_ - En person som är tondöv är tondöv. En person som inte hör takt hör inte takt. Och det har ingen betydelse hur mycket de tränar, de kommer ändå aldrig bli av med sin tondövhet och/eller brist på förmåga att följa rytm (av egen maskin-HÖRA takten-menar jag). Att däremot kunna lära sig spela ett instrument efter noter är ju möjligt ändå. Just för att det där finns givna mallar för hur specifika tecken ska tas på ett instrumentet och takten kan man behjälpligt hantera genom att räkna utifrån notangivelserna. Det är dock ändå inte säkert att man helt utan taktsinne kan följa rytmen så pass att det är möjligt att spela ihop med andra, i en orkester till exempel. ------------------------- ----------- Ett ps. Absolut gehör har jag inte, eftersom jag inte på rak arm skulle kunna ange vilken ton exakt det är jag hör. Men jag kan exakt härma toner och tar ut de covers jag spelar enbart utifrån avlyssning - på gehör alltså - även om jag KAN läsa noter. Lite mer "skryt": ;-) Under mina år som barn/ungdom i musikskolan genomgick jag otaliga gehörsprov och fick 6+ i betyg (av 5 möjliga, hahaha). ;-) Det betyder dock inte att jag alltid sjunger "rent" längre (gjorde det som yngre!) när jag musicerar. Men det beror enbart på genom åren tilltrasade stämband och inte på att gehöret skulle försämrats. Känns lite här som att man ska be om ursäkt och inte komma här och tro att man är ett dugg mer musikalisk än någon annan. Fånigt! Klart vissa är mer musikaliska än andra, precis som med vilken medfödd egenskap som helst som man kan ha haft turen att besitta. Men igen - vilket jag redan sagt flera gånger här, men det verkar gå helt förbi för en del ... - såklart är det inte så enkelt att bara för att man är musikalisk så blir man erkänd artist. Såklart är det ett antal andra komponenter som ska till för att "folk" ska fastna för en viss röst/låt/sätt att framföra det hela!! Godnatt, gott folk. | |
| Måns_E | 2013-12-09 23:24 | |
![]() | Jo, hur toner och rytmer skall låta är i allra högsta grad något som är kulturellt, det är väl lite väl naivt att tro något annat? Om det fanns en viss mall för hur musik skall låta så skulle man ju inte behöva några influenser överhuvudtaget, och det skulle ju räcka med en enda universal superlåt som alla kulturer i alla tider skulle anamma, men så ser det ju inte riktigt ut. Jag har svårt att tänka mig att någon europé på 1200-talet skulle njuta av dödsmetall, jag tror inte att någon musiker från den tiden skulle definiera det som musik. Innebär det då att det inte är musik? Och att de som spelar dödsmetall per definition inte är musikaliska? Det tycker ju inte jag. Så nog förändras saker över tid. I princip så har ju varje ny musikstil kritiserats av de tidigare musikerna för att egentligen inte vara musik. | |
| Måns_E | 2013-12-09 23:28 | |
![]() | Apropå gehör så har även jag gehör, om än inte direkt gehör. Dock så märker jag en tydlig skillnad på hur pass bra gehör jag har beroende på hur mycket jag spelar. Så i mitt fall så är det till ganska stor del färskvara, och definitivt något som man kan träna upp. Jag kan dock tänka mig att om man från början har ett ganska knackigt gehör, så vill det nog ganska mycket till för att man skall orka träna upp det. Av ren naturlighet så blir man ju bättre på saker som man tycker är roliga, och för att man skall tycka att det är roligt så måste man själv se framsteg och orka lägga mycket tid på det. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-09 23:43 | |
![]() | Jag håller med måns. | |
| Satyra | 2013-12-10 06:07 | |
![]() | Nej Måns_E - du verkar helt enkelt inte vilja förstå vad jag säger och menar. :-o Jag pratar fortfarande INTE om tycke/smak och/eller genre av musik utan det faktiskt mätbara - alltså vilka takter och toner som används! För det ÄR faktiskt mätbart - oavsett vilken form av musik du framför och från vilken tid/kultur den kommer, så kan du skriva av musik/toner till notskrift (där även takten innefattas). Och igen - varje not/ton har sitt specifika och givna ljud. Det har inget med tycke och smak att göra! Som ett eget språk, så att säga. Egna bokstäver, fast till skillnad från "vanligt" språk så ser notskrift likadant ut och betyder samma sak (samma toner/takter) över så gott som hela världen. Och när jag säger att det inte går att öva upp gehör/taktsinne om man HELT lider brist av det från start, så menar jag just det - om man HELT lider brist av det från start! Man kan så att säga inte plantera in musikalitet. Men SJÄLVKLART kan man ju bli bättre/säkrare om man redan har grunden och sedan även övar mycket. Varför misstolkar du det jag skriver hela tiden? Läser du slarvigt, eller vad är det frågan om? hahaha | |
