Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-04-24 12:22
Antal inlägg: 979

Hyfsat oviktigt vad jag kallar otacksamma slynglar som tillåts förstöra livet för 30 sk kompisar/termin i 9-12 år, utan att någon ingriper.

Skolan ska förmedla kunskaper.

Lusten ska föräldrarna stå för.

Att hävda att skolan ska "väcka lust för kunskaper" är en löjlig floskler som används för att undslippa eget personligt ansvar. En floskler som låter påskina att det är "någon annan" som ska lösa alla problem.

Barn över hela världen vill inget hellre än att få gå i skolan. Vårt curlande, gnällande och bortförklaring har gjort att våra barn ser skolan som ett straff. Är det sunt?

Uppfostran är föräldrarnas skyldighet att ge.

Ett barn som inte inser skolans värde är en idiot. Och jag har inga problem att kalla en idiot för en idiot. Jag tror nämligen att jag hjälper idioten bättre om jag pratar klartext än om jag hjälper idioten hitta en bortförklaring till varför det är okej att fortsätta vara en idiot.

Frågor på det?

De allra flesta barn (alla?) skulle kunna hjälpas rätt om vi vågade ta tag i hans/hennes problem direkt. Men till slut handlar det ju snarast om "damage controll" för omgivningen än om att hjälpa den enskilde. Flertalet av de som flippar ur kunde dagiset peka ut redan i fem-sex årsåldern. Men då börjar vi försvara felen, i stället för att korrigera dem.

Att vänta till högstadiet är fruktansvärt hemskt gjort. Då är det oftast för sent.

Nora1 - Ej medlem längre2015-04-24 13:33
Antal inlägg: 2885

kovikstippen. Efter att ha läst vad du skriver så kan jag hålla med dig om att vad du kallar dem faktiskt är oviktigt. Nu har jag till skillnad emot dig svårt för att kalla en idiot för idiot så jag låter bli.
Jag kan upplysa dig om att alla hem inte ser ut som i din värld. Det finns massor med barn som inte har fungerande föräldrar och därför behöver hjälp av skolan och andra vuxna.

Sote2015-04-24 13:36
Antal inlägg: 3557

Där har du en viktig poäng kryddan. Sen är det väl i allra högsta grad väsentligt att lärarna är bra pedagoger så dom lyckas fånga elevernas intresse oavsett ämne. Det är en enorm skillnad på lärare och lärare.

klmh2015-04-24 14:06
Antal inlägg: 85

ja, det är en enorm skillnad på lärare och lärare. Liksom det är skillnad på elev och elev. Lite ömsesidig respekt skulle inte skada.
Man får inte glömma att när eleven kommer till skolan så förändras eleven. Det är inte riktigt samma person som hemma. Hen påverkas av miljön, personal och andra elever. Den som är det idealiska barnet hemma är kanske inte lika idealiskt i skolan.Det som funkar hemma funkar kanske inte tillsammans med andra barn i en annan miljö.

Du som bytte skola flera ggr för Din dotter, har Du funderat lite djupare på Ditt barn? Vad kommer det sig att hon inte klarar skolan ( ej betyg) trots flera olika skolor? Är det verkligen alla skolor och personal det är fel på? Kan man inte lägga något ansvar på eleven och dess föräldrar? Tanken tål att funderas på.

kovikstippen2015-04-24 16:22

Absolut, Kimh

De skolor vi försökte flytta dottern till lyckades inte få lektionerna tillräckligt lugna för att min dotter skulle stå ut. Hon mådde dåligt efter skilsmässa och rörigt hemma. När också skolan var ett helvete fanns det ingen plats för henne att samla kraft på.

Det här uppmärksammade inte vi förrän långt senare. Hade jag inte skiljt mig (efter 20 år) eller om skolan haft en vettig arbetsmiljö hade det nog fungerat.

Ingen klarar av att ständigt vara i en krigszon. Inte ens en ungdom. Lusten och orken försvinner.

Jag är inte stolt över min skilsmässa , men mitt privatliv är kanske inte en självklar utgångspunkt för en diskussion om skolans dåliga arbetsmiljö.

Många barn har problem hemma. Om skolan inte heller fungerar går väldigt många elever under. Stressade och ledsna barn behöver en trygg skola.

Eleverna behöver se vuxna. Kunna prata med vuxna. Bli sedda av vuxna. Alla vuxna är bättre än ingen vuxen. Skit samma i utbildning, religion, kön o.s.v.

Dagens föräldrar verkar tro att några år i högskolan gör jätteskillnad. Men jag tror att personlighet är viktigare än utbildning.

Jag tycker flumeriet i dagens skola är förkastligt.

kryddeluntan2015-04-24 19:59
Antal inlägg: 12360

Problemeni skolan har många sidor.

1- man har ändrat på lärarutbildningen ett antal gånger, från låg-mellan- högstadielärare till allt från lärare årskurs 1-7, årskurs 4-9, förskola- skola årskurs 1-3, skola årskurs 1-5.
Allt med olika inriktningar och ämneskunskaper.

2- konsekvensen är att många lärare som ska undervisa i grundläggande läs- och matematikinlärning har inte fått det som behövs i grundläggande svenska och matte metodik och didaktik.

3- för att lösa det här har många kommuner satsat på erfarna lärare i form av svenska och mattementorer.

Det är inte så enkelt för en ung lärare som brinner för sitt yrke att komma till verkligheten och kraven de möts av.

kryddeluntan2015-04-24 20:07

Kovikstippen, vi har en ny läroplan med väldigt tydliga mål, bara att gå in på Skolverket.se och ladda ner den. Det finns inget flum i den.

