Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:40 | |
![]() | Att invigningsriter går överstyr och att nollning blir en farlig och kränkande upplevelse är såklart inte ok, och något som den något mognare vuxna närvaron måste jobba mot. Men att nollning i sig är en företeelse som är förlegad och borde leda till nedstängning; då får vi lägga ner alla universitet. Flertalet folkhögskolor. Gymnasieskolor. Internat är heller inget fenomen som enbart hör överklassen till, många verkar ju tycka att klassindelning är viktig; det finns flera skolor med idrottsinriktning eller fokus på t ex naturturism som erbjuder internat eftersom elever från hela landet ska ha möjlighet att plugga där. Ska dessa också läggas ner om det kommer ut att det förekommer mobbing, eller kan man kanske tänka sig att jobba med problemen istället? | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:42 | |
![]() | "Som du har påpekat förut så handlar detta om barn. Varför är de mobbade barnen på den här skolan så ointressanta för dig? Har de kanske haft fel mössa eller ett talfel eller nåt annat som gör att de faktiskt förtjänar att bli mobbade? De kanske rentav är såna som inte kan bli vad de vill bli och som därför behöver få sig en stykjärnsomgång så de fattar det?" Varför är dom intressanta för dig; en snabb blick i pappas almanacka så är allt löst? Eller? Överklassbarn kan ju inte vara ledsna, dom har det ju så väl förspänt. | |
Rultatultan | 2013-08-31 11:42 | |
![]() | Nu var det inte nollningen i sig som var orsaken till stängningen utan att det förekommer kränkande behandling inom verksamheten, som verksamheten enligt SI inte har fått bukt med, trots upprepade inspektioner och påtalningar och ett vad jag antar gediget arbete på skolan. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:45 | |
![]() | Nej, men nollning som synonymt med kränkning har diskuterats i tråden; eller så har jag glömt ta på mig glasögonen. | |
gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:47 | |
![]() | Jag tror det upplevs som väldigt allvarligt för en tillsynsmyndighet när en styrelsemedlem direkt betecknar misshandel som pojkstreck iofs. Särskilt med en historik av att se mellan fingrarna med kamratuppfostran och efter att nyligen ha lovat att ta krafttag mot de mer obehagliga "traditionerna". Jag tycker att beslutet att stänga ner verksamheten är överdrivet och säkerligen delvis föranlett av en uppskruvad mediastämning. Däremot tycker jag det känns som ett lite lamt försvar som t ex le-lou och rålex kör: det går inte att kolla alla hela tiden. Skolan bedömde ju den här kvällen som en "högriskkväll". De hade alltså på känn att sånt här kunde inträffa. Jag tycker de kunde gjort en hel del mer faktiskt. | |
EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:48 | |
![]() | Hur många som kritiserar skolinspektionen har egentligen läst SI utförligt motiverade beslut, i beslutet framgår bland annat att anställda förståndare för elevhemmen (husfader) informerat de yngre eleverna om att kränkande behandlingar som "ubåt" skulle ske mot dom, och att (sic!) det var godkänt av skolledningen (sidan 6 i beslutet). Vilket förstås är ett gott stöd för den slutsats man drar att de åtgärder som genomförts efter tidigare mycket allvarligare incidenter inte är tillräckligt och inte genomsyrar organisationen. Överhuvudtaget förefaller Lundsbergs ledning agera på ett naivt (eller medvetet överslätande) sätt och beslutet är en logisk följd av en oförmåga att ta till sig den kritik som SI givit skolan tidigare. | |
bobo flux | 2013-08-31 11:48 | |
![]() | Men vad jag har förstått så är detta inte något som varit begränsat till enbart nollningen, utan ett system som normaliserats under längre tid. Här är ett utdrag ur SI:s rapport från 2011. www.skolinspektionen...ds berg.pdf Beskrivning av kränkningar vid skolan I intervjuer uppger rektorn, husfar, husmor, skolsköterska, kurator samt en elev med uppdraget att vara troman att det vid skolan förekommer ett informellt regelsystem eller som rektorn uttrycker det, en ”hackordning” mellan eleverna vid skolan och att det för eleverna är viktigt att arbeta sig upp i denna hackordning. Då kan man i års-kurs 3 själv bli en person med privilegier och utnyttja en serviceperson, ”slav”, bland yngre elever, som tvingas att utföra tjänster åt de äldre. Med hackordning menas, enligt de intervjuade, att de manliga eleverna får mäta sina krafter och bland annat utstå slag mot armar, ofta i samband med nedbrottning. Detta gäller, enligt vad som framkom-mer vid intervjuerna, enbart de manliga eleverna. Elever kan också tvingas att utföra uppdrag och tjänster åt äldre elever. Uppdragen kan vara att stryka skjortor, städa toa-letter och i olika sammanhang passa upp äldre elever. Genom att delta i detta kan ele-verna skaffa sig en bättre position bland övriga elever på skolan. En fördel är även att komma i en bättre position när det gäller fördelningen av gemensamma arbetsuppgif-ter så kallade ”ämbeten”, som fördelas av troman i samråd med husfar eller husmor. Denna positionering i hackordningen gäller när eleverna startar sina studier vid skolan oavsett ålder och årskurs. Det informella regelsystemet handlar om kamratuppfostran, invigningar och privilegiesystem. Enligt representanter för skolhälsovården kan det bland de kvinnliga eleverna mer röra sig om ”blickar och andra mer subtila maktme-del”. I flertalet intervjuer framkommer att eleverna när de påbörjar sin utbildning vid skolan kallas ”tarmar” av övriga elever. | |
