Spelrum
Giraffen40
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade60
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122015-01-28 18:41
Antal inlägg: 4722

Ja håller med dig boffertomte, som jag skrev tidigare.
"Svenskar är i sanning ett märkligt folk med generellt sett dålig självbild."

Vi är så måna om att alla ska tycka bra om oss (eftersom vi uppenbarligen nästan inte står ut med oss själva), att vi vill vara alla till lags och det funkar ju knappast i längden.
Därav bl a vår förbannat fega s k neutralitet.

lamaglama2015-01-28 19:34
Antal inlägg: 439

Jag jämställer inte naziuniform med korshalsband. Men kanske kan man i någon mån jämställa niqab och burka med naziuniform: Dessa dräkter är symboler för ett inte så lättvindigt förtryck som många människor som har flytt hit kan ha utsatts för. Religiösa symboler är inte viktiga för mig, men jag har aldrig utsatts för religiöst förtryck. För många andra är det väldigt annorlunda.

Jag skulle aldrig ha drömt om att överväga ett förbud av bärande av religiösa symboler förut. Men världen och Sverige ser inte ut som förut. Det fanns en tid då ett smycke i form av ett kristet kors eller en judestjärna inte fick någon att bli minsta upprörd. Men det ser inte ut så längre.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-30 02:12
Antal inlägg: 2728

Tror det är lätt stt slänga sig med uttryck som "vår förbannat fega neutralitet" så länge man inte själv är den som står vid skyttegraven och känner kulorna borra sig in i kroppen.
Jag skulle fan inte vara så kaxig då.

janne1212122015-01-30 07:47

Må så vara, men du ska vara innerligt tacksam att inte alla gjorde som Sverige under WWII, då kanske du inte idag hade kunnat sitta och förespråka det fria ordet, om du ens hade funnits till.
Tror alla som drog ut i krig var rädda, men dom gjorde det bl a för dig och mig. Sveriges inställning mot nazisterna, liksom senare mot Sovjetunionen, skäms jag över.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-01-30 08:00
Antal inlägg: 2728

Det är jag.

kovikstippen2015-02-02 09:23
Antal inlägg: 979

Nora.
Din inbandning av kvinnors klädsel vittnar om djup ovilja att förstå.

Din jämförelse är synnerligen effektiv om man vill döda alla typer av diskussion. Det är ett felaktigt argument som enbart syftar till att blanda bort korten och prata om något annat......

Moose. Vem som gör vad är tämligen ointressant. Att alltid leta skylldiga leder oftast fel. Personligen blir jag inte hellre halvt ihjälsparkad av en Muslim än en Kristen eller skinnskalle. Det gör typ lika ont......

Under olika tider och på olika platser ser de religiösa fundamentalisterna olika ut. Kristna idioter på Irland spränger under stundom lika dödande som muslimsk dito..... Jag är motståndare till bomben - inte personen bakom stubinen.

För mig är religiösa attrbut en uppebar anledning till att oron i samhället ökar. Jag anser det helt onödigt.

Moose72 - Ej medlem längre2015-02-02 10:04
Antal inlägg: 1910

Berätta gärna vilka attribut som ses ge en ökning av oron i samhället.
Konflikten i Irland är väl i grunden fö en strid om jord och inte om religion?

kovikstippen2015-02-02 11:00

Alla religiösa attribut bör förbjudas i det offentliga rummet. Inget nämnt, inget glömt.

Sansade personer kan nog inse att ett halsband eller ett radband i fickan inte är det som avses. Men vill man inte förstå så gör man allt för att förlöjliga och missförstå.

Inte avser mitt förslag införandet av speciella poliser för att övervaka lagen. Ingen annan lagändring har någonsin (mig veterligen) inneburit sådan förändring.

Ett förbud ska visa att religion och politik ska hållas åtskilda. Alla har rätt till sin tro - men inte rätt att utöva den överallt.

Moose. Eftersom du deltar i diskussionen vet du alldeles säkert ett antal av de attribut jag menar och som kan hetsa idioter till glåpord och idiotiska handlingar. Vi behöver inte diskutera och avhandla varje enskild klädesdetalj för att förstå varandra.

Vad grunden handlar om på Irland har alla glömt. Ellerhar olika uuppfattningar om. För den dödade ter sig anledningen inte så intressant.

Vad grunden handlar om med all form av religiös terrorism är svårt att förstå. Alla religioner har någon form av rimlighet i sin bestraffning. Att vilt spränga, bomba & skjuta omkring sig är nog inte vad gud avsåg. (Kände gud till automatvapen och bomber när han/hon/den/det skrev de skrifter, för tusen år sedan och, som idag dödar enorma mängder människor? ).

kovikstippen2015-02-02 11:06

Undrar om gud i sin allsmäktighet kände till Internet, flygplan och Google translate?