Det knepiga i alla diskussioner/debatter om skolan är att alla " har rätt". Alla har gått i skolan och relaterar till sin egen erfarenhet och "vet hur det är idag".

Den har vetat bäst är nog Jan Björklund, fast han började sin skola på 50 talet.

ttiittii - Ej medlem längre2015-04-24 21:35
Antal inlägg: 37631

Här jag inte haft Dyslexi har det blivit hemundervisning,För sämre än skolan kan det inte bli

kryddeluntan2015-04-24 21:58

Ttiittii, jag respekterar dina tankar och det du har upplevt, men du drar dina slutsatser från dina erfarenheter och frustration som du har upplevt enbart från dig horisont, men skolans verklighet idag ser annorlunda ut än för bara tio år sedan.

Jag ska inte tråka er mer, men problemet är mer mångfacetterat än vad man kan tro och en återspegling av det samhälle vi har idag.

ttiittii - Ej medlem längre2015-04-24 22:14

självklart är problemet brett,och jag talar av egna erfarenheter förfallet har liksom bara gått för fort.
jag har tröttnat bara från alla håll.jag har tröttnat på alla förändringar,reformer och på saker som ska ändras hela tiden.förr undrade jag hur dom tänkte men nu förstår jag att ingen tänker. Lärarna hinner inte lära sig det nya fören det är nytt igen.Om 4 år är skiten över med grundskolan fan inte ens busschaufören kan sitt jobb i morse stängde han dörrarna framför näsan på dottern så jag fick köra henne till skolan.får stå ut i 4 år till

ttiittii - Ej medlem längre2015-04-24 22:18

vad var det senaste sprattet ,jo det ska lagstadgas om studiero....är han dum i hela huvudet svar JA
och inte var det första April heller

EricaJong2015-04-25 01:31
Antal inlägg: 537

Kovikstippen: Jag vet inte hur det är för gymnasiet, men i grundskolan står det tydligt i styrdokumenten att skolan är ansvarig för att väcka lusten till kunskap. Det är varje vuxen som arbetar inom skola ansvarig för.

EricaJong2015-04-25 01:53

Några utdrag ur läroplanen för grundskolan:

Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet... ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.

...

Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära.

...

Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.

kovikstippen2015-04-25 13:05

Är inte verkligheten intressantare att diskutera än ett styrdokument?

Är det alltid fel att ta upp ett, två eller fler fel bara för att det finns ännu fler fel som också behöver rättas till.

Varje resa runt jorden börjar med 1 steg. Den som aldrig kan ta ett första steg kommer aldrig framåt.

Läroplanen har ytterst lite förankring i den enskilde lärarens vardag. Den grundar sig i en skev verklighetsbild som inte tar hänsyn till vare sig verklighet eller mänskligt beteende

.Överhuvudtaget är läroplanen utformad helt utan insikt eller förståelse för hur inlämnade fungerar ur ett biologiskt perspektiv. Man negligerar konsekvent all forskning om hur vår hjärna fungerar. Däremot får psykologin härja fritt bland raderna

EricaJong2015-04-25 13:10

Jag vet inte vilka erfarenheter du har, Kovikstippen, men mina erfarenheter under femton år som lärare säger mig att styrdokumenten är LEDANDE i den enskilde lärarens vardag.

Styrdokumenten är ytterst viktiga att diskutera då de är en del i skolans verklighet.

kovikstippen2015-04-25 13:53

Min erfarenhet är att det är ett ok som snarare trycker ner än hjälper.

Och som sagt - läroplanen utgår inte från hur en hjärna arbetar och hur inlämnade underlättas.

Och vem tusan har tid med ditt levande dokument när föräldrar, skolledning och elever sliter och drar i dig?

Och så en stilla undran: Är 10 års erfarenhet alltid bättre än 2? Eller finns det lärare som fortfarande är olämpliga efter 30 år i yrket och helt nyutexaminerade eller t.o.m. Helt outbildade lärare som är helt fantastiska lärare?

Jag tror att vissa personligheter är bättre lämpade till vissa yrken. Utbildning är nödvändigt för dom som inte har "kallet"

Om du vill diskutera styrdokument kan vi börja med:

Ska skolan ha ett sk styrdokument? Ja/Nej.

Jag röstar nej.
Möjligen kan man definiera gemensam målsättning för olika åldrar, men inte mer.

EricaJong2015-04-25 14:01

Jag har tid med att göra läro- och kursplaner till levande dokument.

Erfarenhet trumfar alltid oerfarenhet. Men visst finns det kassa pedagoger i alla läger. Men det var inte det diskussionen handlade om.

Ja, skolan ska ha styrdokument. Hur ska vi annars veta vad vårt uppdrag går ut på, vem som är ansvarig för vad och hur kunskap ska mätas?

kryddeluntan2015-04-25 15:31

Tur att din erfarenhet väger tyngre än de professionellas Kovik. För att inte tala om dem som har skrivit läroplanen, de är bara hop stollar med gedigen forskar och skolbakgrund.

Den svenska läroplanen får mycket beröm från andra länder

kovikstippen2015-04-26 00:19

Möjligt. Men hjärnforskarna jublar inte.

Vilken lärare har missat att alla barn ska kunna läsa, skriva och räkna efter 9 år i skolan?

Trots att detta med stor sannolikhet står i styrdokumenten lämnar mer än var tionde elev grundskolan utan dessa färdigheter.

Hur kan det vara så när skolans styrdokument sagt något annat?

EricaJong2015-04-26 10:56

Kovikstippen: jag frågar igen

Ja, skolan ska ha styrdokument. Hur ska vi annars veta vad vårt uppdrag går ut på, vem som är ansvarig för vad och hur kunskap ska mätas?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?