Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-21 21:33
Antal inlägg: 2728

Jag tänker då inte vara protestant.

Eller religiös överhuvudtaget.

kryddeluntan2015-06-21 21:46
Antal inlägg: 12360

Titta bara på alla falanger av protestanter, babtister, Maranata, leastadianer, pingstvänner, Amish, sjunde dags adventister, herrhutianer, Plymorhbröderna osv osv.... I all oändlighet.
Klart att alla ska få plats här och utveckla sin speciella syn på protestanism.

throwback - Ej medlem längre2015-06-21 21:47
Antal inlägg: 642

Sverige är i hög grad ett sekulariserat samhälle, jag är själv ateist och betackar mig för att bli kallad protestant.

tanja77, jag har en god vän, född och uppvuxen i Sverige och muslim.
Vilket land ska han åka " hem " till menar du?

RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-21 21:56

Ta seden dit man kommer?

Det har då isåfal inte Svenska Kyrkan gjort.
Den finns i bl.a. Dubai, Hong Kong och Bangkok. Och i de flesta katolska länder.

Men "ta seden dit man kommer" gäller kanske bara "alla andra".

Sote2015-06-21 21:57
Antal inlägg: 3557

Blir alltid lika illa berörd när det diskuteras Islam på detta forum. Det är obehagligt att se hur många som visar upp främlingsfientlighet, okunnighet, fördomar och ren och skär rasism. Fast det vill dom ju inte erkänna förstås. Man trodde annars att sånt här mest förekom på avpixlat och såna ställen men varenda tråd som kommer inärheten av att handla om religion, invandring och liknande kommer förr eller senare att handla endast om Islam och det stora Islamhotet. Skrämmande att en helt vanlig ordsida kan rymma så mycket okunskap och fördomar.

ttiittii - Ej medlem längre2015-06-21 22:13
Antal inlägg: 37631

Att ha 4 fruar,att en kvinna värderas som en kvarts man får ärva en tredjedel.Är fakta om Islam,jag gillar inte islam.pga en hel massa orsaker.
Men jag tycker ändå att dom ska få ha sin moské

PetLin22015-06-21 22:38
Antal inlägg: 298

Sote du har rätt. Okunskap bygger på rädslan för det man inte känner till. Återigen undrar jag hur många moskéer ni kritiker har besökt och hur många muslimer ni någonsin bekantat er med. Ta chansen besök en moské tala med de som besöker den och be dem berätta istället för att falla för en massa dåligt underbyggda fördomar.

janne1212122015-06-21 22:48
Antal inlägg: 4722

Ja du Sote om det blir som jag befarar att Islam kommer att vara den utlösande faktorn till det tredje världskriget, kanske du också så småningom kan erkänna att denna extremt primitiva form att gudsdyrkan skapar mer skit än vad mänskligheten förtjänar.

De två andra primitiva formerna av samma gudsdyrkan, judendom och kristendom, har trubbats av i sin fanatism tack vare civilisationen, detta lär tyvärr inte hinna hända med islam.

Men visst kan man som du tycka att vi är dumma som tycker illa om en religion, men jag förstår inte riktigt vad detta har att göra med främlingsfientlighet och rasism som du påstår.

kryddeluntan2015-06-21 22:59
Antal inlägg: 12360

Sorgligt men sant Sote, tyvärr glömmer vi våra kristna fanatiker och avarter av kristendomen och allt fokus sätts på Islam.

ttiittii - Ej medlem längre2015-06-21 23:03
Antal inlägg: 37631

Krydde vilka fanatiska kristna i Sverige syftar Du på som är att gämföra med Islam ?