Men så måste det ju vara eftersom det finns. Jesus träffade troligen färre människor under hela sitt liv än jag gör varje år. Jag har troligen kontakt med fler människor per månad än jesus hade under hela sitt liv. Hur kan hans och Mouhammeds erfarenhetet stura oss idag?

Ren idioti enligt min mening.

Att ha en tro är säkert bra för vissa, men att döda någon kan aldrig vara det. Inte ens i religionens namn.

janne1212122015-02-02 11:45

Blir mer och mer övertygad om att religionen kommer att bli slutet för vårt öppna samhälle och tyvärr är det inget varken regering eller vi som medborgare kan göra något åt längre. Inga förbud av något slag kommer att hjälpa, kommer möjligtvis att eskalera problematiken då de våldsamma krafterna kommer att bli ännu mer våldsamma.

Skrämmande läsning där en svensk mamma som konverterat till islam och lever ihop i Sverige med en man som uppenbarligen är jihadist.

www.dn.se/nyheter/sv...ll -kriget/

När hennes ene son dog i IS tjänst kom vänner hem till henne (här i Sverige obs!!)
”Var stolt”, sa de. ”Ditt barn har kommit till paradiset.” Hon har fått många uppmuntrande klappar på axeln sedan dess.

På tal om hur många som åkt iväg säger hon.

"Enligt inrikesminister Anders Ygeman (S) har ”över hundra” svenskar rekryterats till de heliga krigen. Men det totala antalet ligger troligen någonstans mellan 200 till 300 individer.

Helena skrattar till när siffran kommer upp.

– Antalet skulle kunna överensstämma med de ungdomar som rest till Syrien bara härifrån vår lilla del av landet. Men många kommer ju tillbaka också. Det är nästan som att de åker på en krigssemester, säger hon."

Sverige idag 2015.
Nån mer här på betapet som tror på SÄPO när dom säger att dom har situationen under kontroll?

lamaglama2015-02-02 12:20

Det hjälper tydligen inte ens att försöka. Migrationsverket bestämmer.
www.hd.se/nyheter/sv...d- gransen/

Rhotheta2015-02-02 12:45
Antal inlägg: 4992

Problemet med en niqab eller herrklänning och nick nolteskägg har ingenting med att de kan provocera till glåpord att göra. Vill folk gå med justin biebertröja, låt dem och låt dem ta konsekvenserna. Problemet är att de signalerar "Fuck your demokratiska kuffersamhälle. Vänta bara tills vi infört sharia. Då djävlar! Och tills dess tänker vi spöa skiten ur alla judesvin vi lyckas identifiera, för vi vet att ni inte bryr er ett skit om de grisknullarna utan gärna låter oss hållas."

Krucifix, kippor, radband, turbaner, mr kulörtvättdräkter, shakran har inget av den symboliken.

Det har däremot hamnaren och skäran, hakkors, bandidosvästar och bilder på gudrun schyman.

En touch tillspetsat. Försök att efter bästa förmåga extrahera andemeningen. Försök sedan en gång till innan du skriver.

lamaglama2015-02-02 14:03

I synnerhet bilder på Gudrun Schyman.

sjöstan2015-02-02 14:51
Antal inlägg: 729

ojojoj rhotheta.

Det var djupt, hotfullt och obegripligt....

Hur menar du?

lamaglama2015-02-02 15:11

Förstår du på allvar inte hur rhotheta menar sjöstan? Jag tyckte att han var mycket tydlig.

lamaglama2015-02-02 15:18

Symboler för förtryck, ojämlikhet och ett antidemokratiskt ideal är symboler för förtryck, ojämlikhet och ett antidemokratiskt ideal. Det är motsatsen till det vi vanligen värderar högst i västvärlden: individens frihet, jämlikhet mellan könen och mellan människor av olika etnicitet och religiös övertygelse, demokrati, yttrandefrihet, öppenhet.

Det är symbolvärdet som är kritiskt här för som alla vet kan ingen niqab eller naziuniform döda eller förtrycka någon, de är ju bara klädesplagg.

lamaglama2015-02-02 15:49

I Nordirland handlade det väl huvudsakligen om det engelskbrittiska överväldet, inte om religion.

Rhotheta2015-02-02 16:19
Antal inlägg: 4992

Exakt. Unionister anspelar inte på teologi. Religionen var en utmärkt identitetsmarkör.

Minta2015-02-02 22:54
Antal inlägg: 20042

www.youtube.com/watc...su vkwNYSQo

kryddeluntan2015-02-02 23:22
Antal inlägg: 12360

Märkligt att TS själv inte har skrivit nåt , eller ... ???

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?