Rultatultan | 2013-08-31 11:52 | |
![]() | @nulltj Oh, det har jag missat. Har inte läst alla inlägg. Naturligtvis är nollning inte = kränkning. Vi hade nollning på gymnasiet - högst okränkande men med mycket asgarv. T.o.m en liten blygis och torris som jag hade jätteroligt! | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:54 | |
![]() | Jag kan ha övertolkat, my bad isf. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-31 11:56 | |
![]() | Jag tycker f ö att utdraget bobo citerat tyder på ett läskigt system, ställer mig inte alls bakom den sortens ordning. Fortf skeptisk till beslutet att stänga skolan akut, då pga andra elevers väl och ve, och värjer mig mot att internat som skolform dras i smutsen. | |
le-lou | 2013-08-31 11:58 | |
![]() | "Hur många som kritiserar skolinspektionen har egentligen läst SI utförligt motiverade beslut, i beslutet framgår bland annat att anställda förståndare för elevhemmen (husfader) informerat de yngre eleverna om att kränkande behandlingar som "ubåt" skulle ske mot dom, och att (sic!) det var godkänt av skolledningen (sidan 6 i beslutet)." Jag har läst det. Jag läser dock inte det dokumentet som en total sanning förrän en brottsutredningen är klar och gjord. | |
Gunilla _ | 2013-08-31 11:58 | |
![]() | le-lou; "Säger bara en sak: skulle alla skolor i Sverige ha rektorer lika engagerade och duktiga som Staffan Hörnberg så skulle vi ha det fruktansvärt bra." - vad grundar du det på? Vilka föräldrar skulle inte flytta sina barn från en kommunal skola om det var kutym att ha sk hackordning och därmed kränkningar som norm? | |
le-lou | 2013-08-31 11:59 | |
![]() | Grundar det på det jag skriver. Han är en extremt duktigt och kompetent rektor. | |
le-lou | 2013-08-31 12:01 | |
![]() | "Vilka föräldrar skulle inte flytta sina barn från en kommunal skola om det var kutym att ha sk hackordning och därmed kränkningar som norm?" Uppenbarligen inte lundbergsbarnens föräldrar? De kanske älskar sina barn mindre än andra föräldrar, vad vet jag. | |
EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-31 12:02 | |
![]() | Jag läser ju inte brottsutredningar som total sanning (vad är en total sanning, finns det icke-totala sanningar?) utan avvaktar tills en eventuell dom har vunnit laga kraft, men inte ens då handlar det om sanningen utan om sannolikheter. Däremot har jag större förtroende för SI än för anonyma forumskribenter som spekulerar utan att ha någon kunskap om vad som skett. | |
le-lou | 2013-08-31 12:16 | |
![]() | EvaKson, jag spekulerar inte. Jag är övertygad om att det har hänt något allvarligt, de fick faktiskt söka läkarvård för en av pojkarna. Jag tror inte att rektorn godkänt detta. | |
EvaKson - Ej medlem längre | 2013-08-31 12:22 | |
![]() | En kompetent rektor hade: a) stoppat de äldre eleverna från att överhuvudtaget går runt till de andra elevhemmen; b) tydligt informerat all personal på elevhemmen att äldre elever inte var välkomna att komma in den aktuella dagen; c) sett till att personalen på elevhemmen talat med alla yngre elever och gett dom stöd samt att personalen höll koll på ingångarna till elevhemmen*; d) sett till att mer personal rörde sig i elevhemmen där de yngre barnen fanns; e) vid samlingen för alla elever klart deklarerat nolltolerans och att varenda elev som bröt mot de skulle skicka hem. Rektorn verkar inte gjort något, och därför är han sparkad och skolan stängd. *elevhemmen är bemannade dygnet runt. | |
karmannghia | 2013-08-31 12:38 | |
![]() | Ibland kan man faktiskt inte vänta med att ingripa tills det finns en lagakraftvunnen dom. I så fall behöver man låta alla brott fullbordas innan man gör något. Att ingripa vid ett våldtäktsförsök vore fel eftersom man inte med säkerhet vid tillfället kan veta att gärningsmannen faktiskt tänkte fullborda våldtäkten mot sitt offer och framför allt vet man ju inte om han skulle bli dömd för detta brott, man vet inte ens om något åtal skulle väckas. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-31 12:52 | |
![]() | Jag törs inte uttala mig om sanningshalten i uttalandena som ligger till grund för följande tjänsteanteckningar, men det kanske ändå kan ge en fingervisning om varför Skolinspektionen fattade sitt beslut: www.scribd.com/doc/1...be r-2011-1 | |
karmannghia | 2013-08-31 12:55 | |
![]() | Vem i fridens namn har sagt att överklassbarn inte kan bli ledsna? Men man har väl betydligt större resurser att trösta sina ledsna barn om man har det väldigt gott ställt ekonomiskt? Det är väl därför det är bra att ha pengar, man kan ta udden av väldigt mycket. Jag tycker det är konstigt att man försvarar ett bully-system som detta. En orsak jag kan komma på är att man är en bully själv och faktiskt gillar tänket kring kamratfostran. Vad kan man annars ha för orsak att tycka att Lundsberg ska få fortsätta som förut? Jag blir jätteglad om nån förklarar. Mobbade barn och barn som utsätts för kränkningar gör mig väldigt upprörd. Ett vänstersvin som jag skulle väl egentligen bara rycka på axlarna och tycka att överklassbarn som blir brända med strykjärn bara ska hålla käften och suck it up för de har det minsann så bra ändå och det är bara att be pappa om en ny häst eller en shoppingweekend i New York så glömmer man så snabbt bort hela den fåniga lilla incidenten. | |