Sote2015-06-21 23:04
Antal inlägg: 3557

Janne- att du inte förstår det bekräftar bara det jag säger. Ungefär som gemene man i tyskland försvarade sig efter kriget. Detvar ju bara Judar liksom , inget personligt men en farlig och hemsk religion som riskerade ta över och det bästa var ju att utrota den istället. Inget konstigt alls.

janne1212122015-06-21 23:10

Sote jag tycker tvärtom att ditt överseende med faran med islam liknar den undfallenhet världen uppvisade mot Hitler som gjorde att han kunde lägga land efter land under sig.

Ingen dålig jämförelse förresten för inom islam är ju judarna också ett legitimt byte, precis som inom nazismen, finns många likheter där.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-06-21 23:17

Människan är ett jäkla rovdjur.
Helt enkelt.

Nora1 - Ej medlem längre2015-06-22 07:34
Antal inlägg: 2885

janne. Jag har lite svårt att förstå hur du får ihop din logik.

Att sprida skräck för muslimer tycker alltså inte du är jämförbart med att sprida skräck för judar?

janne1212122015-06-22 08:42

Jag sprider inte skräck för muslimer, det sköter IS, al-Shabaab, al-Qaida, Jemaah Islamiya, Hizbollah, Hamas, Boko Haram (har väl utelämnat något 100-tal) riktigt bra på egen hand.

Jag har heller aldrig påstått att alla muslimer gillar någon av dessa terrororganisationer, utan självklart finns det många fredliga muslimer.
Men vad folk glömmer är vilket stöd dessa organisationer har i många länder och tyvärr är det växande även i Sverige.

När jag läser på vad islam står för finns det tyvärr mycket i koranen som inte står innehållet i Mein Kampf efter, oavsett hur mycket ni än försöker hävda att vi som oroas över islams utveckling och spridning är rasister och främlingsfientliga.

Salka12015-06-22 08:48
Antal inlägg: 670

Man ska inte heller glömma att de flesta muslimer är lika sekulariserade som vi "kristna"

Nora1 - Ej medlem längre2015-06-22 08:56
Antal inlägg: 2885

janne. Hitler spred propagandan att alla judar bar på en gemensam "skuld" . Många köpte den propagandan och protesterade inte. De som du kallar du för undfallenhet antar jag. Många gjorde också gemensam sak med Hitler och hjälpte honom att sprida propagandan. Jag vet inte om även de ingår i ditt begrepp undfallenhet?

Nu är nätet fullt av de som sprider propagandan att Muslimer skulle bära en gemensam "skuld" (islam). Vi som svarar emot har lärt oss läxan och är därför inte undfallna. Det är just därför går vi i polemik med dessa. (Och, ja, du är en av dem)

PetLin22015-06-22 09:11
Antal inlägg: 298

Exakt vilka likheter finner du mellan Koranen och mein kampf. För du har väl läst dem båda eller har du googlat på andras tolkningar? Att rycka citat ur skrifter är annars lätt. Titta i bibeln där finns många uppmaningar till våld.

Moose72 - Ej medlem längre2015-06-22 09:18
Antal inlägg: 1910

"Sorgligt men sant Sote, tyvärr glömmer vi våra kristna fanatiker och avarter av kristendomen och allt fokus sätts på Islam."

Vad inom islam är en avart och vad är inte det? Har du läst
Haditherna och koranen så du vet vad du talar om?
Gör IS, al-Shabaab, al-Qaida, Jemaah Islamiya, Hizbollah, Hamas, Boko Haram nått fel enligt deras skrifter?

Leenis__2015-06-22 12:56
Antal inlägg: 5

Intressant läsning och den ene överträffar den andra med snabba repliker, korrekta formuleringar och "grundläggande" fakta?
Men det är ingen i den här tråden som har mer rätt än någon annan. Sanningen äger du själv.
Att det skapar så mycket känslor kring den här debatten är jag inte det minsta förvånad över.
Vet ni!? Jag är rädd för den utveckling Sverige går emot och rädsla skapar mycket inom mig och oss alla.
Vi må vara naiva mot det ena eller andra hållet. Med en stark ledning så tror jag många hade kunnat känna sig tryggare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?