| le-lou | 2013-12-10 11:07 | |
![]() | Talang. | |
| Gunilla _ | 2013-12-10 17:12 | |
![]() | Satyra; "Gunilla_ - En person som är tondöv är tondöv. En person som inte hör takt hör inte takt. Och det har ingen betydelse hur mycket de tränar, de kommer ändå aldrig bli av med sin tondövhet och/eller brist på förmåga att följa rytm (av egen maskin-HÖRA takten-menar jag)." - det är inte sant. Lite intressant läsning; lup.lub.lu.se/luur/d...Id =1321997 www.nidcd.nih.gov/tu...ha nks.aspx jakemandell.com/tonedeaf/ :) | |
| kryddeluntan | 2013-12-10 17:26 | |
![]() | " jag har aldrig träffat på ett hopplöst fall , förrän jag träffade dig". Sagt av en musik/ pianolärare till en 13 åring, mig. Det var den karriären, men lite går det att öva upp sina förmågor. Men när ett barn säger till sin skönsjungande fröken , " så där lät det inte när vi sjöng på dagis", då är det bara att inse sanningen. Alla har vi olika förmågor, själv är jag duktig i bild och lagar god mat. Det får räcka för mig. Man kanske skulle prova och gå med i en kör för dem som inte kan sjunga, ha ha | |
| Satyra | 2013-12-10 20:10 | |
![]() | Gunilla_ - Tror som jag gör ändå, trots dina länkar. Då det handlar om TOTAL brist på förmåga att följa toner/takter. Men beror den oförmågan på t.ex rädsla, spänningar i stämband eller liknande som stod att läsa om i någon av dina länkar, då är det ju inte brist på musikalitet det handlar om utan något annat. Och DÅ kan det såklart övas upp med hjälp av olika tekniker. Men som sagt - JAG vidhåller att det är som jag menar med HELT ton/taktdöva. Har aldrig stött på någon ton/taktdöv som fått mig att tro att det inte skulle vara som jag säger. Gör jag det en dag, då ska jag genast ta tillbaka mitt påstående. ;-) | |
| Satyra | 2013-12-10 20:17 | |
![]() | Förövrigt är det så att en HELT ton/taktdöv inte själv hör/märker att den är just det - eftersom den alltså inte kan höra om ton/takt stämmer (i ett gehörs/taktprov t.ex, och/eller i sång/handklappande - ensam eller ihop med andra). Hur ska man kunna lära sig att hålla ton/takt om man inte kan avgöra om det prickar rätt eller inte? | |
| Gunilla _ | 2013-12-10 20:18 | |
![]() | Satyra; med tanke på att väldigt få verkligen är tondöva så är det fascinerande att du träffat på flera(?) stycken. Tondövhet är fö ingen kronisk sjukdom trots att du tycker och "vet" och det var EN länk jag skickade som behandlade ämnet - de två andra något helt annat. Du lyssnade va? ;) | |
| Gunilla _ | 2013-12-10 20:21 | |
![]() | Och naturligtvis tränar man upp det på samma vis som man tränar allt annat man inte behärskar. Övning ger färdighet. | |
| le-lou | 2013-12-10 20:21 | |
![]() | I en värld där Håkan Hellström toppar listorna och drar fulla hus - spelar detta verkligen nån roll undrar jag? Alltså detta med gehör och tonsäkerhet osv. Nej är svaret. Det spelar (skulle jag säga) den absolut minsta rollen i dagens artisteri som tyvärr (!!!) många gånger består mer av polerad yta och galet snygg studioteknik än äkta talang och absolut gehör. Ps. Jag tycker att Håkan Hellström suger men han hade förmodligen vunnit Idolbaletten, han med. | |
| le-lou | 2013-12-10 20:25 | |
![]() | Gunilla, jag tror att det Satyra pekar på är - som med många andra talanger - antingen så har man det eller så har man det inte. Är böjd att hålla med där. Man kan troligen träna sig till lite allt möjligt i viss mån...att bli bättre. Ger jag tex järnet i löpspåren fem dar i veckan i ett år, så lär min kondis bli bättre men tyvärr ser mina korta taxben till att jag inte vinner nåt guld i löpning. Någonsin. Erik var inte tondöv, men jag anser däremot inte att han var nåt jättespeciellt. Jag är inte skolad ett skit men jag tycker jag lyssnar på jävligt bra musik :D | |
| Gunilla _ | 2013-12-10 20:27 | |
![]() | Nänä, någon stjärna lär man inte bli - men det betyder inte att man är ett hopplöst fall. | |
| Måns_E | 2013-12-10 22:25 | |
![]() | Håkan är nog inte det minsta tondöv, jag skulle tro att han ganska väl hör att han inte sjunger helt rent, och talang har han väl? | |